kerktelefoon jonge gezinnen.

Katharina van Bora

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Katharina van Bora »

Ander schreef: 't Is voor jonge gezinnen op de zondagmorgen ook een heel gedoe om de kinderen aan te kleden, tasjes klaar te maken, kinderwagens en buggy's in te laden en ze bij de kerk in de creche te brengen. Wij maken daarom ook geen gebruik van de creche (althans, zo weinig mogelijk). Het gebeurt wel eens een heel enkele keer dat mijn vrouw op zondag werkt, dan brengen we de kinderen 's morgens naar de creche zodat we toch 1x kunnen allebei.
Dit is iets, wat ik ook regelmatig hoor... (ik regel de kindercrèche bij ons in de gemeente), maar ik vraag dan ook weleens: Waar gaat het je dan om?? Dan is het vaak stil..
Over het algemeen kan je beter luisteren in de kerk, dan thuis. Je wordt meer afgeleid en wat is het probleem dat er anderen op jouw kinderen passen? Dat gebeurt door-de-weeks ook weleens en dan is het geen probleem. Bij ons in de gemeente wordt er een bijbelverhaal voorgelezen en een bijbelse kleurplaat, die aansluit bij het verhaal uitgedeeld en gekleurd. Ook worden er psalmversjes gezongen. Onze kinderen gaan vanaf ze 5 a 6 weken oud zijn, naar de crèche. Onze jongste (3 jaar) komt nu thuis met kleurplaat en daar kun je als ouder op inhaken en vragen wat ze gehoord heeft. Dan heb je ook een gesprek over het bijbelverhaal van de jongste en met de oudere kinderen over de preek.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Wij hebben onze kinderen nooit naar een creche gebracht.
Wij pasten om de beurt op, ging prima, er was trouwens nog geen kerkdienst via internet te beluisteren.
Een creche vind ik nadelen hebben, niet voor gezonde kinderen met weerstand, maar voor de meer kwetsbare wel.
Bovendien zijn er ouders die hun kind (half)ziek naar de creche brengen.
Dan hebben ze blijkbaar een zetpilletje gezet, maar halverwege de ochtend zakt het kindje helemaal in.
Van mijn schoonzus en een vriendin (beiden lid van een grote gemeente) zijn het vaak dezelfde kinderen (ouders dus).
Daar is de creche niet voor bedoeld m.i.
En hoe wil je dat dan met school doen? Dan zitten er ook half zieke kinderen tussen enz. En op zo'n manier krijgen ze natuurlijk ook nooit een beetje weerstand. Dus in dat geval zou dat slechts uitstel van de genoemde weerstand-problemen betekenen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ander

Bericht door Ander »

Katharina van Bora schreef:
Ander schreef: 't Is voor jonge gezinnen op de zondagmorgen ook een heel gedoe om de kinderen aan te kleden, tasjes klaar te maken, kinderwagens en buggy's in te laden en ze bij de kerk in de creche te brengen. Wij maken daarom ook geen gebruik van de creche (althans, zo weinig mogelijk). Het gebeurt wel eens een heel enkele keer dat mijn vrouw op zondag werkt, dan brengen we de kinderen 's morgens naar de creche zodat we toch 1x kunnen allebei.
Dit is iets, wat ik ook regelmatig hoor... (ik regel de kindercrèche bij ons in de gemeente), maar ik vraag dan ook weleens: Waar gaat het je dan om?? Dan is het vaak stil.
Nu moet ik natuurlijk wat zeggen. Maar ik snap je vraag niet zo. Kun je dat nog wat toelichten?
Katharina van Bora

Bericht door Katharina van Bora »

Ander schreef:
Dit is iets, wat ik ook regelmatig hoor... (ik regel de kindercrèche bij ons in de gemeente), maar ik vraag dan ook weleens: Waar gaat het je dan om?? Dan is het vaak stil.
Nu moet ik natuurlijk wat zeggen. Maar ik snap je vraag niet zo. Kun je dat nog wat toelichten?
Het lijkt namelijk zo, dat er weinig moeite wordt genomen om met een heel gezin naar de kerk te gaan, en door-de-weeks moet je ook met het hele gezin klaarstaan om naar school te gaan en de school begint èèn uur eerder. Door-de-weeks doet men het dan wel, want dat moet. Maar zondags 'hoeft' het niet persé en dan wordt het niet gedaan (meestal is vader op zondag ook thuis en die kan dan ook helpen om het hele gezin kerkvaardig te maken). Terwijl ik ervaar, dat je thuis toch minder goed kan luisteren en je ook naar de kerk gaat om -als gezin- naar het Woord te luisteren.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind het nergens voor nodig. Er zijn drie diensten per zondag, dus alle gelegenheid om te gaan. Alleen maar kostenverhogend. Voor oude of zieke mensen die niet meer kunnen is het een ander verhaal
Mara

Bericht door Mara »

Mijn vriendin wandelt hier net binnen en leest mee.
Het komt bij hen voor dat moeders uitslaapt en vaders de baby naar de creche brengt :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Wij pasten om de beurt op, ging prima, er was trouwens nog geen kerkdienst via internet te beluisteren.
Een creche vind ik nadelen hebben, niet voor gezonde kinderen met weerstand, maar voor de meer kwetsbare wel.
Dan hebben ze blijkbaar een zetpilletje gezet, maar halverwege de ochtend zakt het kindje helemaal in.
Van mijn schoonzus en een vriendin (beiden lid van een grote gemeente) zijn het vaak dezelfde kinderen (ouders dus).
En hoe wil je dat dan met school doen? Dan zitten er ook half zieke kinderen tussen enz. En op zo'n manier krijgen ze natuurlijk ook nooit een beetje weerstand. Dus in dat geval zou dat slechts uitstel van de genoemde weerstand-problemen betekenen.
Er is een verschil Marnix.
Naar school zijn ze inmiddels 4 jaar, zoals hun klasgenootjes.
Op een creche zijn er kindjes van een 6 weken tot 6 jaar of zo.
Speentjes die uit mondjes rollen. Ze stoppen elkaars knuffeltjes in de mond, dat soort dingen.
Wij moesten door omstandigheden ons dochtertje toen ze 3 weken was, heel kort bij iemand brengen om op te passen, (ze had ook kinderen) ze werd meteen doodziek. Het RS virus. Ze heeft aan de beademing moeten liggen en hartbewaking omdat dit voor baby's onder 3 mnd dodelijk kan zijn.
Ondanks dat het toen niet anders kan, voelde ik me ontzettend schuldig en zou het niet meer doen.
Stel je voor dat zo'n jong kindje kinkhoest oploopt of zo, moet je niet aan denken.
Misschien dat ik door onze pers omstandigheden eerder beren in het bos ziet, maar heb net iets teveel gezien en meegemaakt, om kinderen zorgeloos voor een paar uur ergens te laten bivakkeren, zeker als er andere kinderen zijn.
Laatst gewijzigd door Mara op 08 sep 2010, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix is zijn naam, niet Maurits.
Maar goed, voor het merendeel van de kinderen kan het geen enkel kwaad hoor, een paar uurtjes op de creche.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Marnix is zijn naam, niet Maurits.
Maar goed, voor het merendeel van de kinderen kan het geen enkel kwaad hoor, een paar uurtjes op de creche.
Ha ha, zag het ook, inmiddels verbeterd.
Sorry Marnix ;) (beiden een koninklijke naam, dus geen belediging toch ?)
Ander

Bericht door Ander »

Katharina van Bora schreef: Het lijkt namelijk zo, dat er weinig moeite wordt genomen om met een heel gezin naar de kerk te gaan, en door-de-weeks moet je ook met het hele gezin klaarstaan om naar school te gaan en de school begint èèn uur eerder. Door-de-weeks doet men het dan wel, want dat moet. Maar zondags 'hoeft' het niet persé en dan wordt het niet gedaan (meestal is vader op zondag ook thuis en die kan dan ook helpen om het hele gezin kerkvaardig te maken). Terwijl ik ervaar, dat je thuis toch minder goed kan luisteren en je ook naar de kerk gaat om -als gezin- naar het Woord te luisteren.
1. Ik ben helemaal niet tegen een creche.
2. Ik vind de zondag een andere dag dan alle andere dagen van de week. Dat vind jij ook, mag ik hopen.
3. Thuis kan je soms wat minder luisteren, soms zelfs beter. Anders lees je op een rustig moment een preek. Is ook geen probleem.
Terri

Bericht door Terri »

Ander schreef:
Het lijkt namelijk zo, dat er weinig moeite wordt genomen om met een heel gezin naar de kerk te gaan, en door-de-weeks moet je ook met het hele gezin klaarstaan om naar school te gaan en de school begint èèn uur eerder. Door-de-weeks doet men het dan wel, want dat moet. Maar zondags 'hoeft' het niet persé en dan wordt het niet gedaan (meestal is vader op zondag ook thuis en die kan dan ook helpen om het hele gezin kerkvaardig te maken). Terwijl ik ervaar, dat je thuis toch minder goed kan luisteren en je ook naar de kerk gaat om -als gezin- naar het Woord te luisteren.
Heel goed zo'n crèche als het maar niet een van de zoveelste wetjes wordt, zo van die nemen het ernstig, die brengen beide keren hun kinderen naar de crèche. Of juist andersom wat Mara schreef....
Ik merk ook dat de ouderen hier wat anders in staan dan de "30 ers" het zal wel met gewoonte te maken hebben.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:
Marnix schreef:
Er is een verschil Marnix.
Naar school zijn ze inmiddels 4 jaar, zoals hun klasgenootjes.
Op een creche zijn er kindjes van een 6 weken tot 6 jaar of zo.
Speentjes die uit mondjes rollen. Ze stoppen elkaars knuffeltjes in de mond, dat soort dingen.
Wij moesten door omstandigheden ons dochtertje toen ze 3 weken was, heel kort bij iemand brengen om op te passen, (ze had ook kinderen) ze werd meteen doodziek. Het RS virus. Ze heeft aan de beademing moeten liggen en hartbewaking omdat dit voor baby's onder 3 mnd dodelijk kan zijn.
Ondanks dat het toen niet anders kan, voelde ik me ontzettend schuldig en zou het niet meer doen.
Stel je voor dat zo'n jong kindje kinkhoest oploopt of zo, moet je niet aan denken.
Misschien dat ik door onze pers omstandigheden eerder beren in het bos ziet, maar heb net iets teveel gezien en meegemaakt, om kinderen zorgeloos voor een paar uur ergens te laten bivakkeren, zeker als er andere kinderen zijn.
Oke... bij ons in de creche zijn genoeg baby's en zo en ik heb nog nooit zulke verhalen gehoord. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je niet voor het kind 3 maanden oud is, het meeneemt naar de creche, maar vanaf een half jaar ofzo moet dat toch wel kunnen, zijn bij ons in de kerk in ieder geval nooit problemen mee, dus ik denk dat het dan eerder uitzondering is dan regel.

Het is mij trouwen opgevallen in mijn vorige gemeente dat het daar ook weer een trend is om de baby al klein mee te nemen in de kerk, in zo'n draagdoek... ik vond dat verbazend goed werken, maar heel zelden meegemaakt dat iemand even de kerk uit wandelde omdat het kind eten wilde ofzo, doorgaans lagen ze heerlijk tegen moeder aan te slapen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

tukkertje schreef:Vind het nergens voor nodig. Er zijn drie diensten per zondag, dus alle gelegenheid om te gaan. Alleen maar kostenverhogend. Voor oude of zieke mensen die niet meer kunnen is het een ander verhaal
3 diensten :quoi
Wij wonen in de Randstad hoor :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

3 x is toch alleen op sommige plekken in Zeeland nog ?
Veel kerken (PKN) hebben alleen smorgens dienst !
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:3 x is toch alleen op sommige plekken in Zeeland nog ?
Veel kerken (PKN) hebben alleen smorgens dienst !
In Rijssen ook, volgens mij alleen de ger.gem, pkn en hhk in ieder geval gewoon 2 keer, is mijn ervaring :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie