Christen zijn......ook op de weg?!

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
De voorbeelden die Kislev noemde: iemand voor laten gaan, stoppen voor een zebrapad etc. dat is gewoon niet meer dan fatsoenlijk en als christen behoor je niet asociaal te zijn.

Maar als je een keertje superhard optrekt met je motor of lekker met een vaartje van 170 over de Vaderlandse wegen rijdt, dan is dat toch niet asociaal? Dat is gaaf, dat geeft een kick. Ik heb ook geen behoefte aan een visje of aan een Jesus loves you stickertje achterop. Dat is veel te veel van: Kijk mij eens christen zijn. Je mag genieten van het leven. Daar hoort hard rijden (en een ieder weet mijn zijn geweten (christelijke vrijheid) wel wat nog veilig is en wat kan) ook bij.

Regels zijn ook maar regels, kijk maar in Duitsland! Daar mogen de christenen zeker wel 200 rijden?
RJ,

Wat valt dat me verschrikkelijk tegen zeg. Je geeft zoveel voeding aan de vooroordelen tegen behoudende of zware refo's (wat ik zelf feitenlijk ook ben), helaas, helaas.

1. Je wilt er niet voor uitkomen dat je Christen bent, want je doet gekscherend over de Ichtus-visjes achterop de auto.
2. Je hebt heel uitgesproken meningen over diverse uiteenlopende zaken alleen als er discutabele zaken iets te dicht bij jouw hachje komen maak je de discussie af met: ik geniet er van, dus niet zeuren.
3. Je straalt geen nederige ootmoed uit, maar hoogmoedige zelfgenoegzaamheid. (ik zeg dus niet dat je hoogmoedig en zefgenoegzaam bent, maar dat je het uitstraald he!)

Zoals Lecram in een van de eerste reacties al schreef: Tsja, hoe moet je hierop reageren, zonder dat je hypocriet wordt? . En jij flikt 't 'm?!!!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Goed ik ben dan hierin een beetje hypocriet, maar in andere dingen ben jij misschien wel ontzettend hypocriet. Dus voordat je zulke taal gebruikt, denk dan eerst aan jezelf.

Ja, ik moet er ook tegen strijden en als ik er aan denk, dan rij ik ook wel normaal. Maar ik denk er vaak niet aan, en ik heb het altijd hardstikke druk voor mijn werk en kan niet anders dan opschieten. Vaak haalt het niks uit, maar voor lange afstanden die ik vaak rij wel! Gisteren naar Gouda geweest. De heen weg deed ik er 2 uur over en de terug weg ('s nachts) een uur. Ik was er zeker van, dat ik niemand in gevaar bracht. Maar Pim, je maakt mij niet wijs, dat jij nooit es een keer te hard rijd. Jij zult wel een baantje hebben op 't kantoor, maar ik heb een baan op de weg. Ik rij meer dan 50.000 in het jaar. Dan ben je dat slome gedoe wel es zat. Ik vind het altijd fantastisch om op de duitse autobahn te rijden. Gewoon planke daar. Moeten ze op de A28 ook invoeren. Maar we moeten ons onderwerpen aan de regering. Kijk en als ik dat niet doe, dan word ik vanzelf wel een keer gestraft. Ik hoop zondag 21 te worden en dan heb ik ook precies 2 jaar mijn rijbewijs, en ik heb nog maar 3 bekeuringen gehad. Vind ik toch heel netjes. Maar denk erom dat de Nederlandse regering maar wat blij is, dat er hardrijders zijn. Ik probeer netjes te rijden en meestal rij ik alleen op de autosnelweg te hard, behalve als ik alle tijd heb. Snel nog ff tussendoor (mag toch wel?) over kleding. Ik bedoelde gewoon dat je er niet wereldgelijkvormig bij moet lopen.

Over dat geplak van die visjes! Ik vind het hardstikke goed dat ze dat doen. Maar meestal zijn dat de gevaarlijksten op de weg. Ik heb al verscheidende keren bijna een botsing gehad met die visjes en dat was NIET mijn schuld door te hard rijden. Enne ik denk dat in tijden van vervolging, bijna iedereen die visjes van de auto aftrekt.
Liever Turks dan Paaps
nicname

Bericht door nicname »

Ik zou het mezelf nooit vergeven (hoeft gelukkig ook niet) Wanneer ik een ongeluk (dodelijk of ernstig) veroorzaak, waarbij bleek dat ik te hard reed. En dan nog te bedenken dat je een kind bij je hebt in de auto!
Nee ook voor de kick is het niet goed!
Roken geeft oook mensen een kik, is het daarom niet verkeerd? Ach, voor de gezelligheid, moet toch kunnen....zegt men dan!
Prima, maar het is nooit goed, je kunt het goed praten, maar het is niet goed!

GRoetjes Nicname
nicname

Bericht door nicname »

MAtthijs,
Pim maakt jou toch ook nergens wijs dat hij nooit te hard rijdt?
Daar weet ik alles van:mad:, maar dat wil niet zeggen dat je het goed moet keuren.
Door sommige mensen in dit topic wordt net gedaan of het allemaal wel mag en kan! Dat is wat Pim hier bedoelt, juist omdat je je er zelf schuldig aan maakt kan het goed zijn er eens bij stil te staan!

GRoetjes Nciname
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik heb nog nooit het vooroordeel tegen christenen gehoord dat ze zo hard rijden. Wel zo van: NEE HE, WEER ZO'N VISJE, HET LIJKT WEL EEN SLAK!
Je wilt er niet voor uitkomen dat je Christen bent, want je doet gekscherend over de Ichtus-visjes achterop de auto.
Ik vind het niet erg hoor, alleen het komt bij mezelf zo over. Verder vind ik het ook wel leuk zo'n visje als ik het zie. Toch weer herkenning he? Net zoals dat ik ergens een vrouw in een typische rok zie lopen. Je moet mijn opmerkingen hierover niet al te serieus nemen, ik zei dat ik mezelf zo zou voelen.
2. Je hebt heel uitgesproken meningen over diverse uiteenlopende zaken alleen als er discutabele zaken iets te dicht bij jouw hachje komen maak je de discussie af met: ik geniet er van, dus niet zeuren.
Sorry, maar hier is nog echt nooit een probleem van gemaakt, dit noem ik echt problemen zoeken.
3. Je straalt geen nederige ootmoed uit, maar hoogmoedige zelfgenoegzaamheid. (ik zeg dus niet dat je hoogmoedig en zefgenoegzaam bent, maar dat je het uitstraald he!)
Zoals ik reageer of zoals ik rij. Zal wel beide zijn. Niet-christenen van mijn leeftijd gaan me echt niet scheef aankijken als ik 160 rij, wel als ik superaso rij. Ik hoogmoedig als ik 160 rij? Nou ja!
En ja in Duitsland zondig je niet tegen de overheid als je 200 rijdt, maar er spelen hier meer dingen mee, jezelf niet in gevaar brengen enz.

Ik moet zeggen dat ik ook nog niet bejaard ben, maar dat ik me toch altijd aan de regels probeer te houden als ik in de auto zit. Natuurlijk rij ik wel eens te hard, maar dat is omdat ik mijn snelheid verkeed inschat en niet op de teller kijk. Harder dan 130/140 zou ik ook niet rijden in Nederland. (In Duitsland bij het inhalen misschien wel).

Zie je, je legt toch je eigen maatstaven aan. En als ik dan zeg: wow, lege weg, even doorgassen, dan moet dat ook kunnen. Ieder heb zijn eigen geweten daarin.

Heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag: Mag je als christen in Dld. dan wel 200 rijden? En met 100 kan je ook finaal tegen een vrachtwagen botsen!
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag: Mag je als christen in Dld. dan wel 200 rijden? En met 100 kan je ook finaal tegen een vrachtwagen botsen!
Mijn antwoord kun je ook wel krijgen, ook al gaat het daar waarschijnlijk niet om. Ik vind het veel verschil maken of je met 160 tegen een vrachtwagen rijdt of met 100.
Wat deml je van een schuldgevoel, wanneer je mag bljiven leven of wanneer er doden vallen?
Denk alsjeblieft even na!
Je kunt het wel doen, maar geef gewoon toe dat het fout is, in plaats van dat gezever dat het zo kick is om plank gas te geven.

GRoetjes Nicname
parsifal

Bericht door parsifal »

Refojongere,

Als ik te hard rij doe ik dat onbewust, doordat ik even niet op de teller kijk ofzo, maar als ik boven de 130 kom begin ik het ook aan andere dingen te merken. Daarom maakte ik de opmerking. Dat heeft niet met verleggen van de maat te maken.

Ik maakte de opmerking over Duitsland, omdat ik daar pas een heel eind gereden heb. Als je daar met 130 inhaalt (de advies snelheid) dan ben je een gevaar op de weg, omdat de linkerbaan vaak gebruikt wordt door auto's die een stuk harder willen rijden. Maar ook in Duitsland zou ik niet snel harder dan 140 rijden bij het inhalen.

[Aangepast op 15/8/03 door parsifal]
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Goed, jullie hebben gelijk, dat hadden jullie natuurlijk al, maar ik vond het wel aardig om wat 'tegengas' te geven.

Al zou de overheid bordjes van 50 km/u op de snelweg poten, dan zouden jullie nog 50 rijden. Knap hoor :u
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Goed ik ben dan hierin een beetje hypocriet, maar in andere dingen ben jij misschien wel ontzettend hypocriet. Dus voordat je zulke taal gebruikt, denk dan eerst aan jezelf.

Ja, ik moet er ook tegen strijden en als ik er aan denk, dan rij ik ook wel normaal. Maar ik denk er vaak niet aan, en ik heb het altijd hardstikke druk voor mijn werk en kan niet anders dan opschieten. Vaak haalt het niks uit, maar voor lange afstanden die ik vaak rij wel! Gisteren naar Gouda geweest. De heen weg deed ik er 2 uur over en de terug weg ('s nachts) een uur. Ik was er zeker van, dat ik niemand in gevaar bracht. Maar Pim, je maakt mij niet wijs, dat jij nooit es een keer te hard rijd. Jij zult wel een baantje hebben op 't kantoor, maar ik heb een baan op de weg. Ik rij meer dan 50.000 in het jaar. Dan ben je dat slome gedoe wel es zat. Ik vind het altijd fantastisch om op de duitse autobahn te rijden. Gewoon planke daar. Moeten ze op de A28 ook invoeren. Maar we moeten ons onderwerpen aan de regering. Kijk en als ik dat niet doe, dan word ik vanzelf wel een keer gestraft. Ik hoop zondag 21 te worden en dan heb ik ook precies 2 jaar mijn rijbewijs, en ik heb nog maar 3 bekeuringen gehad. Vind ik toch heel netjes. Maar denk erom dat de Nederlandse regering maar wat blij is, dat er hardrijders zijn. Ik probeer netjes te rijden en meestal rij ik alleen op de autosnelweg te hard, behalve als ik alle tijd heb. Snel nog ff tussendoor (mag toch wel?) over kleding. Ik bedoelde gewoon dat je er niet wereldgelijkvormig bij moet lopen.

Over dat geplak van die visjes! Ik vind het hardstikke goed dat ze dat doen. Maar meestal zijn dat de gevaarlijksten op de weg. Ik heb al verscheidende keren bijna een botsing gehad met die visjes en dat was NIET mijn schuld door te hard rijden. Enne ik denk dat in tijden van vervolging, bijna iedereen die visjes van de auto aftrekt.
Wat getuigd deze posting van een lompheid en vooringenomenheid.

Ik zit op kantoor (hoe zou ik daar komen, misschien met de auto??)?

Auto's met visjes zijn het gevaarlijkst. Wat een kolder, wat een generaliserende onzin. Alsof dat in het visje zou zitten…. Weet je wat de gevaarlijkste bestuurders zijn? Jongeren van 18-25 jaar! Jij en ik dus!!

Ik zal er maar niet op doorgaan voordat er weer een slotje op deze Topic moet.

Matthijs, je bent niet de enige hoor, maar weet je wat we zo vaak doen? Ons eigen straatje schoonvegen. Jij geniet ergens van, jij vindt iets leuk daarom mag niemand er wat over zeggen. Het gaat om je houding ten opzichte van jezelf, ten opzichte van je naaste en van God. Als jij een doodsgevaar was op de weg gisterenavond had je dat waarschijnlijk pas te laat geweten hoor.......!!

Pim.

P.S. Wereldgelijkvormigheid zit 'm niet alleen in kleding hoor. Maar dat praat zo gemakkelijk he voor ons. Zeker als man kan je dan lekker een eind wegpraten....

P.P.S. Wel leuk trouwens dat je toch reageert terwijl je beloofd had dit niet te doen........
Hartelijke groet,

Pim.

lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Jammer, ik had gedacht dat jullie uit goed fatsoen het onvoorwaardelijk met Pim eens zouden zijn. Blijkbaar niet dus.
Pim, ik heb deze discussie hier in een halfjaar ofzo al heel vaak gevoerd en elke keer komt het op hetzelfde neer: ja maar dan moeten wij ons eigen gemak in leveren en dat doen wij liever niet. Jammer hoor.
Als jullie dit arrogant vinden, het zij zo. Ik vind het verschrikkelijk stom dat je als christen te hard gaat rijden. Parsifal, schaam je dat je dat gedaan hebt, en dat ondanks de vele vermaningen van je zusje. Ik hoop dat je bekeurd wordt.
En néé, ik ben NIET beter dan mensen die te hard rijden. Jullie mogen beginnen over mijn fietslicht enzo. ;)

'Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat!!!!!!; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
Want de oversten zijn niet tot een vreze den goeden werken, maar den kwaden. Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben;
Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.
Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen om der straffe, maar ook om des gewetens wil.
Want daarom betaalt gij ook schattingen; want zij zijn dienaars van God, in ditzelve geduriglijk bezig zijnde.
Zo geeft dan een iegelijk, wat gij schuldig zijt; schatting, dien gij de schatting, tol, dien gij den tol, vreze, dien gij de vreze, eer, dien gij de eer schuldig zijt.
Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.
En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben.
De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.
Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid;
Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.'

[Aangepast op 15/8/03 door lebaoth]
Lecram

Bericht door Lecram »

Waarom wordt harder rijden automatisch geassocieerd met hard rijden in druk verkeer? Op een leeg stuk snelweg ergens in NL heb ik met de motor weleens een eind boven de 200 gereden. Heb ik daarbij anderen in gevaar gebracht? Zeg nu niet dat je bij 1 steentje onderuit gaat, een motor met een top van 285 ligt zelf als een steen op de weg, ook bij hoge snelheden.

Het wordt wel anders als je harder gaat rijden als dat onverantwoord is. Dan ga je ook aan de doelstelling van snelheidsbeperking voorbij, nl. de verkeersveiligheid.
En nogmaals: als je vindt dat harder rijden een zonde is, dan moet je het niet doen. Belijd je dan in je gebed ook die zonde? Zo niet, dan is het niet echt zonde voor je.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

RJ,

Als je 'quote' moet je ff proberen 1 persoon tegelijk te 'quoten' in een posting, anders wordt het wellicht wat onduidelijk.

Mijn reactie naar jou was niet over het te hard rijden, maar over je posting. In je posting (reactie op hard rijden) gaf je voeding aan vooroordelen (die ik in 3 punten heb samengevat) tegen de wat zwaardere refo's.

Hoogmoedig en zelfgenoegzaam sloeg dus op je reactie en niet op het hard rijden.

De stoep bij jullie thuis zal wel erg schoon zijn RJ. Wees eens kritisch naar jezelf (da's moeilijk jongen!), daar wordt je als persoon (dus je karakter) alleen maar sterker van en wat nog mooier is, het brengt je dichter bij God, het maakt je ootmoediger en teerder. Niet in het minst hebben wij ook een voorbeeldfunctie he als Christenen!!!

Pim.

P.S. Zullen we allemaal een sticker van het RefDag op onze auto doen? Het visje heeft helaas een nare smaak gegeven en zo herkennen we elkaar toch nog en het zegt nog niets over links of rechts o.i.d. Laten we vragen of ze stickers voor ons maken met http://www.refdag.nl erop. Mensen die er niet mee bekend zijn worden dan alsnog verwezen naar de reformatorische achterban!
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

En nogmaals: als je vindt dat harder rijden een zonde is, dan moet je het niet doen. Belijd je dan in je gebed ook die zonde? Zo niet, dan is het niet echt zonde voor je.
En wat doen we met de Christelijke voorbeeldfunctie?

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Matthijs

Bericht door Matthijs »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Pim
Wat getuigd deze posting van een lompheid en vooringenomenheid.

Ik zit op kantoor (hoe zou ik daar komen, misschien met de auto??)?

Tja, je zult misschien maar 10 km hoeven te rijden ofzo, dan is het overbodig om hard te rijden.

Auto's met visjes zijn het gevaarlijkst. Wat een kolder, wat een generaliserende onzin. Alsof dat in het visje zou zitten…. Weet je wat de gevaarlijkste bestuurders zijn? Jongeren van 18-25 jaar! Jij en ik dus!!

Heb je gelijk in! Want toen ik de verzekering opbelde, omdat ik een Volkswagen Golf 2.8 Vr6 wou verzekeren, toen moest ik 99 euro per maand dokken. Alleen omdat die autos's scheurijzers zijn en omdat ik tussen de genoemde leeftijd zat.

Ik zal er maar niet op doorgaan voordat er weer een slotje op deze Topic moet.

Verstandig.

Matthijs, je bent niet de enige hoor, maar weet je wat we zo vaak doen? Ons eigen straatje schoonvegen. Jij geniet ergens van, jij vindt iets leuk daarom mag niemand er wat over zeggen. Het gaat om je houding ten opzichte van jezelf, ten opzichte van je naaste en van God. Als jij een doodsgevaar was op de weg gisterenavond had je dat waarschijnlijk pas te laat geweten hoor.......!!

Helemaal gelijk.

. Wereldgelijkvormigheid zit 'm niet alleen in kleding hoor. Maar dat praat zo gemakkelijk he voor ons. Zeker als man kan je dan lekker een eind wegpraten....

Lijkt me duidelijk dat je als christen niet in ajax-shirt rondloopt.

P.P.S. Wel leuk trouwens dat je toch reageert terwijl je beloofd had dit niet te doen........

Aardig ben ik he?:)
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lecram

En wat doen we met de Christelijke voorbeeldfunctie?

Pim.
Gewoon blijven uitvoeren. Maar wie bepaalt wat een voorbeeldfunctie is?
Plaats reactie