Puriteinen

MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Puriteinen

Bericht door MvB »

Een hele tijd geleden heb ik eens een boek gelezen uit de tijd van de puriteinen. Naar aanleiding van dat boek ben ik me eens gaan verdiepen in deze stroming en hun predikanten. Inmiddels heb ik ook al het één en ander van hun geschriften gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat de inhoud van deze geschriften ontzettend rijk is. Het goede woord weet ik eigenlijk niet zo snel. Het is eerlijk, direct, staat voor een nauwgezet christelijk leven. Het spreekt me echt heel erg aan. Maar ik voel ook de "onmogelijkheid" om in deze tijd zo'n leven te leiden.
Ik ben gewoon eens benieuwd of er meer mensen zijn die zich verdiepen in de puriteinen en wat zij daar van vinden.
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Puriteinen

Bericht door Zacheüs »

Kijk ook eens hier: http://www.tabernakel.nl
Ze geven elke maand een boekje uit met een preek van een puritein.
Wat ik er van vind? Zeer bijbelgetrouw en evenwichtige prediking. Zulke predikers zijn er tegenwoordig gelukkig nog, hoor! (neem bijv. de 3 gebroeders ds. J, P en N den Ouden)
Zachea.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Puriteinen

Bericht door huisman »

MvB schreef:Een hele tijd geleden heb ik eens een boek gelezen uit de tijd van de puriteinen. Naar aanleiding van dat boek ben ik me eens gaan verdiepen in deze stroming en hun predikanten. Inmiddels heb ik ook al het één en ander van hun geschriften gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat de inhoud van deze geschriften ontzettend rijk is. Het goede woord weet ik eigenlijk niet zo snel. Het is eerlijk, direct, staat voor een nauwgezet christelijk leven. Het spreekt me echt heel erg aan. Maar ik voel ook de "onmogelijkheid" om in deze tijd zo'n leven te leiden.Ik ben gewoon eens benieuwd of er meer mensen zijn die zich verdiepen in de puriteinen en wat zij daar van vinden.
Ik heb ze veel gelezen en bij veel proef je het verlangen om heilig te leven, ze maakten daar ook echt "werk"van. Dat is wat er in ons (mijn) leven vaak gemist wordt. Heeft denk ik niet zoveel met onze tijd te maken maar met onze (mijn) wereldgelijkvormigheid. Hun heiligheid was wel een evangelische en geen wettische heiligheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Puriteinen

Bericht door Zacheüs »

Nauw voor zichzelf, ruim voor een ander.
Zijn wij dat ook?
Zachea.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Puriteinen

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
MvB schreef:Een hele tijd geleden heb ik eens een boek gelezen uit de tijd van de puriteinen. Naar aanleiding van dat boek ben ik me eens gaan verdiepen in deze stroming en hun predikanten. Inmiddels heb ik ook al het één en ander van hun geschriften gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat de inhoud van deze geschriften ontzettend rijk is. Het goede woord weet ik eigenlijk niet zo snel. Het is eerlijk, direct, staat voor een nauwgezet christelijk leven. Het spreekt me echt heel erg aan. Maar ik voel ook de "onmogelijkheid" om in deze tijd zo'n leven te leiden.Ik ben gewoon eens benieuwd of er meer mensen zijn die zich verdiepen in de puriteinen en wat zij daar van vinden.
Ik heb ze veel gelezen en bij veel proef je het verlangen om heilig te leven, ze maakten daar ook echt "werk"van. Dat is wat er in ons (mijn) leven vaak gemist wordt. Heeft denk ik niet zoveel met onze tijd te maken maar met onze (mijn) wereldgelijkvormigheid. Hun heiligheid was wel een evangelische en geen wettische heiligheid.
Is dat niet positief?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Puriteinen

Bericht door Joannah »

MvB schreef:Een hele tijd geleden heb ik eens een boek gelezen uit de tijd van de puriteinen. Naar aanleiding van dat boek ben ik me eens gaan verdiepen in deze stroming en hun predikanten. Inmiddels heb ik ook al het één en ander van hun geschriften gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat de inhoud van deze geschriften ontzettend rijk is. Het goede woord weet ik eigenlijk niet zo snel. Het is eerlijk, direct, staat voor een nauwgezet christelijk leven. Het spreekt me echt heel erg aan. Maar ik voel ook de "onmogelijkheid" om in deze tijd zo'n leven te leiden.
Ik ben gewoon eens benieuwd of er meer mensen zijn die zich verdiepen in de puriteinen en wat zij daar van vinden.
Ze waren zeer fel gekant tegen kerstmis, ze verboden het zelfs.
En terecht, wij KENNEN Jezus niet meer naar het vlees, alles is nieuw geworden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Puriteinen

Bericht door aritha »

Ik lees ook graag de puriteinen maar gebruik het niet voor mijn stille tijd ofzo. Het is niet zo op de praktijk van alle dag gericht. ( persoonlijke mening) Niet op wat ik overdags meemaak enzo.

Ik hou van de puriteinen maar lees daarnaast ook andere boeken, meer van deze tijd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Puriteinen

Bericht door Jongere »

aritha schreef:Ik lees ook graag de puriteinen maar gebruik het niet voor mijn stille tijd ofzo. Het is niet zo op de praktijk van alle dag gericht. ( persoonlijke mening) Niet op wat ik overdags meemaak enzo.

Ik hou van de puriteinen maar lees daarnaast ook andere boeken, meer van deze tijd.
Ja?
Ik ken de puriteinen juist als heel praktisch, met het oog op alledag. Hoewel het wel per puritein verschilt.

Ik lees ze heel erg graag. Je vindt een bepaalde diepte en ruimte in hun werk die me erg aanspreekt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Puriteinen

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
aritha schreef:Ik lees ook graag de puriteinen maar gebruik het niet voor mijn stille tijd ofzo. Het is niet zo op de praktijk van alle dag gericht. ( persoonlijke mening) Niet op wat ik overdags meemaak enzo.

Ik hou van de puriteinen maar lees daarnaast ook andere boeken, meer van deze tijd.
Ja?
Ik ken de puriteinen juist als heel praktisch, met het oog op alledag. Hoewel het wel per puritein verschilt.

Ik lees ze heel erg graag. Je vindt een bepaalde diepte en ruimte in hun werk die me erg aanspreekt.
En een directheid die wij een beetje kwijt dreigen te zijn. Heden indien gij Zijn stem hoort.....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Puriteinen

Bericht door MvB »

huisman schreef: En een directheid die wij een beetje kwijt dreigen te zijn. Heden indien gij Zijn stem hoort.....
Nou inderdaad, als je leest van Spurgeon over de brede en de smalle weg. Of Boston in zijn oproep tot bekering, dan ga je wel eventjes nadenken.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Puriteinen

Bericht door Fjodor »

Jongere schreef:
aritha schreef:Ik lees ook graag de puriteinen maar gebruik het niet voor mijn stille tijd ofzo. Het is niet zo op de praktijk van alle dag gericht. ( persoonlijke mening) Niet op wat ik overdags meemaak enzo.

Ik hou van de puriteinen maar lees daarnaast ook andere boeken, meer van deze tijd.
Ja?
Ik ken de puriteinen juist als heel praktisch, met het oog op alledag. Hoewel het wel per puritein verschilt.

Ik lees ze heel erg graag. Je vindt een bepaalde diepte en ruimte in hun werk die me erg aanspreekt.
Dat spreekt mij ook aan.
Ik las gisteren Ebenezer Erskine, de jaarboeken van verlossende liefde, en wat mij erg opviel was het aandringen om toch tot Christus (als onze Nabestaande) te gaan. Hij deed haast met alle macht zijn best om mensen te overtuigen en erop aan te dringen dat ze nu tot Hem gaan moeten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Puriteinen

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Jongere schreef:
aritha schreef:Ik lees ook graag de puriteinen maar gebruik het niet voor mijn stille tijd ofzo. Het is niet zo op de praktijk van alle dag gericht. ( persoonlijke mening) Niet op wat ik overdags meemaak enzo.

Ik hou van de puriteinen maar lees daarnaast ook andere boeken, meer van deze tijd.
Ja?
Ik ken de puriteinen juist als heel praktisch, met het oog op alledag. Hoewel het wel per puritein verschilt.

Ik lees ze heel erg graag. Je vindt een bepaalde diepte en ruimte in hun werk die me erg aanspreekt.
En een directheid die wij een beetje kwijt dreigen te zijn. Heden indien gij Zijn stem hoort.....
Ik hoor deze directheid regelmatig. Pas nog van onze kansel: "U kent deze Liefde nog niet? U kent Christus nog niet? Nou, dan heeft u wel een probleem. Als u straks sterft, dan komt u in de hel. Zo scherp ligt het."
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Puriteinen

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Jongere schreef:
aritha schreef:Ik lees ook graag de puriteinen maar gebruik het niet voor mijn stille tijd ofzo. Het is niet zo op de praktijk van alle dag gericht. ( persoonlijke mening) Niet op wat ik overdags meemaak enzo.

Ik hou van de puriteinen maar lees daarnaast ook andere boeken, meer van deze tijd.
Ja?
Ik ken de puriteinen juist als heel praktisch, met het oog op alledag. Hoewel het wel per puritein verschilt.

Ik lees ze heel erg graag. Je vindt een bepaalde diepte en ruimte in hun werk die me erg aanspreekt.
En een directheid die wij een beetje kwijt dreigen te zijn. Heden indien gij Zijn stem hoort.....
maar dan komt daar de uitverkiezing ineens om de hoek, en zegt een stemmetje, je kunt jezelf niet bekeren....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Puriteinen

Bericht door Willem »

Joannah schreef:
huisman schreef:
Jongere schreef:
aritha schreef:Ik lees ook graag de puriteinen maar gebruik het niet voor mijn stille tijd ofzo. Het is niet zo op de praktijk van alle dag gericht. ( persoonlijke mening) Niet op wat ik overdags meemaak enzo.

Ik hou van de puriteinen maar lees daarnaast ook andere boeken, meer van deze tijd.
Ja?
Ik ken de puriteinen juist als heel praktisch, met het oog op alledag. Hoewel het wel per puritein verschilt.

Ik lees ze heel erg graag. Je vindt een bepaalde diepte en ruimte in hun werk die me erg aanspreekt.
En een directheid die wij een beetje kwijt dreigen te zijn. Heden indien gij Zijn stem hoort.....
maar dan komt daar de uitverkiezing ineens om de hoek, en zegt een stemmetje, je kunt jezelf niet bekeren....
Dat stemmetje - wat zegt "je kunt jezelf niet bekeren" is van de duivel. De Heere Jezus zegt in Joh. 5 vs 20 "40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben". Dit is netzogoed waar als de terechte directheid in de prediking dat degenen die niet de Heere Jezus als persoonlijke Verlosser hebben bij het sterven in de hel hun ogen zullen opslaan.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Puriteinen

Bericht door Jongere »

Joannah schreef:maar dan komt daar de uitverkiezing ineens om de hoek, en zegt een stemmetje, je kunt jezelf niet bekeren....
De uitverkiezing en dat stemmetje horen niets met elkaar te maken hebben. De Puriteinen leerden gelukkig ook de waarde van de uitverkiezing.
Plaats reactie