Trouw over Heiligen in het pietisme.

Ander

Re: Trouw over Heiligen in het pietisme.

Bericht door Ander »

Dank!
Bijzonder stuk. Ik denk dat de analyse van Afgewezen wel klopt.
helma

Bericht door helma »

de manier waarop is zeker niet fair
ik heb het idee dat ze zelf beter weten/beter dingen begrijpen dan dat ze in dit stuk doen voorkomen

toch denk ik dat we dit stuk niet zomaar naast ons neer kunnen leggen. Het zet wel tot nadenken
astroguy

Bericht door astroguy »

helma schreef:de manier waarop is zeker niet fair
ik heb het idee dat ze zelf beter weten/beter dingen begrijpen dan dat ze in dit stuk doen voorkomen

toch denk ik dat we dit stuk niet zomaar naast ons neer kunnen leggen. Het zet wel tot nadenken
Dat is wat ik dus ook denk.
Atze
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

een artikel dat hetzelfde thema behandelt, maar dan op een heel andere toon: http://www.nd.nl/artikelen/2010/juli/16 ... and-drijft
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

en nog eentje uit het ND: een interview uit 2005. http://www.nd.nl/artikelen/2005/april/1 ... ijfelingen Van enige afstand, maar respectvol en met groot inlevingsvermogen van de redacteur.
jvdg

Bericht door jvdg »

Idd. stof tot nadenken.
Dat kerntje van waarheid, wat genoemd wordt zit er mss. wel in, maar wordt door het overgrote deel van de lezers van deze krant wss. niet herkend.
Voor velen is het een bevestiging van de karikatuur die toch al heerst buiten (maar ook binnen) de reformatorische zuil.

Dat is mijn grootste zorg: de verheerlijking van (bijzondere) predikanten, waardoor de buitenwacht zich laat leiden tot het (ws. terecht) in stand houden van die karikaturen.

En wees eerlijk, wie kan met die verheerlijking van zichzelf door anderen, goed omgaan?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik zeg niet dat we dit artikel zomaar naast ons neer moeten leggen. Een afweerhouding zoals die me wordt verweten omdat dit van Trouw zou komen herken ik me niet in. Misschien zit er een kern van waarheid in het artikel.

Maar er is voor mij een grens. Volgens mij zit in vrijwel ieder artikel wel ergens een kern van waarheid. Dat betekent toch niet dat je daarom alles serieus moet nemen? Dit artikel gaat m.i. ver over de schreef door de badinerende manier van schrijven. En helemaal de fout rond het 'mee-oordelen' van dominee Mallan vind ik storend.

Om nou in dit soort uiterst negatieve stukjes naar een spiegel te gaan zoeken voor onszelf, vind ik veel te veel eer geven aan dit artikel. Kunnen we onszelf niet meer kritisch bekijken? Laten we dat laatste absoluut blijven doen, maar laten we dan ook dit soort "journalistiek" veroordelen. Het is gewoon ver onder de maat. En echt niet omdat er onwetenden aan het woord zijn.
astroguy

Bericht door astroguy »

Jongere schreef:Ik zeg niet dat we dit artikel zomaar naast ons neer moeten leggen. Een afweerhouding zoals die me wordt verweten omdat dit van Trouw zou komen herken ik me niet in. Misschien zit er een kern van waarheid in het artikel.

Maar er is voor mij een grens. Volgens mij zit in vrijwel ieder artikel wel ergens een kern van waarheid. Dat betekent toch niet dat je daarom alles serieus moet nemen? Dit artikel gaat m.i. ver over de schreef door de badinerende manier van schrijven. En helemaal de fout rond het 'mee-oordelen' van dominee Mallan vind ik storend.

Om nou in dit soort uiterst negatieve stukjes naar een spiegel te gaan zoeken voor onszelf, vind ik veel te veel eer geven aan dit artikel. Kunnen we onszelf niet meer kritisch bekijken? Laten we dat laatste absoluut blijven doen, maar laten we dan ook dit soort "journalistiek" veroordelen. Het is gewoon ver onder de maat. En echt niet omdat er onwetenden aan het woord zijn.
Het was niet mijn bedoeling je iets te verwijten, maar de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat wij gereformeerden automatisch een afweerhouding aannemen als een buitenstaander iets over ons zegt.
Daargelaten.
Ik ben van mening dat we onszelf echt wel kritisch mogen bekijken ook zonder artikelen van Trouw, ND of Refdag for that matter.
Waar mensen als dhr. Exalto in hun publicaties (dus niet Trouw) een vinger op leggen is het onkritische aanvaarden van mensen die het gemaakt hebben om het eens ruw te zeggen. Kort door de bocht ds Mallan heeft het gezegd en daarom is het waar, of het zal wel zo zijn want ds Mallan heeft zijn zegen gegeven.
En ds Mallan was waarschijnlijk goed.
Maar wat ons probleem is, is dat wij niet de houding van de mensen van Berea aannemen, nl. dat hetgeen Paulus predikte aan de schrift werd getoetst.
Dus wij moeten weer leren om te gaan met een van de uitspraken van de grote Reformatie:
Sola Scriptura.

Ook ds. Kersten wees daarop als hij bij visitatie gevallen tegenwam van ouderlingen die zeiden dat zij de tucht hanteerden zoals ds. Ledeboer en ds. Van Dijke dat deden.
Nee, de tucht moest gehaandhaaft worden zoals de Schrift dat ons leert, niet hoe de overlevering ons dat zegt.

Tolle Lege.
Atze
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In de Wachter Sions staat vandaag een "Weerwoord" over het artikel in Trouw. Overigens, is weerwoord teveel gezegd, Trouw weigert brieven te plaatsen die positief over wijlen ds. F. Mallen willen zijn... omdat 'niet begrepen wordt'...

Iedereen aanbevolen om dit te lezen! En ter harte te nemen. DESIDERIUS ERASMUS zei al: Er is meer in de wereld te doen dan voorheen. Maar we nemen aan dat hij wat anders bedoelde dan waar ik het oog op heb.

Geert Wilders (tegen wiens optreden wij grote bezwaren hebben) is meermalen beschuldigd van haar en aanzetten tot haat tegen moslims. Maar uit deze reacties blijkt hoe een gerenommeerde krant als Trouw op een heel wat gemener wijze evenzo haatgevoelens kan opwekken die de samenleving vergiftigen. Tegelijk blijkt dat de leer van de predestinatie de grootste steen des aanstoots is. (het slot van het artikel van L.M.P. Scholten)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:In de Wachter Sions staat vandaag een "Weerwoord" over het artikel in Trouw. Overigens, is weerwoord teveel gezegd, Trouw weigert brieven te plaatsen die positief over wijlen ds. F. Mallen willen zijn... omdat 'niet begrepen wordt'...

Iedereen aanbevolen om dit te lezen! En ter harte te nemen. DESIDERIUS ERASMUS zei al: Er is meer in de wereld te doen dan voorheen. Maar we nemen aan dat hij wat anders bedoelde dan waar ik het oog op heb.
Kan iemand dit "Weerwoord" scannen en hier plaatsen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
-DIA- schreef:In de Wachter Sions staat vandaag een "Weerwoord" over het artikel in Trouw. Overigens, is weerwoord teveel gezegd, Trouw weigert brieven te plaatsen die positief over wijlen ds. F. Mallen willen zijn... omdat 'niet begrepen wordt'...

Ik zou het kunnen overtypen, maar het is 1volle bladzijde Wachter-Sions-formaat, dus nogal groot...
Joannah

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:

Ik zou het kunnen overtypen, maar het is 1volle bladzijde Wachter-Sions-formaat, dus nogal groot...
En iedereen heeft zijn opinie toch al gevormd, ik heb genoeg gezien en gehoord. gezag en profetie horen bij de profeten van het OT,onderling broederschap en volharden in geloof, zonder gezien te hebben horen bij de NT Gemeente.Predikanten die voorspellende profetieen gaan doen en mysterieus gaan doen, daar sla ik van op de vlucht.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:
-DIA- schreef:
jvdg schreef:

En iedereen heeft zijn opinie toch al gevormd, ik heb genoeg gezien en gehoord. gezag en profetie horen bij de profeten van het OT,onderling broederschap en volharden in geloof, zonder gezien te hebben horen bij de NT Gemeente.Predikanten die voorspellende profetieen gaan doen en mysterieus gaan doen, daar sla ik van op de vlucht.
:quoi
jvdg

Bericht door jvdg »

Joannah schreef: En iedereen heeft zijn opinie toch al gevormd, ik heb genoeg gezien en gehoord. gezag en profetie horen bij de profeten van het OT,onderling broederschap en volharden in geloof, zonder gezien te hebben horen bij de NT Gemeente.Predikanten die voorspellende profetieen gaan doen en mysterieus gaan doen, daar sla ik van op de vlucht.
Dat moge waar zijn, maar dit "Weerwoord" van een "insider" kan mss. toch nog iets toevoegen m.b.t. de vaak karikaturale beeldvorming over Ds. Mallan.

En: Neem je eigen onderschrift ter harte.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
Joannah schreef: En iedereen heeft zijn opinie toch al gevormd, ik heb genoeg gezien en gehoord. gezag en profetie horen bij de profeten van het OT,onderling broederschap en volharden in geloof, zonder gezien te hebben horen bij de NT Gemeente.Predikanten die voorspellende profetieen gaan doen en mysterieus gaan doen, daar sla ik van op de vlucht.
Dat moge waar zijn, maar dit "Weerwoord" van een "insider" kan mss. toch nog iets toevoegen m.b.t. de vaak karikaturale beeldvorming over Ds. Mallan.

En: Neem je eigen onderschrift ter harte.
Dat bedoel ik juist. Het beeld is uitermate scheef en verwrongen... En Trouw negeert BEWUST de Waarheid.
Plaats reactie