Apocalyps

Tiberius
Administrator

Re: Apocalyps

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
criticus schreef:Als er niemand bezwaar heeft tegen de voorwaarde die ik gesteld heb ga ik nu na deze lange, maar m.i. voor een goed begrip noodzakelijke inleiding verder...
Volgens mij had ik bezwaar aangetekend. :)
Het lijkt me correcter, Criticus, dat je eerste de openstaande vragen beantwoordt.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
criticus schreef:Als er niemand bezwaar heeft tegen de voorwaarde die ik gesteld heb ga ik nu na deze lange, maar m.i. voor een goed begrip noodzakelijke inleiding verder...
Er is gevraagd een uitleg te geven over Openbaring. Dat kan nooit in een paar posting. Criticus heeft daar veel meer voor nodig. Als Criticus klaar is zal er vast ruimte zijn voor vragen.
Je zal vast begrijpen dat het anders niet te doen is om alle vragen uit de vervangingshoek te beantwoorden. Vragen die veelal in de postings zelf terug te vinden zijn.
Alleen moet je de postings van Criticus natuurlijk wel goed lezen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Er is gevraagd een uitleg te geven over Openbaring. Dat kan nooit in een paar posting. Criticus heeft daar veel meer voor nodig. Als Criticus klaar is zal er vast ruimte zijn voor vragen.
In de praktijk is dat natuurlijk niet handig. Dan zit je aan het eind met 700 vragen. En dan zegt Criticus natuurlijk: "Moet je mijn posts maar lezen, daarin worden ze beantwoord." ;)
Beter is het als Criticus gewoon tussentijds op de vragen ingaat. Als dan zou blijken dat de visie van Criticus niet houdbaar is, heeft het ook weinig zin wanneer hij doorgaat met zijn afleveringen.
Nogmaals, Criticus is een gewone RF'er, voor wie geen uitzonderingspositie behoeft te worden ingeruimd.
Gian

Bericht door Gian »

Dat het niet handig is snap ik ook wel. Toch geloof ik dat Criticus achteraf alle vragen netjes beantwoorden wil, dat hoort er gewoon bij.
Daarbij geloof ik niet dat het er 700 zijn, en vermoed ik dat je 9 van de 10 vragen zelf kan beantwoorden omdat je precies weet waar het over gaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat mij betreft: ik sluit me bij Afgewezen aan.
Laat Criticus eerst de openstaande vragen even beantwoorden. Dat kan denk ik ook wel kort.
Het is hier tenslotte een discussieforum.
criticus

Bericht door criticus »

Keren wij nu terug tot Apoc.6

Openbaring 6
Met de opening van de zeven zegels nemen de eindgerichten een aanvang. Elk zegel wordt dadelijk effectief op aarde. Het is een grote misvatting dat de ruiter op het witte paard Christus Zelf zou zijn, want ten eerste strookt het niet met het verband dat het Lam dat de zegels opent, tegelijk de ruiter op het eerste paard zou zijn. In de tweede plaats zijn het alle vier gerichtspaarden, dit paard brengt de valse vrede van de antichrist
1 Thess.5:3;
Want als zij zullen zeggen: Het is vrede, er is geen gevaar, zo zal het verderf hen plotseling overvallen, gelijk de smart een zwangere vrouw, en zij zullen niet ontvlieden.
2 Thess. 2:1-12). ¶ En aangaande de toekomst van onze Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, bidden wij u, broeders,
2 dat gij u niet schielijk laat bewegen van uw zin of verschrikken, noch door geest, noch door woord, noch door brieven als van ons gezonden, alsof de dag van Christus ophanden ware.
3 ¶ Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden, want Hij komt niet, tenzij dat te voren de afval kome, en geopenbaard worde de mens van zonde, de zoon van het verderf,
4 die de tegenstander is, en zich verheft boven al wat God of godsverering heet, zodat hij zich zet in de tempel van God als een god, en voorgeeft, dat hij God is.
5 Gedenkt gij er niet aan, dat ik u dit zeide, toen ik nog bij u was?
6 En wat het nog ophoudt weet gij, opdat hij geopenbaard worde op zijn tijd.
7 Want de boosheid roert zich reeds heimelijk, alleen dat degene, die het nu ophoudt, moet weggedaan worden;
8 en alsdan zal de goddeloze geopenbaard worden, die de Heer zal ombrengen door de adem van zijn mond, en zal te niet doen door de verschijning bij zijn toekomst,
9 hem, wiens toekomst is naar de werking van satan, met allerlei leugenachtige krachten en tekenen en wonderen,
10 en met allerlei misleiding van ongerechtigheid voor degenen, die verloren gaan, daar zij de liefde tot de waarheid niet aangenomen hebben, opdat zij zalig werden.
11 Daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, om de leugen te geloven;
12 opdat geoordeeld worden allen, die de waarheid niet geloofd, maar lust gehad hebben aan de ongerechtigheid.criticus///

In de derde plaats vertoont Christus Zich in de Openbaring nooit zonder een uitvoerige beschrijving van Zijn majesteit en heerlijkheid (vgl. Openb.19:11-16), waarbij deze sinistere naamloze figuur wel heel schril afsteekt.

De eerste vier zegels zijn nog te verklaren vanuit het menselijk handelen. Oorlogen brengen altijd massale slachtingen, voedselschaarste, epidemieën, honger en dood teweeg. Het vijfde zegel is van een geheel ander aard. Hier verplaatst het gezicht ons weer naar het hemelse en laat ons zien dat het bloed van de martelaren (hier primair uit de grote verdrukking) eenmaal door God gewroken zal worden (Openb.16:5,6 en 19:2). Het zesde zegel komt zo rechtstreeks en onmiddellijk van God, dat er vanaf die dag geen atheïsten meer zijn op aarde (Openb.6: 16,17; Ex.8:19). Toen zeiden de tovenaars tot Farao: Dit is Gods vinger! Doch Farao’s hart verstijfde, zodat hij naar hen niet hoorde, gelijk de HEERE gesproken had.

Openbaring 7
De verzegelden uit Israël en de schare uit de grote verdrukking

Al stond de zaak van het koninkrijk er menselijk gezien nog zo wanhopig voor en scheen de satan oppermachtig te zijn, altijd heeft de Heere in Israël Zijn getuigen gehad die op een machtige wijze voor Hem optraden (1 Kon.19). Ook hier vult de Heere het vacuüm, ontstaan door het wegrukken van de gemeente, weer op en verzegeld 144000 dienstknechten uit al de geslachten der kinderen Israëls. Hier heeft de tekst een duidelijke letterlijke betekenis en is er geen enkele reden om het anders te lezen
Openb.22:18,19:
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. De traditie ziet in deze 144000 natuurlijk de strijdende kerk, ondanks de categorische opsomming van de 12 stammen. Het valt hier natuurlijk direct op dat de stam van Dan ontbreekt. Veel bekwame uitleggers denken daarom dat de a-christ een Daniet zal zijn. Vast staat in ieder geval dat in Richteren de afgoderij in de stam van Dan begonnen is. Maar de schare uit de grote verdrukking zijn duidelijk uit de heidenen en worden hier gezien in een vooruitblik op hun overwinning die in hst 19 bij de komst van Christus da de overwinning op het rijk van het beest pas historische werkelijkheid wordt mvr.gr: criticus
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef:
In de praktijk is dat natuurlijk niet handig. Dan zit je aan het eind met 700 vragen. En dan zegt Criticus natuurlijk: "Moet je mijn posts maar lezen, daarin worden ze beantwoord." ;)
Beter is het als Criticus gewoon tussentijds op de vragen ingaat. Als dan zou blijken dat de visie van Criticus niet houdbaar is, heeft het ook weinig zin wanneer hij doorgaat met zijn afleveringen.
Nogmaals, Criticus is een gewone RF'er, voor wie geen uitzonderingspositie behoeft te worden ingeruimd.
Jij vindt de visie van Criticus niet houdbaar, dat is wel bekend. Ik lees het met genoegen, de Schrift alleen wil hij laten spreken, dat is een verademing. Nu wil Criticus geen uitzonderingspositie, maar niemand kan hem toch verplichten om vragen in te gaan als hij vindt dat hij eerst zijn verhaal wil afmaken. Dat hebben wij te respecteren. Zo ver ik weet is op dit forum nog nooit iemand gedwongen om te antwoorden, tenzij hij of zij dat wil. Laten we gewoon geduld hebben.
criticus

Bericht door criticus »

Jij vindt de visie van Criticus niet houdbaar, dat is wel bekend. Ik lees het met genoegen, de Schrift alleen wil hij laten spreken, dat is een verademing. Nu wil Criticus geen uitzonderingspositie, maar niemand kan hem toch verplichten om vragen in te gaan als hij vindt dat hij eerst zijn verhaal wil afmaken. Dat hebben wij te respecteren. Zo ver ik weet is op dit forum nog nooit iemand gedwongen om te antwoorden, tenzij hij of zij dat wil. Laten we gewoon geduld hebben.

Hier sluit ik mij geheel bij aan. Het is mij intussen duidelijk gewiorden dat een discussie met Afgewezen slechts kan leiden tot een eindeloze herhaling van zetten waar niemand mee gediend is. De standpunten liggen vast. Afgewezen verwijt mij eerst dat ik geen bronnen noem, maar als ik dat dan wel doe mag ik die kerkvaders ( behalve natuurlijk Augustinus) van haar houden. Brakel wordt van tafel geveegd, Da Costa boeit haar niet etc. En als ik haar vraag om mij een tekst uit het N.T te noemen waar de Gemeente met de naam Israël wordt aangeduid of Christus zich de koning van de kerk noemt dan kan ze dat niet zonder daar de consequenties uit te trekken. Wat moet ik dan nog? criticus
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

criticus schreef: Het is mij intussen duidelijk gewiorden dat een discussie met Afgewezen slechts kan leiden tot een eindeloze herhaling van zetten waar niemand mee gediend is. De standpunten liggen vast.
Dat mag zo zijn, maar... nieuwe argumenten vragen om nieuwe antwoorden. Ze botweg negeren is dan ook niet oplossing. Stel je voor dat we hier op RF allemaal zo met elkaar om gingen: o, de standpunten liggen al vast, jou hoef ik geen antwoord meer te geven. Nee, criticus, onderbreek je afleveringen maar eens en laat zien hoe houdbaar je argumenten zijn. :)
Afgewezen verwijt mij eerst dat ik geen bronnen noem, maar als ik dat dan wel doe mag ik die kerkvaders ( behalve natuurlijk Augustinus) van haar houden. Brakel wordt van tafel geveegd, Da Costa boeit haar niet etc. En als ik haar vraag om mij een tekst uit het N.T te noemen waar de Gemeente met de naam Israël wordt aangeduid of Christus zich de koning van de kerk noemt dan kan ze dat niet zonder daar de consequenties uit te trekken. Wat moet ik dan nog? criticus
Een bron kan voor je kennis heel leerzaam zijn, maar relevant is uiteindelijk alleen of iets Bijbels is, ja of nee. En op die hele belangrijke vraag van jou heb je toch echt antwoord gehad. Bovendien kun je ook dáármee geen discussie blokkeren c.q. negeren: je antwoorden bevallen me niet, laat maar.
Dus, kom voor de draad, criticus!
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:Dus, kom voor de draad, criticus!
Je bent heel optimistisch over Criticus, Afgewezen, ik betwijfel of Criticus daartoe instaat is.
Iets beweren is niet te moeilijk, maar het beweerde te verdedingen daar loopt hij voor weg.
criticus

Bericht door criticus »

De hele schrift getuigt dat de Heere in het laatste der dagen tot Israël zal wederkeren (Hos.3:4,5): Want de kinderen Israels zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
5 Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.
om de vervallen hut van David weer op te richten. Opdat de overblijvende mensen de Heere zoeken (Hand.15:17). Deze dienstknechten zijn in geen enkel opzicht “christelijke” getuigen. Zij zijn onaantastbaar en hebben theocratische volmachten, zoals de kerk nooit bezeten heeft. Zij prediken het Evangelie des Koninkrijks (Math.24), want het Lam heeft de gestalte van de Leeuw aangenomen. Zij zien een vrucht op hun prediking en halen een oogst binnen die iedere zendeling zou doen watertanden (vs 9-17).
Openbaring 8 en 9
Hoofdstuk 7 is de eerste tussenlassing. In hoofdstuk 8 en 9 vervolgt de ziener zijn verslag van de opening van de zegelen. Het zevende zegel bevat de bazuinen en de toornschalen. Het eerste waar wij hierbij bepaald worden is de noodzaak van een aanhoudend en volhardend gebed. Hier wordt werkelijk Gods
*kracht in zwakheid volbracht. Want dan is Christus machtig en triomfeert Hij waarlijk in ons, als wij zo zwak zijn, dat wij nauwelijks nog een zucht kunnen slaken (Maarten Luther). Want zulk zuchten is in Gods oren een zeer sterk geroep dat heel de hemel en de aarde vervuld (Luk.18:7,8). Daarom, o volk des Heeren dat een stervend leven kent, volhardt in het gebed ook als gij slechts zuchten kunt (Rom.8:26). Laat ons bij het altaar sterven, want daar vinden wij en Hogepriester naar de kracht des onvergankelijke levens (Hebr.7:16). Hier zien wij dat juist als het gebed naar de regel die de Heere Jezus ons Zelf geleerd heeft “Uw Naam worde geheiligd, Uw koninkrijk kome…” verhoord wordt, het zich tegen de aarde keert. Want het koninkrijk kan niet komen voordat de vijanden geoordeeld en vernietigd zijn (Hst.8:5,6).
De eerste vier bazuinen duiden allen op ongekend ernstige en omvangrijke natuurrampen, veroorzaakt door een stoornis in het zonnestelsel.Het kan niet de bedoeling zijn in een toelichting op de Openbaring op alle details in te gaan, maar wie iets weet van de loop van de hemellichamen die met een duizelingwekkende snelheid in een baan om de zon heen cirkelen weet wat het betekent als dit evenwicht verstoord zou worden. Als gloeiende meteorieten (eerste bazuin), een afzonderlijk zeer grote meteoriet (tweede) of een komeet met een miljoenen kilometers lange staart van giftige gassen (derde) de aarde zouden treffen, of slechts onze dampkring binnendringen en de aarde op korte afstand passeren. Hier moeten wij vooral niet bezwijken voor de verleiding deze gerichten figuurlijk of zinnebeeldig te verklaren, al bedient de profetie zich ook hier wel van figuurlijke uitdrukkingen
Al de profeten en ook Christus Zelf getuigen dat de dag des Heeren gepaard gaat met tekenen in zon, maan en sterren. Want de krachten der hemelen zullen bewogen worden (Luk.21:25-27). Wij ontnemen alle kracht en waarschuwing aan de Openbaring als wij deze visioenen gaan toepassen op de kerk of geestelijke ontwikkelingen om ze dan het liefst in het verleden te plaatsen (H.Verweij, De Openbaring van Jezus Christus)

Betreffen de eerste vier gerichten de natuur, de drie laatsten zijn direct tegen de mensen gericht (Openb.8:13). Want hier wordt de afgrond (Abbyssus), de verblijfplaats der demonen geopend (Luk.8:31; Openb.20:3) en een leger van helse, schorpioenachtige wezens op de mensheid losgelaten. Naarmate de climax nadert en het rijk van Christus zich manifesteert wordt ook het rijk van de draak openbaar en steeds meer zichtbaar.
criticus

Bericht door criticus »

Openbaring 10 t/m 11:15 (2e excursie)
Hoewel de losprijs betaald is, is de koopbrief nog verzegeld en bewaard voor vele dagen (Jer.32:14). Tot op de dag van heden is de aarde bezet gebied van satan, de overste van deze wereld. In dit licht moeten wij dan ook de Openbaring lezen als een machtige worsteling tussen het rijk van satan en het rijk van Christus. In Openbaring 10 komt Hij Zijn rechtmatig eigendom, dat Hij als loon op Zijn arbeid van Zijn Vader *ontvangen heeft, opeisen en als Zijn bezit te claimen (Jes.49:3-6; Ps.2:8; Fil.2:8-10). En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

Dit is ook de geestelijke achtergrond van Openbaring 10:1-7. “Alle plaats waarop uw voetzool treedt, zal uwe zijn” (Deut.11:24). Als Hij Zijn voeten op de zee en op de aarde zet is dit een symbolische daad, waardoor Hij de ganse aarde als Zijn eigendom claimt. Ook valt hier op te merken dat als Hij zijn linkervoet op de ( Middellandse ) zee en zijn rechtervoet op de aarde ( Padmos ) zet Hij zweert met zijn aangezicht naar Jeruzalem

Maar wat men claimt moet ook nog binnen gehaald worden. En dit gaat door het grote wereldgericht heen (Jes.26:9). Met mijn ziel heb ik U begeerd in den nacht, ook zal ik met mijn geest, die in het binnenste van mij is, U vroeg zoeken; want wanneer Uw gerichten op de aarde zijn, zo leren de inwoners der wereld gerechtigheid.
Vandaar de zeven donderslagen, die echter verzegeld worden. Daarom past het ons niet dezen nader te willen verklaren. Dit geldt echter alleen voor de zeven donderslagen en niet voor de gehele Openbaring (Openb.22:10). En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij.

Bijzondere aandacht verdient hier de tijdsbepaling en de betrokkenheid, het onlosmakelijk verband met de nog onvervulde profetie (vs. 7 die nadrukkelijk verbonden wordt met de zevende bazuin. ), maar in de dagen van de stem des zevenden Engels, als hij bazuinen zal, zal voleindigd worden de verborgenheid Gods, gelijk Hij verkondigd heeft aan zijne dienstknechten, de profeten.,

Ook hier blijkt weer duidelijk het eenmalige, het onomkeerbare van het eschaton van de eindtijd en hoe dwaas het is om deze dingen op de kerkgeschiedenis te projecteren. Want dit kan niet verbonden worden aan de prediking van het Evangelie, maar alleen aan de wederkomst van de Koning in macht en majesteit (Luk19:11). En het geschiedde, toen hij wederkwam, als hij het koninkrijk ontvangen had, dat hij zeide, dat die dienstknechten tot hem zouden geroepen worden, wien hij het geld gegeven had; opdat hij weten mocht, wat een iegelijk met handelen gewonnen had.

Alles wacht hier op het ‘totdat’ van psalm 110 en 1 Korinthe15:25: De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.
25 Want Hij moet heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten zal gelegd hebben.

Wij lezen dan ook in Openbaring 20 met geen woord over de wederkomst van Christus na de duizend jaar, zoals de traditie wil en ook het post-chiliasme leert.

mvr.gr. ereunao
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Misschien goed om even iets te zeggen over de uitdrukking 'het laatst der dagen'.
Deze uitdrukking komt dertien keer voor in het OT: Gen. 49:1; Num. 24:14; Deut. 4:30; Deut. 31:29; Jes. 2:2; Jer. 23:20; Jer. 30:24; Jer. 48:47; 49:39; Ezech. 38:16; Dan. 2:28; Dan 10:14; Hos. 3:5; Micha 4:1.
Als je deze Schriftplaatsen aan een nader onderzoek onderwerpt, zie je dat deze uitdrukking niet per definitie slaat op het wereldeinde, maar gewoon op de toekomst. En wat die toekomst dan is, is afhankelijk van tekst en tekstverband. Vaak wordt de terugkeer uit de ballingschap bedoeld, waarbij de lijn soms doorgetrokken wordt naar de Messiaanse toekomst, en in enkele gevallen ook naar het wereldeinde. Soms gaat het rechtstreeks over de Messiaanse toekomst. In geen van de teksten gaat het om een rechtstreekse verwijzing naar het slot van de wereldgeschiedenis (naar Tj. Boersma, 'De Bijbel is geen puzzelboek').
Het is van belang dit onder ogen te zien, omdat anders een aantal teksten met de uitdrukking 'in de laatste dagen' een eigen leven gaan leiden en op een willekeurige manier gekoppeld worden aan bepaalde visioenen in Openbaring.
criticus

Bericht door criticus »

Misschien goed om even iets te zeggen over de uitdrukking 'het laatst der dagen'.
Deze uitdrukking komt dertien keer voor in het OT: Gen. 49:1; Num. 24:14; Deut. 4:30; Deut. 31:29; Jes. 2:2; Jer. 23:20; Jer. 30:24; Jer. 48:47; 49:39; Ezech. 38:16; Dan. 2:28; Dan 10:14; Hos. 3:5; Micha 4:1.
Als je deze Schriftplaatsen aan een nader onderzoek onderwerpt, zie je dat deze uitdrukking niet per definitie slaat op het wereldeinde, maar gewoon op de toekomst. En wat die toekomst dan is, is afhankelijk van tekst en tekstverband. Vaak wordt de terugkeer uit de ballingschap bedoeld, waarbij de lijn soms doorgetrokken wordt naar de Messiaanse toekomst, en in enkele gevallen ook naar het wereldeinde. Soms gaat het rechtstreeks over de Messiaanse toekomst. In geen van de teksten gaat het om een rechtstreekse verwijzing naar het slot van de wereldgeschiedenis (naar Tj. Boersma, 'De Bijbel is geen puzzelboek').
Het is van belang dit onder ogen te zien, omdat anders een aantal teksten met de uitdrukking 'in de laatste dagen' een eigen leven gaan leiden en op een willekeurige manier gekoppeld worden aan bepaalde visioenen in Openbaring.
Hier kom je idd. Met een nieuw argument. Dat waardeer ik en daarom zal ik er kort op ingaan:
Ik weet dat net zo goed als jij, maar als het in de context van de bekering en het herstel van Israël staat betreft het altijd de dagen die direct aansluiten op de komst van de Messias in heerlijkheid zie Hos.3: 5: Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen. Zach.10: 10 Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene. Vgl met Apoc.1: 7 met 10:7 maar in de dagen van de stem des zevenden Engels, als hij bazuinen zal, zal voleindigd worden de verborgenheid Gods, gelijk Hij verkondigd heeft aan zijne dienstknechten, de profeten. Mvr.gr: criticus
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

criticus schreef:Ik weet dat net zo goed als jij, maar als het in de context van de bekering en het herstel van Israël staat betreft het altijd de dagen die direct aansluiten op de komst van de Messias in heerlijkheid zie Hos.3: 5: Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.
Maar de grote vraag is waarop het 'daarna' in deze tekst betrekking heeft. Een chiliast zal dat anders lezen dan een niet-chiliast.
Plaats reactie