Beste Tiberius, een mens is onder de wet of onder de genade, Rom. 6:14. Gods Woord spreekt van tweeërlei machten. De macht van het koninkrijk der duisternis, en de macht van het Koninkrijk des lichts. Over de heerschappij der dienstbaarheid en de heerschappij der vrijheid. De mens heeft in Adam gezondigd, en is daarmee in een geestelijke doodstaat terecht gekomen. Want de ziel die zondigt, zou zekerlijk de dood sterven. De reden of oorzaak van onze doodstaat is dus de zonde. Dat betekent dat waar geen zonde meer is door tussentreding, afwassing en kwijtschelding, ook geen verderfenis, geen oordeel, geen vervloeking, geen verdoemenis, en geen dood meer is.Tiberius schreef:DWW, ik vat even de postings van Refo en Joannah samen. Maar begrijp ik hieruit, dat jij het ook niet eens bent met Bunyans beschrijving in de Christenreis?
Wanneer we dit nu gaan toepassen op Bunyans christenreis, dan is de weg van stad verderf tot het kruis de weg tot de bekering, c.q. de toeleidende weg tot Christus. Dit is echter de bekering nog niet! Want, bij het kruis viel het pak van schuld en zonde van christens' rug af. Daar mocht hij gaan in vrijheid, en werd hij omkleed met het harnas van geloof, hoop en liefde, en kreeg hij het perkament van schuldkwijting in zijn handen wat hij later bij de hemelpoort liet zien. Al hetgeen hij voor het kruis kon laten zien was een vuil kleed, en een pak van schuld en zonde. Hier begon zijn strijd pas echt, en hier begon satan hem te benauwen. Daarvoor nog niet, omdat hij daar nog in de macht der duisternis verkeerde alwaar zijn zonde wel levend geworden waren, maar hij nog in niet uit de ketenen der zonden verlost was geworden, Rom. 6:2, Rom. 8:2. De zielsverlossing is het begin van de waarachtige bekering, Tiberius. Daarna komt de dagelijkse bekering, ook wel de doorgaande bekering genoemd. Want een verloste zondaar raakt tot aan zijn sterfdag immers nooit uitbekeerd. Bestaande uit twee stukken, HC zondag 33. De afbraak van de oude mens, opwas van de nieuwe natuur uit Christus.
Note : Je moet de Bijbel niet lezen door de bril van Bunyans christenreis. Lees liever Bunyans christen- en christenreis door de bril van Gods Woord, met name door de leerbrieven der apostelen. Het eerste doe jij telkens vanuit een zekere standenleer, het tweede heb ik je hierboven proberen te verduidelijken.