Apocalyps

Afgewezen

Re: Apocalyps

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
criticus schreef:Geef me dun tenminste de kans om te bewijzen dat ik met deze leesregel tot een resultaat kom waarin heel de Schrift, inclusief de letterlijke vervulling van de profetie tot haar recht komt.
Oftewel: laat me eerst het huis bouwen en kijk dan of het fundament het houdt... ;)
In het RD van afgelopen zaterdag / en of vrijdag stond een mooi artikel over een dominee die een kerkvader had bestudeerd. Ik ben de namen even kwijt. Mischien is het een optie om ook van die opvattingen kennis te nemen alvorens telkenmale te suggereren dat criticus geen bronnen heeft.
Ik geloof zeker dat criticus bronnen heeft. En ik geloof zeker dat hij meent zich op de Bijbel te baseren. Maar over de uitleg zijn we het nog niet eens kunnen worden. ;)
Wat het bedoelde artikel betreft: ik vind het wat dubieus je te beroepen op een mondelinge overlevering van de apostel Johannes 'via de ouden'. Om te beginnen is deze niet in het - canonieke - Woord van God opgenomen. In de tweede plaats kan een leer in één à twee generaties al behoorlijk verdonkerd worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

criticus schreef:Laatst genoemde Schriftplaats brengt mij tot de behandeling van de belangrijkste onderwerpen van dit hoofdstuk, namelijk: ten eerste De wederkomst van Christus en ten tweede De eerste opstanding.Voor wederkomst kent de Schrift in het Grieks 3 verschillende woorden namelijk openbaring ( apocalyps ) ,toekomst (parousia) en (epi´phaneia) Voor de apocalyps: 1Co 1:7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
2Th 1:7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
1Pe 1:7 Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;
Opb 1:1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

Dit woord betekent ontdekken, onthullen, manifesteren. Dit is het grote moment van Math.24:30 en Openb.1:7. (Zie ook Zach.14:5). Deze manifestatie is het sluitstuk, de dramatische climax van de Parousia.

Het woord Parousia betekent komst of toekomst. Math. 24:3,27,37,39: 3 En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld? 27 Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen. 37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. 39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.

2Thess.2:1: 1 En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,
3:13: 13 Opdat Hij uw harten versterke, om onberispelijk te zijn in heiligmaking, voor onzen God en Vader, in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus met al Zijn heiligen.
4:15: 15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn. en 2Thess.2:1: En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,

In 2Kor.7:6 komst van Titus. 6 Doch God, Die de nederigen vertroost, heeft ons getroost door de komst van Titus.

In 2Kor.10: 10 Want de brieven (zeggen zij) zijn wel gewichtig en krachtig; maar de tegenwoordigheid des lichaams is zwak, en de rede is verachtelijk.criticus
Ik blijf je toch maar onderbreken in je zwemoefeningen ;) , maar hier doe je volgens mij iets wat niet geoorloofd is: je vereenzelvigt de 'openbaring van Jezus Christus', Zijn komst dus, met 'de openbaring van Jezus Christus', die Hij aan Zijn apostel Johannes gegeven heeft en die is geboekstaafd in het boek Openbaring.
Maar dat zijn natuurlijk twee verschillende zaken.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef: Ik geloof zeker dat criticus bronnen heeft. En ik geloof zeker dat hij meent zich op de Bijbel te baseren. Maar over de uitleg zijn we het nog niet eens kunnen worden. ;)
Wat het bedoelde artikel betreft: ik vind het wat dubieus je te beroepen op een mondelinge overlevering van de apostel Johannes 'via de ouden'. Om te beginnen is deze niet in het - canonieke - Woord van God opgenomen. In de tweede plaats kan een leer in één à twee generaties al behoorlijk verdonkerd worden.
Inderdaad! Wat Johannes buiten de bijbel om gezegd heeft, heeft uiteindelijk ook geen gezag.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
criticus

Bericht door criticus »

Inderdaad! Wat Johannes buiten de bijbel om gezegd heeft, heeft uiteindelijk ook geen gezag.

idd. Maar wat Augustinus buiten de bijbel om gezegd heeft ook niet!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

criticus schreef:

dat klopt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

criticus schreef:

Ik denk dat je hier een beetje appels met peren vergelijkt.
Wat Johannes buiten de Bijbel om gezegd zou hebben, is waarschijnlijk niet echt door Johannes geschreven, maar door een pseudepigraaf; iemand die de bekendheid van Johannes wilde gebruiken om zijn eigen ideeën (die vaak haaks staan op die van de persoon onder wiens naam men schrijft) ingang te doen vinden.
Deze pseudipigrafische geschriften, de apocriefen van het NT, zijn door de kerk nooit geaccepteerd geweest, vanwege hun dwalingen.

De geschriften van Augustinus echter wel (tot op bepaalde hoogte).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
criticus schreef:Het is dan ook algemeen bekend dat Calvijn alle Bijbelboeken becommentarieerd heeft, behalve de Openbaring en de laatste hoofdstukken van Ezechiël.
Hoe kom je hier toch bij? Er is nog wel meer dat hij niet becommentarieerd heeft. Ik grijp regelmatig mis als ik Calvijn zijn uitleg over een bepaalde tekst wil raadplegen. Terwijl ik toch anderhalve boekenplank commentaar heb staan.
Je hoeft je niet van de domme te houden om toe te geven dat Calvijn grote moeite had met het profetische Woord.
?
Calvijn heeft vele profeten wel verklaard. Alleen, inderdaad, profetieën die nog niet in vervulling zijn gegaan daarover heeft hij (o.a.) minder geschreven. En dat is vele malen wijzer dan degenen die menen wel het licht te hebben om die profetieën toe te passen op nu, op eerdere tijden of op toekomstige tijden. Zelfs de Statenvertalers hebben met hun kanttekeningen bij het boek Openbaringen af en toe de plank misgeslagen.
criticus

Bericht door criticus »

Ik denk dat je hier een beetje appels met peren vergelijkt.
Wat Johannes buiten de Bijbel om gezegd zou hebben, is waarschijnlijk niet echt door Johannes geschreven, maar door een pseudepigraaf; iemand die de bekendheid van Johannes wilde gebruiken om zijn eigen ideeën (die vaak haaks staan op die van de persoon onder wiens naam men schrijft) ingang te doen vinden.
Deze pseudipigrafische geschriften, de apocriefen van het NT, zijn door de kerk nooit geaccepteerd geweest, vanwege hun dwalingen.

De geschriften van Augustinus echter wel (tot op bepaalde hoogte).

Ik voer dit ook niet aan als doorslaggevend bewijs, maar maak wel bezwaar tegen het onderscheid dat gemaakt wordt tussen wat Johannes geschreven en gezegd zou hebben. Want wij mogen toch aannemen dat de H,Geest de apostelen niet als een soort luidspreker of kopiëerapparaat gebruikt heeft, maar dat zij ook zelf de betekenis van wat zij schreven verstonden. Als er dus iemand bevoegd was om te verklaren of die 1000 jr letterlijk bedoeld was dan was het Johannes wel. Je moet dus wel teneinde raad zijn voordat je met zulke argumenten komt. Bovendien blijft dan nog de hier al meer gestelde indringende vraag onbeantwoord wat er dan gestaan zou moeten hebben als de Heere nu eens werkelijk 1000 jr bedoelde? mvr.gr: criticus
criticus

Bericht door criticus »

en in Fill.2:12 wordt het gebruikt voor tegenwoordigheid: 12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:

Epi´phaneia: 2Th 2:8 En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst;
1Ti 6:14 Dat gij dit gebod houdt, onbevlekt en onberispelijk, tot op de verschijning van onzen Heere Jezus Christus;
2Ti 1:10 Doch nu geopenbaard is door de verschijning van onzen Zaligmaker Jezus Christus, Die den dood heeft te niet gedaan, en het leven en de onverderfelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie;
2Ti 4:1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2Ti 4:8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.
Tit 2:13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus;

De Parousia is niet één moment maar een tijdsperiode die samenvalt met de 70e jaarweek, de dag des Heeren Math.24:37-42 37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
40 Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
41 Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.
42 Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal.. Ook Paulus spreekt van deze dag des Heeren in 1Thess.5:2,3. 2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;

Deze valse vrede vinden wij ook in Openbaringen 6:2: 2 En ik zag, en ziet, een wit paard, en Die daarop zat, had een boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende, en opdat Hij overwonne!

Het is de eerste helft der week van Daniel 9:27. Paulus leert ons echter in 1Thess.4:13-18 dat de Heere bij Zijn Parousia eerst allen die in Christus ontslapen zijn zal opwekken en tezamen met de dan nog levenden tot Zich zal nemen. Luk.21:36; Waakt dan te aller tijd, biddende, dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen, die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen. Joh.13;36: Gij zult Mij namaals volgen, namelijk: in Zijn Hemelvaart en naar het Vaderhuis Joh. 14:1-3: 1Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.
2 In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.
3 En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben.

Van deze eerste opstanding spreekt Paulus ook in 1Kor.15 vanaf vers 51. Hij noemt daar deze opstanding een verborgenheid, dat is iets wat te voren nog niet bekend was 1Kor.15:23. Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden; De algemene opstanding was geen verborgenheid Joh.11:24: Martha zeide tot Hem: Ik weet, dat hij opstaan zal in de opstanding ten laatsten dage. Hand.23:6-8)
6: En nu sta ik, en word geoordeeld over de hoop der belofte, die van God tot de vaderen geschied is;
7:Tot dewelke onze twaalf geslachten, geduriglijk nacht en dag God dienende, verhopen te komen; over welke hoop ik, o koning Agrippa, van de Joden word beschuldigd.
8:Wat? wordt het bij ulieden ongelofelijk geoordeeld, dat God de doden opwekt?criticus
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef: Zelfs de Statenvertalers hebben met hun kanttekeningen bij het boek Openbaringen af en toe de plank misgeslagen.
Zelfs...? Af en toe...?

Dat is niet anders dan vanzelfsprekend geweest omdat de kanttekenaren in de lijn van de Reformatie stonden. En dat waren denk allemaal vervangingstheologen. Daarbij is zo'n beetje de complete uitleg van Openbaring misgeslagen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

criticus schreef:De Parousia is niet één moment maar een tijdsperiode die samenvalt met de 70e jaarweek, de dag des Heeren.
Je gaat wel erg snel, criticus. Wat moet die 70e jaarweek hier ineens bij? En de dag des Heeren? Kun je dat enigermate toelichten, want dit is wel erg summier?
Het is de eerste helft der week van Daniel 9:27.
Want...?
Paulus leert ons echter in 1Thess.4:13-18 dat de Heere bij Zijn Parousia eerst allen die in Christus ontslapen zijn zal opwekken en tezamen met de dan nog levenden tot Zich zal nemen.
Hoezo 'echter'? Wat heeft dat met die week van Daniël te maken?
Van deze eerste opstanding spreekt Paulus ook in 1Kor.15 vanaf vers 51. Hij noemt daar deze opstanding een verborgenheid, dat is iets wat te voren nog niet bekend was 1Kor.15:23. Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden; De algemene opstanding was geen verborgenheid Joh.11:24: Martha zeide tot Hem: Ik weet, dat hij opstaan zal in de opstanding ten laatsten dage. Hand.23:6-8)
Volgens mij zit die verborgenheid 'm in het feit dat we allen veranderd zullen worden, ook degenen die niet ontslapen zijn.
6: En nu sta ik, en word geoordeeld over de hoop der belofte, die van God tot de vaderen geschied is;
7:Tot dewelke onze twaalf geslachten, geduriglijk nacht en dag God dienende, verhopen te komen; over welke hoop ik, o koning Agrippa, van de Joden word beschuldigd.
8:Wat? wordt het bij ulieden ongelofelijk geoordeeld, dat God de doden opwekt?criticus
En als het dan een verborgenheid was, hoe kunnen die 'twaalf geslachten' (die volgens jou letterlijk Israël zijn) dan daarom bidden, terwijl ze het niet wisten, omdat het verborgen was?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

criticus schreef:Je moet dus wel teneinde raad zijn voordat je met zulke argumenten komt. Bovendien blijft dan nog de hier al meer gestelde indringende vraag onbeantwoord wat er dan gestaan zou moeten hebben als de Heere nu eens werkelijk 1000 jr bedoelde? mvr.gr: criticus
Criticus, het is niet fair te veronderstellen dat je opponenten 'wel ten einde raad' zullen zijn. Als je zo'n prijs stelt op de goede toon...
En die vraag heb je eerder gesteld en daar heb je ook reacties op gekregen. Raadpleeg ze nog eens, zou ik zeggen. ;)
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

criticus schreef:De Parousia is niet één moment maar een tijdsperiode die samenvalt met de 70e jaarweek, de dag des Heeren Math.24:37-42 37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
De wederkomst van Christus is juist een moment.

Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen.

De komst van Christus wordt vergeleken met een Bliksemschicht, de bliksem duurt maar een moment.

In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

In een punt des tijds, zullen we verandert worden.

Wat jij omschrijft is de tijd die voor de komst van Christus vooraf gaat, dat is een tijd.

Maar die tijd eindigt in een .... totdat Noch in de ark ging, en een..... totdat Lot sodom verliet.

Voor de wereld en de valse kerk komt de Heere Jezus als een dief in de nacht.

Maar niet voor Gods ware kinderen want die zijn wakende...

Wie is dan de getrouwe en voorzichtige dienstknecht, denwelken zijn heer over zijn dienstboden gesteld heeft, om hunlieder hun voedsel te geven ter rechter tijd?

Zalig is die dienstknecht, welken zijn heer, komende, zal vinden alzo doende.

de getrouwe dinstknecht is bezig voor de Heere in Zijn koninkrijk maar de slechte dienstknecht verwacht Hem niet.

Zo zal de heer van dezen dienstknecht komen ten dage, in welken hij hem niet verwacht, en ter ure, die hij niet weet;
criticus

Bericht door criticus »

Geachte forummers:

Voor ik verder ga nog even dit:
Ik heb op mij genomen jullie in te leiden in de Apocalyps en ik doe dit met vreugde. Maar ik houd mij aan mijn taak en accepteer gen obstructie d.m.v. vragen en opmerkingen die duidelijk bedoeld zijn om een uitvoerige tussentijdse discussie uit te lokken. Korte, doelgerichte vragen van mensen die iets niet begrijpen zijn welkom en die zal ik ook zo kort en duidelijk mogelijk beantwoorden. Maar ik ben al die hatelijke schimpscheuten er tussendoor meer dan zat. Als jullie hiermee niet accoord gaan, laat het mij dan weten, dan zet ik er een punt achter en is dit mijn laatste posting.

Maar toen de Heere Jezus Zijn discipelen gebood over dit gezicht te zwijgen totdat Hij uit de doden zou opgestaan zijn, vraagden zij onder elkander wat het was uit de doden op te staan. Mark.9:9,10: 9 En als zij van den berg afkwamen, gebood Hij hun, dat zij niemand verhalen zouden, hetgeen zij gezien hadden, dan wanneer de Zoon des mensen uit de doden zou opgestaan zijn.
10 En zij behielden dit woord bij zichzelven, vragende onder elkander, wat het was, uit de doden opstaan.

Deze opstanding was hen dus toen nog niet bekend.

De opstanding van Christus en allen die in Hem ontslapen zijn is een opstanding uit het midden van de doden. Dit ligt ook helemaal in de analogie van het geloof. Want al de leden Zijns lichaam zijn één plant met Hem in de gelijkmaking aan Zijn dood en opstanding en ook in Zijn Hemelvaart en wederkomst (Joh.13:36: Coll.3:4). Als de Schrift over de opstanding in het algemeen spreekt staat er in het Grieks anastasis toon nekros, maar als het over de eerste opstanding gaat staat er anastasis ek toon nekros. Paulus gebruikt in Fill.3:11 zelfs een dubbele uitdrukking: exanastasis ek toon nekros. Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding (uit,ek) de doden. Zie ook Openb.20:5: 5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
Dat het onderwijs van Paulus in 1Thess.4:13 tot 5:4 chronologisch is bewijst de uitdrukking tijden en gelegenheden chronos en kairos in hoofdstuk 5;1: Maar van de tijden en de gelegenheden, broeders! hebt gij niet van node, dat men u schrijve. Dezelfde uitdrukking komt namelijk ook voor in Hand.1:7: 7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;
De discipelen vragen daar naar de volgorde in het heilsplan van God. Want dat het Koninkrijk zou komen stond buiten kijf. De Heere had hun verstand geopend opdat zij de Schriften verstonden Luk.24: 45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden. Het afwijzende antwoord van Jezus heeft dan ook alleen betrekking op hun vraag naar de volgorde, chronos en kairos.

Paulus komt in 2Thess.2:1-5 nog eens op deze zaak terug. Daar bidt hij de Thessalonisenzen door de toekomst (parousia) van onze Heere Jezus Christus en onze toevergadering tot Hem. Waarom deze toevoeging? Wel, om die toevergadering ging het nu juist. Want wat was er aan de hand? Paulus had hen geleerd dat zij voor de dag des Heeren zouden worden weggenomen. 1Thess.1:10: En Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, namelijk Jezus, Die ons verlost van den toekomenden toorn. Maar nu waren er leraars gekomen die leerden dat deze dag reeds gekomen was. In de St.Vert. staat hier dag van Christus, maar dat is niet correct vertaald; er staat in het Gr. Kurios en niet Xristos. Ook de Engelse vertaling heeft hier day of the Lord en niet day of Christ. Ook de Nieuwe Vertaling: dag des Heeren. Zij hadden daarvoor zelfs brieven gebruikt die door Paulus geschreven zouden zijn! Vs 2. Daarom bidt Paulus hen door de toekomst van onze Heere Jezus Christus en onze toevergadering tot Hem (de opname) zich niet te laten verleiden, maar te blijven bij wat zij geleerd had. En och, dat de Gemeenten hierbij gebleven was! Wat zou de Gemeente troost kunnen putten uit 1Thess.4:18! En wat zou zij dan zonder vreze en met groter verlangen uit zien naar die dag. Ook Openb.5:8 leert ons duidelijk dat de verheerlijkte Gemeente (de 24 ouderlingen) reeds in de hemel is als het Lam het boek opent. Wij zien hieruit dat zowel de opstanding als de wederkomst in verscheidene fasen of stadia verloopt (1Kor.15:23): Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst. Dit hoeft voor ons niet vreemd over te komen. In het Oude Testament schijnen komst en wederkomst ook samen te vallen, terwijl er nu al bijna tweeduizend jaar tussen ligt. Daarom bewijst ook Joh.5:28 niet dat alle doden tegelijk zullen opstaan. Want als de ure van vs. 25 nu reeds 2000 jr duurt dan is er geen enkele reden dat vs. 28 geen tijdperk van 1000 jr kan zijn

Dat is het profetische perspectief. Daarom is het bij het onderzoek van Gods woord absoluut noodzakelijk de telescoop de Geestes te gebruiken en schrift met schrift vergelijken.Voor deze wegneming staat in het Gr.het woord harpazoo dat wegrukken iets met geweld wegnemen betekent. Dit woord wordt ook gebruikt in Joh.6:15: Jezus dan, wetende, dat zij zouden komen, en Hem met geweld nemen, opdat zij Hem Koning maakten, ontweek wederom op den berg, Hij Zelf alleen.En in Hand.8:39: En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg.Zie ook Openb.12:5: en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon. Hier is het object dus geheel lijdelijk; hij doet niets, er wordt met hem gedaan. Wegrukken van de ene en voeren naar een andere plaats. mvr.gr. criticus
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Zelfs de Statenvertalers hebben met hun kanttekeningen bij het boek Openbaringen af en toe de plank misgeslagen.
Zelfs...? Af en toe...?

Dat is niet anders dan vanzelfsprekend geweest omdat de kanttekenaren in de lijn van de Reformatie stonden. En dat waren denk allemaal vervangingstheologen. Daarbij is zo'n beetje de complete uitleg van Openbaring misgeslagen.
Een beetje vreemd om alleen op die laatste zin in te gaan. En dan nog met zulke vreemde opmerkingen.
Plaats reactie