Maar deze tekst tijdens deze discussie gebruiken.......wie zijn dan de natuurlijke mensen, die het niet met onze opvattingen eens zijn. Dat is wel erg makkelijk. Zo vind ik gaat deze discussie er één worden waar ik verdrietig van wordt.Tiberius schreef:Zij (en prof. Wisse) zegt hier zonder op de persoon te spelen hetzelfde als Paulus in 1 Kor 2:14:Fjodor schreef:Dat wordt door Afgewezen wel bedoeld. Dat zegt ze in ieder geval wel.Erasmiaan schreef:Waarmee natuurlijk niet bedoeld wordt dat het een soort geheimzinnige, mystieke belevingswereld is, waar je insider voor moet zijn.
Hat gaat er om mensen die argwanend zijn en niet overtuigd willen worden, menselijk gezien ook niet overtuigd kunnen worden, door bewijzen of weerleggingen.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
En inderdaad: dat is een niet te overbruggen kloof.
Samenvatting. Wat o.a. Afgewezen,Erasmiaan en Tiberius zien als enige weg tot bekering ziet huisman als de gewone weg maar absoluut niet als enige weg (En gelukkig sta ik daar niet alleen in Brakel,Boston,Erskine's,Kohlbrugge,Guthrie,Ds C Harinck en vele anderen hebben dezelfde mening en er ook over geschreven.)