Nineve, behouden of niet?

eilander
Moderator

Re: Nineve, behouden of niet?

Bericht door eilander »

hervormde schreef:Een hardnekkig kenmerk van velen is helaas dat ze de ballingschap naar Babel maar vergeten. Alsof Israël daaruit niet verlost is.
Kun je een voorbeeld geven waaraan te zien is dat velen dit vergeten? Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Wel zou ik er op willen wijzen dat er toentertijd een tweestammenrijk en een tienstammenrijk was. Twee stammen (Juda) naar Babel, tien stammen (Israël) naar Assyrië. Juda is inderdaad teruggekeerd uit Babel. En de tien stammen?
Als ik de profeten letterlijk lees, zie ik daar nog wel degelijk gesproken over een terugkeer!
hervormde schreef:De staat Israël is een seculiere staat met aan de rand een aantal orthodoxe Joden die Jezus Christus verwerpen. Betekent dit dan maar om zonder bewogenheid over onze oudste broeder te spreken? Integendeel. Er moet voortdurend gebed zijn voor de Jood. Opdat ook zij in de vijgeboom gehecht worden.
Zeker moet er voortdurend gebed zijn. Wat die eerste zin hiermee te maken heeft, snap ik niet erg. Zelfs toen het land Israël nog een puinhoop was en Joden over de hele wereld verstrooid, hadden de oudvaders en latere lichten in Gods Kerk verwachting voor Israël en baden ze ervoor! Lees b.v. de reis die ds. R.M. MCheyne maakte naar Israël in 1842.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Nineve is een type van de kerk!

De lieden van Nineve bekeerden zich.
De lieden van Nineve geloofden aan God
Ze riepen sterk tot God.

Zal God dan niet horen?

Ze zullen opstaan in het oordeel, Paulus zegt weet gij niet dat wij de wereld zullen oordelen.

Nineve werd later toch verwoest, dat zal(is, moet ik misschien wel gebruiken) met de kerk ook gebeuren, in de grote afval wanneer ze zich tot afgoden wenden en het ware geloof in haar niet meer gevonden wordt. (verborgenheid babylons)

Als Israel een beeld van Jona is dan is het wel een slecht beeld, iemand die niet het behoud wilde maar verwoesting.
Rambam

Bericht door Rambam »

Alexander CD schreef:Nineve is een type van de kerk!
Het feit dat er een vergelijking mogelijk is tussen de kerk en Nineve, wil niet zeggen dat hetgeen Nineve is overkomen ook met geloofsgemeenschappel zal gebeuren.

Daarnaast vind ik de vergelijking mank, daar een kerk vol zit met gelovigen, terwijl in Nineve mensen zich van God hadden afgekeerd.
Als Israel een beeld van Jona is dan is het wel een slecht beeld, iemand die niet het behoud wilde maar verwoesting.
Volgens mij werd Jona door God aan zijn jasje getrokken, en deed Jona uiteindelijk wat God van hem verlangde.
seuter

Bericht door seuter »

Ja, de stad Ninevé is behouden op het gebed van enkele of vele boetvaardigen in die stad.
De HEERE verschoonde hen op dat moment op grond van die bovengenoemde boetvaardigen. Als de stad later toch verwoest wordt, heeft dat een andere oorzaak / reden.

Der stad Sodom is gevallen en moest vallen omdat de enkele rechtvaardigen door de HEERE zelf eruit gedreven werd.
De HEERE behoudt een land alleen maar ter oorzake van het lichamelijk aanwezig zijn van die rechtvaardigen (of die nog geboren moeten worden in de toekomst).

Wat eigenlijk nodig is : niet alleen een 1 malige bekering, maar een eens en altijd toevallen naar het recht Gods.
Ik bedoel in ieder geval een werking in de ZIEL, welk Gode nooit meer iets ongerijmds toedicht.
Alhoewel het lichaam der zonde en des doods dit nog WEL kan doen !
Dit is het belangrijkste verschil. Voor eens en altijd gewassen te zijn in het bloed des Lams ! Niet een 1 malige uitredding verschoont ons voor het aangezicht des Vaders !
Alexander CD

Rambam schreef:
Alexander CD schreef:Nineve is een type van de kerk!
Het feit dat er een vergelijking mogelijk is tussen de kerk en Nineve, wil niet zeggen dat hetgeen Nineve is overkomen ook met geloofsgemeenschappel zal gebeuren.

Daarnaast vind ik de vergelijking mank, daar een kerk vol zit met gelovigen, terwijl in Nineve mensen zich van God hadden afgekeerd.
Volgens mij werd Jona door God aan zijn jasje getrokken, en deed Jona uiteindelijk wat God van hem verlangde.
dat zegt de bijbel zelf dat ook de kerk verwoest zal worden, 2 Tess 2. Dus wat nineve overkomt overkomt de kerk.

Hadden wij ons dan niet van God afgekeerd, ben jij als een bekeerde ter wereld gekomen? De bijbel verteld ons dat wij dood waren in zonde in overtreding.

Jona wilde niet het behoudt van Nineve, al predikte hij daar.
hervormde

Bericht door hervormde »

Zacharia 10
5 En zij zullen zijn als de helden, die in het slijk der straten treden in den strijd, en zij zullen strijden; want de HEERE zal met hen wezen; en zij zullen die beschamen, die op paarden rijden.
6 En Ik zal het huis van Juda versterken, en het huis van Jozef zal Ik behouden, en Ik zal hen weder inzetten; want Ik heb Mij hunner ontfermd, en zij zullen wezen, alsof Ik hen niet verstoten had; want Ik ben de HEERE, hun God, en Ik zal ze verhoren.
7 En zij zullen zijn als een held van Efraïm, en hun hart zal zich verblijden, als van den wijn; en hun kinderen zullen het zien, en zich verblijden, hun hart zal zich verheugen in den HEERE.
8 Ik zal hen toesissen, en zal ze vergaderen, want Ik zal ze verlossen; en zij zullen vermenigvuldigd worden, gelijk zij te voren vermenigvuldigd waren.
9 En Ik zal hen onder de volken zaaien, en zij zullen Mijner gedenken in verre plaatsen; en zij zullen leven met hun kinderen, en wederkeren.
10 Want Ik zal ze wederbrengen uit Egypteland, en Ik zal ze vergaderen uit Assyrie; en Ik zal ze in het land van Gilead en Libanon brengen, maar het zal hun niet genoeg wezen.

De HEERE heeft hen teruggebracht. Hij heeft ze vergadert en Hij zal ze verlossen. Maar niet vanuit het perspectief wat wij zo graag doen, namelijk exclusief voor Israël, maar voor Israël en de heidenen. Zie hieronder. Met de komst van Christus en de uitstorting van de Geest gebeurt het tegenovergestelde van de spraakverwarring van Babel.

Handelingen 2
5 En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volken dergenen, die onder den hemel zijn.
6 En als deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en werd beroerd, want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken.
7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileërs?
8 En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?
9 Parthers, en Meders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotamië, en Judéa, en Cappadocie, Pontus en Azie.
10 En Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libyë, hetwelk bij Cyréne ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;
11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.

Waarom noemde ik de seculiere staat Israël met een rand van ortodoxe Joden die van het Evangelie niet willen weten? Omdat het mij verbaast hoe Israël (als staat!!!) soms verheerlijkt wordt. Dat noem ik de twee wegen leer. Christenen voor Israël is al om. Zie de laatste krant waarin in deze krant gekozen wordt voor het Nieuwe Perspectief op Paulus. Zonder enige onderbouwing. Een theoloog onwaardig.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

hervormde schreef:Zacharia 10
(...)

De HEERE heeft hen teruggebracht. Hij heeft ze vergadert en Hij zal ze verlossen. Maar niet vanuit het perspectief wat wij zo graag doen, namelijk exclusief voor Israël, maar voor Israël en de heidenen. Zie hieronder. Met de komst van Christus en de uitstorting van de Geest gebeurt het tegenovergestelde van de spraakverwarring van Babel.

Handelingen 2
(...)
Ik blijf nog met wat vraagtekens zitten. Als het gaat over de bekering van de Joden in Romeinen 9 t/m 11, dan gaat het daar toch alleen over de Joden? Maar inderdaad, na Pinksteren is het heil ook tot de heidenen gekomen.
hervormde schreef: Waarom noemde ik de seculiere staat Israël met een rand van ortodoxe Joden die van het Evangelie niet willen weten? Omdat het mij verbaast hoe Israël (als staat!!!) soms verheerlijkt wordt. Dat noem ik de twee wegen leer. Christenen voor Israël is al om. Zie de laatste krant waarin in deze krant gekozen wordt voor het Nieuwe Perspectief op Paulus. Zonder enige onderbouwing. Een theoloog onwaardig.
Eens, de tweewegenleer is naar mijn mening zeer onbijbels.. Ik heb dit stuk in CvI (nog) niet gelezen, maar ik vind dat je daarop zou moeten reageren.
hervormde

Bericht door hervormde »

Wie Romeinen 9-11 leest zonder leesbril (hermeneutische en dat is onmogelijk, ik weet het) komt huiveringwekkende woorden tegen. Zie bijvoorbeeld het citaat uit Psalm 69. Wanneer je hierbij de context van Psalm 69 bij betrekt wordt je doordrongen van de verschrikkelijke zonde van het ongeloof en haar gevolgen:

Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
(Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd (!).
(...)
Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.
Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?
Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Wie in het ongeloof niet blijft, zullen ingeent worden. God zal ze weder inenten. Over een deel van Israël is de verharding gekomen (let wel dit schrijft Paulus in de 1e eeuw na Chr.). Niet over allen. Paulus is daarzelf een getuige van. Zo zijn er velen geweest. Als de volheid der heidenen zal ingegaan zijn, zal geheel Israël zalig worden. Op deze manier.

Ik weet dat 'alzo' ook anders wordt uitgelegd. Die ruimte gun ik. Het zou mijn verlangen zijn dat het waar is. Dat massaal hun ogen zullen opengaan. Maar het OT-citaat doet mij dit zo lezen. En als er meer niet was gevolgd, dan was er geen enkele hoop meer. Maar, ook zij, ..... Gods barmhartigheid en goedheid. Ook over dat deel. Zij worden iedere keer nog ingeent.
Desiree

Bericht door Desiree »

hé, leuke discussie. Bijbel onderzoeken met z'n allen, is mooi!

Ff geen boeken bij de hand, maar straks wel!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Tiberius schreef:
Toeschouwer schreef:Jona is een beeld van Israël.
Ik denk dat je de plank behoorlijk misslaat: zie maar de uitleg van Christus in Mattheüs 12.

Als je er graag een type in wil zien, kan je beter zeggen, dat zowel Jona als Israël een type is van de Kerk, hen die zalig worden.
Het zou kunnen dat ik de plank missla. De verhouding Israël en de kerk houd me toch wel meer dan 25 jaar bezig. In plaats dat ik het nu weet, kom ik tot de conclusie dat ik nog zo weinig weet. Sommigen op dit forum weten het zeker, dat Israël heeft afgedaan en de kerk is daarvoor in de plaats gekomen. Zo moeten we het ook lezen anders verletterlijken we de Schrift. Juist dit boekje Jona dat in de synagoge op 'Grote Verzoendag' gelezen wordt, spreekt van de grote daden des Heeren die nog zullen geschieden. Ik schreef dat deze geschiedenis ook profetisch is, dat wil ik wat verduidelijken. Maar dat er ook geestelijke lessen voor ons in liggen zal ik ook aantonen.

Jona 3:1,2 “Het woord des Heeren kwam ten tweede male tot Jona: Maak u op, ga naar Nineve, de grote stad en breng haar de prediking die Ik tot u spreken zal”.
Zo lang als de wereld bestaat hebben de mensen, nadat Adam overtreden heeft, altijd wijzer willen zijn dan God. En iedereen heeft de gedachte gekoesterd: ‘wanneer ik het doen niet zelf kan overzien en dat niet zelf in de hand kan houden, en als het niet zó gebeurt dat ik het als goed kan beoordelen, dan kan dat doen ook niet goed zijn. Als ik niet werk, dan werkt God ook niet; als ik niets doe, dan is er niets gedaan en dan wordt er niets gedaan’.
Maar Gods waarheid ziet er helemaal anders uit! Want Zijn heilige waarheid zal blijven staan; ze luidt in Efeze 2:8-10: “Uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof en dat niet uit uzelf; het is een gave van God; niet uit de werken, opdat niemand roeme. Want Zijn maaksel zijn wij in de Messias Jezus geschapen op goede werken, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen”.
Over deze puur bijbelse en evangelische waarheid wordt meestal smadelijk gesproken; er is zelfs een naam voor gevonden, namelijk ‘een lijdelijk Christendom’. Maar toch is dat de enige vorm van geloof in de God van Abraham, Isaac en Jakob die blijvende vruchten opbrengt en wel omdat het in God bestaat en werkzaam is.

Zoals de de Heere Jezus ons al vertelde en zoals Paulus het in de Efeze brief al uitwerkte, gaat het alleen goed daar waar de Heilige Geest in de raderen is.
Het derde hoofdstuk van de profeet Jona geeft ons daar overvloedig bewijs voor.
Alles wat Jona tot nu toe meemaakte had hem toebereid tot hetgeen waartoe hij duidelijk geroepen was. En in Zijn wonderbaarlijke genade kwam Gods zelfde boodschap wederom tot Jona: “Maak u op, ga naar Nineve”, in Mijn kracht door Mijn Geest, want je zult niets in je hand of in je macht hebben, niet eens een toespraak, je zult nu mogen gaan zonder te weten wat je zal gaan zeggen. Als je daar aangekomen bent zal Ik je de prediking in de mond geven.
Zo was Jona dus alles uit de handen genomen. Waar hij heen wilde is hij niet gekomen en waar hij niet heen wilde, daar moest hij heen. Wat hij heeft willen prediken heeft hij niet kunnen prediken en wat hij niet heeft willen prediken heeft hij moeten prediken.
Dat is doorgaans zo Gods weg. Wanneer je bidden wilt komt er niets van, evenmin als wanneer je heilig wilt zijn en goede werken doen. Maar wanneer je niet wilt en wat je niet wilt, dat zal God je doen bidden. Hij zal je ook heilig doen zijn en werken laten doen naar Zijn wil en naar Zijn welbehagen, zodat je niets daarvan zien zal, alleen zal je Gods genade en trouw ondervinden, en ook zien wat Zijn woord uitwerkt, of dat naar jouw zin is of niet. Wat God heilig noemt moet jij heilig laten blijven en waar Hij je heen wil hebben, daar zal je wel heenkomen.

Maar hoofdstuk 3, net als de voorgaande 2 hoofdstukken, tekent voor ons de voorafschaduwing van Gods handelen met Zijn uitverkoren volk Israël.
Na het herstel van de verhouding tussen Jona en God en tot het land, werd hij door de Eeuwige weer in dienst genomen om de boodschap te prediken die God vanaf het begin bedoeld had. Evenzo, als het volk Israël zich tot God wendt, als de sluier die hun hart bedekt wordt weggenomen en zij, op het hoogtepunt van hun nood en ellende, om God en Zijn hulp roepen, zal de Eeuwige hen herstellen in hun eigen land en hen belasten met de opdracht te getuigen van hun Heere. Deze opdracht wordt herhaaldelijk vermeld in de Bijbel, o.a. Jes. 43:10-12.
Israël is door God geschapen om een priesterlijk volk te zijn, dat Gods wil onder de volkeren zal uitdragen (Ex.19:5-6). Deze opdracht zal in de toekomst vervuld worden.
Volkeren van alle nationaliteiten op deze aarde zullen beseffen dat Israël de schatkamer is van Gods waarheid (Zach. 8:20-23). Terwijl de volkeren van deze wereld ploegers en wijngaardeniers zullen zijn in die tijd, zal Israël eindelijk Gods bedoeling met hen volbrengen als priesters des Heeren en dienaars van God, lees dat maar in Jes. 61:5-6. In die dagen zal Israël, zoals Jona dat weleer was, gewapend zijn met Gods boodschap voor alle volkeren. En meer dan dat, want net als Jona’s prediking heerlijk succesvol was dank zij Gods kracht, evenzo zal Israël door God gebruikt worden om tot stand te brengen wat voordien nooit gewrocht is, namelijk de bekering van de wereld.
Paulus drukt het als volgt uit: ‘als het terzijde stellen van Israël als natie al de onmetelijke verrijking en verzoening van de wereld heeft betekend, dat dan het herstel en het weer in dienst stellen van Gods volk alleen maar leven uit de doden kan betekenen’ (Rom.11:15
Leven uit de doden! In welk opzicht? Zoals Jona zullen ze tot God terugkeren alsof ze uit de dood zijn teruggekeerd. Er zal een nationale wederopstanding komen, lees het 37ste.hoofdstuk van Ezechiël van vers 1-14 maar. De wereld zal een geestelijk herrezen natie aanschouwen.
Dan zal de boodschap van het Joodse volk bekrachtigd door God worden om de volkeren en de wereld te veranderen van geestelijk dood in een geestelijk leven. Voor hen zal het eveneens een leven uit de doden zijn. Dan zal een heel volk van Jonassen Gods boodschap aan een verloren wereld brengen.
Wat zal dat een geweldige tijd zijn!!
Alexander CD

IK heb de moeite genomen om je verhaal door te lezen, Toeschouwer.

Als wij Israel vergeestelijken moet het letterlijk verstaan worden, vreemd dat je Ninevé nu vergeestelijkt tot Israel.
Volgens mij draait bij jou het hele geloof alleen om Israel.
Toeschouwer schreef:Paulus drukt het als volgt uit: ‘als het terzijde stellen van Israël als natie al de onmetelijke verrijking en verzoening van de wereld heeft betekend, dat dan het herstel en het weer in dienst stellen van Gods volk alleen maar leven uit de doden kan betekenen’ (Rom.11:15
Voor ieder die zich bekeert betekent dat leven uit de doden, Jood of Griek.
in mijn bijbel staat niet terzijde stellen zoals in die verklaring waar jij uit citeert, maar verwerping.
Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?
Toeschouwer schreef:Als je daar aangekomen bent zal Ik je de prediking in de mond geven.
Zo was Jona dus alles uit de handen genomen. Waar hij heen wilde is hij niet gekomen en waar hij niet heen wilde, daar moest hij heen. Wat hij heeft willen prediken heeft hij niet kunnen prediken en wat hij niet heeft willen prediken heeft hij moeten prediken.
Dat is doorgaans zo Gods weg.
Jona was gewoon onwillig en opstandig, maar zelfs dan komt hij niet onder Gods bevel uit.
Jona wilde niet het behoudt van Ninevé maar haar ondergang, dat was ook wat de joden in Jezus dagen op aarde wilden de ondergang van de heidenwereld, maar God had haar behoudenis voor ogen, daarin zie ik een overeenkomst.

Ik zie Jona hier niet als een kind van God, de gehoorzaamheid ontbreekt totaal.
Ik snap niet hoe je jouw verhaal eruit kunt halen.
hervormde

Bericht door hervormde »

Sommigen op dit forum weten het zeker, dat Israël heeft afgedaan en de kerk is daarvoor in de plaats gekomen.
Let op Toeschouwer. Niet het volk heeft afgedaan, maar de staat. Dat is wat anders. Het verbond is niet meer gebonden aan de grenzen van het land Israël.

Als het om de kerk gaat die heeft zich vanaf Abraham gemanifesteerd als Israël en is daarna verbreed (niet in de plaats van) tot Jood én heiden.

Wie heil ziet in de staat Israël mag vervolgens de heidenverkondiging en bekering verklaren. In relatie tot wat er gebeurde tót de volheid des tijds.
seuter

Bericht door seuter »

Allen, nogmaals de Heilige Schrift : Zie de brief van Paulus aan de Romeinen hoofdstuk 11 vers 11.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Is het niet zo dat de stad zelf werd gespaard, en niet net als Sodom en Gomorra met de grond gelijk werd gemaakt inclusief mensen??? Door hun boetedoening werd de stad gespaard. Zij kregen nog genade tijd. Of het voor iedereen een bekering van de ziel betekende dat weet men niet. Wel wordt Ninevé geprezen om haar boetedoening. Of alle mensen ook innerlijk bekeerd werden... tja... waarom zou ik dat willen weten en wat heb ik er aan om dat te ontkennen. Er staat nergens daarover iets in de Bijbel. En wat is de meerwaarde om dat te willen weten?

we weten alleen: als we luisteren naar de boeteprediking, ons bekeren, ons aangezicht tot God wenden dat Hij gewillig is om ons in genade aan te nemen. Zowiezo zeker is dat het daarom in de bijbel staat. Voor de rest is het niet belangrijk hoe het zit met alle inwoners van Ninevé! En het is ook niet goed om daar uitspraken over te doen... ook niet als dominee... het heeft geen zin! Ook niet om te stellen dat Ninevé staat voor allerlei volken ed... laten we naar de boodschap kijken die N kreeg, wat ze er mee deed en wat God deed. Jona wilde de ondergang omdat God in het OT de zonde strafte. Als je steelde dan werd je gestenigd, ook al had je berouw.... in Jona's ogen was N schuldig ook als ze boete deed, de zonde moest gestraft worden. Jona snapte Gods genade niet omdat hij het in het OT leefde.

Als ik al een voorbeeld moet bedenken dan is het deze wel: Ik denk dat N meer staat voor de zondaar, die een boetepreek van God krijgt, wie zich bekeerd wordt behouden! dat is een NT-preek in het OT. Ik denk dat God bemoeienis met het volk Israël één groot voorbeeld voor ons is over hoe God zich ontfermd over de zondaar. dat is een grote troost voor een heiden... God laat ons niet los, Hij heeft ons lief.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Alexander CD schreef:IK heb de moeite genomen om je verhaal door te lezen, Toeschouwer.
AlexanderCD schreef:Als wij Israel vergeestelijken moet het letterlijk verstaan worden, vreemd dat je Ninevé nu vergeestelijkt tot Israel
Volgens mij draait bij jou het hele geloof alleen om Israel.
Hoe je hierbij komt is mij een groot raadsel. Ik vergeestelijk Israël niet en Ninevé niet.

AlexanderCD schreef:Ik snap niet hoe je jouw verhaal eruit kunt halen.
Ik denk dat je wel meer niet snapt, in ieder geval ik snap jou niet vaak.
Plaats reactie