Dat klinkt heel stoer, maar daarvoor heb je geen bewijs.huisman schreef:Niemand kan in 2010 de Schrift lezen zonder enige "bril" ook criticus niet, is ook zeer onverstandig om 2000 jaar theologie en Schriftstudie weg te gooien en idd ik lees de Schrift op een confessionele wijze maar niet uit traditie maar omdat zo de HEERE tot mij gesproken heeft door de Schrift.Willem schreef:1. Ik vindt het uitermate interresant. En volgens mij zijn er toch ook wel oudvaders geweest - die ook onder ons nog gezag hebben - die - mischien niet exact gelijk als criticus - toch hier ook wel bepaalde gedachten over hadden, die niet direct door het gereformeerde belijden zijn overgenomen. Het verwijt van huisman dat het niet past in het "gereformeerde belijden" vindt ik dus - voorlopig - voorbarig en te kort door de bocht.huisman schreef:En dit is toch een Refoforum, als er over doop en verbond anders gesproken wordt schiet men gelijk in de stress maar de ellenlange postings over het duizendjarig vredesrijk, nu de bedelingenleer enz en er grijpt er geen moderator inTiberius schreef:Gerechtigheid of niet, wel graag zonder directe waardeoordelen.![]()
Criticus begint zijn posting met deze zinAls het mag houd ik mijn kerkelijke reformatorische bril op omdat die leer voor mij geen traditie is maar een levende werkelijkheid.Maar behalve dat heb ik nog een groot probleem want ik moet eerst de van eeuwenoude tradities en overleveringen die grond noch steunsel in Gods woord vinden doorbreken. Het is dus nodig dat ik jullie eerst een andere dan de kerkelijke bril aanreik om opnieuw de Schrift te gaan lezen. Ik zeg aanreik want je moet wel zelf die oude kerkelijke bril af en deze bril opzetten.
Mijn vraag aan criticus vindt je b.v. de DL ook behoren tot "eeuwenoude tradities en overleveringen die grond noch steunsel in Gods woord vinden " graag antwoord voordat ik verder lees in dit topic.
2. Verder zou ik huisman, refo- en een ieder - adviseren alle brillen af te zetten behalve de bijbelse en de "gebedsbril". De "kerkelijke reformatorische bril" noch welke kerkelijke bril dan ook kunnen aan die 2 niet tippen.
3. Het zou mij verbazend spijten als deze serie wegens - voorbarig - commentaar wordt stopgezet.
Als er slechts via de traditie iets tot je komt en dus niet uit de Schrift, is het werkelijk de Heere niet Die sprak.
Maar dit lijkt me wel aanleiding voor een brillentopic.