De pracht van RK kerken

huisman

De pracht van RK kerken

Bericht door huisman »

Heb in de vakantie weer in diverse RK kerken bezocht en was opnieuw onder de indruk van de kunst in die kerken die toch wel erg Christocentrisch is. Is de RKK toch onze moederkerk of de anti-kerk?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Re: De pracht van RK kerken

Bericht door Joannah »

huisman schreef:Heb in de vakantie weer in diverse RK kerken bezocht en was opnieuw onder de indruk van de kunst in die kerken die toch wel erg Christocentrisch is. Is de RKK toch onze moederkerk of de anti-kerk?
Aan de vruchten herkent men de boom.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:Heb in de vakantie weer in diverse RK kerken bezocht en was opnieuw onder de indruk van de kunst in die kerken die toch wel erg Christocentrisch is. Is de RKK toch onze moederkerk of de anti-kerk?
Ja, ik geniet ten dele van de RK kerken vanwege hun kunstwerken, vaak onzichtbaar omdat ze zich in de gewelven bevinden of hoog aan de buitenkant.
En jawel, ze zijn christocentrisch bedoeld, maar in vele RK-kerken zijn het het de heiligen en de Maagd Maria die de boventoon voeren.
En vaak vind ik relikwiënen die een belangrijke rol spelen in de eredienst.

De prediking is meestal gericht op de moraliteit en de goede werken van de kerkgangers (oudere mensen en kinderen).

Nee, huisman, met de beste wil kan ik in de RKK mijn moederkerk niet vinden.

De kunst mag dan wel christocentrisch zijn, maar daarnaast wordt binnen dat centrum vele heiligen een heiligheid toegekend die niet Christocentrisch is.
Hoezeer de beeldenstorm te veroordelen is, begrijp ik best dat de mensen, die beeldenstorm van harte onderschreven.
Waarom? Het was Christus niet.
Daaraan nu gaat de Roomse kerk nog steeds in de fout.

Wij leren toch: Christus, en Hij alleen?
Joannah

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:
Ja, ik geniet ten dele van de RK kerken vanwege hun kunstwerken, vaak onzichtbaar omdat ze zich in de gewelven bevinden of hoog aan de buitenkant.
En jawel, ze zijn christocentrisch bedoeld, maar in vele RK-kerken zijn het het de heiligen en de Maagd Maria die de boventoon voeren.
En vaak vind ik relikwiënen die een belangrijke rol spelen in de eredienst.

De prediking is meestal gericht op de moraliteit en de goede werken van de kerkgangers (oudere mensen en kinderen).

Nee, huisman, met de beste wil kan ik in de RKK mijn moederkerk niet vinden.

De kunst mag dan wel christocentrisch zijn, maar daarnaast wordt binnen dat centrum vele heiligen een heiligheid toegekend die niet Christocentrisch is.
Hoezeer de beeldenstorm te veroordelen is, begrijp ik best dat de mensen, die beeldenstorm van harte onderschreven.
Waarom? Het was Christus niet.
Daaraan nu gaat de Roomse kerk nog steeds in de fout.

Wij leren toch: Christus, en Hij alleen?
precies!
En dat is al moeilijk genoeg.
Er hangen in het Vaticaan nog meer "'mooie schilderijen", Huisman.
O.a. van de bloedbruiloft in Parijs, waar tienduizenden hugenoten, hun leven hebben gegeven voor het ware geloof. De uitvoerders van deze slachtparijen staan ook in het heiligen-dossier van de RKK.
Een klein kuddeken komt niet overeen met de miljard katholieken, die enkel en alleen om wille van de traditie dit geloof aanhangen, en nauwelijks weten waar het over gaat, nl een levende God!
Wie dicht je trouwens anders de titel toe van de hoer (versus de bruid) in Openbaring, gekleed in scharlaken en purper. met een gouden drinkbeker.?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Christocentrisch?

Meende dat jij de Heidelberger als belijdenis had...

Dat betekend dus, dat Rome niet christocentrisch is, maar een god heeft van eigen maaksel, daar God niet kan of mag afgebeeld worden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Als jij gelooft in de rechtvaardiging van goddelozen, ben je volgens Rome als persoon nog steeds vervloekt krachtens de uitspraken van het concilie van Trente.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
huisman

Bericht door huisman »

Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk en ik verwerp de dwalingen in de RKK net zo krachtig.....maar als ik b.v. de schilderijen van Christus kruisgang zie met kleine opschriftjes daarboven b.v. bij het slaan van de spijkers "Man van smarten" Bij het oprichten van het kruis met de gekruisigde Jezus "Voor ons" dan raakt mij dat toch diep.
Verder ook de devotie en eerbied van sommige RK kerkgangers (Een schoonmaakster die op een maandag de kerk aan het schoonmaken is en elke keer als ze langs het kruisbeeld loopt even knielt en kort bid)
Natuurlijk is er ook veel dat afstoot , heiligenbeelden,mariaverheerlijking enz. in zo'n kerk...maar toch.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Faramir

Bericht door Faramir »

Interessante vraag. Wil je daadwerkelijk een neutraal antwoord op deze vraag dan kan ik je aanraden om die eens te plaatsen op www.credible.nl een christelijk forum voor alle denominaties waar men over het algemeen wel respect voor elkaar kan opbrengen en waar onzin al snel ontkracht wordt.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
huisman

Bericht door huisman »

...en wij zijn in onze gezindte vaak Roomser dan wij denken ,ik heb Antoine Bodar er eens over horen spreken (Hij kent de refo zuil erg goed) Hij vergeleek de boeken van Vermeulen over OGG predikanten met Roomse hagiografieën
Een hagiografie is volgens de definitie: ha - gi - o - gra` fie («Grieks) de -woord (vrouwelijk) hagiografieën levensbeschrijving van heiligen, resp. van een heilige; figuurlijk kritiekloos bewonderende biografie.

Ik denk niet dat wij ontkennen kunnen dat er veel van zulke boeken over predikanten in onze kring bestaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:...en wij zijn in onze gezindte vaak Roomser dan wij denken ,ik heb Antoine Bodar er eens over horen spreken (Hij kent de refo zuil erg goed) Hij vergeleek de boeken van Vermeulen over OGG predikanten met Roomse hagiografieën
Een hagiografie is volgens de definitie: ha - gi - o - gra` fie («Grieks) de -woord (vrouwelijk) hagiografieën levensbeschrijving van heiligen, resp. van een heilige; figuurlijk kritiekloos bewonderende biografie.

Ik denk niet dat wij ontkennen kunnen dat er veel van zulke boeken over predikanten in onze kring bestaan.
"Bestaan", dat is zo. Maar "kritiekloos bewonderd" dat vraag ik me af. ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:...en wij zijn in onze gezindte vaak Roomser dan wij denken ,ik heb Antoine Bodar er eens over horen spreken (Hij kent de refo zuil erg goed) Hij vergeleek de boeken van Vermeulen over OGG predikanten met Roomse hagiografieën

De fout van de RKK is ook niet dat er zulke hagiografieën bestaan. :)
Dat zit 'm in andere dingen.
Er is trouwens pas een boekje uitgekomen van Willem Ouweneel en Gerard de Korte, 'Rome en Reformatie', waarin een RKK en protestants theoloog met elkaar in gesprek gaan.
En ja, de RKK is toch onze oude moederkerk, of we dat nou willen of niet.
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:En ja, de RKK is toch onze oude moederkerk, of we dat nou willen of niet.
De vraag is alleen, wat we met dat gegeven moeten.
huisman

Bericht door huisman »

Marco schreef:
Afgewezen schreef:En ja, de RKK is toch onze oude moederkerk, of we dat nou willen of niet.

Of wij deze wereldkerk moeten bezien als doodzieke moeder of als hoer gekleed in scharlaken en purper zoals Joannah schreef. Is wel een verschil ik kies duidelijk voor het eerste omdat ik geloof dat ook in de RKK wereldwijd er ware gelovigen zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Marco schreef:

Of wij deze wereldkerk moeten bezien als doodzieke moeder of als hoer gekleed in scharlaken en purper zoals Joannah schreef. Is wel een verschil ik kies duidelijk voor het eerste omdat ik geloof dat ook in de RKK wereldwijd er ware gelovigen zijn.
Een waarlijk bekeerde zal niet weten hoe snel hij/zij deze kerk moet ontvluchten.
Zie, ik sta aan de deur en klop, indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opent, ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met mij.
Gaat uit van haar.
EN huisman, er staat hoer in Openbaring, als tegenstelling tot bruid.Wie zie jij dan in scharlaken en purper gekleed, met een gouden drinkbeker??
@Afgewezen,
zware wolven lagen al op de loer terwijl de apostolische brieven geschreven werden, eeuwen later werd de ""moederkerk" gesticht met aan het hoofd een keizer die vrouw en zoon afslachtte.Ook het Pasen werd verboden (bijbels pesach)
En "in dit teken zul je overwinnen" gebruikte om er nog veel meer om te brengen.
Mijn idee van christelijk is toch iets anders.De Heere Jezus als militair raadgever gaat er bij mij echt niet in.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:
huisman schreef:
Marco schreef:

Een waarlijk bekeerde zal niet weten hoe snel hij/zij deze kerk moet ontvluchten.
Zie, ik sta aan de deur en klop, indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opent, ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met mij.
Gaat uit van haar.
EN huisman, er staat hoer in Openbaring, als tegenstelling tot bruid.Wie zie jij dan in scharlaken en purper gekleed, met een gouden drinkbeker??
@Afgewezen,
zware wolven lagen al op de loer terwijl de apostolische brieven geschreven werden, eeuwen later werd de ""moederkerk" gesticht met aan het hoofd een keizer die vrouw en zoon afslachtte.Ook het Pasen werd verboden (bijbels pesach)
En "in dit teken zul je overwinnen" gebruikte om er nog veel meer om te brengen.
Mijn idee van christelijk is toch iets anders.De Heere Jezus als militair raadgever gaat er bij mij echt niet in.
Joannah, kun je nu echt alleen maar negatieve dingen zeggen?
Plaats reactie