Nieuw van de JBGG

Jongere

Re: Nieuw van de JBGG

Bericht door Jongere »

Nee, al snap ik het nut van de opmerking ook niet zo. :)

Ik vind het een erg leuk initiatief. Bevindt me absoluut niet in die situatie, maar zou er wel over denken, denk ik.
helma

Bericht door helma »

wij wilden vader en zoon nog opgeven het kostte me een paar dagen heen-en-weer-gepraat :huhu
maar toen lazen we al dat het volgeboekt was.
ik hoop op een herhaling; ik vind het echt heel positief dat ze dat oppakken :super
Auto

Bericht door Auto »

helma schreef:wij wilden vader en zoon nog opgeven het kostte me een paar dagen heen-en-weer-gepraat :huhu
ik hoop op een herhaling; ik vind het echt heel positief dat ze dat oppakken :super
Waarom laat je man en zoon niet 1 dag of meerdere dagen samen ergens heen gaan? Oud collega's deden dat ook en dat idee hebben wij nu eerst omgezet naar 1 dag met papa op pad naar iets van keuze als je 10 wordt. Als ze dan ouder zijn dan willen we proberen om ieder jaar zoiets te doen of om het jaar.
helma

Bericht door helma »

Auto schreef:
helma schreef:wij wilden vader en zoon nog opgeven het kostte me een paar dagen heen-en-weer-gepraat :huhu
Waarom laat je man en zoon niet 1 dag of meerdere dagen samen ergens heen gaan? Oud collega's deden dat ook en dat idee hebben wij nu eerst omgezet naar 1 dag met papa op pad naar iets van keuze als je 10 wordt. Als ze dan ouder zijn dan willen we proberen om ieder jaar zoiets te doen of om het jaar.
het probleem is dat ik dat al eerder heb voorgesteld maar mijn man wil niet zonder mij weg :huhu
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:
Auto schreef:
het probleem is dat ik dat al eerder heb voorgesteld maar mijn man wil niet zonder mij weg :huhu

Mijn eerste reactie was ook : leuk ! Maar toch, er zijn ook zeker min punten te benoemen :

- je laat je gezin achter
- je besteed er best wat geld aan (vele gezinnen kunnen dit gewoon niet betalen) dat je ook heel goed met heel je gezin kunt besteden, is voor de gezinsband ook heel goed !
- het past in het materealistische plaatje van meerdere vakanties per jaar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilhelm schreef:

Mijn eerste reactie was ook : leuk ! Maar toch, er zijn ook zeker min punten te benoemen :

- je besteed er best wat geld aan (vele gezinnen kunnen dit gewoon niet betalen) dat je ook heel goed met heel je gezin kunt besteden, is voor de gezinsband ook heel goed !
Dat laatste vind ik erg vergezocht.
Wat mij betreft hoeft een kamp niet, maar heel eenvoudig alleen met een kind op stap gaan voor 1 of 2 dagen hoeft niet veel te kosten. Wij doen het regelmatig dat een van ons een kind 1 op 1 meeneemt. Ontzettend leuk.
En dat je je gezin achterlaat, een man die meerdere dagen van huis wegmoet om te werken doet dat ook. En de gezinsband opbouwen doe je, als het goed is, iedere dag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lourens

Bericht door Lourens »

Wilhelm schreef:
helma schreef:
Auto schreef:

Je laat je gezin achter maar als het goed is is het toch gewoon in goed overleg? Dus dat lijkt mij geen punt.
Hetzelfde overleg is het geld wat je eraan besteed. vorig jaar ben ik met mijn dochter naar Engeland geweest en met mijn zoon naar Belgie.
Tuurlijk geef je wat geld uit maar nogmaals, als het past in je begroting, waarom niet?
Ik vind tenslotte dat het niet onder het mom van een vakantie valt. Het is gewoon een uitje.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara

Bericht door Mara »

Jaren geleden ging mijn man al apart weg, met 1 of meer kinderen.
De omstandigheden waren zo.
Ik kon niet weg vanwege mantelzorg aan mijn ouders, had wel eens een kind die niet meekon vanwege gezondheid, dus om de anderen dan daar niet onder te laten lijden, ging mijn man. Sommigen denken dan meteen (hoe bekrompen) dat je huwelijk niet snor meer zit.
Ik vond het heerlijk, alleen of met 1 kind een weekje thuis, je komt tot heel andere dingen dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

JolandaOudshoorn schreef:
Wilhelm schreef:

Dat laatste vind ik erg vergezocht.
Wat mij betreft hoeft een kamp niet, maar heel eenvoudig alleen met een kind op stap gaan voor 1 of 2 dagen hoeft niet veel te kosten. Wij doen het regelmatig dat een van ons een kind 1 op 1 meeneemt. Ontzettend leuk.
En dat je je gezin achterlaat, een man die meerdere dagen van huis wegmoet om te werken doet dat ook. En de gezinsband opbouwen doe je, als het goed is, iedere dag.

Je kunt het vergezocht vinden, maar gisteren las ik nog in de laatste Daniel dat het in Nederland normaal is dat je eens of zelfs tweemaal per jaar op vakantie gaat, terwijl dat mondiaal gezien een elitaire verworvenheid is van een kleine minderheid.
Het pas helemaal in ons hedonistische gedrag, vakantie is een primaire levensbehoefte geworden, waarbij één vakantie niet meer voldoende is. En daar springt nu ook de JBGG op in.

En je gezin voor werk achterlaten is, hoewel van een andere orde, ook niet ideaal. Ik heb op dat gebied vele ontsporingen gezien, en vader hoort in zijn gezin.

Lourens schreef:Je laat je gezin achter maar als het goed is is het toch gewoon in goed overleg? Dus dat lijkt mij geen punt.
Hetzelfde overleg is het geld wat je eraan besteed. vorig jaar ben ik met mijn dochter naar Engeland geweest en met mijn zoon naar Belgie.
Tuurlijk geef je wat geld uit maar nogmaals, als het past in je begroting, waarom niet?
Ik vind tenslotte dat het niet onder het mom van een vakantie valt. Het is gewoon een uitje.
.

Dus of het in onze begroting past, is doorslaggevend of we verantwoord met geld omgaan ?
En of je het nu een vakantie noemt of een uitje, het blijft een hoop geld wat veel gezinnen uit de achterban van de JBGG niet missen kunnen.

Ik weet dat ik wat generaliseer, maar het zijn mi echt punten die meegenomen moeten worden in activiteiten die een kerkelijke jeugdbond organiseert.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Wilhelm: ik denk dat groep gezinnen binnen onze gezindte die dit niet zou kunnen betalen steeds kleiner wordt.
helma

Bericht door helma »

nou, er stond geen bedrag bij.
maar de eerste vraag is; is het wat of niet
heeft een kind op dit moment even een extra 'vader-zoon-impuls' nodig

daarna beslis je of het bedrag wel passend is. dan kan je alsnog nee zeggen

ik weet niet of het überhaupt haalbaar geweest zou zijn....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wat heeft dit alles nog met 'kerk-zijn' te maken? De JBGG is een reisbureau geworden... :( Compleet met hypes e.d.
caprice

Bericht door caprice »

Erasmiaan schreef:Wat heeft dit alles nog met 'kerk-zijn' te maken? De JBGG is een reisbureau geworden... :( Compleet met hypes e.d.
Inderdaad. Ik overweeg al geruime tijd om de donatie stop te zetten, maar op de een of andere manier vind ik het toch ook weer moeilijk. Er kwam zomaar in mijn gedachten: wat zou ds. Kersten hier nou van vinden?

Waarom zulk een dure reis, en dat zo'n eind van huis? Is het een soort afkoopregeling voor vaders na een tekort aan aandacht?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef:
Erasmiaan schreef:Wat heeft dit alles nog met 'kerk-zijn' te maken? De JBGG is een reisbureau geworden... :( Compleet met hypes e.d.
Inderdaad. Ik overweeg al geruime tijd om de donatie stop te zetten, maar op de een of andere manier vind ik het toch ook weer moeilijk. Er kwam zomaar in mijn gedachten: wat zou ds. Kersten hier nou van vinden?
Aan die vraag heb je niets, want Ds. Kersten leeft niet meer.
BJD

Bericht door BJD »

caprice schreef:

Waarom zulk een dure reis, en dat zo'n eind van huis? Is het een soort afkoopregeling voor vaders na een tekort aan aandacht?
Op de site van de JBGG staat:
Ook de laatstgehouden Generale Synode onderstreepte de noodzaak en het belang van kerkelijk jeugdwerk. De Jeugdbond beseft dat alles gelegen is aan Gods zegen, maar wil in de middellijke weg er alles aan doen om onze jongeren te behouden voor de Heere en Zijn dienst.
In deze visie passen dergelijke activiteiten m.i. prima.
Plaats reactie