Vrouwenkiesrecht
Vrouwenkiesrecht
Bij het zoeken hiernaar, kwam ik in 2003 terecht, mag ik het nog een keer naar voren halen ? Er zijn sindsdien andere leden bijgekomen.
Ik heb een poosje geleden hiermee geworsteld.
Het gaat hier niet om politieke keuzes, maar in kerkelijk verband.
Mogen vrouwelijke gemeenteleden kiezen voor kerkenraadsleden ?
Mag je een vrouw aanstellen als diaken ?
En denk nu niet, ach, dat is ver van ons bed, in onze gemeente is dit totaal niet aan de orde.
Bij het zoeken in de archieven, kwam ik erachter dat dit in 1968 !! al in de classis is besproken.
En denk nu niet, ach, dat is ver van ons bed, in onze gemeente is dit totaal niet aan de orde.
Bij het zoeken in de archieven, kwam ik erachter dat dit in 1968 !! al in de classis is besproken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Vrouwenkiesrecht
In de synode van de jaren 70 is het vrijgegeven. Er heeft een onderzoek plaatsgevonden, waarbij het meerderheidsstandpunt van de commissie is aangenomen. Het minderheidsstandpunt wat onder leiding van ds MC Tanis is verwoord heeft geen uitwerking gehad. Wel heeft tijdens die synode vergadering heel onverwacht Prof. Hovius aangegeven dat het kiesrecht voor de vrouwelijke leden van de gemeente niet kon. Hij heeft een emotioneel pleidooi gehouden en ook dit pleidooi is terzijde geschoven.Mara schreef:Bij het zoeken hiernaar, kwam ik in 2003 terecht, mag ik het nog een keer naar voren halen ? Er zijn sindsdien andere leden bijgekomen.
Als je wat argumenten hiervoor zoekt, kan ik je naar dit topic verwijzen.Mara schreef:Mag je een vrouw aanstellen als diaken ?
Thanks Tiberius, zal er morgen even voor gaan zitten.
Niet dat ik zo nodig wil, maar soms wordt mij die vraag voorgelegd, wat vind jij er nou van ?
Niet dat ik zo nodig wil, maar soms wordt mij die vraag voorgelegd, wat vind jij er nou van ?
-
En, wat zeg je dan? Wat is jouw mening?Mara schreef:Thanks Tiberius, zal er morgen even voor gaan zitten.
Diaken bedoel je ?
Het rare is, men vraagt altijd eerst mijn mening, open als ik ben geef die ook, maar hoor zelden de mening van de ander.
Kerkenraad hoort uit mannen te bestaan.
Ik ben best geemancipeerd
kan mn zegje doen, maar in de kerk schaar ik mezelf onder de luisteraars.
Op huisbezoek hoort men heus mijn persoonlijke mening, dat wel.
Zie je wel, doe ik het weer, ik geef mijn mening zonder de jouwe te kennen
Het rare is, men vraagt altijd eerst mijn mening, open als ik ben geef die ook, maar hoor zelden de mening van de ander.
Ik ben best geemancipeerd

Eerst even de vraag over het vrouwenkiesrecht.
Ik ben daar volledig een voorstander van. Ook de vrouwen mogen van mij een stem uitbrengen en ook meedenken binnen een gemeente.
We praten hier dan over het passieve kiesrecht.
Ik denk hierbij ook aan weduwen en alleenstaande vrouwen die hun stem mogen uitbrengen.
Enige jaren geleden is het ook bij ons in de gemeente doorgevoerd.
Vrouw als diaken?
Mara zegt al: Kerkenraad hoort uit mannen te bestaan.
Maar las ik onlangs niet dat diakenen conform de KO niet tot de kerkenraad behoren.
Persoonlijk heb ik er niets op tegen. Juist diaconaal kan een vrouw een meerwaarde brengen.
De vraag werd ook eens aan wijlen ds.J.H.Velema gesteld.
Hij zei toen: nóg niet.
Ik ben daar volledig een voorstander van. Ook de vrouwen mogen van mij een stem uitbrengen en ook meedenken binnen een gemeente.
We praten hier dan over het passieve kiesrecht.
Ik denk hierbij ook aan weduwen en alleenstaande vrouwen die hun stem mogen uitbrengen.
Enige jaren geleden is het ook bij ons in de gemeente doorgevoerd.
Vrouw als diaken?
Mara zegt al: Kerkenraad hoort uit mannen te bestaan.
Maar las ik onlangs niet dat diakenen conform de KO niet tot de kerkenraad behoren.
Persoonlijk heb ik er niets op tegen. Juist diaconaal kan een vrouw een meerwaarde brengen.
De vraag werd ook eens aan wijlen ds.J.H.Velema gesteld.
Hij zei toen: nóg niet.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- MarthaMartha
bij ons mogen vrouwen inderdaad meestemmen.
Ik weet nog steeds niet helemaal wat ik daarvan vind.
vrouwen als diakenen ben ik helemaal voor.
maar dan moet de diakonie weer los komen van de kerkenraad.
ouderlingen hebben een regeerambt en leerambt, die horen in de kerkenraad.
De diakenen horen m.i. daar niet in thuis, als dat weer los is zie ik een mooie plaats voor diakonessen.
Ik weet nog steeds niet helemaal wat ik daarvan vind.
vrouwen als diakenen ben ik helemaal voor.
maar dan moet de diakonie weer los komen van de kerkenraad.
ouderlingen hebben een regeerambt en leerambt, die horen in de kerkenraad.
De diakenen horen m.i. daar niet in thuis, als dat weer los is zie ik een mooie plaats voor diakonessen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- JolandaOudshoorn
Bij ons mogen vrouwen ook stemmen. Maar alleen mannen mogen gekozen worden. Ik hoop ( en verwacht) dat dit zo blijft. Mocht er iets veranderen, dan ben ik weg... straks moet ik nog in de kerkenraad 

Ik weet, mijn Verlosser leeft
- MarthaMartha
nee, niet in de kerkenraad, maar als diacones zou jij het ook niet slecht doen....JolandaOudshoorn schreef:Bij ons mogen vrouwen ook stemmen. Maar alleen mannen mogen gekozen worden. Ik hoop ( en verwacht) dat dit zo blijft. Mocht er iets veranderen, dan ben ik weg... straks moet ik nog in de kerkenraad
- JolandaOudshoorn
Ik regeer wel achter de schermenMarthaMartha schreef:nee, niet in de kerkenraad, maar als diacones zou jij het ook niet slecht doen....JolandaOudshoorn schreef:Bij ons mogen vrouwen ook stemmen. Maar alleen mannen mogen gekozen worden. Ik hoop ( en verwacht) dat dit zo blijft. Mocht er iets veranderen, dan ben ik weg... straks moet ik nog in de kerkenraad

Ik weet, mijn Verlosser leeft
- MarthaMartha
nee-hee.... als diacones regeer je niet, maar bezoek je zieken en ouderen, mensen in moeite en verdriet... daar steun je en probeer je te zoeken naar praktische hulp enzo.....JolandaOudshoorn schreef:Ik regeer wel achter de schermenMarthaMartha schreef:nee, niet in de kerkenraad, maar als diacones zou jij het ook niet slecht doen....JolandaOudshoorn schreef:Bij ons mogen vrouwen ook stemmen. Maar alleen mannen mogen gekozen worden. Ik hoop ( en verwacht) dat dit zo blijft. Mocht er iets veranderen, dan ben ik weg... straks moet ik nog in de kerkenraad
Nee M.M., als diaken ben je een volwaardig lid van de kerkenraad !
Geen vrouwenkiesrecht maar wel diaken willen worden ?
Dat snap ik niet helemaal.
Geen vrouwenkiesrecht maar wel diaken willen worden ?
Dat snap ik niet helemaal.
-
Maar ik vroeg ook om jouw meningMara schreef:Diaken bedoel je ?
Ik ben best geemancipeerdkan mn zegje doen, maar in de kerk schaar ik mezelf onder de luisteraars.

Jaha, maar wat is de jouwe dan