grapjasTiberius schreef:Ik zou zeggen: welkom in onze gemeente!Gian schreef:Wie brengt mij het vaste voedsel?
(Indien gewenst wil ik je wel een routebeschrijving mailen.)
het nalaten van onze onderlinge bijeenkomst
Re: het nalaten van onze onderlinge bijeenkomst
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat is omdat onze liefdedienst dus lijkt op een gebod uit de liefdewet.rekcor schreef:@Bert Mulder: die tekst over het niet nalaten van de onderlinge samenkomsten, geldt dat ook voor bijbel- en gebedskringen door de week?
Overigens vind ik wel dat je van die tekst bijna een elfde gebod lijkt te maken ('Gij zult kerkdiensten bezoeken'), terwijl hij bij mij meer overkomt als een dringende oproep.
God wijst ons in Zijn heilige wet niet alleen aan dat we Hem moeten dienen, maar ook hoe...
En Schrift met Schrift vergelijkende, is het duidelijk dat Zijn kerk Hem dienen moet samen, omdat de Kerk Zijn lichaam is, de bruid, Zijn Kerk.
Dit zien we, behalve in de brief aan de Hebreen, ook in het 12de hoofdstuk van Romeinen, onder andere.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 31 jul 2010, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
He, hoe kan dat nou !!! Ik heb mezelf geciteerd ? Volgens mij is hier iets fout gedaan, van wie is bovenstaand antwoord ?Helma schreef:ik vind het heerlijk om mee te schrijven; dan dwalen mijn gedachten niet zo af.Mara schreef: Dat schrijven zie ik idd in toenemende mate.
Aantal jaar geleden schreef er niemand, toen kwamen er kinderen met potloodjes en kleurboeken en nu zit een kwart van de gemeente met een schrijfblok.
Waar is dat voor precies ?
Ik ben zelf secretaresse geweest en heb gestenografeerd tijdens vergaderingen, daar doet dit mij aan denken.
En wat doe je dan met de aantekeningen ?
Helma, iemand die opleest praat anders dan iemand die preekt ! Daar hoef je niet voor op te kijken.
Bovendien lijkt met mij voor een dominee een raar gezicht, al die naar beneden gewende gezichten.
Je spreekt veel fijner en opener als je gehoor naar je kijkt, lijkt mij (tenzij je plankenkoorts hebt)
Ik kan dan beter bij de les blijven.
haha, van mij
dat heb je als je gaat zitten sleutelen. Sorry! Nu is 't weer in orde

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vind ik altijd zo'n flauwe opmerking ? Dat je gekeken zou hebben.Hendrikus schreef:o o, had je gekeken onder 't biddenOude-Waarheid schreef: Zag een keer via internet dat een predikant zelfs het gebed oplas.![]()
Laten alle dingen met orde en ere geschieden. Liever een goed doorwrochte preek van papier dan een verhaal zonder kop of staart en met allerlei rotondes, "uit het hoofd".
Af en toe is dat helemaal niet zo gek, die dominee kan van alles uithalen, overdreven gesteld.
Ik denk eigenlijk zo, je hebt eerstens een roeping voor dominee, dan volg je een intensieve studie, is het dan zo moeilijk om vanuit punten te preken ?
Er zijn dominees die enkel hun 3 punten op een blaadje hebben staan en thats it. En dat zijn niet de slechtste !
Maar er zijn er bij, die hun komplete preek in een schrift hebben staan, volgende week in B en die week daarna in F te gebruiken.
Wat vinden jullie, verwacht hij het dan niet teveel van zichzelf ?
Je hoeft je toch niet bezorgd te maken om hetgeen je spreken zult als het in Zijn Naam gebeurt ?
Nou, ik heb toch echt wel predikheren gehoord die zich wel eens achter de oren mochten krabben over hun rommelige, slecht voorbereide preken. Nee hoor, in de eredienst moet worden gezorgd dat alles ordelijk verloopt. Je ziet in de voorschriften rondom de tempeldienst ook dat daar op allerlei gebied gewoon vakwerk werd verwacht, of het nou ging om beeldhouwwerk of om muziek of wat dan ook. Het kan toch niet zo zijn dat er in de eredienst maar wat gerommeld wordt? En toch gebeurt dat wel, dat een preek geen kop of staart heeft, dat het een verhaal is dat van herhalingen aan elkaar hangt, en dat voor 't zelfde geld ook bij een heel andere tekst had kunnen horen. De preek wordt als 't goed is biddend én studerend voorbereid. En leg de resultaten van die studie maar vast, daar is niks mis mee.Mara schreef:Ik denk eigenlijk zo, je hebt eerstens een roeping voor dominee, dan volg je een intensieve studie, is het dan zo moeilijk om vanuit punten te preken ?
Er zijn dominees die enkel hun 3 punten op een blaadje hebben staan en thats it. En dat zijn niet de slechtste !
Maar er zijn er bij, die hun komplete preek in een schrift hebben staan, volgende week in B en die week daarna in F te gebruiken.
Je hoeft je toch niet bezorgd te maken om hetgeen je spreken zult als het in Zijn Naam gebeurt ?
Als jij een preek luistert op Audioserver of op Prekenweb of waar dan ook, dan zie je niet of die dominee nou een boodschappenbriefje met drie punten voor zich heeft of een volledig uitgeschreven preek. Dan moet je het doen, nee, dan mág je het doen met wat je hoort. En als het dan een rommeltje is, koop je er niks meer voor dat die man dat zo maar uit z'n hoofd deed. Als het een goed doorwrochte preek is, heb je er geen last van dat 't misschien wel van A tot Z op papier stond. Toch?
~~Soli Deo Gloria~~
-
Eens met Hendrikus.
Ik heb een poosje onder een predikant verkeerd die de hele preek uit zijn hoofd deed, maar nog nooit van time-management had gehoord. De eerste twee punten van de preek namen alle tijd in beslag, waarna in de 'extra tijd' nog snel het derde punt moest worden afgeraffeld. Daarbij waren de thematiek en de bewoordingen van al zijn preken ongeveer gelijk. Dan hoor ik liever een preek van een blaadje, waardoor er meer kans is op een heldere lijn in de preek, er minder herhalingen zijn en de tijd beter onder controle wordt gehouden. (Overigens, ik weet ook wel dat niet alle preken van een blaadje perfect zijn qua structuur e.d., maar dat terzijde.)
Ik heb een poosje onder een predikant verkeerd die de hele preek uit zijn hoofd deed, maar nog nooit van time-management had gehoord. De eerste twee punten van de preek namen alle tijd in beslag, waarna in de 'extra tijd' nog snel het derde punt moest worden afgeraffeld. Daarbij waren de thematiek en de bewoordingen van al zijn preken ongeveer gelijk. Dan hoor ik liever een preek van een blaadje, waardoor er meer kans is op een heldere lijn in de preek, er minder herhalingen zijn en de tijd beter onder controle wordt gehouden. (Overigens, ik weet ook wel dat niet alle preken van een blaadje perfect zijn qua structuur e.d., maar dat terzijde.)
Hier beneden is het niet.
Mee eens, Hendrikus.Hendrikus schreef:Nou, ik heb toch echt wel predikheren gehoord die zich wel eens achter de oren mochten krabben over hun rommelige, slecht voorbereide preken. Nee hoor, in de eredienst moet worden gezorgd dat alles ordelijk verloopt. Je ziet in de voorschriften rondom de tempeldienst ook dat daar op allerlei gebied gewoon vakwerk werd verwacht, of het nou ging om beeldhouwwerk of om muziek of wat dan ook. Het kan toch niet zo zijn dat er in de eredienst maar wat gerommeld wordt? En toch gebeurt dat wel, dat een preek geen kop of staart heeft, dat het een verhaal is dat van herhalingen aan elkaar hangt, en dat voor 't zelfde geld ook bij een heel andere tekst had kunnen horen. De preek wordt als 't goed is biddend én studerend voorbereid. En leg de resultaten van die studie maar vast, daar is niks mis mee.Mara schreef:Ik denk eigenlijk zo, je hebt eerstens een roeping voor dominee, dan volg je een intensieve studie, is het dan zo moeilijk om vanuit punten te preken ?
Als jij een preek luistert op Audioserver of op Prekenweb of waar dan ook, dan zie je niet of die dominee nou een boodschappenbriefje met drie punten voor zich heeft of een volledig uitgeschreven preek. Dan moet je het doen, nee, dan mág je het doen met wat je hoort. En als het dan een rommeltje is, koop je er niks meer voor dat die man dat zo maar uit z'n hoofd deed. Als het een goed doorwrochte preek is, heb je er geen last van dat 't misschien wel van A tot Z op papier stond. Toch?
Ik zie het ook als een kwelling voor voorgangers als een predikatie geëist wordt die puur uit memoriseren bestaat.
Het moge een voorkeur hebben, maar als de Heilige Geest niet overkomt is het toch een zegen als de predikant vanuit zijn studie, op schrift gesteld, de gemeente toch mag dienen.
En dat houdt niet in dat dit zonder Zegen geschiedt, zelfs niet met het uitgeschreven gebed.
Predikanten, hoe rijk gezegend dan ook, zijn ook maar gewoon mensen die in hun bijzondere arbeid niet kunnen werken zonder de Heilige Geest.
Het maakt soms de predikers arm en ootmoedig, maar kan tot rijke Zegen zijn voor de toehoorders.
Voorbeelden daarvan zijn rijkelijk te vinden.
De prediker, hoe begenadigd dan ook, of hoe beperkt vanwege hun ontvangen talenten, beide categorieën zijn voor God gelijk.
De stamelende prediker of de begenadigde prediker zijn gelijk voor en door hun Zender.
(Ik heb vaak vernomen dat de minst talentvolle prediker meer vrucht op de prediking mocht zien dan een "groots" prediker)
Verwacht het nimmer van een dominee of zijn ligging.
Zie op de vruchten.
Jullie hebben tegenwoordig, denk ik, nogal gevarieerd voedsel, toch?Tiberius schreef:Ik zou zeggen: welkom in onze gemeente!Gian schreef:Wie brengt mij het vaste voedsel?
(Indien gewenst wil ik je wel een routebeschrijving mailen.)
Een preek is toch een toespraak en zal als het even kan toch niet alleen maar lezen zijn. Een dominee zal toch zoveel mogelijk de gemeente in kijken. Dat leren ze toch ook op de Theologische School?Hendrikus schreef:o o, had je gekeken onder 't biddenOude-Waarheid schreef: Zag een keer via internet dat een predikant zelfs het gebed oplas.![]()
Laten alle dingen met orde en ere geschieden. Liever een goed doorwrochte preek van papier dan een verhaal zonder kop of staart en met allerlei rotondes, "uit het hoofd".
Daar hebben verschillende GG-predikanten nog wel last van dat het 1e punt bv.heel erg uitloopt of relatief lang is. Het kan bij ons ook zo maar voorkomen dat na 1 uur en 25 minuten nog aan het 3e punt begonnen moet worden en dominee ook nog laat zingen. Nu heb ik er geen bezwaar tegen dat een dienst 5-10 minuten langer dan 1,5 uur duurt. Een dominee moet onder normale omstandigheden ook niet extra lang gaan preken, vind ik.Germanicus schreef:Eens met Hendrikus.
Wij hadden vroeger thuis wel eens een dominee te logeren, van zaterdagavond tot maandagochtend.
Dat waren fijne weekeinden.
De ene dominee was gezelliger en spraakzamer dan de andere, maar toch.
Er was er eentje bij die tegen mijn vader verzuchtte dat hij een keer onderaan de trap van de kansel, eigenlijk nog niet wist hoe hij anderhalf uur vol moest krijgen.
Het werd zijn beste preek !
We moeten het niet gaan romantiseren door te zeggen dat elke dominee 2 x op een dag DE boodschap en verkondiging krijgt, dat denk ik niet.
De man blijft een mens en ook hij zal zn slechte zondagen hebben.
1 van mijn zusjes was bevriend met de dochter van een bekende dominee uit de ger gem.
Zij ging door de weeks wel eens mee met haar vader als hij ergens ging preken, ze kon hem dan wakker houden op de terugweg
Ze vertelde dat haar vader dan zei, als hij het envelopje met traktement kreeg: zo kind, nu gaan we eerst een patatje halen.
Sommige mensen die dat hoorden waren in shock, maar in feite was het voor hem eigenlijk gewoon werk.
Dat waren fijne weekeinden.
De ene dominee was gezelliger en spraakzamer dan de andere, maar toch.
Er was er eentje bij die tegen mijn vader verzuchtte dat hij een keer onderaan de trap van de kansel, eigenlijk nog niet wist hoe hij anderhalf uur vol moest krijgen.
Het werd zijn beste preek !
We moeten het niet gaan romantiseren door te zeggen dat elke dominee 2 x op een dag DE boodschap en verkondiging krijgt, dat denk ik niet.
De man blijft een mens en ook hij zal zn slechte zondagen hebben.
1 van mijn zusjes was bevriend met de dochter van een bekende dominee uit de ger gem.
Zij ging door de weeks wel eens mee met haar vader als hij ergens ging preken, ze kon hem dan wakker houden op de terugweg

Ze vertelde dat haar vader dan zei, als hij het envelopje met traktement kreeg: zo kind, nu gaan we eerst een patatje halen.
Sommige mensen die dat hoorden waren in shock, maar in feite was het voor hem eigenlijk gewoon werk.
- JolandaOudshoorn
Bij mij is dat ook zo. Bovendien vind ik het soms fijn om al mijn aantekeningen nog eens door te lezen. En je kan ook veel meer doorgeven aan anderen (dat wordt hier ook wel eens gedaan). Bovendien, als een predikant ziet dat er wordt meegeschreven dan weet hij in ieder geval zeker dat er naar hem geluisterd wordt en dat het niet het ene oor in gaat en het andere oor uit.[color=#FF00BF]Helma[/color] schreef:ik vind het heerlijk om mee te schrijven; dan dwalen mijn gedachten niet zo af.[color=#FF00BF]Mara[/color] schreef: Dat schrijven zie ik idd in toenemende mate.
Aantal jaar geleden schreef er niemand, toen kwamen er kinderen met potloodjes en kleurboeken en nu zit een kwart van de gemeente met een schrijfblok.
Ik ben zelf secretaresse geweest en heb gestenografeerd tijdens vergaderingen, daar doet dit mij aan denken.
Helma, iemand die opleest praat anders dan iemand die preekt ! Daar hoef je niet voor op te kijken.
Bovendien lijkt met mij voor een dominee een raar gezicht, al die naar beneden gewende gezichten.
Je spreekt veel fijner en opener als je gehoor naar je kijkt, lijkt mij (tenzij je plankenkoorts hebt)
Wij hadden een predikant die het meeste uit zijn hoofd deed, nu hebben we een predikant die alles op papier uitschrijft. Naar beide predikanten kan ik prima luisteren, want ze verkondigen, prediken allebei het Woord.
je maakt er een rommeltje van

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik heb zelf inmiddels mij die gewoonte ook aangeleerd.JolandaOudshoorn schreef:Bij mij is dat ook zo. Bovendien vind ik het soms fijn om al mijn aantekeningen nog eens door te lezen. En je kan ook veel meer doorgeven aan anderen (dat wordt hier ook wel eens gedaan). Bovendien, als een predikant ziet dat er wordt meegeschreven dan weet hij in ieder geval zeker dat er naar hem geluisterd wordt en dat het niet het ene oor in gaat en het andere oor uit.[color=#FF00BF]Helma[/color] schreef:ik vind het heerlijk om mee te schrijven; dan dwalen mijn gedachten niet zo af.[color=#FF00BF]Mara[/color] schreef: Dat schrijven zie ik idd in toenemende mate.
Wij hadden een predikant die het meeste uit zijn hoofd deed, nu hebben we een predikant die alles op papier uitschrijft. Naar beide predikanten kan ik prima luisteren, want ze verkondigen, prediken allebei het Woord.
Ik gebruik een notitieboekje wat ik bij de evang.boekhandel heb gehaald.

Ik hou op deze manier mijn aandacht er veel beter bij. En soms komt de preek nog wel eens ter sprake en dan is het goed om even terug te kijken (mits ik het nog kan lezen).
Ook prettig in geval van beroepingsperioden. Van de eventueel te beroepen predikant heb je de aantekeningen nog.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Als de dominee ziet dat iedereen meeschrijft, wordt er dus geluisterd ?
Wie zegt dat iemand schrijft ?
Hij kan wel poppetjes zitten te tekenen.
Een kerkdienst is iets anders dan een betoog of les.
Wie zegt dat iemand schrijft ?
Hij kan wel poppetjes zitten te tekenen.
Een kerkdienst is iets anders dan een betoog of les.
Je doet het niet voor de dominee... maar voor jezelf. Dat was het punt hier. Dat je dan alsnog poppetjes kan tekenen klopt, maar daar ging het volgens mij niet om?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."