Paulus haalt in vs 9 van Rom 15 de algemene beloften voor de heidenen aan. Daar gaat het immers over in de context van dat hoofdstuk.Afgewezen schreef:Waarom moet dat? Doet Paulus het niet goed?Gian schreef:Ok. Maar als je daar Jes. 11:10 voor wil gebruiken hoop ik toch wel dat je primair de belofte voor de toekomst in die tekst leest.Afgewezen schreef:Dat bedoel ik ook.Gian schreef: Ik dacht eerst dat Afgewezen veel meer doelde op de persoonlijke bekering in relatie met de terugkeerprofetieen.
Rom. 15 vs 11 is een verwijzing naar Jes. 11 vs 10 waar het expliciet over de toekomst gaat;
6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk.
9 Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.
10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isai, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.
Met andere woorden, Paulus wijst naar een belofte voor nu, en voor de toekomst als het over heidenen gaat.