Je moet ook wel bedenken dat sommige voorgangers en sommige gemeenten gewoon wat 'geestiger' zijn. Misschien heerst er in onze gemeente of welke gemeente dan ook wel 'een ten goede veranderde' geest, zoals jij dat noemt. Alleen noemen we het niet zo en zijn we iets te nuchter om dat in een boekje te schrijven.Wilhelm schreef:Je kunt het slaapverwekkend vinden, interesses verschillen nu eenmaal.Jongere schreef:![]()
![]()
Maar verrassend is het wel. Je ziet bepaalde gemeenten soms wat "verschuiven" Ik ben nu het boekje aan het lezen over Ds Elshout "aan armen uit gena" (ik houd normaal niet zo van levensbeschrijvingen, maar dit vind ik een heel mooi boekje ! ) maar ook daarin komt dit terug. Bv de gemeente Scheveningen was eerst een heel "wettische" gemeente maar waar de Heere de arbeid van Ds JW Kersten en Ds Elshout wilde zegenen en gelukkig mocht deze geest in deze gemeente ten goede veranderen. Blijkbaar is het iets van alle tijden, heel eerlijk wordt in dit boekje ook de geest beschreven die er heerste in de Amerikaanse gemeente Artesia
En als je dan weet dat er ook nu nog gemeenten zijn die de kansels sluiten voor Gods dienstknechten, of ze iig niet uitnodigen, dan doet het goed dat je ook ontwikkelingen ziet in bepaalde gemeenten, die nu toch predikanten uitnodigen vanuit de breedte van het hele kerkverband, dat is alleen maar toe te juichen, toch ?
En over dat breed uitnodigen: 't is inderdaad mooi dat er niet te selectief mee om wordt gegaan. Echter, de breedte zie je meer terug in het beroepingswerk. En dan is het toch wat smaller. Dat mag ook gewoon. Maar ja, Wilhelm, je constatering past helemaal bij je.