Als je elke zondag onder een voorwaardelijke prediking zit, en daarnaast ook niks leest of luistert is het wel logisch dat je denkt zoals Dia.
Ik snap ook niet waarom deze gedachtegang van Gods werk in een mens op die manier gepredikt kan worden.
De Bijbel wordt op veel manieren aangepast in het theologisch/dogmatisch denken.
Gods Geest waait waarheen Hij wil. gelukkig maar.
vraag over een gezegde
Re: vraag over een gezegde
Dit vind ik een heel nare opmerking die je richting DIA maakt, en bovenal niet op hem van toepassing is.johannes schreef:Als je elke zondag onder een voorwaardelijke prediking zit, en daarnaast ook niks leest of luistert is het wel logisch dat je denkt zoals Dia.
Erg aanmatigend.
Re: vraag over een gezegde
Wat is trouwens een voorwaardelijke prediking ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: vraag over een gezegde
DIA is in dit topic begonnen met te zeggen dat het niet goed zou zijn als een predikant niet waarschuwt tegen het nabijkomend werk. Dat lijkt mij een bijbelse oproep. We moeten immers onszelf nauw onderzoeken. Als een predikant niet méér doet dan alleen hier tegen waarschuwen, is dat natuurlijk óók niet goed.johannes schreef:Als je elke zondag onder een voorwaardelijke prediking zit, en daarnaast ook niks leest of luistert is het wel logisch dat je denkt zoals Dia.
Ik snap ook niet waarom deze gedachtegang van Gods werk in een mens op die manier gepredikt kan worden.
De Bijbel wordt op veel manieren aangepast in het theologisch/dogmatisch denken.
Gods Geest waait waarheen Hij wil. gelukkig maar.
Als je de prediking waar DIA onder zit, niet begrijpt, is het misschien goed om je daar eerst in te verdiepen, johannes.
Re: vraag over een gezegde
Beste Forumers,
Ik bedoelde niet de persoon Dia met mijn opmerking. Wel de gedachte hierachter die ik wel herken en weet uit ervaring met deze prediking.
groeten
Ik bedoelde niet de persoon Dia met mijn opmerking. Wel de gedachte hierachter die ik wel herken en weet uit ervaring met deze prediking.
groeten
- Ab imo pectore
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:34
Re: vraag over een gezegde
.[/quote]DAT ZIJN WEL ERG GROTE BESCHULDIGINGEN EN AANTUIGINGEN, moet ik zeggen.Ik weet niet wat een standenprediking is, wel dat het Heil onnodig moeilijk bereikbaar wordt geacht.Niet het geloof, maar de behoudenis is een gave, Nooit zal er iemand voor God staan en zeggen: “Ik ben veroordeeld omdat God mij nooit de gave van geloof heeft gegeven”. Zo’n excuus kan nooit geuit worden. Alle mensen zijn verantwoordelijk om te geloven. Alle mensen worden bevolen te geloven en zich te bekeren (1 Joh. 3:23 en Hand. 17:30). God zegt: “Wendt U naar Mij toe [dat is geloof!], wordt behouden, al gij einden der aarde!” Volgens 1 Tim. 2:4 is het Gods verlangen “dat alle mensen behouden worden en tot kennis van de waarheid komen”, en het komen tot Christus staat gelijk met geloof in Hem (Joh. 6:35). Mensen zijn verantwoordelijk te geloven en tot Christus te komen voor bekering. Mensen worden veroordeeld voor hun eigen falen in dit opzicht (Joh. 8:24; 3:18; enz.)[/quote]
Dit is precies de spanning de we niet uit de Schrift weg kunnen nemen (en moeten proberen te nemen): Moeten geloven, moeten leven tot eer van God en dat (door de zondeval) niet meer te kunnen. De eis blijft bestaan, maar de mogelijkheid ontbreekt aan onze kant. Zowel het Arminianisme als het hypercalvinisme halen deze spanning er 'linksom' of 'rechtsom' uit, maar dat laat je een deel van onze belijdenis liggen. In plaats van dit te beredeneren moeten wij hiermee tot de Heere vluchten, bij Wie uitkomsten zijn, zelfs tegen de dood! Zeer evenwichtig schrijft A.W. Pink hierover in 'Een waar geloof'. Verplichte kost!
Dit is precies de spanning de we niet uit de Schrift weg kunnen nemen (en moeten proberen te nemen): Moeten geloven, moeten leven tot eer van God en dat (door de zondeval) niet meer te kunnen. De eis blijft bestaan, maar de mogelijkheid ontbreekt aan onze kant. Zowel het Arminianisme als het hypercalvinisme halen deze spanning er 'linksom' of 'rechtsom' uit, maar dat laat je een deel van onze belijdenis liggen. In plaats van dit te beredeneren moeten wij hiermee tot de Heere vluchten, bij Wie uitkomsten zijn, zelfs tegen de dood! Zeer evenwichtig schrijft A.W. Pink hierover in 'Een waar geloof'. Verplichte kost!
Niets openbaart meer de verdorvenheid van het hart dan wanneer het geconfronteerd wordt met Hem die oneindig en eeuwig heilig is. (A.W. Pink)
Re: vraag over een gezegde
Van harte mee eens!Ab imo pectore schreef:Dit is precies de spanning de we niet uit de Schrift weg kunnen nemen (en moeten proberen te nemen): Moeten geloven, moeten leven tot eer van God en dat (door de zondeval) niet meer te kunnen. De eis blijft bestaan, maar de mogelijkheid ontbreekt aan onze kant. Zowel het Arminianisme als het hypercalvinisme halen deze spanning er 'linksom' of 'rechtsom' uit, maar dat laat je een deel van onze belijdenis liggen. In plaats van dit te beredeneren moeten wij hiermee tot de Heere vluchten, bij Wie uitkomsten zijn, zelfs tegen de dood! Zeer evenwichtig schrijft A.W. Pink hierover in 'Een waar geloof'. Verplichte kost!
Welkom overigens, Ab imo pectore!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Ab imo pectore
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:34
Re: vraag over een gezegde
Dank, Luther. Mooi citaat van Luther trouwens onder je posts. Daar kun je lang over mediteren én jezelf mee onderzoeken.
Niets openbaart meer de verdorvenheid van het hart dan wanneer het geconfronteerd wordt met Hem die oneindig en eeuwig heilig is. (A.W. Pink)