Alleen Kliksafe voor kerkleden GGiN

GAB

Re: Alleen Kliksafe voor kerkleden GGiN

Bericht door GAB »

memento schreef:
Tiberius schreef:Dat komt, omdat jullie school Kliksafe niet als provider heeft, maar als filter. Dat is bij de (meeste) particuliere Kliksafers niet het geval. Het is precies wat Eilander zegt: dan is het nauwelijks meer te omzeilen (eerder wel inderdaad).
Helaas moet ik je teleurstellen. Een klein onderzoekje leverde me verschillende manieren op waarmee kliksafe omzeilt kan worden (bevestigd door nerd-pubertjes met kliksafe), OOK als je als je kliksafe als provider hebt. Ik zal hier de namen van de programma's/technieken maar niet noemen, vanwege de meelezende tieners, maar wie het echt wil weten kan me PB'en (alleen voor volwassenen van wie ik de leeftijd weet).
Klopt, kan ik bevestigen (geen nerd-pubertje :P, misschien wel een beetje geek). Ik weet in ieder geval 2 verschillende manieren, en het is zo makkelijk als een bestandje uitwisselen via een usb stick en op een knopje drukken, en voila je bent om het filter heen.
memento

Bericht door memento »

GAB schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Dat komt, omdat jullie school Kliksafe niet als provider heeft, maar als filter. Dat is bij de (meeste) particuliere Kliksafers niet het geval. Het is precies wat Eilander zegt: dan is het nauwelijks meer te omzeilen (eerder wel inderdaad).
Helaas moet ik je teleurstellen. Een klein onderzoekje leverde me verschillende manieren op waarmee kliksafe omzeilt kan worden (bevestigd door nerd-pubertjes met kliksafe), OOK als je als je kliksafe als provider hebt. Ik zal hier de namen van de programma's/technieken maar niet noemen, vanwege de meelezende tieners, maar wie het echt wil weten kan me PB'en (alleen voor volwassenen van wie ik de leeftijd weet).
Klopt, kan ik bevestigen (geen nerd-pubertje :P, misschien wel een beetje geek). Ik weet in ieder geval 2 verschillende manieren, en het is zo makkelijk als een bestandje uitwisselen via een usb stick en op een knopje drukken, en voila je bent om het filter heen.
Met enkele minuten zoeken en creatief nadenken kwam ik op 5 methoden. En ik denk dat met wat verder zoeken/creatief nadenken dat er nog wel meer te vinden moeten zijn. Truckjes die technisch ook praktisch niet af te sluiten zijn.
GAB

Bericht door GAB »

van de kliksafe site:
Elk filter is uiteindelijk wel te omzeilen - zelfs dat van Kliksafe. Maar voorzover wij weten is Kliksafe de enige filteraanbieder die zich actief bezig houdt met het opsporen en dichtzetten van bekende methoden zoals Tor, PHProxy en een groot aantal andere bekende en minder bekende trucs.
[sarcasme]haha, ja die andere filters geven ook niks om omzeilen, kliksafe is inderdaad de enige die daaarom geeft[/sarcasme]

Heb zelf Solcon, die gebruiken geen proxy dat is stukken fijner (en veiliger volgens mij, zoiets als PHPProxy werkt dan volgens mij al niet), maar gebruik zelf weleens Tor als ik van mening ben dat ik ergens wel op mag. Maar Tor blokken heeft ook niet echt zin, je kunt tegenwoordig in Tor aangeven dat je ISP Tor blokkeert en dan kan je er alsnog omheen.

EDIT: het citaat van kliksafe klopt sowieso niet omdat de filters van solcon en kliksafe allebij door Cordys worden onderhouden, lijkt me sterk dat ze bij de ene wel om omzeilen geven en bij de andere niet...
Willem

Bericht door Willem »

Als eerste wil ik voorstellen om iig nul komma nul info te verstrekken of en hoe een filter omzeilt kan worden. Dus ook niet
of er 1 of 5 manieren zijn of er wel of niet een usb of een gsm bij nodig is!.

Ik zou graag naar een paar principele punten wilen vaststellen alvorens het praktische nut van bepaalde maatregelen uit te diepen om de navolgende redenen:
1. Een filter is, net zoals alles in deze wereld, niet volmaakt. Als we vinden dat een synode het recht heeft een bepaald filter voor te schrijven weten we dat deze niet waterdicht zal zijn. Als het antwoord deze vraag ja is (dus de synode heeft het recht dit de lidmaten op te leggen - , is de vraag of Kliksafe wel of niet goed werkt iig als beslissingsgrond overbodig, omdat ieder lid eenvoudigweg moet gehoorzamen, nuttig of niet. De mensen die idd ook graag een filter willen hebben krijgen dan het maximaal haalbare, de mensen die ' em eigenlijk niet wilden - maar moeten - hebben de mazzel dat het niet helemaal waterdicht is en ze dus hun " open" internet niet voor 100% hoeven op te geven. Iedereen blij. Maar de principiele vraag is: Er wordt hier gedwongen winkelnering voorgeschreven door een kerk. Mag dat?. Vinden we dat het niet mag dan is het tijd voor een gesprek over de voor- en nadelen van een bepaald filter zodat een ieder zijn eigen vrijwillige keuze kan maken op basis van juiste informatie, waarbij uiteraard aspecten als kwaliteit, betrouwbaarheid en prijs een rol spelen.
2. Of Kliksafe wel of niet voldoende mogelijkheden biedt aan - zakelijke - gebruikers is eveneens onderdeel van een principiele vraag. Alvorens hier een welles- nietes spelletje van te maken is de principiele vraag of wij vinden dat een synode kan stellen dat het door hun "geadviseerde" filter voldoende mogelijkheden biedt voor het zakenleven. Afgezien van de vraag of ze daartoe capabel zijn speelt ook nog de vraag of ze het morele recht wel hebben tot een dergelijke beperking cq uitspraak. Ofwel, bepaalt de synode welke faciliteiten het zakenleven nodig heeft?.
3. Kliksafe is de handelsnaam van Stichting Verantwoord Mediagebruik (SVM). Als het antwoord op vraag 1 en 2 in principe ja is dienen leden zich uiteraard te onderwerpen aan het synodebesluit. Wel wil ik dan graag de statuten zien van de stichting incl. de namen van het bestuur, hun functies en nevenfunctie's. Eveneens volledige openheid van het fin. verslag (van inkomsten en uitgaven) aangezien Kliksafe nogal wat duurder is dan andere aanbieders. Of overdrijf ik nu?
Laatst gewijzigd door Willem op 23 jul 2010, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Willem schreef: 1. Een filter is, net zoals alles in deze wereld niet volmaakt. Als we vinden dat een synode het recht heeft een bepaald filter voor te schrijven is het pas tijd om te discusseren over het praktische nut.
Nee, dat recht heeft de synode niet.
Dat ligt namelijk op hetzelfde vlak als een synode zou gaan voorschrijven dat onze kleding alleen gekocht mag worden bij ondernemers uit eigen kring.
De synode heeft te waarschuwen voor onverantwoord mediagebruik en ook erbij te vertellen waarom. Die vraag mag ernstig en na aan het hart worden gelegd. Maar de mensen moeten vervolgens zelf de conclusie trekken, omdat ze daar innerlijk van overtuigd zijn en niet omdat er extern iets wordt verboden.

@Ander: Ik vind het grote woorden hoor: worstelend kerkverband etc. Ik zie het als institutionalisering van middelmatige zaken, omdat de hoofdzaak, het geestelijk leven, bijna verdwenen is, zoals men zelf ook steeds bevestigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sarcasme of niet, maar ik denk toch dat Kliksafe het lastigst te omzeilen is. Zeker als je het met Solcon en OpenDNS vergelijkt.
Bovendien koop je een filter niet om het te omzeilen, maar om te gebruiken. Zo koop je doorgaans ook een zo goed mogelijk deurslot; je laat dan toch ook niet de deur open staan met de gedachte, dat elk slot te kraken is?

Overigens, GAB, wordt Kliksafe volgens mij door DNA Services in Hendrik-Ido-Ambacht onderhouden (in ieder geval tot voor kort).

Verder denk ik, dat een kerkenraad beter niet met tucht kan dreigen wanneer mensen geen filter gebruiken. Goed voorlichten en adviseren is beter. Als ik dan lees, dat er bedrijfjes zijn die Kliksafe "aansluiten volgens de richtlijnen van de synode", dan is er denk ik toch wel wat aan het scheefgroeien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:... omdat de hoofdzaak, het geestelijk leven, bijna verdwenen is, zoals men zelf ook steeds bevestigd.
Wat van officiële zijde meegedeeld wordt, hoeft overigens niet altijd gelijk te zijn aan wat men op het grondvlak bevindt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Sarcasme of niet, maar ik denk toch dat Kliksafe het lastigst te omzeilen is. Zeker als je het met Solcon en OpenDNS vergelijkt.
Bovendien koop je een filter niet om het te omzeilen, maar om te gebruiken. Zo koop je doorgaans ook een zo goed mogelijk deurslot; je laat dan toch ook niet de deur open staan met de gedachte, dat elk slot te kraken is?

Overigens, GAB, wordt Kliksafe volgens mij door DNA Services in Hendrik-Ido-Ambacht onderhouden (in ieder geval tot voor kort).

Verder denk ik, dat een kerkenraad beter niet met tucht kan dreigen wanneer mensen geen filter gebruiken. Goed voorlichten en adviseren is beter. Als ik dan lees, dat er bedrijfjes zijn die Kliksafe "aansluiten volgens de richtlijnen van de synode", dan is er denk ik toch wel wat aan het scheefgroeien.
Helemaal eens. Ook wat het grondvlak betreft. Want ik denk dat er heel wat mensen uit de GGiN lak zullen hebben aan wat de synode allemaal zegt. Dat verbeter je niet door krampachtig de touwtjes nog strakker aan te trekken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Jongere schreef: Als je gelooft dat je iets mist, dan mis je inderdaad heel veel. Dan zie je namelijk één van de grootste problemen in onze gezindte over het hoofd. En ik durf absoluut de stelling aan dat het internet daar ontzettend veel mee te maken heeft.
Ongetwijfeld speelt er van alles mee. Zoals gesloten omgeving, etc. Maar daar gaat het hier niet om. Je kunt niet doen alsof we op nul beginnen. We beginnen met zondige mensen, van wie het hart wagenwijd open staat voor de zonde.
Helemaal waar, maar ik vind je voorbeeld van een seksverslaafde nogal vergezocht. Jij en ik hoeven toch niet opgesloten te worden in een kamer omdat we onszelf niet in de hand hebben omdat we onszelf anders naar een prostituee zouden begeven.
Solipsis schreef: Wie zegt dat dan? Sluit je je met een filter geheel af voor de wereld!?
Je legt je verantwoording naast jezelf. Daarmee draai je de zaken feitelijk om: een filter mag je controleren, in plaats van dat je dat zelf doet. Natuurlijk zijn er gevaren, maar de insteek waarmee je deze kwestie benadert is essentieel anders.
Solipsis schreef: Ik vraag je af of je hebt gelezen waar ik het over hebt. Al zondigend leert men de geboden van God onderhouden, bedoel je? Zo zou ik absoluut nooit met mijn kinderen willen omgaan.
Dat denk ik, ten diepste, wel ja. Omdat er anders geen sprake zou zijn van zondigen en ook niet van datzelfde besef. Ook hier ligt weer een nuance: dat rechtvaardigt niet een losgeslagen hedonistische levensstijl.
Bovendien zijn de kinderen denk ik altijd een stap verder dan je vermoed. Je hoeft heus geen open internet te hebben om hen de wereld te leren kennen. Daar staan zij middenin en de wereld zit ook in hun eigen hart.
Dan is de vraag waar zo een filter voor dient. Want dat suggereert dat er wel degelijk een onderscheid is.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Solipsis schreef:
Jongere schreef: Als je gelooft dat je iets mist, dan mis je inderdaad heel veel. Dan zie je namelijk één van de grootste problemen in onze gezindte over het hoofd. En ik durf absoluut de stelling aan dat het internet daar ontzettend veel mee te maken heeft.
Ongetwijfeld speelt er van alles mee. Zoals gesloten omgeving, etc. Maar daar gaat het hier niet om. Je kunt niet doen alsof we op nul beginnen. We beginnen met zondige mensen, van wie het hart wagenwijd open staat voor de zonde.
Helemaal waar, maar ik vind je voorbeeld van een seksverslaafde nogal vergezocht. Jij en ik hoeven toch niet opgesloten te worden in een kamer omdat we onszelf niet in de hand hebben omdat we onszelf anders naar een prostituee zouden begeven.
Solipsis schreef: Wie zegt dat dan? Sluit je je met een filter geheel af voor de wereld!?
Je legt je verantwoording naast jezelf. Daarmee draai je de zaken feitelijk om: een filter mag je controleren, in plaats van dat je dat zelf doet. Natuurlijk zijn er gevaren, maar de insteek waarmee je deze kwestie benadert is essentieel anders.
Solipsis schreef: Ik vraag je af of je hebt gelezen waar ik het over hebt. Al zondigend leert men de geboden van God onderhouden, bedoel je? Zo zou ik absoluut nooit met mijn kinderen willen omgaan.
Dat denk ik, ten diepste, wel ja. Omdat er anders geen sprake zou zijn van zondigen en ook niet van datzelfde besef. Ook hier ligt weer een nuance: dat rechtvaardigt niet een losgeslagen hedonistische levensstijl.
Bovendien zijn de kinderen denk ik altijd een stap verder dan je vermoed. Je hoeft heus geen open internet te hebben om hen de wereld te leren kennen. Daar staan zij middenin en de wereld zit ook in hun eigen hart.
Dan is de vraag waar zo een filter voor dient. Want dat suggereert dat er wel degelijk een onderscheid is.

Volgens mij reageert Solipsis op zichzelf. :oO
Upquark

Bericht door Upquark »

Nee hoor, hij/zij heeft alleen een beetje zitten knoeien met de quote-tags. :huhu
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
GAB

Bericht door GAB »

Tiberius schreef:Sarcasme of niet, maar ik denk toch dat Kliksafe het lastigst te omzeilen is. Zeker als je het met Solcon en OpenDNS vergelijkt.

ja kan kloppen, ik was abuis, het zijn solcon en filternet die samenwerken. Maar je vergelijking tussen Solcon en Kliksafe klopt volgens mij niet. Doordat Kliksafe een proxy gebruikt is het volgens mij veel makkelijker om kliksafe te omzeilen. Daar zijn genoeg tooltjes voor. Ook kan je (volgens mij) als je kliksafe basis hebt in het inlogscherm gebruikersnaam en wachtwoord invoeren van iemand met kliksafe Pro en vervolgens dus al een iets ruimere filter krijgen (niet echt het omzeilen van het filter, maar goed). Bij Solcon kostte me het een stuk meer moeite.
Voor de rest ben ik het wel met je eens dat je een filter koopt om het te gebruiken (ik heb er zelf ook een, en aangezien ik weet hoe ik er omheen kom had ik hem ook niet kunnen kopen). Over je vergelijking met de deur, ben ik het gedeeltelijk mee eens, je zult alleen wel bij het kopen van een slot rekening moeten houden dat je zelf nog door de deur moet passen/kunnen (cq. de sites kunnen bezoeken waar jij geen kwaad inziet). Kan me de reden nog goed bedenken waarom mijn ouders Solcon gebruiken: we konden op kliksafe basis niet op de site van de EO komen, dat vond mn moeder zon bettuteling dat ze kliksafe de deur heeft uitgeschopt. :) :) :)
Mara

Bericht door Mara »

Gisteravond met man en kinders hier over gesproken.
Ze zitten niet op r.f.
Mijn man komt uit een niet-reform achtergrond, heeft dus een andere kijk op zaken dan ik.
Mijn kinderen hangen daar dan tussen in, zal ik maar zeggen.
Ze schoten in de lach toen ik dit vertelde.
Ik probeer het dan nog te vertellen met de nuance van een wel-begrijpende, weet wel waar dit vandaan komt, maar mijn man niet.
Kent de spelregels niet in dit kerkverband.
Maar ze vonden het eigenlijk best schokkend, dat men er dus van wordt "verdacht" op rare sites te zitten.
Als je geen filter wil, zit je dus op verboden sites. Of iig is de intentie hiervoor er.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ander

Bericht door Ander »

Mara schreef:Als je geen filter wil, zit je dus op verboden sites. Of iig is de intentie hiervoor er.
Dit heeft alles te maken met je Bijbelse mensbeeld.
Mara

Bericht door Mara »

Ander schreef:
Mara schreef:Als je geen filter wil, zit je dus op verboden sites. Of iig is de intentie hiervoor er.
Dit heeft alles te maken met je Bijbelse mensbeeld.
Wil je dat uitleggen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie