Jongere schreef:
Als je gelooft dat je iets mist, dan mis je inderdaad heel veel. Dan zie je namelijk één van de grootste problemen in onze gezindte over het hoofd. En ik durf absoluut de stelling aan dat het internet daar ontzettend veel mee te maken heeft.
Ongetwijfeld speelt er van alles mee. Zoals gesloten omgeving, etc. Maar daar gaat het hier niet om. Je kunt niet doen alsof we op nul beginnen. We beginnen met zondige mensen, van wie het hart wagenwijd open staat voor de zonde.
Helemaal waar, maar ik vind je voorbeeld van een seksverslaafde nogal vergezocht. Jij en ik hoeven toch niet opgesloten te worden in een kamer omdat we onszelf niet in de hand hebben omdat we onszelf anders naar een prostituee zouden begeven.
Solipsis schreef:
Wie zegt dat dan? Sluit je je met een filter geheel af voor de wereld!?
Je legt je verantwoording naast jezelf. Daarmee draai je de zaken feitelijk om: een filter mag je controleren, in plaats van dat je dat zelf doet. Natuurlijk zijn er gevaren, maar de insteek waarmee je deze kwestie benadert is essentieel anders.
Solipsis schreef:
Ik vraag je af of je hebt gelezen waar ik het over hebt. Al zondigend leert men de geboden van God onderhouden, bedoel je? Zo zou ik absoluut nooit met mijn kinderen willen omgaan.
Dat denk ik, ten diepste, wel ja. Omdat er anders geen sprake zou zijn van zondigen en ook niet van datzelfde besef. Ook hier ligt weer een nuance: dat rechtvaardigt niet een losgeslagen hedonistische levensstijl.
Bovendien zijn de kinderen denk ik altijd een stap verder dan je vermoed. Je hoeft heus geen open internet te hebben om hen de wereld te leren kennen. Daar staan zij middenin en de wereld zit ook in hun eigen hart.
Dan is de vraag waar zo een filter voor dient. Want dat suggereert dat er wel degelijk een onderscheid is.