Als je gelooft dat je iets mist, dan mis je inderdaad heel veel. Dan zie je namelijk één van de grootste problemen in onze gezindte over het hoofd. En ik durf absoluut de stelling aan dat het internet daar ontzettend veel mee te maken heeft.Solipsis schreef:Van een internetfilter naar een seksverslaafde... ik geloof dat ik iets mis.Jongere schreef:Heb je wel eens met een sexverslaafde gesproken? Die intrinsieke drempel is al heel lang heel ver weg. En het duurt heel lang voordat die opgebouwd kan worden, àls dat ooit alweer kan.
Tot die tijd is alle radicaliteit vereist. 'Indien uw oog u ergert, ruk het uit.'
Ongetwijfeld speelt er van alles mee. Zoals gesloten omgeving, etc. Maar daar gaat het hier niet om. Je kunt niet doen alsof we op nul beginnen. We beginnen met zondige mensen, van wie het hart wagenwijd open staat voor de zonde.
Wie zegt dat dan? Sluit je je met een filter geheel af voor de wereld!?Solipsis schreef:Klopt. Maar dat betekent nog niet dat je jezelf bij voorbaat geheel moet en kunt afsluiten voor de wereld.Jongere schreef:We moeten niet onderschatten welke rol internet hierin speelt, het is de wereld in de kamer. Klinkt bijzonder cliché, maar denk eens ècht na over die uitspraak. Met enkele klikken ben je van de meest reformatorische meditatie in de grootste goddeloosheid, bij wijze van spreken. Dat is echt iets van de laatste jaren, daarvoor kon zoiets niet.
Ik vraag je af of je hebt gelezen waar ik het over hebt. Al zondigend leert men de geboden van God onderhouden, bedoel je? Zo zou ik absoluut nooit met mijn kinderen willen omgaan. Bovendien zijn de kinderen denk ik altijd een stap verder dan je vermoed. Je hoeft heus geen open internet te hebben om hen de wereld te leren kennen. Daar staan zij middenin en de wereld zit ook in hun eigen hart.Solipsis schreef:Als je je kind wil leren dat vuur gevaarlijk is, zal het dat pas leren en het gevaar erkennen als je kind het vuur zelf ook daadwerkelijk gevoeld heeft. Het spreekwoord luidt niet voor niets: "Al doende leert men".Jongere schreef:En natuurlijk, het moet van binnenuit komen. Intrinsiek. Ja, maar weet je hoe het er van binnen uit ziet? Bij velen? En eigenlijk moet ik zeggen: bij allen?
We hebben deze strijd bij voorbaat al verloren. En als wij denken onze kinderen een intrinsieke drempel te kunnen aanleren, zijn we absoluut niet realistisch. "Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde." Dat klinkt wel héél erg overdreven, of niet? Toch is het voor mensen realiteit. En eigenlijk verbaas ik me erover dat het voor zoveel christenen eigenlijk niet zo is.
Overigens even voor het verband van dit topic: Zelf gebruik ik naar tevredenheid Solcon. Al zou de filtering van mij best verder mogen gaan, er is heel veel waar ik bij kan maar wat ik net zo goed zou kunnen missen. In die zin voel ik veel voor een persoonlijk filter: er zijn ook heel veel 'tussengebieden' waar je provider denk ik niet over hoeft te bepalen of jij dat aankunt. Maar wat je zelf radicaal moet kunnen afsluiten als je dat wilt. Ik denk dan alleen al aan nutteloze tijdsbesteding achter het internet. Uren zinloze spelletjes doen, etc. Zelfs dat kan een verslaving zijn, waar je radicaal mee moet kunnen breken.
Wat censuur betreft. Dat geldt volgens mij voor zeer zware zonden. Het internet is een gevaarlijk middel om te zondigen, zoals ik heb proberen aan te geven. Maar ook niet meer dan dat. De kerk gaat hier absoluut een stap te ver. Zelfs al gaat het alleen maar om een signaal: want met zulk soort signalen verzwak je dan ontzettend de sleutelen van het koninkrijk des hemels zoals die zijn bedoeld. Zeker als ermee wordt gedreigd maar het in de praktijk toch nooit voor blijkt te komen. Wat denken jongeren nu van dit soort 'dreigementen'?
Ik ben er zeer voor dat de tucht op een goede manier wordt gebruikt (lees het nieuwste boekje van vd Beek eens). In de vroege kerk werd dat overigens veel vaker gedaan dan wij ons zouden kunnen voorstellen. Er is een tijd geweest waar voor bepaalde zonden ook geen terugkeer meer mogelijk was. Maar de tucht mag niet op deze manier worden misbruikt.
Toch ben ik bang dat veel mensen - wetend dat dit praktisch wellicht niet veel betekent - gewoon doorgaan op de weg waar ze nu op leven. Waarbij het internet een machtig wapen in de hand van de duivel kan zijn.