Alleen Kliksafe voor kerkleden GGiN

Jongere

Re: Alleen Kliksafe voor kerkleden GGiN

Bericht door Jongere »

Solipsis schreef:
Jongere schreef:Heb je wel eens met een sexverslaafde gesproken? Die intrinsieke drempel is al heel lang heel ver weg. En het duurt heel lang voordat die opgebouwd kan worden, àls dat ooit alweer kan.
Tot die tijd is alle radicaliteit vereist. 'Indien uw oog u ergert, ruk het uit.'
Van een internetfilter naar een seksverslaafde... ik geloof dat ik iets mis.
Als je gelooft dat je iets mist, dan mis je inderdaad heel veel. Dan zie je namelijk één van de grootste problemen in onze gezindte over het hoofd. En ik durf absoluut de stelling aan dat het internet daar ontzettend veel mee te maken heeft.
Ongetwijfeld speelt er van alles mee. Zoals gesloten omgeving, etc. Maar daar gaat het hier niet om. Je kunt niet doen alsof we op nul beginnen. We beginnen met zondige mensen, van wie het hart wagenwijd open staat voor de zonde.
Solipsis schreef:
Jongere schreef:We moeten niet onderschatten welke rol internet hierin speelt, het is de wereld in de kamer. Klinkt bijzonder cliché, maar denk eens ècht na over die uitspraak. Met enkele klikken ben je van de meest reformatorische meditatie in de grootste goddeloosheid, bij wijze van spreken. Dat is echt iets van de laatste jaren, daarvoor kon zoiets niet.
Klopt. Maar dat betekent nog niet dat je jezelf bij voorbaat geheel moet en kunt afsluiten voor de wereld.
Wie zegt dat dan? Sluit je je met een filter geheel af voor de wereld!?
Solipsis schreef:
Jongere schreef:En natuurlijk, het moet van binnenuit komen. Intrinsiek. Ja, maar weet je hoe het er van binnen uit ziet? Bij velen? En eigenlijk moet ik zeggen: bij allen?
We hebben deze strijd bij voorbaat al verloren. En als wij denken onze kinderen een intrinsieke drempel te kunnen aanleren, zijn we absoluut niet realistisch. "Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde." Dat klinkt wel héél erg overdreven, of niet? Toch is het voor mensen realiteit. En eigenlijk verbaas ik me erover dat het voor zoveel christenen eigenlijk niet zo is.
Als je je kind wil leren dat vuur gevaarlijk is, zal het dat pas leren en het gevaar erkennen als je kind het vuur zelf ook daadwerkelijk gevoeld heeft. Het spreekwoord luidt niet voor niets: "Al doende leert men".
Ik vraag je af of je hebt gelezen waar ik het over hebt. Al zondigend leert men de geboden van God onderhouden, bedoel je? Zo zou ik absoluut nooit met mijn kinderen willen omgaan. Bovendien zijn de kinderen denk ik altijd een stap verder dan je vermoed. Je hoeft heus geen open internet te hebben om hen de wereld te leren kennen. Daar staan zij middenin en de wereld zit ook in hun eigen hart.

Overigens even voor het verband van dit topic: Zelf gebruik ik naar tevredenheid Solcon. Al zou de filtering van mij best verder mogen gaan, er is heel veel waar ik bij kan maar wat ik net zo goed zou kunnen missen. In die zin voel ik veel voor een persoonlijk filter: er zijn ook heel veel 'tussengebieden' waar je provider denk ik niet over hoeft te bepalen of jij dat aankunt. Maar wat je zelf radicaal moet kunnen afsluiten als je dat wilt. Ik denk dan alleen al aan nutteloze tijdsbesteding achter het internet. Uren zinloze spelletjes doen, etc. Zelfs dat kan een verslaving zijn, waar je radicaal mee moet kunnen breken.

Wat censuur betreft. Dat geldt volgens mij voor zeer zware zonden. Het internet is een gevaarlijk middel om te zondigen, zoals ik heb proberen aan te geven. Maar ook niet meer dan dat. De kerk gaat hier absoluut een stap te ver. Zelfs al gaat het alleen maar om een signaal: want met zulk soort signalen verzwak je dan ontzettend de sleutelen van het koninkrijk des hemels zoals die zijn bedoeld. Zeker als ermee wordt gedreigd maar het in de praktijk toch nooit voor blijkt te komen. Wat denken jongeren nu van dit soort 'dreigementen'?
Ik ben er zeer voor dat de tucht op een goede manier wordt gebruikt (lees het nieuwste boekje van vd Beek eens). In de vroege kerk werd dat overigens veel vaker gedaan dan wij ons zouden kunnen voorstellen. Er is een tijd geweest waar voor bepaalde zonden ook geen terugkeer meer mogelijk was. Maar de tucht mag niet op deze manier worden misbruikt.
Toch ben ik bang dat veel mensen - wetend dat dit praktisch wellicht niet veel betekent - gewoon doorgaan op de weg waar ze nu op leven. Waarbij het internet een machtig wapen in de hand van de duivel kan zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:
Josephus schreef:
Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Overigens leer je daar ook veel meer van. Internet = kijken of het stukje gevonden via Google over het juiste onderwerp gaat, wat zinnen toevoegen en eraf halen, en gebruiken voor je scriptie/ werkstuk etc. Na twee dagen weet je niet eens meer wat er in je eigen scriptie staat. Bij een boek lees je het hoofdstuk, bepaal je wat je nodig hebt, vat je het samen en gebruik je het voor je werkstuk. Dat onthoud je véél beter.
t'is alsof ik oudere generaties hoor, met een vleugje "in onze tijd was alles veel beter". Hoe jij het geleerd hebt is voor jouw nuttig en levert maximaal rendement. Onze jeugd leert het anders. Hebben daarvoor geen - papieren - boek meer nodig blijkbaar. Laat ze en reken af op resultaat en niet op methode.
Maar juist als je dat laatste doet, kom je schrikbarende dingen tegen. Ik geloof heus niet in 'vroegâh was alles betâh', maar ik geloof wel dat de scholieren/studenten van nu bepaalde vaardigheden missen. Ik herken daarom wel wat Erasmiaan schrijft. De manier waarop veel scholieren/studenten tegenwoordig te werk gaan is ook funest voor hun taalkundige vaardigheden. Foutloos Nederlands schrijven is er voor velen helaas niet meer bij (en dan praat ik niet over verschrijvingen of slordigheidsfouten),
Niemand wordt met vaardigheden geboren. Dus als de jeugd bepaalde vaardigheden mist dan zijn ze niet - goed - aangeleerd door ouders/leraars etc. etc. Erasmiaan refeerde niet aan algemene vaardigheden lezen, schrijven en rekenen maar aan bepaalde methoden om informatie te vinden die vroeger gangbaar waren maar tegenwoordig iig veel minder omdat er andere methoden zijn. En het is echte flauwekul om te stellen dat de b.v. de taalachterstand te wijten is aan het feit dat de jeugd zijn info via google zoekt i.p.v. in de bieb. De vaardigheden "lezen, schrijven, rekenen" dienen op school te worden aangeleerd dus het is de generatie die onderwijst die het probleem veroorzaakt en niet de jeugd of de - wederom aangeleerde - methoden die ze gebruiken.
Ik denk dat je dat iets te zonnig inziet. Vaardigheden leer je in de praktijk. Taal leer je door veel te lezen, veel te schrijven. Niet door veel scannend te lezen en vervolgens control-c, control-v. Overigens behoor ik tot de 'wipwap-generatie' (;)). De laatste drie jaar van voortgezet onderwijs heb ik veel gebruik gemaakt van internet (voor scripties en werkstukken e.d.) en de eerste drie jaar gebruikte ik de PC alleen voor tekstverwerking en moest ik voor werkstukken in de bibliotheek terecht. Ik heb dus beiden meegemaakt. Ook gaat je melk-koe vergelijking niet op: een koe kunnen melken heb je niet voor alle beroepen nodig, informatie tegenwoordig wel.
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef: Wat mij vooral verdriet doet, is het feit dat dit weer een volgende maatstaf zal zijn om iemands rechtzinnigheid aan af te meten. Ik kan er niks aan doen, maar mij kwam in gedachten: "Ik dank u dat ik niet ben gelijk de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers, of ook gelijk deze niet-kliksafe-gebruiker."
Dit is de weg niet! Het is volgend item waar veel over gesproken zal worden en het houdt van de boodschap van het Evangelie af. En hoe snel kan het niet de houding bewerken: We zijn dan wel niet bekeerd, maar gelukkig hebben we niet, zoals al die lichte broeders, solcon, filternet of zelfs open internet.
't Is inderdaad een signaal. Jij verbindt de zorg van de GGiN-synode met farizeeïstisch gedrag. Dat is wel vergaand. Ze zullen er vast zijn die er zo over denken maar gooi met het badwater het kind maar niet weg. Tja, en dat er naar die lichte broeders wordt gekeken dat gebeurt toch al. Dus gebruik dat maar niet als argument. Die lichte broeders doen wel meer wat vlgs. GGiN-maatstaven niet door de beugel kan.
En, beste Luther, het gebruik van (open) internet houdt ook van de boodschap af. De serieuze vraag is of we de tijd die we aan internet besteden echt niet beter kunnen besteden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat die bieb betreft, ik heb vrijwel alle informatie van internet gehaald voor mijn werkstukken. Hoewel het aan het begin van mijn schooltijd ook nog niet heel gebruikelijk was.
Gelukkig moet er (zeker in het hoger onderwijs) nog genoeg naar boeken worden verwezen. Maar persoonlijk vind ik het wel een verschraling dat je info met google ergens vandaan kunt plukken. Heel vaak weet je de bron van de informatie niet eens (afgezien van de naam van de site).

Bovendien zijn er zoveel prachtige boeken. Ik zal me altijd zeer blijven verzetten tegen elke trend die ik zie om minder gebruik te maken van boeken. :)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Overigens wil ik nog iets meegeven, van dingen die ik pas meemaakte. En waar ik best van geschrokken ben, zodat ik vind dat het toch goed is hoe de GGiN hier mee om gaat.

Ik had het namelijk pas met een vriend van me hierover, hij heeft bewust geen internet. Zijn broertje die bij zijn moeder thuis woont heeft wel internet. Moeder is een degelijke weduwe van rond de 65, komt uit een van de zwaarste kerken van Nederland. Komt hij op een gegeven moment thuis, zit zijn moeder met zijn broertje achter de computer, uitzending gemist, allerlei programma's te kijken... Dat ze ooit achter een TV zou zitten was gewoon ondenkbaar. Maar dat verderfelijke internet, daarmee hebben we echt de wereld in huis gehaald.

Pas kwam ik ook bij mensen thuis, zitten ze 'blauw bloed' te kijken. Voor dat er internet was voor particulieren, tien jaar en meer geleden, zou dat ondenkbaar zijn geweest.

Allebei uiteraard geen filter.
refo

Bericht door refo »

Het zogenaamde 'schrikken' ging dus niet over de inhoud van het bekekene, maar over het kijken op zich.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Willem

Bericht door Willem »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Niemand wordt met vaardigheden geboren. Dus als de jeugd bepaalde vaardigheden mist dan zijn ze niet - goed - aangeleerd door ouders/leraars etc. etc. Erasmiaan refeerde niet aan algemene vaardigheden lezen, schrijven en rekenen maar aan bepaalde methoden om informatie te vinden die vroeger gangbaar waren maar tegenwoordig iig veel minder omdat er andere methoden zijn. En het is echte flauwekul om te stellen dat de b.v. de taalachterstand te wijten is aan het feit dat de jeugd zijn info via google zoekt i.p.v. in de bieb. De vaardigheden "lezen, schrijven, rekenen" dienen op school te worden aangeleerd dus het is de generatie die onderwijst die het probleem veroorzaakt en niet de jeugd of de - wederom aangeleerde - methoden die ze gebruiken.
Ik denk dat je dat iets te zonnig inziet. Vaardigheden leer je in de praktijk. Taal leer je door veel te lezen, veel te schrijven. Niet door veel scannend te lezen en vervolgens control-c, control-v. Overigens behoor ik tot de 'wipwap-generatie' (;)). De laatste drie jaar van voortgezet onderwijs heb ik veel gebruik gemaakt van internet (voor scripties en werkstukken e.d.) en de eerste drie jaar gebruikte ik de PC alleen voor tekstverwerking en moest ik voor werkstukken in de bibliotheek terecht. Ik heb dus beiden meegemaakt. Ook gaat je melk-koe vergelijking niet op: een koe kunnen melken heb je niet voor alle beroepen nodig, informatie tegenwoordig wel.
:bobo Het zal idd wel altijd zo blijven dat de jeugd onvoldoende capabel wordt geacht om later dezelfde dingen te doen als de oudere generatie(s)......... Argumenten hiervoor?. Ten eerste de stelling dat jezelf het "allemaal ook hebt meegemaakt". Ten Tweede de stelling dat alles wat nu noodzakelijk is ook in de toekomst noodzakelijk moet zijn. (anders zouden we nu iets noodzakelijk vinden wat het niet noodzakelijkerwijs hoeft te zijn en zulke fouten maken wij natuurlijk niet). Ten derde de stelling dat "Vaardigheden leer je in de praktijk" nog steeds opgeld doet. Ik had de stille hoop dat in het algemeen dit "dogma" overboord is gezet. Bekend mag toch worden verondersteld dat juist dit dogma de veroorzaker is van de ondermaatse basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen van de gemiddelde jeugd. Vaardigheden leer je niet in de praktijk. Die leer je op school en/of met een hele goede begeleider/leraar die de theorie uitlegd en je vervolgens net zolang laat oefenen en op je vingers tikt als het fout gaat totdat het niet meer fout gaat. Vaardigheden worden je geleerd door een vakman. Oefening is nodig om het erin te slijpen, snelheid te creeren en automatismen aan te leren. En dit is het laatste hierover voor dit topic en voor vandaag :huhu
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef:Overigens wil ik nog iets meegeven, van dingen die ik pas meemaakte. En waar ik best van geschrokken ben, zodat ik vind dat het toch goed is hoe de GGiN hier mee om gaat.

Ik had het namelijk pas met een vriend van me hierover, hij heeft bewust geen internet. Zijn broertje die bij zijn moeder thuis woont heeft wel internet. Moeder is een degelijke weduwe van rond de 65, komt uit een van de zwaarste kerken van Nederland. Komt hij op een gegeven moment thuis, zit zijn moeder met zijn broertje achter de computer, uitzending gemist, allerlei programma's te kijken... Dat ze ooit achter een TV zou zitten was gewoon ondenkbaar. Maar dat verderfelijke internet, daarmee hebben we echt de wereld in huis gehaald.

Pas kwam ik ook bij mensen thuis, zitten ze 'blauw bloed' te kijken. Voor dat er internet was voor particulieren, tien jaar en meer geleden, zou dat ondenkbaar zijn geweest.

da's wel effe flink schrikken ja :?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo

Bericht door refo »

Over 25 jaar is er nergens meer een boek te vinden. Alleen nog in musea.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mara

Bericht door Mara »

Erasmiaan schreef:Overigens wil ik nog iets meegeven, van dingen die ik pas meemaakte. En waar ik best van geschrokken ben, zodat ik vind dat het toch goed is hoe de GGiN hier mee om gaat.

Is dat nu echt zo erg, blauw bloed kijken ?
Bij 1 van mijn zussen gaat het ook zo. Zij weten niks van computers af, maar hun volwassen zoon heeft er 1 op zn kamer. Ze kunnen hem niet controleren, geen idee hoe dat moet. Maar mijn neef zit dus van alles te kijken, zeker als ouders niet thuis zijn.
Hij is volwassen, kan dus niks verboden worden, hij zou zich aan de regels van het huis moeten houden, maar hij ziet er geen kwaad in om allerlei games te spelen en uitzending gemist te kijken. In de beleving van zijn ouders, heeft hij hem alleen voor zijn werk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Over 25 jaar is er nergens meer een boek te vinden. Alleen nog in musea.
In mijn boekenkast nog wel hoor :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ander

Bericht door Ander »

Mara schreef: Is dat nu echt zo erg, blauw bloed kijken ?
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat Erasmiaan bedoelt. Wat is er wel erg aan televisie/uitzending gemist kijken?
huisman

Bericht door huisman »

Mijn laatste posting over dit onderwerp, ik kan niet anders dan internet als een groot gevaar zien, een gevaar die je op alle mogelijkheden moet proberen in te dammen (b.v. een streng, moeilijk omzeilbaar filter).
Internet is niet zo maar één van de ontwikkelingen van de moderne tijd ,maar het heeft de hele wereld veranderd. De satan heeft er een belangrijk "tool" bij om ons en onze jongeren blijvend te beïnvloeden. De geschiedenis van David (kind van God) en Bathseba is veelzeggend, als de oogpoort wordt geprikkeld dan ligt de zonde dichtbij. Interenet brengt die zonde in onze huiskamer op een wijze die te erg is om er over te spreken.
Jongere had het over sexverslaving in onze gezindte, die is enorm toegenomen door internet (Zie site Eleos)
Ik hoop echt dat wij de gevaren van internet niet bagatelliseren .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ongefilterd internet in huis? censuur nee, maar in overeenstemming met Gods wet ? Ook nee!
Nu leg je me iets in de mond dat ik niet heb willen zeggen. Ik ben voor gefilterd internet. Mensen moeten daar innerlijk van overtuigd worden en niet door een soort druk van buitenaf.
Nu word je als solcon-gebruiker in een verdachte hoek gezet en eigenlijk als onrechtzinnig (want tuchtwaardig) neergezet.
Daarmee bagateliseeer ik dus absoluut niet het gevaar van internet, geenszins. Maar wel maak ik bezwaar tegen de niet genoemde veronderstelling dat FilterNet en Solcon in feite alles doorlaten. Dat is niet zo.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:Wat die bieb betreft, ik heb vrijwel alle informatie van internet gehaald voor mijn werkstukken. Hoewel het aan het begin van mijn schooltijd ook nog niet heel gebruikelijk was.
Gelukkig moet er (zeker in het hoger onderwijs) nog genoeg naar boeken worden verwezen. Maar persoonlijk vind ik het wel een verschraling dat je info met google ergens vandaan kunt plukken. Heel vaak weet je de bron van de informatie niet eens (afgezien van de naam van de site).

Bovendien zijn er zoveel prachtige boeken. Ik zal me altijd zeer blijven verzetten tegen elke trend die ik zie om minder gebruik te maken van boeken. :)
1. Voor wetenschappelijke doeleinden zijn er speciale databases, waarin je toegang hebt tot een wereld aan wetenschappelijke informatie. Ik denk aan ATLA voor theologie, een aan Google Scholar
2. Veel boeken/naslagwerken (mn Engelstalig) zijn via internet geheel of gedeeltelijk te lezen via sites als Google Books. Hierdoor kan je digitaal door een boek bladeren, en zo alvast een selectie maken van boeken die je in de bieb wil opzoeken. Bespaard heel veel tijd. En soms staan de hoofdstukken die je nodig hebt gewoon online, en hoef je geeneens meer naar de bieb.
3. Voor sommige vakgebieden heb je computer-programma's of websites, waarbij tegen betaling digitale boeken gekocht kunnen worden. Voor theologie denk ik aan Logos, die 100-duizenden boeken (waaronder ook heel veel van wetenschappelijk niveau) beschikbaar heeft, inclusief alle voordelen die digitale boeken bieden (zoals zoeken in boeken, klikken op verwijzingen om betreffende verwijzing op te zoeken en in zijn context te lezen, koppeling naar woordenboeken, etc).

Ik ben groot voorstander van digitaal werken. Het scheelt enorm veel nutteloze tijd (boeken zoeken in bibliotheek + opzoeken in een boek), tijd die besteed kan worden aan het lezen van nuttige informatie. Wel denk ik dat het nodig is als er aandacht besteed wordt op de scholen/universiteiten aan het gebruik van digitale middelen: Waar moet je zoeken? Hoe moet je zoeken? Hoe beoordeel je of informatie betrouwbaar is? Etc.
Plaats reactie