Marnix schreef:Mara schreef:MvB schreef:Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen:
De laatste weken hebben we vaak prachtig, zomers weer gehad op zondag. Heerlijk, echt waar. Wat een genieten is dat, lekker buiten in de tuin. Maar ik zie er ook vaak een beetje tegenop want ik weet dat ik dan weer niet fijn in de kerk zal zitten. Gisteren dus ook weer. Ik zie mannen in korte broeken (eentje zelfs in zwemshort) op teenslippers. Vrouwen in strandjurkjes, laaguitgesneden topjes, een enkeling zelfs zo'n strapless top of jurk. Ook de dames over het algemeen op slippers.
Ik weet: je mag niet oordelen. Ik heb dit ook al eens aangekaart bij de kerkenraad: ook dan krijg ik te horen dat ik anderen niet mag oordelen op het uiterlijk en dat het niet het belangrijkste is. Helemaal mee eens! Maar toch, het zegt toch ook iets over de gemeente? Het zegt toch iets over hoe een gemeente in relatie tot de Heere staat? Het niet mogen oordelen voelt voor mij meer als een dooddoener. Daar kan ik niets mee. Mijns insziens oordeel ik niet, maar voel ik me juist heel onprettig in de kerk doordat ik me gegeneerd voel door wat ik zie. Het leid mijn aandacht af van het Woord en de prediking.
Ik vraag me dan ook oprecht af of ik op deze manier een dienst tot Gods eer meemaak. Maar misschien ben ik gewoon ouderwets en is inmiddels algemeen geaccepteerd? Er staan in de Bijbel geen regels over hoe je je moet kleden in een eredienst. Maar voor mij persoonlijk voelt dit als geen respect hebben voor die machtige, heilige God. Maar misschien voelen zij dat wel heel anders?
Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit meemaken.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb het ook eens aangekaart en niet alleen dat.
Ik ging me ook afvragen wat er bijv met de stropdassen v.d. kerkenraad was. Kitscherige schreeuwerige kleuren soms. Ik vind het ook een ambt en je dient je daarom dienoverkomstig te kleden toch ? Nu hoeft dat echt geen zwarte stropdas te zijn, wat mij betreft, maar onze k.r. lijkt soms wel een voetbalclub. Onze zoons grappen wel eens, meneer X is van Arsenal.
Diegenen die niet netjes gekleed zijn (te bloot, te opzichtig, een hoed als een vliegende schotel is net zo goed af te keuren) moeten zich realiseren dat ze een hinder voor een ander kunnen zijn. Mij leidt het ook wel eens af. Voor mij zitten wel eens 2 vrouwen die onophoudelijk zitten te kletsen, ook tijdens de preek. Moet ik ze op de schouder tikken ? Ik durf het niet. Of mensen die maar zitten te snoepen, kauwen, met papiertjes ritselen. Zo is er nog veel meer.
Waarom mag een stropdas niet gekleurd zijn? Als mensen daar associaties met voetbalclubs van krijgen zegt dat meer over die personen dan over degene die de stropdas draagt. Maar mee, blijkbaar moeten stropdassen zwart zijn, net als het pak, anders is er iets mis. En waar vind ik dat in de Bijbel? Ik lees slechts dat we ons niet duur moeten kleden maar eenvoudig. Het koninkrijk is geen zaak van kleding. Helaas hebben mensen allemaal eigen regeltjes bedacht. Je moet toch wel een pak aan, donker eigenlijk... het overhemd mag niet teveel kleur hebben en de stropdas zeker ook niet. Is dat toch zo, dan sturen we een brief, gaan we roddelen op het kerkplein, thuis klagen. Waar gaat het tegenwoordig eigenlijk over in de kerk? En waarom zijn we zo visueel, op de buitenkant ingesteld? Het lijkt meer om zien en gezien worden te gaan en respect dwing je af door je naar de standaards te kleden... Ik vraag me af wat je beter kan hebben, een gemeente waar iedereen er in donkere pakken en lange rokken bijloopt en elkaar op het uiterlijk beoordeelt, of een zomerjurk, teenslippers... of sandalen, een mantel van kameelharen waar men niet gericht is op eigen regels enzo. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen er bij moet lopen zoals hij / zij wil.... maar dat we het bij de Bijbelse regels moeten houden en elkaar niet moeten veroordelen op de kleur stropdas en de lengte van de rok. De Bijbel gebruikt ergens het woord "sober" maar volgens mij lezen wij er vaak een tittel en jota bij en hebben er "somber" van gemaakt.
Nee Marnix, ZO had ik het niet gezegd! En ik klaag niet, praat niet op het kerkplein, maar heb het tegen de k.r. gezegd. Met een stropdas zeg je ook dingen. Een donkerblauw pak, met wit of pastel overhemd en RODE stropdas, straalt macht en gezag uit. Dat is niet mijn mening, maar dat is onderzocht. We worden immers psychologisch voortdurend gestuurd ?
Ik zoek alleen naar die tussenweg. Als ik van die schreeuwende kleuren (kobaltblauw met een geel dingetje, of hardgroen, met een rood dingetje) zie, niet eens perse bij de kerkenraad, maar allee, daar ging het nu over, vraag ik me af, is het nu zo moeilijk om gewoon een neutraal kleurtje uit te zoeken ?
Het is toch geen vakantiebaantje ?