Gekleed naar de kerk
Re: Gekleed naar de kerk
Ach, en dan die minderbedeelde die de kerk binnenkomt, die niet meer heeft dan een jas, gekocht bij de kringloop.
Die geen grote breedgerande hoed kan betalen en het met een hoofddoekje moet doen.
En die nieuwsgierige bouwvakker is ook meteen in een hoekje geplaatst en niemand die hem aanspreekt.
Juist op dit gebied bepaalt de mens zijn normen heb ik wel eens het idee.
Die geen grote breedgerande hoed kan betalen en het met een hoofddoekje moet doen.
En die nieuwsgierige bouwvakker is ook meteen in een hoekje geplaatst en niemand die hem aanspreekt.
Juist op dit gebied bepaalt de mens zijn normen heb ik wel eens het idee.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Voor de duidelijkheid...op een gewone broek, en zonder dasJosephus schreef:Weinig. Tenminste, zo lang hij er geen kostuum en/of das bij draagt.Orchidee schreef:Mijn man heeft zomers altijd een overhemd met korte mouwen aan, wat is daar mis mee?

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wij kwamen vroeger bij een vrije gemeente en daar zat van alles.
Op een dag kwam er een jongen bij, lang haar, afgetrapte spijkerbroek, t shirtje met vlekken, maar hij dronk het Woord in.
Hij bleef komen.
Iemand zei tegen de dominee: wat vindt u daar nou van ?
Ach, zei hij, wij hoeven daar niets van te zeggen.
Na een paar weken kwam de jongen, kort fris haar, nette broek, mooi bloesje.
God had hem uit de heggen en steggen gehaald.
Op een dag kwam er een jongen bij, lang haar, afgetrapte spijkerbroek, t shirtje met vlekken, maar hij dronk het Woord in.
Hij bleef komen.
Iemand zei tegen de dominee: wat vindt u daar nou van ?
Ach, zei hij, wij hoeven daar niets van te zeggen.
Na een paar weken kwam de jongen, kort fris haar, nette broek, mooi bloesje.
God had hem uit de heggen en steggen gehaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Zat er ook wit poeder of een kogel in?Hendrikus schreef:Hoorde gisteren nog van iemand die als diaken z'n jasje had uitgedaan tijdens de dienst van vorige week, toen het inderdaad erg warm was. Dat was daar nog nooit gebeurd! Enkele ambtsdragers volgden zijn voorbeeld. In de achterliggende week heeft dat heel wat onrust gegeven in de desbetreffende gemeente. Hij kreeg zelfs een anonieme brief van een gemeentelid….

Ik ben van mening dat een bepaalde nette kledingwijze in de kerk gewenst is. Op straat vind ik al dat bloot al geen gezicht, laat staan in de kerk. Wel denk ik dat we het de willekeurige toerist minder kwalijk kunnen nemen als hij in zijn campingkleding in de kerk komt, dan een doorsnee kerkganger. Dat ambtsdragers niet zonder jasje in de dienst zouden mogen zitten, vind ik echter ronduit belachelijk. Sommige mensen willen altijd maar weer roomser zijn dan de paus.
Waarom mag een stropdas niet gekleurd zijn? Als mensen daar associaties met voetbalclubs van krijgen zegt dat meer over die personen dan over degene die de stropdas draagt. Maar mee, blijkbaar moeten stropdassen zwart zijn, net als het pak, anders is er iets mis. En waar vind ik dat in de Bijbel? Ik lees slechts dat we ons niet duur moeten kleden maar eenvoudig. Het koninkrijk is geen zaak van kleding. Helaas hebben mensen allemaal eigen regeltjes bedacht. Je moet toch wel een pak aan, donker eigenlijk... het overhemd mag niet teveel kleur hebben en de stropdas zeker ook niet. Is dat toch zo, dan sturen we een brief, gaan we roddelen op het kerkplein, thuis klagen. Waar gaat het tegenwoordig eigenlijk over in de kerk? En waarom zijn we zo visueel, op de buitenkant ingesteld? Het lijkt meer om zien en gezien worden te gaan en respect dwing je af door je naar de standaards te kleden... Ik vraag me af wat je beter kan hebben, een gemeente waar iedereen er in donkere pakken en lange rokken bijloopt en elkaar op het uiterlijk beoordeelt, of een zomerjurk, teenslippers... of sandalen, een mantel van kameelharen waar men niet gericht is op eigen regels enzo. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen er bij moet lopen zoals hij / zij wil.... maar dat we het bij de Bijbelse regels moeten houden en elkaar niet moeten veroordelen op de kleur stropdas en de lengte van de rok. De Bijbel gebruikt ergens het woord "sober" maar volgens mij lezen wij er vaak een tittel en jota bij en hebben er "somber" van gemaakt.Mara schreef:Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb het ook eens aangekaart en niet alleen dat.MvB schreef:Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen:
De laatste weken hebben we vaak prachtig, zomers weer gehad op zondag. Heerlijk, echt waar. Wat een genieten is dat, lekker buiten in de tuin. Maar ik zie er ook vaak een beetje tegenop want ik weet dat ik dan weer niet fijn in de kerk zal zitten. Gisteren dus ook weer. Ik zie mannen in korte broeken (eentje zelfs in zwemshort) op teenslippers. Vrouwen in strandjurkjes, laaguitgesneden topjes, een enkeling zelfs zo'n strapless top of jurk. Ook de dames over het algemeen op slippers.
Ik weet: je mag niet oordelen. Ik heb dit ook al eens aangekaart bij de kerkenraad: ook dan krijg ik te horen dat ik anderen niet mag oordelen op het uiterlijk en dat het niet het belangrijkste is. Helemaal mee eens! Maar toch, het zegt toch ook iets over de gemeente? Het zegt toch iets over hoe een gemeente in relatie tot de Heere staat? Het niet mogen oordelen voelt voor mij meer als een dooddoener. Daar kan ik niets mee. Mijns insziens oordeel ik niet, maar voel ik me juist heel onprettig in de kerk doordat ik me gegeneerd voel door wat ik zie. Het leid mijn aandacht af van het Woord en de prediking.
Ik vraag me dan ook oprecht af of ik op deze manier een dienst tot Gods eer meemaak. Maar misschien ben ik gewoon ouderwets en is inmiddels algemeen geaccepteerd? Er staan in de Bijbel geen regels over hoe je je moet kleden in een eredienst. Maar voor mij persoonlijk voelt dit als geen respect hebben voor die machtige, heilige God. Maar misschien voelen zij dat wel heel anders?
Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit meemaken.
Ik ging me ook afvragen wat er bijv met de stropdassen v.d. kerkenraad was. Kitscherige schreeuwerige kleuren soms. Ik vind het ook een ambt en je dient je daarom dienoverkomstig te kleden toch ? Nu hoeft dat echt geen zwarte stropdas te zijn, wat mij betreft, maar onze k.r. lijkt soms wel een voetbalclub. Onze zoons grappen wel eens, meneer X is van Arsenal.
Diegenen die niet netjes gekleed zijn (te bloot, te opzichtig, een hoed als een vliegende schotel is net zo goed af te keuren) moeten zich realiseren dat ze een hinder voor een ander kunnen zijn. Mij leidt het ook wel eens af. Voor mij zitten wel eens 2 vrouwen die onophoudelijk zitten te kletsen, ook tijdens de preek. Moet ik ze op de schouder tikken ? Ik durf het niet. Of mensen die maar zitten te snoepen, kauwen, met papiertjes ritselen. Zo is er nog veel meer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
het mooie van het christelijk geloof, is dat je mag komen zoals je bent.-DIA- schreef:Natuurlijk ga je 'gekleed' naar de kerk. Ik zag vorig jaar in de kerk een man voor me zitten die me echt aanstoot gaf: Net of ie zo uit zijn bouwvakkerswerk kwam. Vuile broek, overhemd met korte mouwen, onverzorgd uiterlijk... Het zou natuurlijk iemand kunnen zijn die zomaar uit nieuwsgierigheid eens de kerk is binnengelopen, maar verder vind ik dit niet passen.
Warmte kan een oorzaak zijn dat het niet allemaal gaat zoals het moet: ik herinner me de onvergetelijke ds. A. Bregmen die veel last had van de warmte. Er stond een ventilstor op de kansel, maar bleek niet veel te helpen... Regelmatig greep hij naar zijn witte vlinderdasje... Die zat niet goed, en wilde blijkbaar ook niet goed zitten. Na veel getrek en gedoe was het ineens genoeg voor de dominee: Hij trok resoluut het vlinderdasje af, en wierp het achter zich in de preekstoel...
Natuurlijk is zoiets niet normaal, maar in bovenstaand geval kon het lijden. Dar ding zat in de weg en de preek moest ongehinderd vooortgaan...
Een vuile broek en tshirt met korte mouwen is wat de gemiddelde arme zich net kan veroorloven in derde wereld landen, en zo mag hij komen.
Juist zo moet hij komen, niet als een farizeer die gezien wil worden en op wil vallen door perfectheid.God is vele malen groter dan de bijkomstigheid van een of andere etikette.Onze opdracht luidt dat we ons bescheiden kleden, en niet aanstootgevend, niet alleen tijdens de diensten, maar altijd.
Een zg. sexy jurk oid is dus niet waardig en wanneer kleding tot zonde of zondige gedachtes kan verleiden , kun je het beter niet aantrekken, of alleen voor je eigen man.
Maar ik zie totaal het nut niet in van een dominee in een zwart pak.niemand maakt mij wijs dat de apostelen en Jezus er ook zo gekleed bijliepen, toen in het Nabije Oosten.
Kleding heeft de functie te bedekken voor waardigheid en bescherming.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Niet te snel met je oordeel DIA. Wees blij dat er wellicht zomaar iemand was binnen gelopen van de straat. En ik merk aan je schrijven dat dat helaas niet elke week het geval is.-DIA- schreef:Natuurlijk ga je 'gekleed' naar de kerk. Ik zag vorig jaar in de kerk een man voor me zitten die me echt aanstoot gaf: Net of ie zo uit zijn bouwvakkerswerk kwam. Vuile broek, overhemd met korte mouwen, onverzorgd uiterlijk...
Bovendien: in het kerkverband waar jij lid van bent, hebben vorige week verschillende predikanten hun preekjas uitgedaan en ook ouderlingen die een leesdienst leidden. En tja, onder dat jasje zit nu eenmaal soms een blouse met korte mouwen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Persoonlijk vind ik het wel goed als ambtsdragers een zwart pak dragen met een bijpassende stropdas. Omdat het een ambt betreft, en hier mijns inziens een bepaald gezag en een bepaalde rust van uitgaat. Rechters, Officieren van Jusititie en Advocaten zijn ook in een ambt gesteld, en zij dragen ook allen een zwarte toga.Marnix schreef:Waarom mag een stropdas niet gekleurd zijn? Als mensen daar associaties met voetbalclubs van krijgen zegt dat meer over die personen dan over degene die de stropdas draagt. Maar mee, blijkbaar moeten stropdassen zwart zijn, net als het pak, anders is er iets mis. En waar vind ik dat in de Bijbel? Ik lees slechts dat we ons niet duur moeten kleden maar eenvoudig. Het koninkrijk is geen zaak van kleding. Helaas hebben mensen allemaal eigen regeltjes bedacht. Je moet toch wel een pak aan, donker eigenlijk... het overhemd mag niet teveel kleur hebben en de stropdas zeker ook niet. Is dat toch zo, dan sturen we een brief, gaan we roddelen op het kerkplein, thuis klagen. Waar gaat het tegenwoordig eigenlijk over in de kerk? En waarom zijn we zo visueel, op de buitenkant ingesteld? Het lijkt meer om zien en gezien worden te gaan en respect dwing je af door je naar de standaards te kleden... Ik vraag me af wat je beter kan hebben, een gemeente waar iedereen er in donkere pakken en lange rokken bijloopt en elkaar op het uiterlijk beoordeelt, of een zomerjurk, teenslippers... of sandalen, een mantel van kameelharen waar men niet gericht is op eigen regels enzo. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen er bij moet lopen zoals hij / zij wil.... maar dat we het bij de Bijbelse regels moeten houden en elkaar niet moeten veroordelen op de kleur stropdas en de lengte van de rok. De Bijbel gebruikt ergens het woord "sober" maar volgens mij lezen wij er vaak een tittel en jota bij en hebben er "somber" van gemaakt.Mara schreef: Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb het ook eens aangekaart en niet alleen dat.
Ik ging me ook afvragen wat er bijv met de stropdassen v.d. kerkenraad was. Kitscherige schreeuwerige kleuren soms. Ik vind het ook een ambt en je dient je daarom dienoverkomstig te kleden toch ? Nu hoeft dat echt geen zwarte stropdas te zijn, wat mij betreft, maar onze k.r. lijkt soms wel een voetbalclub. Onze zoons grappen wel eens, meneer X is van Arsenal.
Diegenen die niet netjes gekleed zijn (te bloot, te opzichtig, een hoed als een vliegende schotel is net zo goed af te keuren) moeten zich realiseren dat ze een hinder voor een ander kunnen zijn. Mij leidt het ook wel eens af. Voor mij zitten wel eens 2 vrouwen die onophoudelijk zitten te kletsen, ook tijdens de preek. Moet ik ze op de schouder tikken ? Ik durf het niet. Of mensen die maar zitten te snoepen, kauwen, met papiertjes ritselen. Zo is er nog veel meer.
Dit wil ik echter loszien van de kledingkeuze van een doorsnee kerkganger. Die kan mij niet vrolijk (mits netjes) genoeg zijn

Ik denk hierbij met name aan Pred. 9:6-9:
'Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft reeds een behagen aan uw werken. Laat uw klederen te allen tijde wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken. Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen van uw ijdele leven, die God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, die gij arbeidt onder de zon'.
Kortom, we mogen de gave Gods met blijdschap genieten. Hier passen 'witte klederen' bij

Laatst gewijzigd door blijmoedig op 19 jul 2010, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom op, Marnix, niet teveel doorschieten, hoor. Ik zie ook wel eens mensen in de kerk zitten in kleding die ik niet echt bij een kerkdienst vind passen. Kennelijk hebben ze daar niet over nagedacht, of andere afwegingen gemaakt dan ik zou maken. Het is nou eenmaal zo dat mensen met kleding iets uitdragen, gewild of niet. En dan maakt het toch nog wel wat uit of je naar een formele eredienst gaat of dat je in een thuis- of werksituatie bidt.
Daarmee hoor je mij trouwens niet zeggen dat alleen een stropdas in de kleuren grijs, zwart of donkerblauw zou mogen (zou heel saai worden). Maar wel dat men zich best even mag afvragen welke kleding meer of minder bij een eredienst past.
Dat is trouwens wel een zaak die je jezelf vooral moet afvragen. Je hoeft die afweging niet voor je medebroers en zussen te doen. Ergert u niet. Verwondert u slechts..
Enneh.. Nee, die vergelijking met de koningin gaat niet op. Ten eerste is de koningin alleen maar Koningin der Nederlanden, en verder niet. Maar inderdaad is de koningin mijn moeder niet, terwijl ik wel 'papa' tegen God mag zeggen...
Daarmee hoor je mij trouwens niet zeggen dat alleen een stropdas in de kleuren grijs, zwart of donkerblauw zou mogen (zou heel saai worden). Maar wel dat men zich best even mag afvragen welke kleding meer of minder bij een eredienst past.
Dat is trouwens wel een zaak die je jezelf vooral moet afvragen. Je hoeft die afweging niet voor je medebroers en zussen te doen. Ergert u niet. Verwondert u slechts..
Enneh.. Nee, die vergelijking met de koningin gaat niet op. Ten eerste is de koningin alleen maar Koningin der Nederlanden, en verder niet. Maar inderdaad is de koningin mijn moeder niet, terwijl ik wel 'papa' tegen God mag zeggen...
Zouden we ook voor de kledingkeuze niet op onze knieën moeten gaan voor God?
Ik denk dat het er in de kerk dan een stuk ingetogener uit zou zien...
we horen ons helemaal niet druk te maken om kleding, dat is iets "heidens".artistiek schreef:Zouden we ook voor de kledingkeuze niet op onze knieën moeten gaan voor God?
Of het nu college style is of een afgetrapte spijkerbrroek..het zijn uiterlijke zaken, waar het om draait is het innerlijke.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mee eens. De Bijbel zegt dat ook dat je je waardig moet kleden. Dat gaat niet over lange donkere rokken en zwarte pakken met donkere stropdas. Het gaat wel over dat kleding bepaalde zaken moet bedekken. Waardig en sober. Dat betekent dat de kleding zedig moet zijn... ik denk dat jij daar in het eerste stukje op doelt... dat is dan niet het geval. Sober = eenvoudig, geen pracht en praat, niet met je kleren te koop lopen. Mijn punt is dat mensen er hun eigen regels van hebben gemaakt. In plaats van eenvoudige kleren lopen ze met dure pakken en slagschepen van hoeden... in plaats van sober moet het somber, geen kleur in stropdas, als er een jasje uit gaat wordt er druk gespeculeerd of dat wel kan, wordt er lekker geroddeld, geoordeeld. (zo hoorde ik iemand uit de GG over onze trouwdienst zeggen: Dat is geen echte dominee want hij had geen stropdas om). Dan ben je toch echt totaal kwijt geraakt waar het om draait.Marco schreef:Kom op, Marnix, niet teveel doorschieten, hoor. Ik zie ook wel eens mensen in de kerk zitten in kleding die ik niet echt bij een kerkdienst vind passen. Kennelijk hebben ze daar niet over nagedacht, of andere afwegingen gemaakt dan ik zou maken. Het is nou eenmaal zo dat mensen met kleding iets uitdragen, gewild of niet. En dan maakt het toch nog wel wat uit of je naar een formele eredienst gaat of dat je in een thuis- of werksituatie bidt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Heb je bronnen? De discipelen droegen sandalen, Johannes een kamelenharen mantel. Ik denk dat de slagschepen idd plaats zouden maken voor bescheiden hoofddeksels en de dure pakken ingeruild voor een eenvoudige broek en overhemd ofzo. Daarnaast denk ik dat als we op de knieen gaan van God, het er in de kerk een stuk feestelijker uit zou gaan zien.artistiek schreef:Zouden we ook voor de kledingkeuze niet op onze knieën moeten gaan voor God?
Heeft de Heere niet de vijgebladeren van Adam en Eva afgenomen en hun rokken van vellen aangedaan? Hoe belangrijk is het dus voor Hem dat we ons eerbaar kleden?Joannah schreef:we horen ons helemaal niet druk te maken om kleding, dat is iets "heidens".artistiek schreef:Zouden we ook voor de kledingkeuze niet op onze knieën moeten gaan voor God?
Of het nu college style is of een afgetrapte spijkerbrroek..het zijn uiterlijke zaken, waar het om draait is het innerlijke.
Inderdaad, met name die dure kleding is verschrikkelijk overdreven. Ook die slagschepen mogen van mij verbannen worden. Eerbaar is ingetogen, matig en kuis.Marnix schreef:Heb je bronnen? De discipelen droegen sandalen, Johannes een kamelenharen mantel. Ik denk dat de slagschepen idd plaats zouden maken voor bescheiden hoofddeksels en de dure pakken ingeruild voor een eenvoudige broek en overhemd ofzo. Daarnaast denk ik dat als we op de knieen gaan van God, het er in de kerk een stuk feestelijker uit zou gaan zien.artistiek schreef:Zouden we ook voor de kledingkeuze niet op onze knieën moeten gaan voor God?