De zaken liggen teer..

Gian

De zaken liggen teer..

Bericht door Gian »

-DIA- schreef: Deze zaken liggen immers zo teer dat dat hier niet kan.
Wanneer ligt iets teer? Ik begrijp dat nooit zo. Velen hebben het altijd over tere zaken. Is 'teer' een synoniem van ongeloof of twijfel? In die context wordt het tenminste wel veel gebruikt.
Is het een verontschuldiging? Wordt het als voortraject gezien? Wordt het gebruikt om verlegenheid te verbergen? Of moeten de zaken altijd 'teer liggen'? Wat houd dat dan in?
Als het 'teer ligt' is het goed. Zo hoort het blijkbaar. Meestal weet je dan nog niets.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Re: De zaken liggen teer..

Bericht door refo »

Dat komt omdat er niets meer is dat zekerheid geeft.

Vaste grond. Bijbels is: wie deze dingen hoort en dezelve doet is als iemand die zijn huis op de rots bouwt.
Tere zaken: ook daarover spreekt de bijbel, maar niet in positieve zin.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Wanneer ligt iets teer? Ik begrijp dat nooit zo. Velen hebben het altijd over tere zaken. Is 'teer' een synoniem van ongeloof of twijfel? In die context wordt het tenminste wel veel gebruikt.
Is het een verontschuldiging? Wordt het als voortraject gezien? Wordt het gebruikt om verlegenheid te verbergen? Of moeten de zaken altijd 'teer liggen'? Wat houd dat dan in?
Als het 'teer ligt' is het goed. Zo hoort het blijkbaar. Meestal weet je dan nog niets.
Nee, zo mag je dat niet opvatten.
Teer, dat is een pasgeboren baby in de wieg.
Teer, dat is een net geheelde wond.
Teer, dat zijn kwesties die je alleen met vertrouwelingen bespreekt.

In dat opzicht kan ik me voorstellen dat geestelijke zaken zodanig teer zijn, dat je die niet op een forum bespreken wilt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Gian schreef:
Nee, zo mag je dat niet opvatten.
Teer, dat is een pasgeboren baby in de wieg.
Teer, dat is een net geheelde wond.
Teer, dat zijn kwesties die je alleen met vertrouwelingen bespreekt.

In dat opzicht kan ik me voorstellen dat geestelijke zaken zodanig teer zijn, dat je die niet op een forum bespreken wilt.
Inderdaad. Met deze aanvulling dat het voor sommigen levenslang 'teer' blijft. Dan is er natuurlijk iets niet helemaal in de haak.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Teer is het tegenovergestelde van ongevoelig.
Als iets zo teer ligt dat je het niet op RF bespreekt, maar wel met God...
Dat kan best levenslang zijn.
Gian

Bericht door Gian »

Het is meer de context waarin zaken altijd teer liggen. We getuigen niet omdat de zaken teer liggen. We willen er ook eigenlijk nergens om gevraagd worden. We weten precies hoe het bij anderen moet, maar vraag niets over mij, want dat ligt teer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:Het is meer de context waarin zaken altijd teer liggen. We getuigen niet omdat de zaken teer liggen. We willen er ook eigenlijk nergens om gevraagd worden. We weten precies hoe het bij anderen moet, maar vraag niets over mij, want dat ligt teer.
Dan wordt teer gebruikt om vragen te stoppen. Ik denk niet dat het ze de bedoeling is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:Het is meer de context waarin zaken altijd teer liggen. We getuigen niet omdat de zaken teer liggen. We willen er ook eigenlijk nergens om gevraagd worden. We weten precies hoe het bij anderen moet, maar vraag niets over mij, want dat ligt teer.
Ho wacht, zo heb ik het niet bedoeld. Je zet nu ee =-teken tussen niets op RF zetten en niet getuigen. Dat lijkt me te kortt door de bocht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Dit gevoel heb ik ook bij zo'n uitdrukking, een gevoel van vraag mij er niet verder naar om het uit te leggen want het ligt te teer. Bijbels is het om te getuigen van de hoop die in ons is .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Een verwante uitdrukking is: als ik me niet bedrieg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Een verwante uitdrukking is: als ik me niet bedrieg.
Waarom vind je dat deze uitdrukking niet gebezigd mag worden?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een doodstijding. een tijding dat iemand ongeneeslijk ziek is... dat ligt ook teer...

Als je hoort van en stadsgenoot... die kanker heeft en die de artsen hebben opgegeven.

Een man van eer, van populariteit... van spotten en grappen...

En hij moet God ontmoeten... net als u/jij en ik...

En dan... je had vanavond een gesprekje met een kind des Heeren...

Dan kan het ook wel eens teer liggen als... als je hoort uit Hebreën 10:

Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.

En dan... geen slachtoffer meer... maar een schrikkelijke verwachtig...

Maar het kán nog, ook voor hem... maar zo het nu ligt zien we meer een verharden...

Dan kunnen je de haren wel eens ten berge rijzen Waartoe leef ik toch nog? Wat is het dat God me nog draagt en nog niet gedaan heeft
naar wat ik waardig was...

Maar dan... dan de slag naar binnen krijgen. Die man. Ik kende hem. Ik zag hem af en toe in onze stad.
Hij werd verafgoodt door de radio en tv... er is pas een borstbeeld van hem gemaakt...

En nu... Hij moet (net als ik, net als jij/u) God ontmoeten.

Dan sta je er niet boven... Dan ben je niet beter omdat je bij de waarheid gebleven bent.
Dat kan je wel een zo diep raken... en dan...

Een schrikkelijke verwachting....

Wij moeten allemaal (hoofd voor hoofd) voor die Rechter verschijnen. Zal het dan goed zijn als Hij u
zal onderzoeken, werd aan Job gevraagd.
Is de hitte van Gods gramschap voor MIJ PERSOONLIJK geblust?

Gij, vreeslijk zijt Gij in 't gericht;
Wie zal bestaan voor Uw gezicht?
Zo ras Uw mond het vonnis streek,
Uw oordeel van den hemel bleek,
Toen vreesde d' aarde voor Uw ogen;
Toen werd ze stil door Uw vermogen.

Als God ter hoge vierschaar steeg,
't Zachtmoedig volk verlossing kreeg;
Ontzette zich het gans heelal.
Gewis, der mensen gramschap zal,
Wanneer z' op 't hevigst is aan 't blaken,
Uw groten lof nog groter maken.

„Als gij loopt met de voetgangers, zo maken zij u moede; hoe zult gij u dan mengen met de paarden? Zo gij alleenlijk vertrouwt in een land van vrede, hoe zult gij het dan maken in de verheffing van de Jordaan?"

Dit overdenkende dacht ik om het even op dit forum ter overdenking mee te geven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Heel ernstig inderdaad. Maar wat heeft dit met 'teerliggende zaken' te maken?

(En waarom trouwens na elke zin al die puntjes?)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

coupe soleil schreef:Heel ernstig inderdaad. Maar wat heeft dit met 'teerliggende zaken' te maken?

(En waarom trouwens na elke zin al die puntjes?)
Even bij stil staan... niet aan één stuk doorlezen of overheenlezen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

O. Een soort moderne variant van 'sela'? :)

Het roept bij mij in elk geval geen moment van stilstaan op. Zeker niet als het na elke zin gebeurt.
Plaats reactie