Niet over harten oordelen, beste blijmoedig :)blijmoedig schreef:En als ik dan hoor dat de mensen op reformatorische scholen klaarblijkelijk op grote schaal geen persoonlijke relatie hebben met de Heere God, vind ik dat verdrietig.
Gebedskringen in de ban
Re: Gebedskringen in de ban
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Gebedskringen in de ban
Nee, niet zo letterliijk, maar je schaart je achter de Driestarjongeren die wel een kringgebed willen en in het ND geciteerd worden. Uit hun verhaal blijkt bovenstaande wel, en jij deelt die mening.blijmoedig schreef:Dat je mijn zorg deelt, daar ben ik blij omLuther schreef:Deze trieste constatering is inderdaad een reden tot grote zorg, ook van mij, al schijn ik dat dan weer niet te mogen zeggen, omdat ik zelf op een refoschool werk.
Maar je hebt gelijk: dat zou zo niet moeten zijn, maar het is wel een feit. Maar jouw oplossing door maar hard te werken, en veel samen te bidden en in oppervlakkigheid ezus aan te nemen, lijkt me niet de oplossing voor dit 'probleem'.Ik weet alleen niet waar jij gelezen hebt dat ik als oplossing propageer: "Hard werken, veel samen bidden, en in oppervlakkigheid Jezus aan nemen". Dat heb ik namelijk nergens geschreven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gebedskringen in de ban
Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
@Blijmoedig, dat het topic van de zending niet zo druk wordt bezocht, hangt m.i. samen met het feit dat het geen controversieel onderwerp is. Er valt weinig over te discussiëren.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
@Blijmoedig, dat het topic van de zending niet zo druk wordt bezocht, hangt m.i. samen met het feit dat het geen controversieel onderwerp is. Er valt weinig over te discussiëren.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 05 jul 2010, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gebedskringen in de ban
GEEN controversieel onderwerp is, bedoel je waarschijnlijk.Afgewezen schreef:Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
@Blijmoedig, dat het topic van de zending niet zo druk wordt bezocht, hangt m.i. samen met het feit dat het een controversieel onderwerp is. Er valt weinig over te discussiëren.
Verder eens met je analyse.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gebedskringen in de ban
Ik ook.Luther schreef:GEEN controversieel onderwerp is, bedoel je waarschijnlijk.Afgewezen schreef:Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
@Blijmoedig, dat het topic van de zending niet zo druk wordt bezocht, hangt m.i. samen met het feit dat het een controversieel onderwerp is. Er valt weinig over te discussiëren.
Verder eens met je analyse.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Gebedskringen in de ban
Inderdaad, een slip of the pen.Luther schreef:GEEN controversieel onderwerp is, bedoel je waarschijnlijk.Afgewezen schreef:Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
@Blijmoedig, dat het topic van de zending niet zo druk wordt bezocht, hangt m.i. samen met het feit dat het een controversieel onderwerp is. Er valt weinig over te discussiëren.

-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Flauw zeg. Ik neem alleen maar over wat mensen die met een reformatorische school te maken hebben, hier op het forum daarover zeggen. Deze informatie komt dus niet van mij. Maar als het klopt, wat ik wil aannemen, dan lijkt mij dat reden voor grote zorg.Fjodor schreef:Niet over harten oordelen, beste blijmoedigblijmoedig schreef:En als ik dan hoor dat de mensen op reformatorische scholen klaarblijkelijk op grote schaal geen persoonlijke relatie hebben met de Heere God, vind ik dat verdrietig.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 05 jul 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Ik schaar mij inderdaad vierkant achter de Driestarjongeren die door middel van een kringgebed willen bidden. Wat echter bedoeld zou worden met 'hard werken' zou ik in dit geval niet weten. Wellicht dat het hard werken is om de schoolleiding van haar ongelijk te overtuigen?Luther schreef:Nee, niet zo letterliijk, maar je schaart je achter de Driestarjongeren die wel een kringgebed willen en in het ND geciteerd worden. Uit hun verhaal blijkt bovenstaande wel, en jij deelt die mening.blijmoedig schreef:Dat je mijn zorg deelt, daar ben ik blij omLuther schreef:Deze trieste constatering is inderdaad een reden tot grote zorg, ook van mij, al schijn ik dat dan weer niet te mogen zeggen, omdat ik zelf op een refoschool werk.
Maar je hebt gelijk: dat zou zo niet moeten zijn, maar het is wel een feit. Maar jouw oplossing door maar hard te werken, en veel samen te bidden en in oppervlakkigheid ezus aan te nemen, lijkt me niet de oplossing voor dit 'probleem'.Ik weet alleen niet waar jij gelezen hebt dat ik als oplossing propageer: "Hard werken, veel samen bidden, en in oppervlakkigheid Jezus aan nemen". Dat heb ik namelijk nergens geschreven.

Re: Gebedskringen in de ban
En waarom zou je de informatie die ik overdraag dan, in tegenstelling tot deze informatie, niet willen aannemen?blijmoedig schreef:Flauw zeg. Ik neem alleen maar over wat mensen die met een reformatorische school te maken hebben, hier op het forum daarover zeggen. Deze informatie komt dus niet van mij. Maar als het klopt, wat ik wil aannemen, dan lijkt mij dat reden voor grote zorg.Fjodor schreef:Niet over harten oordelen, beste blijmoedig :)blijmoedig schreef:En als ik dan hoor dat de mensen op reformatorische scholen klaarblijkelijk op grote schaal geen persoonlijke relatie hebben met de Heere God, vind ik dat verdrietig.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Maar waarom toch die geest van achterdocht? Waarom zou er iets mis moeten zijn met de motivatie achter de kringgebeden op de Driestar? Waarom kunnen we niet geloven dat de enige reden van de jongeren op de Driestar om samen te bidden is, omdat zij zich bewogen voelen met de school, en zij het fijn vinden om de Heere God gezamenlijk in gebed te zoeken? Waarom de jongeren niet juist stimuleren om samen te bidden in plaats van het te ontmoedigen?Afgewezen schreef:Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
Re: Gebedskringen in de ban
Dat de wereld zo snel ontkerkelijkt heeft volgens mij met een aantal zaken te maken (los van het feit dat we ons van nature altijd van God afkeren): juist het punt dat in een groot deel van de kerk vanzelfsprekend voor Jezus werd gekozen is er de oorzaak van dat latere generaties niet meer voor Hem kiezen. Want als het vanzelfsprekend is dan is dat géén goede reden.blijmoedig schreef:En bij 'oppervlakkig' Jezus aannemen kan ik mij weinig voorstellen. In een wereld die in een rap tempo ontkerkelijkt is het niet meer zo vanzelfsprekend om voor de Heere Jezus te kiezen.
Maar goed, jij hebt misschien liever een vanzelfsprekend kiezen voor Jezus..
En als je je niet zoveel bij oppervlakkig Jezus aannemen kunt voorstellen dan moet je mat 13 maar eens lezen, over het zaad, dat is zelfs letterlijk oppervlakkig.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Ik weet niet precies op welke informatie je specifiek doelt. Maar de informatie over het gebrek aan een persoonlijke relatie met de Heere God op reformatorische scholen, is klaarblijkelijk feitelijk. Die informatie is eenvoudiger aan te nemen, dan allerhande meningen.Fjodor schreef:En waarom zou je de informatie die ik overdraag dan, in tegenstelling tot deze informatie, niet willen aannemen?blijmoedig schreef:Flauw zeg. Ik neem alleen maar over wat mensen die met een reformatorische school te maken hebben, hier op het forum daarover zeggen. Deze informatie komt dus niet van mij. Maar als het klopt, wat ik wil aannemen, dan lijkt mij dat reden voor grote zorg.Fjodor schreef:Niet over harten oordelen, beste blijmoedigblijmoedig schreef:En als ik dan hoor dat de mensen op reformatorische scholen klaarblijkelijk op grote schaal geen persoonlijke relatie hebben met de Heere God, vind ik dat verdrietig.
Re: Gebedskringen in de ban
Je zegt dat er wellicht iets mis is met de kringgebeden. Maar lees dan deze zin uit het artikel van het ND (gepost door Luther op pagina 13):Afgewezen schreef:Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
"Er werd geen reden gegeven, geen alternatief. De directeur zei dat ze het heel mooi vonden, maar het niet konden toestaan 'vanwege de achterban'."
Doet toch aan iets anders en mijns inziens zelfs aan iets kwalijks denken
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Gebedskringen in de ban
Een vraag zou ook kunnen zijn: wanneer zijn in de geschiedenis de kringgebeden afgeschaft? Als je de brieven leest waren de eerste christelijke bijeenkomsten ook thuis. En als er een gemeente was - ik stel me een wat groter gebouw voor, maar misschien was het gewoon thuis bij iemand - dan sprak en bad ook iedereen die wat te bidden of te zeggen had.blijmoedig schreef:Maar waarom toch die geest van achterdocht? Waarom zou er iets mis moeten zijn met de motivatie achter de kringgebeden op de Driestar? Waarom kunnen we niet geloven dat de enige reden van de jongeren op de Driestar om samen te bidden is, omdat zij zich bewogen voelen met de school, en zij het fijn vinden om de Heere God gezamenlijk in gebed te zoeken? Waarom de jongeren niet juist stimuleren om samen te bidden in plaats van het te ontmoedigen?Afgewezen schreef:Hoe zijn die gebedskringen eigenlijk ontstaan? Wat is de motivatie daarachter? Want dat is eigenlijk waar het om gaat.
Het is zoals Erasmiaan zegt: met een kringgebed op zichzelf is niets mis. Maar is er wellicht iets mis met de kringgebeden op de Driestar? Maar dan gaat het niet meer om de kringgebeden op zichzelf, maar om de geest die men mogelijk achter die kringgebeden ontwaart.
Hiermee kom je op een gevaarlijk terrein. Want hoe beoordeel je de 'geest' die achter zo'n activiteit zit?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Gebedskringen in de ban
Dus als leerlingen zeggen dat velen op de school geen relatie met de Vader hebben dan is het voor jou zo klaar als een klontje dat het feiten zijn, en als ik zeg dat je in de evangelische wereld een relatie met de Vader kan hebben zonder berouw over de zonden en over de vijandschap tegen God te hebben dan vind je het opeens oordelen over harten? Is dat niet meten met twee maten?blijmoedig schreef:Ik weet niet precies op welke informatie je specifiek doelt. Maar de informatie over het gebrek aan een persoonlijke relatie met de Heere God op reformatorische scholen, is klaarblijkelijk feitelijk. Die informatie is eenvoudiger aan te nemen, dan allerhande meningen.Fjodor schreef: En waarom zou je de informatie die ik overdraag dan, in tegenstelling tot deze informatie, niet willen aannemen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer