Dus als je tien mensen hebt gesproken dan zou je daar proefondervindelijk uitspraken over kunnen doen over een hele beweging? Hoogmoedig noem ik dat.Erasmiaan schreef:- Door te zeggen dat generaliseren per definitie dom is, generaliseer je zelf ook. Dat ten eerste.blijmoedig schreef:Ik vind generaliseren per definitie dom, dus handhaaf op dat punt mijn standpunt. En het stellen 'dat het nu zo eenmaal ligt', komt wat mij betreft niet zo sterk over. Alsof het feit dat jij een aantal mensen uit de evangelische kringen kent, jou het recht zou geven om te oordelen over de evangelische beweging als geheel. Dat is aanmatigend.Fjodor schreef:Ik heb heel veel onder evangelische mensen verkeerd, en doe dat nog wel redelijk regelmatig, dus ik weet best waar ik het over heb. En nee, zo'n uitspraak is niet dom, maar zo ligt het nu eenmaal. Berouw neemt binnen de evangelische kerk, vooral tegenwoordig steeds meer, een marginale plaats in. Er zijn heus veel evangelische mensen die waarachtig berouw over hun zonden hebben, maar wat ik zeg is dat je in 'de evangelische kerk' en volgens 'de evangelische kerk' een relatie met de Vader kan hebben buiten berouw om. Dat is op zijn minst een halve waarheid.
Dus: Goed lezen, voordat je dingen dom noemt.
- Ten tweede mag je best generaliseren. Niet altijd zegt het evenveel, of brengt het je even ver, maar je maakt er niet altijd brokken mee, wat jij schijnt te suggereren.
- "Zo ligt het nu eenmaal" kan best gezegd worden als men proefondervindelijk daar achter is gekomen. En dat is Fjodor blijkbaar. Ook geeft hij voorbeelden van het tegendeel aan, maar hij zegt dat dat slechts 'vreemde eenden in de bijt zijn' (althans, zo interpreteer ik hem).
- Verder wekt de evangelische beweging als geheel natuurlijk ook niet de indruk dat berouw over de zonden een grote plaats inneemt. Niet in publicaties, niet in preken, niet in EO-jongerendagen, etc.
- En ten laatste: Fjodor trekt als hoofdconclusie dat "volgens 'de evangelische kerk' je een relatie met de Vader kan hebben buiten berouw om". En die stelling heb ik door jou nog niet onderuit zien halen.
En jouw uitspraken over de evangelische beweging laat ik verder voor jouw rekening. Ik wil het hier niet weer gaan hebben over een EO-jongerendag en aanverwante zaken. Tegen zulke denkbeelden kan ik niet op argumenteren.