De Heere der heerlijkheid is wel degelijk gekruisigd. Dat was bij de Romeinen alom bekend om het zo te doen, een waarlijk in de hel uitgebroede weg naar een afschuwelijke dood. Eerst een geseling, waarbij de soldaten door sloegen tot het slachtoffer bewusteloos was; die "bofte " als hij zo doodgeslagen werd. Overleefde hij dat, dan volgde de kruisiging: spijkers door handen en voeten; daar hing het lichaam dus aan met het volle lichaamsgewicht. Scheurende pijn, ademnood, beter ademen kon alleen door zich omhoog te drukken - stelt men zich maar voor ogen: zich omhoog drukken op vastgespijkerde voeten ! -en zo ging de veroordeelde een verstikkingsdood tegemoet. Als het te lang duurde, werden uit "genade ", de barmhartigheid der goddelozen is immers wreed, de onderbenen met een ijzeren staaf stuk geslagen zodat de veroordeelde zich niet meer omhoog kon drukken en dus sneller stikte. En om zeker te zijn dat de kruiseling dood zou blijken te zijn gegaan, eindigde de executie met een steek van een lans in de rechterzijde in het lichaam omhoog tot in het hart. Dat laatste is ook gedaan met onze Heere.Zijn (onder) benen zijn niet gebroken ( wel die van de beide met Hem gekruisigden, zo staat geschreven ) omdat van HEM geen been gebroken zou worden naar luid van de Schrift.
Het Woord van de Heere is: IK heb de pers alleen getreden, en niemand was bij MIJ.
Enkele discipelen en vrouwen stonden van verre, en HIJ riep uit: Mijn God Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten. Dat deed HIJ, de Koning der Koningen, de Hogepriester, de Rechter op de jongste dag; om voor ons verzoening te bereiken. Welk een liefde bij de HEERE !
HEM komt toe alle lof en eer en aanbidding.
Openbaring 1 vers 7: "Zie, HIJ komt met de wolken, en elk oog zal HEM zien, ook zij die HEM hebben DOORSTOKEN, en alle stammen der aarde zullen over HEM weeklagen. Ja amen. IK BEN de Alfa en de Omega, zegt de Heere God; Die is en Die was en Die komen zal, de Almachtige ".
Thomas