Ik denk dat refo bedoelt dat die dominee brood verkoopt zonder prijs of geld.....JolandaOudshoorn schreef:refo schreef:Is dat die dominee die brood koopt op zondag?
Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie
Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie
Nee, er heeft ooit een interview met hem in een onder ons bekend blad gestaan.jvdg schreef:Ik denk dat refo bedoelt dat die dominee brood verkoopt zonder prijs of geld.....JolandaOudshoorn schreef:refo schreef:Is dat die dominee die brood koopt op zondag?
Daarin vertelde hij dat hij (komende uit de RK traditie) geen enkel probleem zag in het kopen van brood op zondag, als dat eens door onvoorziene omstandigheden op zou zijn. Ook niet nu hij predikant was.
Wat we doen of laten komt vooral voort uit tradities en gewoontes. Waarvan we al snel denken dat dat gewoontes zijn die iedereen gelden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
Bijna iedere belg koopt brood op zondag. Omdat er in Belgie minder conserveringsmiddelen in het brood zitten. Je kan het verhelpen door brood bij de Aldi of Lidl te kopen. Vandaar dat hij brood koopt op zondag. Overigens zijn ze ook bereid om een chinese maaltijd te halen voor je als je onverwachts op bezoek komt op zondag.refo schreef:Nee, er heeft ooit een interview met hem in een onder ons bekend blad gestaan.jvdg schreef:Ik denk dat refo bedoelt dat die dominee brood verkoopt zonder prijs of geld.....JolandaOudshoorn schreef:refo schreef:Is dat die dominee die brood koopt op zondag?
Daarin vertelde hij dat hij (komende uit de RK traditie) geen enkel probleem zag in het kopen van brood op zondag, als dat eens door onvoorziene omstandigheden op zou zijn. Ook niet nu hij predikant was.
Wat we doen of laten komt vooral voort uit tradities en gewoontes. Waarvan we al snel denken dat dat gewoontes zijn die iedereen gelden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
4 en 11 juli; Ds W Visscher in Sion 

Gefeliciteerd ,wij zullen weer MP3 predikanten mee moeten nemen.helma schreef:4 en 11 juli; Ds W Visscher in Sion

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
heb je geen internet? kan je meeluisteren met Overberghuisman schreef:Gefeliciteerd ,wij zullen weer MP3 predikanten mee moeten nemen.helma schreef:4 en 11 juli; Ds W Visscher in Sion

dat doen wij 's morgens, want in Sion is alleen 18.00 dienst
-
Ik kan mij hier wel in vinden. Ik denk dat het belang van aanwezigheid niet onderschat moet worden. Als ik moet kiezen tussen verstaanbaarheid of aanwezigheid dan kies ik voor aanwezigheid. Je kan altijd nog een preek op cd/mp3 of goed boek meenemen als je denkt dat je te weinig voedsel krijgt in een dienst waarbij de verstaanbaarheid een probleem is.blijmoedig schreef:Ik zou daar tegenover willen stellen: Aanwezigheid, daar gaat het omrefo schreef:Verstaanbaarheid, daar gaat het om.
Tijdens één van de reizen die ik geleid heb als reisleider naar Turkije is mij het belang van aanwezigheid duidelijk geworden.
In Alanya is een gemeente voor m.n. Nederlandse overwinteraars. Deze gemeente wordt bediend door m.n. emeriti predikanten welke daar voor een periode van 3-6 maanden zijn. Deze predikanten zijn zeer divers in ligging.
Van deze gemeente waren ook een aantal Turken lid (die Nederlands spraken) welke tot geloof gekomen waren. Met mijn groep bezocht ik de dienst. Tevens was er een andere groep uit Nederland (andere Chr. reisorganisatie). Na de dienst sprak ik de andere reisleider en gaf ik aan dat ik blij was dat er een islamitisch land diensten waren. Daarnaast dat ik het bijzonder vond dat er ook Turkse leden waren. Bij het weglopen zei ik: tot volgende week ik zie er weer naar uit om volgende week hierna toe te gaan.
Vervolgens gaf de andere reisleider aan dat hij er met zijn groep niet zou zijn omdat deze dienst niet was wat ze gewend waren. M.n. het zingen van gezangen en het feit dat de predikant een groene sjerp over zijn toga had stonden hem tegen. Daarnaast was de preek inderdaad wat anders...maar er werden geen onwaarheden verkondigd.
Vraagt later één van de Turkse leden of dat beide groepen er volgende week ook weer zijn. Toen moest ik helaas zeggen dat de andere groep er niet zou zijn. Waarom niet? Tja leg dat maar eens uit aan iemand die door zijn familie met de nek wordt aangekeken omdat hij Christen is geworden.
Dit is iets wat mij diep geraakt heeft..daarom vind ik aanwezigheid belangrijker dan verstaanbaarheid c.q. liturgische of misschien wel leerinhoudelijke verschillen.
Evenals afgelopen zondag op Bali. Daar hebben wij een dienst bezocht welke werd geleid door Australische predikant. Een gemeente voor expats maar waar ook de locale bevolking lid van was. Tja dan staat daar een predikant in zijn spijkerbroek, stevige band welke er speelt. Maar dan klinkt daar in de open lucht (gebouw heeft nl geen muren) in een gebied waar 90% Hindu is de glorie van God. Dan lopen de rillingen over je rug als je zingt dat God zijn heerschappij zal vestigen op de bergen in de dalen en in deze natie.
Je spreekt mensen welke met de nek worden aangekeken omdat ze christen zijn, die mee hebben gemaakt dat een kerk drie keer is aangevallen...dan vindt ik aanwezigheid belangrijker dan die vrouwelijke gebedsleider.
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat ik het met al deze zaken eens ben... maar ik geloof wel in algemene christelijke kerk. Ik vindt dat wij onze broeders en zusters zeker als deze werkelijk vervolgd worden moeten steunen met onze aanwezigheid...en dan luisteren we op woensdagavond maar de gemiste en in het internetcafe gedownloade preek van de week er voor van je eigen gemeente.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Wij hebben besloten om een internet en laptop-loze vakantie te houden.helma schreef:heb je geen internet? kan je meeluisteren met Overberghuisman schreef:Gefeliciteerd ,wij zullen weer MP3 predikanten mee moeten nemen.helma schreef:4 en 11 juli; Ds W Visscher in Sion![]()

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
tja...huisman schreef:Wij hebben besloten om een internet en laptop-loze vakantie te houden.helma schreef:heb je geen internet? kan je meeluisteren met Overberghuisman schreef:Gefeliciteerd ,wij zullen weer MP3 predikanten mee moeten nemen.helma schreef:4 en 11 juli; Ds W Visscher in Sion![]()
daar probeer ik me ook aan te houden; behalve voor dringende gelegenheden als preek luisteren ofzo
-
ExactDemocritus schreef:Ik kan mij hier wel in vinden. Ik denk dat het belang van aanwezigheid niet onderschat moet worden. Als ik moet kiezen tussen verstaanbaarheid of aanwezigheid dan kies ik voor aanwezigheid. Je kan altijd nog een preek op cd/mp3 of goed boek meenemen als je denkt dat je te weinig voedsel krijgt in een dienst waarbij de verstaanbaarheid een probleem is.blijmoedig schreef:Ik zou daar tegenover willen stellen: Aanwezigheid, daar gaat het omrefo schreef:Verstaanbaarheid, daar gaat het om.
Tijdens één van de reizen die ik geleid heb als reisleider naar Turkije is mij het belang van aanwezigheid duidelijk geworden.
In Alanya is een gemeente voor m.n. Nederlandse overwinteraars. Deze gemeente wordt bediend door m.n. emeriti predikanten welke daar voor een periode van 3-6 maanden zijn. Deze predikanten zijn zeer divers in ligging.
Van deze gemeente waren ook een aantal Turken lid (die Nederlands spraken) welke tot geloof gekomen waren. Met mijn groep bezocht ik de dienst. Tevens was er een andere groep uit Nederland (andere Chr. reisorganisatie). Na de dienst sprak ik de andere reisleider en gaf ik aan dat ik blij was dat er een islamitisch land diensten waren. Daarnaast dat ik het bijzonder vond dat er ook Turkse leden waren. Bij het weglopen zei ik: tot volgende week ik zie er weer naar uit om volgende week hierna toe te gaan.
Vervolgens gaf de andere reisleider aan dat hij er met zijn groep niet zou zijn omdat deze dienst niet was wat ze gewend waren. M.n. het zingen van gezangen en het feit dat de predikant een groene sjerp over zijn toga had stonden hem tegen. Daarnaast was de preek inderdaad wat anders...maar er werden geen onwaarheden verkondigd.
Vraagt later één van de Turkse leden of dat beide groepen er volgende week ook weer zijn. Toen moest ik helaas zeggen dat de andere groep er niet zou zijn. Waarom niet? Tja leg dat maar eens uit aan iemand die door zijn familie met de nek wordt aangekeken omdat hij Christen is geworden.
Dit is iets wat mij diep geraakt heeft..daarom vind ik aanwezigheid belangrijker dan verstaanbaarheid c.q. liturgische of misschien wel leerinhoudelijke verschillen.
Evenals afgelopen zondag op Bali. Daar hebben wij een dienst bezocht welke werd geleid door Australische predikant. Een gemeente voor expats maar waar ook de locale bevolking lid van was. Tja dan staat daar een predikant in zijn spijkerbroek, stevige band welke er speelt. Maar dan klinkt daar in de open lucht (gebouw heeft nl geen muren) in een gebied waar 90% Hindu is de glorie van God. Dan lopen de rillingen over je rug als je zingt dat God zijn heerschappij zal vestigen op de bergen in de dalen en in deze natie.
Je spreekt mensen welke met de nek worden aangekeken omdat ze christen zijn, die mee hebben gemaakt dat een kerk drie keer is aangevallen...dan vindt ik aanwezigheid belangrijker dan die vrouwelijke gebedsleider.
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat ik het met al deze zaken eens ben... maar ik geloof wel in algemene christelijke kerk. Ik vindt dat wij onze broeders en zusters zeker als deze werkelijk vervolgd worden moeten steunen met onze aanwezigheid...en dan luisteren we op woensdagavond maar de gemiste en in het internetcafe gedownloade preek van de week er voor van je eigen gemeente.

Lindenberg im Allgau, Alpen/Allgau/Bodensee, Duitsland
Stadtpfarrkirche Sint Petrus und Paulus
Goethestrasse 4
88161 Lindenberg im Allgau
Zondag 25 juli 2010
- 11.15 uur: ds. D. Breure, hervormd predikant te Waarder
- 16.30 uur: ds. D. Breure, hervormd predikant te Waarder
Woensdag 28 juli 2010
- 19.45 uur: VakanZ-zangavond met diverse musici in de Aureliuskirche, Antoniusplatz te Lindenberg im Allgau
Zondag 1 augustus 2010
- 11.15 uur: ds. K.J. Kaptein, hersteld hervormd predikant te Lunteren
- 16.30 uur: ds. K.J. Kaptein, hersteld hervormd predikant te Lunteren
Woensdag 4 augustus 2010
- 19.45 uur: VakanZ-zangavond met diverse musici in de Aureliuskirche, Antoniusplatz te Lindenberg im Allgau
Dit hopen wij mee te beleven
Goethestrasse 4
Zondag 25 juli 2010
Woensdag 28 juli 2010
Zondag 1 augustus 2010
Woensdag 4 augustus 2010

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Fijn zeg!!!Orchidee schreef:Lindenberg im Allgau, Alpen/Allgau/Bodensee, Duitsland
Goethestrasse 4
Zondag 25 juli 2010
Woensdag 28 juli 2010
Zondag 1 augustus 2010
Woensdag 4 augustus 2010
Precies. Kijk eens wat verder dan je Nederlandse neus lang is, bezoek je broeders en zusters in het buitenland eens. De zondag is een dag van ontmoeting... maar tegenwoordig lijkt het vaak dat het collectief, gemeente, broeders en zusters, niet zo belangrijk is. Als jij maar een goede preek te horen krijgt (de preek, daar gaat het om he) en er van leert. Zo'n typisch gereformeerd verschijnsel... als je op vakantie gaat neem je een preek mee uit eigen kerkverband, krijg je tenminste een vertrouwde en dus goede preek te horen... en ontmoeting? Is dat belangrijk dan?Democritus schreef:Ik kan mij hier wel in vinden. Ik denk dat het belang van aanwezigheid niet onderschat moet worden. Als ik moet kiezen tussen verstaanbaarheid of aanwezigheid dan kies ik voor aanwezigheid. Je kan altijd nog een preek op cd/mp3 of goed boek meenemen als je denkt dat je te weinig voedsel krijgt in een dienst waarbij de verstaanbaarheid een probleem is.blijmoedig schreef:Ik zou daar tegenover willen stellen: Aanwezigheid, daar gaat het omrefo schreef:Verstaanbaarheid, daar gaat het om.
Wij waren op vakantie de eerste keer in Tavira, waar we zaten naar de kerk gegaan. Op een bordje stond wat info in Portugees en Engels dus we dachten, misschien hebben ze vertaling ofzo. Er zaten vooral oude mensen in de kerk, een stuk of 20... en in heel gebrekkig Portugees werd verteld dat er helaas niemand was die een beetje goed engels kon. En toch hebben we een fijne dienst gehad, we hebben de tekst waar het over ging samen bestudeerd, we hebben gezongen (van 1 lied kenden we de engelse versie) en toch gaf het een verbondenheid. En na afloop uitgebreid met een vrouw en haar man gesproken, zo gebrekkig als het ging.. ze waren ontzettend blij dat we er waren, voelden zich verbonden, zouden voor ons bidden en vroeg om gebed voor hun kerk, of we de groeten over wilden brengen aan de gemeente in Nederland enz. Erg fijn om daar te zijn. De andere twee weken zijn we naar een internationale kerk (beetje vergelijkbaar met een baptistengemeente) geweest, 25 jaar als huisgemeente begonnen (opgericht door een Nederlander) en langzaam gegroeid, gedeeltelijk geëmigreerde mensen, overwinteraars en portugezen... en vakantiegangers. Goede, heldere en leerzame uitlegging van de Schrift, wat meer bekende liederen.. en weer na afloop fijne gesprekken met mensen uit verschillende landen, kerken. Erg bemoedigend en goed. Ik zou nooit preken meenemen van thuis als er een gewone gemeente (liefs wel waar de taal een beetje van te verstaan is) of een internationale gemeente in de buurt is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Waar zit je dan? Is er geen internationale kerk of lokale kerk in een taal die je wel kan verstaan?huisman schreef:Gefeliciteerd ,wij zullen weer MP3 predikanten mee moeten nemen.helma schreef:4 en 11 juli; Ds W Visscher in Sion
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jawohl, aber ist die Predigt sauber ....Marnix schreef:Waar zit je dan? Is er geen internationale kerk of lokale kerk in een taal die je wel kan verstaan?huisman schreef:Gefeliciteerd ,wij zullen weer MP3 predikanten mee moeten nemen.helma schreef:4 en 11 juli; Ds W Visscher in Sion