Fjodor schreef:rekcor schreef:De actie van het voor waar aannemen, is een daad van vertrouwen, lijkt me. Zo niet, wat zijn de verschillen?
Het verschil zit 'em volgens mij in het relationele, van persoon tot Persoon.
Dit begrijp ik niet. We kennen Jezus toch uit de bijbel van persoon tot Persoon? In die bijbel staat a) dat de persoon Jezus bereidwillig is om mijn ziel te redden en b) dat hij in staat is om mijn ziel te redden.
Nu kan ik met dit gegeven twee dingen doen:
1) Ik kan het voor waar aannemen.
2) Ik kan denken: de bijbel kletst maar wat (ofwel omdat de bijbel niet betrouwbaar is, ofwel omdat de bijbel weliswaar betrouwbaar is, maar a of b om wat voor reden niet voor mij geldt).
Optie 1 is een daad van vertrouwen. Ten eerste vertrouw ik erop dat God het is die a+b tegen mij zegt in de bijbel en ten tweede vertrouw ik erop dat a en b waar zijn. Dit zonder dat ik de Heere Jezus in levende lijve heb gezien heb noch ontmoet. Deze daad van vertrouwen, dit blinde vertrouwen stellen in Jezus zoals Hij Zich in Zijn Woord openbaart is m.i. geloven.
Vervolgens weet ik uit diezelfde bijbel dat ik dat vertrouwen heb
ontvangen, dat het niet uit mezelf voortkomt, dat het onze genadige God is die mij dit vertrouwen, dit geloof heeft gegeven om niet. Maar dat weet ik pas omdat ik de God van de bijbel vertrouw. Als ik Hem niet zou vertrouwen, zou ik ook Zijn Woord niet vertrouwen.
Fjodor schreef:Daarvoor moet je je zonde tegen de Heere weten en erkennen, Zijn straf daarop aanvaarden, weten van de Middelaar, en je enige vertrouwen voor vrijspraak in Zijn handen leggen. En dit alles in de weg van berouw en bekering.
Volgens mij ligt dit allemaal besloten in mijn puntje a+b, behalve dan de bekering - in de zin van het willen strijden tegen de zonden - die er (natuurlijk) op volgt