GGiN terugkeer van buitenverband

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Luther »

Luther schreef:want ik meen toch echt dat er dan tekort gedaan wordt aan de rijkdom van Gods genade in Christus en de reikwijdte van de verzoening, en ook aan de notie dat de Heere het oprecht meent, dat Hij wil dat allen die onder onder het Woord verkeren ook daadwerkelijk zalig worden.
Ik bedoelde hier de focus van de prediking. De prediking dient niet gericht te zijn op de uiteindelijke bestemming van het offer van Christus, maar op reikwijdte en de kracht ervan, namelijk genoegzaam tot het zaligen van vele werelden. Daarom hebben allen die onder het Woord verkeren recht van toegang tot Christus.

In de citaten die jij (Ander) noemt, heeft Brakel het over het einddoel, ofwel de uiteindelijke bestemming van het offer van Christus. En uiteindelijk hebben alleen de verkorenen effectief deel aan Christus' offer. Zij hebben recht van bezit van Christus.
W. à Brakel schreef:Het einde dat God voorheeft met den niet-uitverkorenen het Evangelie te laten verkondigen, is om den mensch den weg tot de zaligheid voor te stellen en bekend te maken, om den mensch te bevelen dien weg in te slaan; om zijne goedheid te betoonen, met hem alle beweegredenen voor te stellen en met hem de zaligheid te beloven, indien hij zich bekeert en in Christus waarlijk gelooft, 't welk Hij ook doen zou, indien de mensch die voorwaarde vervulde, waartoe hij gehouden is, en 't welk de menschelijke natuur heilig in Adam geschapen, heeft kunnen doen; volbrengt hij die niet, dat is niet, omdat God hem verhindert, of krachten beneemt, maar omdat de mensch niet wil, zodat het zijne eigen schuld is; immers de goedheid Gods moest hem tot bekeering leiden
W. à Brakel schreef:Hieruit rijst een andere vraag: Of God met het roepen van den zondaar tot Christus beoogt hunner aller zaligheid; of God met dat oogmerk allen, die onder de bediening zijn, roept, opdat zij de zaligheid zouden deelachtig worden? Ik antwoord: neen; want God kan van zijn oogmerk niet verstoken worden, zoodat ze allen moesten zalig worden, die geroepen worden.
Dit blijkt bijvoorbeeld uit wat Brakel vlak ervoor en erna zegt:
Wilhelmus à Brakel schreef:"Omdat nu Christus allen die onder de bediening zijn, aangeboden wordt, mág dus niet alleen ieder komen en hoeft niemand achter te blijven uit vrees of hij wel geroepen wordt, maar ieder moét tot Christus komen en Hem aannemen om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd, bewaardd en verheerlijkt te worden."
Wilhelmus à Brakel schreef:"Men moet onderscheid maken tussen het doel van God, de Werker, en het doel van het werk, het Evangelie."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Heus »

Wat is nu eigenlijk het probleem? over dit onderwerp is al zo veel gediscuseerd. Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? Waar maakt iedereen zich zo druk over?

Het lijkt me het belangrijkste dat Christus gepredikt wordt als de enige weg tot zaligheid! En als dat de kern is van de prediking waarom wordt dan altijd maar weer gediscuseerd over zeer kleine verschillen die in de prediking in de bevindelijk gereformeerde kerken nauwelijks te horen is. Er wordt geoordeeld zonder dat we ooit een prediking van een kerkverband gehoord hebben. Ik dacht dat het onderwerp over de spijker ging die in het hout geslagen moest worden. En nu hebben we al weer negen pagina's over een verschil dat in de prediking dat vrijwel niet gehoord wordt! Laten we toch kijken wat ons bindt! We hebben elkaar zo hard nodig. Kijk eens over de kerkmuren heen, Ik geloof dat in alle kerkverbanden nog mensen bekeerd worden. Waarom zou de 1 dan beter zijn dan de ander? Laten we ons drukker maken over de secularisatie in ons land. Als we zien op de reactie die ds. Kempeneers kreeg op zijn stukje over het WK. En wij maar fitten op elkaar!!!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Luther »

Heus schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? over dit onderwerp is al zo veel gediscuseerd. Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? Waar maakt iedereen zich zo druk over?

Het lijkt me het belangrijkste dat Christus gepredikt wordt als de enige weg tot zaligheid! En als dat de kern is van de prediking waarom wordt dan altijd maar weer gediscuseerd over zeer kleine verschillen die in de prediking in de bevindelijk gereformeerde kerken nauwelijks te horen is. Er wordt geoordeeld zonder dat we ooit een prediking van een kerkverband gehoord hebben. Ik dacht dat het onderwerp over de spijker ging die in het hout geslagen moest worden. En nu hebben we al weer negen pagina's over een verschil dat in de prediking dat vrijwel niet gehoord wordt! Laten we toch kijken wat ons bindt! We hebben elkaar zo hard nodig. Kijk eens over de kerkmuren heen, Ik geloof dat in alle kerkverbanden nog mensen bekeerd worden. Waarom zou de 1 dan beter zijn dan de ander? Laten we ons drukker maken over de secularisatie in ons land. Als we zien op de reactie die ds. Kempeneers kreeg op zijn stukje over het WK. En wij maar fitten op elkaar!!!
Daar heb je op zichzelf gelijk in (al hoor ik wel een verschil tussen ds. C. Harinck en ds. A. Schultink, maar dat terzijde), maar dat geldt van vrijwel alle topics op RF.
Wat mij betreft sluiten we deze discussie en gaan we inderdaad eens nadenken over de reacties die ds. Kempeneers in de Telegraaf kreeg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Heus schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? over dit onderwerp is al zo veel gediscuseerd. Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? Waar maakt iedereen zich zo druk over?

Het lijkt me het belangrijkste dat Christus gepredikt wordt als de enige weg tot zaligheid! En als dat de kern is van de prediking waarom wordt dan altijd maar weer gediscuseerd over zeer kleine verschillen die in de prediking in de bevindelijk gereformeerde kerken nauwelijks te horen is. Er wordt geoordeeld zonder dat we ooit een prediking van een kerkverband gehoord hebben. Ik dacht dat het onderwerp over de spijker ging die in het hout geslagen moest worden. En nu hebben we al weer negen pagina's over een verschil dat in de prediking dat vrijwel niet gehoord wordt! Laten we toch kijken wat ons bindt! We hebben elkaar zo hard nodig. Kijk eens over de kerkmuren heen, Ik geloof dat in alle kerkverbanden nog mensen bekeerd worden. Waarom zou de 1 dan beter zijn dan de ander? Laten we ons drukker maken over de secularisatie in ons land. Als we zien op de reactie die ds. Kempeneers kreeg op zijn stukje over het WK. En wij maar fitten op elkaar!!!
Daar heb je op zichzelf gelijk in (al hoor ik wel een verschil tussen ds. C. Harinck en ds. A. Schultink, maar dat terzijde), maar dat geldt van vrijwel alle topics op RF.
Wat mij betreft sluiten we deze discussie en gaan we inderdaad eens nadenken over de reacties die ds. Kempeneers in de Telegraaf kreeg.
Precies Heus maar dan is de GGiN en de GGiN b.v een contradictio in terminis
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Auto »

Heus schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? over dit onderwerp is al zo veel gediscuseerd. Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? Waar maakt iedereen zich zo druk over?

Het lijkt me het belangrijkste dat Christus gepredikt wordt als de enige weg tot zaligheid! En als dat de kern is van de prediking waarom wordt dan altijd maar weer gediscuseerd over zeer kleine verschillen die in de prediking in de bevindelijk gereformeerde kerken nauwelijks te horen is. Er wordt geoordeeld zonder dat we ooit een prediking van een kerkverband gehoord hebben. Ik dacht dat het onderwerp over de spijker ging die in het hout geslagen moest worden. En nu hebben we al weer negen pagina's over een verschil dat in de prediking dat vrijwel niet gehoord wordt! Laten we toch kijken wat ons bindt! We hebben elkaar zo hard nodig. Kijk eens over de kerkmuren heen, Ik geloof dat in alle kerkverbanden nog mensen bekeerd worden. Waarom zou de 1 dan beter zijn dan de ander? Laten we ons drukker maken over de secularisatie in ons land. Als we zien op de reactie die ds. Kempeneers kreeg op zijn stukje over het WK. En wij maar fitten op elkaar!!!
Je hebt gelijk, alleen er is wel een probleem. Als je "De Wachter Sions" van de afgelopen jaren leest dan kwam het vrij vaak voor dat er zaken binnen andere kerkverbanden als zeer verdacht werden beoordeeld en volop onder vuur werden genomen. En dan praten we alleen nog maar over de beoordelingen binnen de reformatorische gezindte. En het komt vrij vaak voor dat geestelijk de maat genomen wordt (daar heb ik de afgelopen jaren de voorbeelden voorbij zien komen in mijn nabije omgeving). En dan inderdaad dat fitten op elkaar gaat maar door en geestelijk elkaar de maat nemen ook. Dat zou ons allemaal eens tot schuld moeten worden! En inderdaad we hoeven alleen maar op de zaken letten die de afgelopen week door volksvertegenwoordigers zijn geroepen en over het volk wat te keer gaat over hetgeen ds Kempeneers heeft geschreven.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17068
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef:En het komt vrij vaak voor dat geestelijk de maat genomen wordt (daar heb ik de afgelopen jaren de voorbeelden voorbij zien komen in mijn nabije omgeving). En dan inderdaad dat fitten op elkaar gaat maar door en geestelijk elkaar de maat nemen ook. Dat zou ons allemaal eens tot schuld moeten worden!
Ik heb het hier al zo vaak gezegd: dat is het grootste kwaad van de gereformeerde gezindte, dat verschrikkelijke oordelen over elkaar. Hoeveel mensen zijn daardoor al niet afgehaakt, vanwege dat liefdeloos met elkaar omgaan, dat vernietigend veroordelen vanwege marginale verschillen. En dan lees je hier op het forum ook nog dat er mensen zijn die het forum willen gebruiken om elkaar eens geestelijk de maat te nemen :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Heus schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? over dit onderwerp is al zo veel gediscuseerd. Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? Waar maakt iedereen zich zo druk over?

Het lijkt me het belangrijkste dat Christus gepredikt wordt als de enige weg tot zaligheid! En als dat de kern is van de prediking waarom wordt dan altijd maar weer gediscuseerd over zeer kleine verschillen die in de prediking in de bevindelijk gereformeerde kerken nauwelijks te horen is. Er wordt geoordeeld zonder dat we ooit een prediking van een kerkverband gehoord hebben. Ik dacht dat het onderwerp over de spijker ging die in het hout geslagen moest worden. En nu hebben we al weer negen pagina's over een verschil dat in de prediking dat vrijwel niet gehoord wordt! Laten we toch kijken wat ons bindt! We hebben elkaar zo hard nodig. Kijk eens over de kerkmuren heen, Ik geloof dat in alle kerkverbanden nog mensen bekeerd worden. Waarom zou de 1 dan beter zijn dan de ander? Laten we ons drukker maken over de secularisatie in ons land. Als we zien op de reactie die ds. Kempeneers kreeg op zijn stukje over het WK. En wij maar fitten op elkaar!!!
Je hebt gelijk, alleen er is wel een probleem. Als je "De Wachter Sions" van de afgelopen jaren leest dan kwam het vrij vaak voor dat er zaken binnen andere kerkverbanden als zeer verdacht werden beoordeeld en volop onder vuur werden genomen. En dan praten we alleen nog maar over de beoordelingen binnen de reformatorische gezindte. En het komt vrij vaak voor dat geestelijk de maat genomen wordt (daar heb ik de afgelopen jaren de voorbeelden voorbij zien komen in mijn nabije omgeving). En dan inderdaad dat fitten op elkaar gaat maar door en geestelijk elkaar de maat nemen ook. Dat zou ons allemaal eens tot schuld moeten worden! En inderdaad we hoeven alleen maar op de zaken letten die de afgelopen week door volksvertegenwoordigers zijn geroepen en over het volk wat te keer gaat over hetgeen ds Kempeneers heeft geschreven.
Eerlijk is eerlijk: ik lees nu twee jaar de Wachter Sions maar ik heb niet meegemaakt dat er andere kerkverbanden onder vuur lagen (al is er nu wel een artikel over de grondslag van de PKN maar dat is van een andere orde).
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Joannah »

Hendrikus schreef:
Auto schreef:En het komt vrij vaak voor dat geestelijk de maat genomen wordt (daar heb ik de afgelopen jaren de voorbeelden voorbij zien komen in mijn nabije omgeving). En dan inderdaad dat fitten op elkaar gaat maar door en geestelijk elkaar de maat nemen ook. Dat zou ons allemaal eens tot schuld moeten worden!
Ik heb het hier al zo vaak gezegd: dat is het grootste kwaad van de gereformeerde gezindte, dat verschrikkelijke oordelen over elkaar. Hoeveel mensen zijn daardoor al niet afgehaakt, vanwege dat liefdeloos met elkaar omgaan, dat vernietigend veroordelen vanwege marginale verschillen. En dan lees je hier op het forum ook nog dat er mensen zijn die het forum willen gebruiken om elkaar eens geestelijk de maat te nemen :bobo
Inderdaad, hoe vaak staat er niet elkaar niet te oordelen, wie zijn wij dat we een andermans knecht oordelen?
Jezus zegt Zelf dat hij niet kwam om te oordelen, en nu doen wij het??
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef:
Auto schreef:
Heus schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? over dit onderwerp is al zo veel gediscuseerd. Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? Waar maakt iedereen zich zo druk over?

Het lijkt me het belangrijkste dat Christus gepredikt wordt als de enige weg tot zaligheid! En als dat de kern is van de prediking waarom wordt dan altijd maar weer gediscuseerd over zeer kleine verschillen die in de prediking in de bevindelijk gereformeerde kerken nauwelijks te horen is. Er wordt geoordeeld zonder dat we ooit een prediking van een kerkverband gehoord hebben. Ik dacht dat het onderwerp over de spijker ging die in het hout geslagen moest worden. En nu hebben we al weer negen pagina's over een verschil dat in de prediking dat vrijwel niet gehoord wordt! Laten we toch kijken wat ons bindt! We hebben elkaar zo hard nodig. Kijk eens over de kerkmuren heen, Ik geloof dat in alle kerkverbanden nog mensen bekeerd worden. Waarom zou de 1 dan beter zijn dan de ander? Laten we ons drukker maken over de secularisatie in ons land. Als we zien op de reactie die ds. Kempeneers kreeg op zijn stukje over het WK. En wij maar fitten op elkaar!!!
Je hebt gelijk, alleen er is wel een probleem. Als je "De Wachter Sions" van de afgelopen jaren leest dan kwam het vrij vaak voor dat er zaken binnen andere kerkverbanden als zeer verdacht werden beoordeeld en volop onder vuur werden genomen. En dan praten we alleen nog maar over de beoordelingen binnen de reformatorische gezindte. En het komt vrij vaak voor dat geestelijk de maat genomen wordt (daar heb ik de afgelopen jaren de voorbeelden voorbij zien komen in mijn nabije omgeving). En dan inderdaad dat fitten op elkaar gaat maar door en geestelijk elkaar de maat nemen ook. Dat zou ons allemaal eens tot schuld moeten worden! En inderdaad we hoeven alleen maar op de zaken letten die de afgelopen week door volksvertegenwoordigers zijn geroepen en over het volk wat te keer gaat over hetgeen ds Kempeneers heeft geschreven.
Eerlijk is eerlijk: ik lees nu twee jaar de Wachter Sions maar ik heb niet meegemaakt dat er andere kerkverbanden onder vuur lagen (al is er nu wel een artikel over de grondslag van de PKN maar dat is van een andere orde).
Ik ga hier de artikelen niet herhalen, want daar gaat het verder niet om. (Mocht je de artikelen willen weten, dan stuur je maar een PB, dan zal ik het opgaan zoeken). Maar ik heb er moeite mee als er bij tijd en wijlen er een goede inhoudelijke discussie plaats vindt dat er dan zo'n opmerking wordt geplaatst als "Hoe komt het toch dat de leer van de GGiN altijd zo onder vuur staat? " Hoe vaak is het niet gebeurd dat met naam en toenaam predikanten en kerkverbanden hier zijn afgeschreven en dat wij als moderators hebben moeten ingrijpen? Kijk als je kerkverband met naam en toenaam wordt genoemd en dan onder kritiek wordt gezet is niet leuk, ik kan je zeggen dat de CGK mensen onder ons vaak hebben moeten slikken (krijg je van die opmerkingen ..."ik begrijp het wel hoor, maar je moet toch erkennen dat er groot verschil is in de CGK" en daar mag ik het dan mee doen.)

Je kan je terugtrekken in een hoekje en gaan zitten mokken, maar daar schiet je niets mee op. Inhoudelijk discussieren is goed en dat mag op het scherpst van de snede, maar toon wel respect voor elkaar en gebruik argumenten.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Auto »

Joannah schreef:
Hendrikus schreef:
Auto schreef:En het komt vrij vaak voor dat geestelijk de maat genomen wordt (daar heb ik de afgelopen jaren de voorbeelden voorbij zien komen in mijn nabije omgeving). En dan inderdaad dat fitten op elkaar gaat maar door en geestelijk elkaar de maat nemen ook. Dat zou ons allemaal eens tot schuld moeten worden!
Ik heb het hier al zo vaak gezegd: dat is het grootste kwaad van de gereformeerde gezindte, dat verschrikkelijke oordelen over elkaar. Hoeveel mensen zijn daardoor al niet afgehaakt, vanwege dat liefdeloos met elkaar omgaan, dat vernietigend veroordelen vanwege marginale verschillen. En dan lees je hier op het forum ook nog dat er mensen zijn die het forum willen gebruiken om elkaar eens geestelijk de maat te nemen :bobo
Inderdaad, hoe vaak staat er niet elkaar niet te oordelen, wie zijn wij dat we een andermans knecht oordelen?
Jezus zegt Zelf dat hij niet kwam om te oordelen, en nu doen wij het??
Misschien word ik nu persoonlijk, maar dan hoor ik het wel. Is het jullie wel eens tot schuld geworden? Dat gefit en dat geoordeel?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Joannah »

Auto schreef:
Joannah schreef:
Hendrikus schreef:
Auto schreef:En het komt vrij vaak voor dat geestelijk de maat genomen wordt (daar heb ik de afgelopen jaren de voorbeelden voorbij zien komen in mijn nabije omgeving). En dan inderdaad dat fitten op elkaar gaat maar door en geestelijk elkaar de maat nemen ook. Dat zou ons allemaal eens tot schuld moeten worden!
Ik heb het hier al zo vaak gezegd: dat is het grootste kwaad van de gereformeerde gezindte, dat verschrikkelijke oordelen over elkaar. Hoeveel mensen zijn daardoor al niet afgehaakt, vanwege dat liefdeloos met elkaar omgaan, dat vernietigend veroordelen vanwege marginale verschillen. En dan lees je hier op het forum ook nog dat er mensen zijn die het forum willen gebruiken om elkaar eens geestelijk de maat te nemen :bobo
Inderdaad, hoe vaak staat er niet elkaar niet te oordelen, wie zijn wij dat we een andermans knecht oordelen?
Jezus zegt Zelf dat hij niet kwam om te oordelen, en nu doen wij het??
Misschien word ik nu persoonlijk, maar dan hoor ik het wel. Is het jullie wel eens tot schuld geworden? Dat gefit en dat geoordeel?
de gemiddelde RF-er wil nu schrijven: "Ik oordeel niet, maar geef gewoon mijn mening".
Waarom is persoonlijk worden zo'n taboe trouwens?
Doordat een hiv+ homosexuele vriend ooit eens aan mij vroeg, hoe staat het met jouw relatie met Jezus, is het bij mij wel gaan werken.Destijds vond ik het geen plezierige vraag, maar nu ben ik blij dat ie het me vroeg.Weliswaar persoonlijk, maar goedgemeend.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Afgewezen »

Ik heb al eerder in deze topic geschreven:
Zelfs al wordt er gunnend en betrokken gepreekt, dan nóg overheerst (in de GGiN) de gedachte dat het Evangelie aan de niet-uitverkorenen in feite uitsluitend wordt gepreekt om hun de onschuld te benemen. Dat stempelt de prediking en de sfeer in de GGiN en de manier waarop de mensen omgaan met de (hun) zaligheid.

Ik wil dit nog eens onderstrepen. Een verschil kan in woorden heel klein lijken, terwijl er toch veel meer blijkt te spelen dan het oppervlakkig gezien lijkt.

En het is 'vitten', geen 'fitten'. En 'discussiëren', geen 'discuseren' ;)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Ik heb al eerder in deze topic geschreven:
Zelfs al wordt er gunnend en betrokken gepreekt, dan nóg overheerst (in de GGiN) de gedachte dat het Evangelie aan de niet-uitverkorenen in feite uitsluitend wordt gepreekt om hun de onschuld te benemen. Dat stempelt de prediking en de sfeer in de GGiN en de manier waarop de mensen omgaan met de (hun) zaligheid.

Ik wil dit nog eens onderstrepen. Een verschil kan in woorden heel klein lijken, terwijl er toch veel meer blijkt te spelen dan het oppervlakkig gezien lijkt.

En het is 'vitten', geen 'fitten'. En 'discussiëren', geen 'discuseren' ;)
2 Kor 2:
14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?
17 Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: ggin terugkeer buitenverband.

Bericht door caprice »

Wilhelm schreef:
albion schreef:
Wilhelm schreef:
albion schreef:[
Een farizeeër is een zondaar die verloren is maar het niet voelt en de tollenaar is een zondaar die zich in zijn bewustzijn ook verloren voelt en daarom uitroept: Wees mij zondaar genadig!


Want als God genade schenkt, leert een mens zich zowel kennen als een tollenaar maar ook zeker als een farizeeër.
Kijk en dat is denk ik wat caprice bedoelt

Nee dat bedoelt Caprice niet. In die discussie gaat het om het feit dat je je eerst zo moet "voelen" voordat de genade aangeboden mag worden. En dat is niet Bijbels. Dan leg je een voorwaarde in een bepaald ellendegevoel, terwijl als het waar werk is men altijd zal zeggen dat men zich niet genoeg verootmoedigd en boetvaardig "voelt." En wat is het dan een bevrijding om het Evangelie te horen dat nu stijven van hart, koude onboetvaardige zondaren (zo voelt een ontdekte zondaar zich !) welkom zijn bij Jezus. En mogen komen zoals ze zijn.
Fout. Dat bedoel ik wel. Maar het gaat mij er dus juist om dat de Heere een mens roepende maakt, doordat hij onder de uitwendige roeping inwendig geroepen is door Gods Geest. Want God gaat niet over de zonde heen. Hij legt ze bloot, ontdekt ze aan de zondaar en stelt ze hem voor ogen, waardoor hij gaat roepen tot God. Is er nog een weg, is er nog een middel om die welverdiende straf te ontgaan, en wederom tot genade te komen? Hierin zien we dus de lijn van de Heidelberger Catechismus, een leer en troostboek van hoe God Zijn gunstgenoten trekt en leidt.

Genade valt VRIJ en SOEVEREIN. Dan kan een mens nooit zeggen dat hij zich niet genoeg verootmoedigd en boetvaardig voelt, want als hij dat inleeft is God een verrassend God, Die hem opzoekt onder de prediking, het lezen van Zijn Woord, overkomst in het gebed of door andere middelen, en wordt de genade metterdaad geschonken in het hart. De Heere doet dan gevoelen dat hij van mij afweet. Daar voel ik de doemwaardigheid van mijn bestaan, hetwelk God en Zijn eer maar niet kan bedoelen, maar juist dan maakt de Heere ruimte bij God vandaan.

Het gaat me er dus om dat de Heere werkt in de diepten van ons verdorven bestaan. In het dal van Achor wordt er een deur der hope geopend. Dat Zijn levendgemaakte mensen die in gaan leven dat zij dood zijn in zonden en misdaden. Want een mens met genade zal hoe dan ook onomstotelijk te doen krijgen met de oude mens, een tweemens worden, waarin hij gaat gevoelen en zien dat in het vlees geen goed woont. Dat zijn mensen die gaan dorsten naar God, naar de levende God. Zij benodigen alles van Hem en willen in een rechte weg zalig worden met het behoud van al Gods deugden, hetwelk alleen zal strekken tot Zijn eer.

Er zijn kerken waar men al de hoorders houdt voor gelovigen, en hen benoemt als broeders en zusters, vanaf de kansel. Het zij in mindere of meerdere mate. Daarom is het goed het zo belangrijke onderscheid aan te tonen tussen de uitwendige en inwendige roeping. Wedergeboorte is noodzakelijk, want zonder dat, zullen wij het Koninkrijk Gods niet zien, nog ingaan.

Graag geef ik een deel van de voorafspraak mee die ds. C. Hegeman deed bij de aanvang van een preek over Hooglied 4 vers 16:
ds. C. Hegeman schreef:Mijne geliefden, dat vrije en dat soevereine Godswerk. Wat wordt dat toch heerlijk en dierbaar beschreven in dat boek Ezechiël, als wij daar mogen lezen: “Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef.”
Maar mijne geliefden, waarom zou er nu voor tweemaal daar staan: “en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef.”? Eenmaal, is dat nu niet genoeg? Waarom moet dat nu voor tweemaal daar staan? Maar nu heeft God een volk op de wereld. Het is een sekte die overal wordt tegengesproken, en bijzonder in deze dagen. Want als ge voor een voorwerpelijke waarheid zijt, dan krijgt ge nog wel vrienden. Maar als ge voor een bevindelijke, Schriftuurlijke waarheid zijt, dan wordt ge veracht. Dan wordt ge vertrapt. Dan behoort ge tot een sekte die overal wordt tegengesproken. Want de mens die wil, ja, wel horen: ‘daar ligt Arnhem en daar ligt Groningen’, maar je moet niet vertellen hoe je er komt. Daar willen ze niet van horen, van de toeleidende en ontdekkende weg die de HEERE met Zijn volk komt te houden. Maar nu dat Goddelijke wonder, dat Ezechiël nu kreeg te horen,dat hij kreeg te vernemen van dat vrije, en van dat soevereine van Gods werk, dat er staat: “ Leef”, en: “Ik zeide tot u in uw bloed: Leef” tot tweemaal toe. De eerste maal, dat is de levendmaking. Dat is wedergeboorte, die noodzakelijk is. Voor dat volk, die van eeuwigheid verkoren zijn krachtens de soevereine verkiezing die van eeuwigheid vast ligt. Dat volk, dat in de tijd van dood levend gemaakt wordt. Ja geliefden, die in de tijd door die levendmaking, door dat onwederstandelijke, door dat soevereine Godswerk bearbeid worden. De HEERE komt ze van dood levend te maken. Maar nu, dat volk dat levende gemaakt wordt, dat moet ook weten dat zij in de rechte verhouding met God komen. Zij moeten gebracht worden in die weldaad dat ze ook mogen weten waar hun schuld gebleven is. Zij moeten ook weten van verzoening. Zij moeten ook kennis krijgen van het Goddelijke recht. En gemeente, nu leven we in tijden dat de mens niet wil horen van dat Goddelijke recht. Daar moet men niet over spreken. De mens wil zo spreken met elkander, dat de mens opgebouwd wordt in gemoedelijkheden en in allerlei dingen wat geen grond is voor de eeuwigheid, maar tekort is voor de eeuwigheid. Maar wij zullen iets moeten leren kennen van het waarachtige, van de bediening van Gods Geest. Want als God met een mens gaat arbeiden door Woord en Geest, dan krijgt hij ten eerste te doen met de eerste Persoon van het Goddelijk Wezen. Hij krijgt met een rechtvaardig God te doen. Hij krijgt zijn zonde, schuld en doemwaardigheid te zien. Hij gaat het uitroepen: ‘is er dan nog een weg om van die welverdiende straf te ontkomen?’ Hij gaat het uitroepen: ‘mijn zonde, mijn zonde! Ik kan niet voor God bestaan!’ Want hij wordt een ongelukkig mens. Hij kan het nergens meer vinden. Hij gaat als een bestredene, als een arme en een ellendige over de wereld. En hij krijgt te doen, o, met die zaken dat hij daar eerlijk gemaakt wordt. Want hij gaat vragen naar gerechtigheid. Hij krijgt betrekking op de deugd van Gods recht, want Sion zal door recht verlost worden! O, die zaak, van die levendmaking, van die bewustheid, dat hij mag weten waar zijn schuld gebleven is. Want God maakt een afgesneden zaak aan deze zijde van het graf.
Auto schreef:Inhoudelijk discussieren is goed en dat mag op het scherpst van de snede, maar toon wel respect voor elkaar en gebruik argumenten.
Dit hoop ik te (blijven) doen, en anders aangesproken te worden bij onwaardig taalgebruik. Een gesprek met respect voor elkaar(s mening) is meestal het meest inhoudelijk van aard.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb al eerder in deze topic geschreven:
Zelfs al wordt er gunnend en betrokken gepreekt, dan nóg overheerst (in de GGiN) de gedachte dat het Evangelie aan de niet-uitverkorenen in feite uitsluitend wordt gepreekt om hun de onschuld te benemen. Dat stempelt de prediking en de sfeer in de GGiN en de manier waarop de mensen omgaan met de (hun) zaligheid.

Ik wil dit nog eens onderstrepen. Een verschil kan in woorden heel klein lijken, terwijl er toch veel meer blijkt te spelen dan het oppervlakkig gezien lijkt.

En het is 'vitten', geen 'fitten'. En 'discussiëren', geen 'discuseren' ;)
2 Kor 2:
14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?
17 Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.
Ja Bert, dat Schriftgedeelte ken ik ook wel. ;) Maar het gaat hier over het resultaat van de Evangelieverkondiging: ook als de mens het verwerpt, komt God aan Zijn eer.
Maar dat moet niet de inhoud van het Evangelie zelf zijn.
En als je dat niet snapt, kan ik je het ook niet uitleggen, vrees ik.

@Caprice, wat heeft dit alles nu met het verschil tussen GG en GGiN van doen?
Gesloten