Kijk, dat is nu precies de fout van de ger gezindte. Men vindt iets, dus de bijbel zal het óók wel vinden.caprice schreef:Zal ik je ook de zon aanwijzen?Afgewezen schreef:Waar dan?caprice schreef:Je maakt ze inderdaad niet meer mee, maar leest er nog wel over, bijvoorbeeld in de Psalmen.refo schreef:De bijbelheiligen komen vrijwel alle bekeerd in beeld. De bevinding van geen enkele maak je mee.
Alle bijbelheiligen treffen we aan als rechtvaardigen. Maar hoe dat dan gegaan is, dat zie je nergens. En dan bedoel ik het preces wat plaatsvindt als iemand van 'dood' 'levend' wordt. En wat diegene dan allemaal 'bevindt'.
Er zijn wel een aantal bekeringen te vinden.
De schoolvoorbeelden zijn:
Manasse. Maar diens bekering wordt in een aantal sobere woorden weergegeven. Je kunt natuurlijk van alles bedenken over wat Manasse allemaal beleefd heeft, of liever gezegd beleefd moet hebben, er staat vrijwel niets van in het verhaal.
Paulus. Daar staan we werkelijk met ons neus bovenop. Later zegt hij er zelf ook nog iets over. Maar toch: werkelijke 'bevinding', waarmee ik de 'weg in woorden' bedoel, tref je ook daar niet aan. Bovendien is het uiteindelijk meer een weergave van de roeping tot het zendelingsambt dan van de bekering van Paulus.