Wie weet nog wat bijzondere katholieke theologen uit de middeleeuwen ?
- Augustinus
- Chrysostos
- Anselm
- Aquino
Middeleeuwse (Katholieke) theologen
Sorry, je hebt gelijk!Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Jij laat de ME wel erg vroeg beginnen, met Augustinus en Chrysostomos in de 4e eeuw :%
- Bernardus van Clairvaux (mystiek)
- Geert Grote (Moderne Devotie)
- Thomas a Kempis (De Imitatione Christi)
Bernard van Clairvaux is echt bijzonder om te lezen ik heb verschillende boeken van en over hem. Volgens mijn weten citeerd Calvijn hem 20 maal in de institutie, en was Luther ook erg beinvloed door Clairvaux
Ik denk dat je met Aquinas en Anselmus de grootste theologen gehad hebt uit de ME.
Als je het gaat hebben over praktische theologie, zijn er vele namen meer te noemen. Pas daar echter wel mee op, veel van die boeken zijn best mooi (bevindelijk gezien), maar zijn veelal gebaseerd op de RK theologie, waarin Christus meer een voorbeeld-functie bekleed, dan de enige weg ter behoudt. Ook vaak veel nadruk op wat wij moeten doen.
Als je het gaat hebben over praktische theologie, zijn er vele namen meer te noemen. Pas daar echter wel mee op, veel van die boeken zijn best mooi (bevindelijk gezien), maar zijn veelal gebaseerd op de RK theologie, waarin Christus meer een voorbeeld-functie bekleed, dan de enige weg ter behoudt. Ook vaak veel nadruk op wat wij moeten doen.