Da Vinci code

parsifal

Da Vinci code

Bericht door parsifal »

Heeft iemand enig idee hoe dit boek van Dan Brown zo populair komt?

Op aanraden van een huisgenote heb ik dit boek maar gelezen. Zij wist te vertellen dat er leuke feitjes in naar voren kwamen.

Mijn mening na het gelzen te hebben:
* Literaire troep, de karakters hebben de diepgang van een surfplank.
* Er wordt regelmatig in gevloekt.
* Ik las een Nederlandse vertaling en de vertaler maakt een potje van de wiskundige begrippen (het denkbeeldige getal i ).
* De zogenaamde feiten zijn voor het grootste deel echt onzin. Ik ben een amateur op het gebied van vroege kerkgeschiedenis, maar deze schrijver maakt er echt een potje van, dat kon ik zelfs zien.

toch zijn er wel mensen die hem wel geloven, blijkt uit internetrecencies en de reactie van mijn huisgenote. Blijkbaar wordt dit weer een beeld wat veel mensen die weinig met de kerk hebben, van het ontstaan van het Christendom hebben.

Het boek is wel redelijk spannend, al zit er wat te veel toeval in.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Heeft iemand enig idee hoe dit boek van Dan Brown zo populair komt?

Op aanraden van een huisgenote heb ik dit boek maar gelezen. Zij wist te vertellen dat er leuke feitjes in naar voren kwamen.

Mijn mening na het gelzen te hebben:
* Literaire troep, de karakters hebben de diepgang van een surfplank.
* Er wordt regelmatig in gevloekt.
* Ik las een Nederlandse vertaling en de vertaler maakt een potje van de wiskundige begrippen (het denkbeeldige getal i ).
* De zogenaamde feiten zijn voor het grootste deel echt onzin. Ik ben een amateur op het gebied van vroege kerkgeschiedenis, maar deze schrijver maakt er echt een potje van, dat kon ik zelfs zien.

toch zijn er wel mensen die hem wel geloven, blijkt uit internetrecencies en de reactie van mijn huisgenote. Blijkbaar wordt dit weer een beeld wat veel mensen die weinig met de kerk hebben, van het ontstaan van het Christendom hebben.

Het boek is wel redelijk spannend, al zit er wat te veel toeval in.

Vaya con Dios,

parsifal
Vraag maar aan je zusje hoe ik er overdenk. Ik vind het allemaal erg bedenkelijk.
Christina

Bericht door Christina »

Ik heb het boek nu half uit en ik ben het helemaal met Parsifal eens. Eigenlijk boeit het me nu al niet zo erg meer. Inderdaad, teveel goedkope actie en weinig diepgang.

En waarom het boek zo poulair is? Mensen zijn nu eenmal religieuze wezens, en zoeken iets om te aanbidden. Iets nieuws is op zijn tijd ook wel leuk, dus waarom nu maar niet de botten van M.M.! Ook spreekt het natuurlijk aan want in wezen is het aanbidden van "de god en godin" de oeroude heidense godsdienst die wij blijkbaar allemaal in ons hart hebben.

Rom 1:25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Er heeft toch in het ND een artikel over gestaan?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kevertje

Bericht door Kevertje »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Er heeft toch in het ND een artikel over gestaan?

En in het RD ook een stukje ...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En gisteren een documentaire op NGC gezien.
De schrijver veronderstelt wel erg veel. De gnostische geschriften geven Maria M. een grotere positie, maar ook daar is ze nog niet de vrouw van Jezus. Er is geen enkel bewijs over eventuele kinderen van Jezus en de beweringen over samenzweringen en verduistering door de kerk zijn al 15 eeuw hopeloos onbewezen. Ouwe roddelkoek in een nieuw jasje.
Goser

Bericht door Goser »

Fantastisch boek. Je moet alleen wel sterk in je (geloofs)schoenen om het te lezen.
margreet

Bericht door margreet »

Het boek is erg boeiend geschreven. Maar er wordt wel erg de spot met de kerk gedreven. Als je dit boek niet hoeft te lezen kan je hem beter niet lezen. Of biddend!

T'is misschien wel een aanknopingspunt om met onkerkelijken over het geloof te praten.
mayflower

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door margreet
Het boek is erg boeiend geschreven. Maar er wordt wel erg de spot met de kerk gedreven. Als je dit boek niet hoeft te lezen kan je hem beter niet lezen. Of biddend!

T'is misschien wel een aanknopingspunt om met onkerkelijken over het geloof te praten.
Oorspronkelijk gepost door Goser
Fantastisch boek. Je moet alleen wel sterk in je (geloofs)schoenen om het te lezen.
Ik ben erg geschrokken van dit soort reacties mbt tot de Da Vinci code , een boek dat zo vol blashemy is naar de Here Jezus Christus toe. Wat verschrikkelijk dat zo'n godeloos boek aangeprezen wordt als fatastisch boek en dat het zogenaamd boeiend is om te lezen, ik begrijp jullie echt niet. Dat je zowieso geld en tijd in dit soort afschuwelijke lectuur uitgeeft, ik kan alleen maar zeggen dat dit soort boeken blashemy is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door mayflower

Ik ben erg geschrokken van dit soort reacties mbt tot de Da Vinci code , een boek dat zo vol blashemy is naar de Here Jezus Christus toe. Wat verschrikkelijk dat zo'n godeloos boek aangeprezen wordt als fatastisch boek en dat het zogenaamd boeiend is om te lezen, ik begrijp jullie echt niet. Dat je zowieso geld en tijd in dit soort afschuwelijke lectuur uitgeeft, ik kan alleen maar zeggen dat dit soort boeken blashemy is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Yep, Parsifal geeft redenen waarom hij het boek niet goed vind. Daarom wil ik ook wel eens weten wat voor anderen dan de redenen zijn om het boek wel goed te vinden.
Sabra

Bericht door Sabra »

Parsifal als wiskundige heeft wellicht een andere visie op de gebruikte wiskundige termen c.q. symbolen. Voor een leek op dit gebied is het echter prima te aanvaarden. Men moet echter wel in oog houden dat dit boek fictie is, een roman.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Er is een boekje verschenen om christenen te helpen m.b.t. de vrage die het oproept.
De Da Vinci Code

Deze week kreeg ik een opmerkelijk telefoontje. Een predikant had in zijn gemeente aandacht geschonken aan de grote belangstelling voor het boek van Dan Brown De Da Vinci Code. Hierbij had hij gerefereerd aan het nieuwe boekje van Moria, De Da Vinci Code in het licht van de Bijbel. In de kerk was een intekenlijst en binnen een week schreven ruim zestig mensen zich in die dit boekje wilden ontvangen. Het boek van Dan Brown roept veel vragen op bij christenen en er worden vragen gesteld aan christenen naar aanleiding van dit boek. De Da Vinci Code in het licht van de bijbel geeft dan ook heldere achtergrondinformatie waardoor christenen met een gefundeerd antwoord kunnen komen.
Al meer dan een jaar staan de boeken van Dan Brown in de boeken top 10. De lijst wordt aangevoerd door De Da Vinci Code, waarvan in Nederland honderdduizenden exemplaren over de toonbank zijn gegaan. In dit boek doet Dan Brown, onder de schijn van wetenschappelijke verantwoordingen, nogal wat beweringen over het ontstaan van het christendom en de betrouwbaarheid van het nieuwe testament.
Maar hoe zat het ook al weer? Op basis waarvan is de canon van het nieuwe testament ontstaan? En welke evangeliën zijn het oudst?
De beweringen van Dan Brown zijn niet nieuw. Gedurende de afgelopen jaren zie je ze steeds weer opduiken. Het wordt tijd dat gelovigen de feiten eens op een rijtje krijgen en de achtergronden van de canon en het ontstaan van het nieuwe testament kennen, zodat ze zich niet laten misleiden en in gesprek met anderen hun antwoord gereed hebben.
Theoloog Ben van Noort heeft jarenlang studie gedaan naar de ontstaansgeschiedenis van het nieuwe testament. Hij weet als geen ander een overzicht van de feiten te geven in dit uiterst leesbare boekje.
uit de nieuwsbrief van Importantia.

boekje bestellen kan

HIERZO
Unionist

Bericht door Unionist »

En ds Koppelaar heeft er een lezing over gehouden:

http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=224
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Ik ben bezig in dit boek:
Afbeelding

Een erg helder boek, die er inderdaad voor zorgt dat je het hele boek van Dan Brown als een geschiedvervalsing gaat zien.

Hier te bestellen kost maar € 5,95.
Marnix

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:

Oh.. ik heb ook wel eens delen uit de Koran gelezen... en Lord of the Rings, waarin er zelfs een hele andere schepper (Eru, de Ene) de (midden)-aarde maakte... Dingen lezen is op zich niet verkeerd... Er zitten alleen wel onwaarheden in...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie