Gelukkig. Daarom vroeg ik ook of je concreet wilde worden. Dat praat veel makkelijker dan allerlei formele redeneringen.Josephus schreef:Dat klinkt al weer wat genuanceerder.Tiberius schreef:De redenen zullen wel heel scherp onderzocht worden, ja. Als mensen van kerkverband willen wisselen om makkelijker te kunnen gaan leven, wordt dat niet zonder meer geaccepteerd.
Doopleden
Re: doopleden
In dit geval heb je het mijns inziens vooral jezelf moeilijk gemaakt door één woordje ('moverende') uit een reactie te pikken en daar vervolgens op in te zoomen. Dat was niet mijn bedoeling bij het stellen van de vraag. Jij weet vanuit je ervaring als kerklid en ambtsdrager heus wel wat (serieuze) redenen op te noemen waarom mensen van kerkverband wisselen. Ik zeg niet dat een discussie daarvoor niet zinnig is, maar ik stel voor het voor nu even te laten rusten.Tiberius schreef:Gelukkig. Daarom vroeg ik ook of je concreet wilde worden. Dat praat veel makkelijker dan allerlei formele redeneringen.Josephus schreef:Dat klinkt al weer wat genuanceerder.Tiberius schreef:De redenen zullen wel heel scherp onderzocht worden, ja. Als mensen van kerkverband willen wisselen om makkelijker te kunnen gaan leven, wordt dat niet zonder meer geaccepteerd.
Dus dan blijft nog steeds mijn vraag staan wat er in zo'n geval gebeurt met minderjarige kinderen die niet met hun ouders mee willen. Moeten ze met hun ouders mee op basis van het vijfde gebod ('kind volgt ouder') of mogen ze een eigen keuze maken (omdat ze als doopleden ook volwaardige leden van de gemeente zijn)?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ideaal zou zijn wanneer dit gewoon bespreekbaar is tussen ouders en kinderen en kinderen de vrijheid krijgen hun eigen keuze te maken.Josephus schreef:Dus dan blijft nog steeds mijn vraag staan wat er in zo'n geval gebeurt met minderjarige kinderen die niet met hun ouders mee willen. Moeten ze met hun ouders mee op basis van het vijfde gebod ('kind volgt ouder') of mogen ze een eigen keuze maken (omdat ze als doopleden ook volwaardige leden van de gemeente zijn)?
Voelen doopleden principiële bezwaren ten aanzien van de kerk waarvoor hun ouders kiezen, dan denk ik dat ze hun geweten moeten volgen. Dat zal ook per geval weer verschillend zijn.
Dat klinkt inderdaad vrij logisch en redelijk.Afgewezen schreef:Ideaal zou zijn wanneer dit gewoon bespreekbaar is tussen ouders en kinderen en kinderen de vrijheid krijgen hun eigen keuze te maken.Josephus schreef:Dus dan blijft nog steeds mijn vraag staan wat er in zo'n geval gebeurt met minderjarige kinderen die niet met hun ouders mee willen. Moeten ze met hun ouders mee op basis van het vijfde gebod ('kind volgt ouder') of mogen ze een eigen keuze maken (omdat ze als doopleden ook volwaardige leden van de gemeente zijn)?
Voelen doopleden principiële bezwaren ten aanzien van de kerk waarvoor hun ouders kiezen, dan denk ik dat ze hun geweten moeten volgen. Dat zal ook per geval weer verschillend zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Toch vind ik dat je dit te scherp stelt. Ik ken mensen uit de Gereformeerde kerken die naar hun eigen zeggen om deze reden veel te lang in hun kerk waren gebleven. Als mensen van b.v de GG naar de HHK gaan omdat die na de scheuring is ontstaan in hun woonplaats en ze voor hun GG gemeente altijd moesten rijden naar een andere plaats kun je toch niet zeggen dat dat niet goed zou zijn ?Tiberius schreef:Dat is gelijk ook het probleem, nietwaar? Dat mensen hun eigen rede laten heersen over wat Gods Woord en de belijdenisgeschriften ons voorhouden.Josephus schreef:Dat is m.i. een kwestie van jezelf in anderen verplaatsen. En dan kan het gebeuren dat je zegt: ik zou het zelf anders aanpakken, maar ik kan me voorstellen dat hij/zij het op deze manier heeft gedaan.Tiberius schreef:Ik blijf dat toch lastig vinden: iemands keuze niet navolgen maar wel begrijpen.
(Juristen formuleren dat vaak zo: iemand heeft in redelijkheid tot zijn beslissing kunnen komen.)
Dan is er maar één reden waarom men zich van een gemeente kan losmaken. Dat is, wanneer er geen sprake is van de ware kerk, waarvan de belijdenis aangeeft: "zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden."
Het komt dus niemand toe daarvan te scheiden, tenzij die kerk vals geworden is. Dan is men zelfs verplicht afscheid te nemen. Een situatie van "iemands keuze wel kunnen begrijpen, maar niet navolgen" vind ik niet terug, noch in de Bijbel noch in de belijdenissen.
Een kerk is geen vereniging, waarvan men zijn lidmaatschap opgeeft, als de kleur van het shirtje hem niet aanstaat.
Mijn schoonmoeder zegt het ook altijd zo: Die mensen zijn ook van de kerk af (Ik schrik mij naar zo fijn meelevend gezin) blijken ze HHK te zijn geworden
Wij moeten ons realiseren dat wij gezegend zijn met verschillende kerkverbanden waar het Evangelie zuiver bedient wordt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Moeilijk of niet, toch blijf ik er bij, dat doopleden in principe gewoon bij de gemeente moeten blijven als de ouders zich onttrekken of afgesneden worden (specifieke uitzonderingen daargelaten). Want, zoals ik al zei, ze zijn gedoopt omdat ze bij de gemeente Gods begrepen zijn; dat blijven ze, ook als hun ouders dwaalwegen gaan.Josephus schreef:In dit geval heb je het mijns inziens vooral jezelf moeilijk gemaakt door één woordje ('moverende') uit een reactie te pikken en daar vervolgens op in te zoomen. Dat was niet mijn bedoeling bij het stellen van de vraag. Jij weet vanuit je ervaring als kerklid en ambtsdrager heus wel wat (serieuze) redenen op te noemen waarom mensen van kerkverband wisselen. Ik zeg niet dat een discussie daarvoor niet zinnig is, maar ik stel voor het voor nu even te laten rusten.Tiberius schreef:Gelukkig. Daarom vroeg ik ook of je concreet wilde worden. Dat praat veel makkelijker dan allerlei formele redeneringen.Josephus schreef:Dat klinkt al weer wat genuanceerder.Tiberius schreef:De redenen zullen wel heel scherp onderzocht worden, ja. Als mensen van kerkverband willen wisselen om makkelijker te kunnen gaan leven, wordt dat niet zonder meer geaccepteerd.
Kinderen onder de 12 jaar (zeg maar) zullen min of meer automatisch met de ouders meegaan.Josephus schreef:Dus dan blijft nog steeds mijn vraag staan wat er in zo'n geval gebeurt met minderjarige kinderen die niet met hun ouders mee willen. Moeten ze met hun ouders mee op basis van het vijfde gebod ('kind volgt ouder') of mogen ze een eigen keuze maken (omdat ze als doopleden ook volwaardige leden van de gemeente zijn)?
Kinderen van boven de 16 jaar zullen een eigen keuze maken.
Bij de tussenliggende groep hangt het erg van de ontwikkeling van het kind af.
Maar nogmaals zou ik willen benadrukken om niet van kerkverband te veranderen om allerlei redenen met kinderen, zeker niet wanneer ze in de tienerleeftijd zijn.