Omdat m.i. er in sommige bekende gezelschapsuitdrukkingen veel onschriftuurlijks zit.Orchidee schreef:huisman schreef:Misschien iets voor een nieuw topic "Gezelschapstaal of de tale Kanaäns "alsjeblieft niet zeg...waar gaat het over
'Bevoegdheden' predikant.
Re: 'Bevoegdheden' predikant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja dat wel, maar toch konden de "ouden" zo kort en krachtig dingen zeggen, in een paar woorden.
Ik hoor zelden meer die uitdrukkingen, kom er soms gewoon niet op.
Zo af en toe hoor je een predikant iets aanhalen van bijv zijn vader of opa.
We moeten natuurlijk niet de tijd van vroeger al te zeer verheerlijken er waren ook toen dingen die niet goed gingen.
We hebben niet voor niets zoveel historische kerkscheuringen !
En is het ook niet soms napraten van elkaar ? Zonder de ECHTE doorleving van de zaken ?
Ik hoor zelden meer die uitdrukkingen, kom er soms gewoon niet op.
Zo af en toe hoor je een predikant iets aanhalen van bijv zijn vader of opa.
We moeten natuurlijk niet de tijd van vroeger al te zeer verheerlijken er waren ook toen dingen die niet goed gingen.
We hebben niet voor niets zoveel historische kerkscheuringen !
En is het ook niet soms napraten van elkaar ? Zonder de ECHTE doorleving van de zaken ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nog afgezien van de kerkordelijke bezwaren tegen het voorgaan van een diaken in een eredienst (zoals in het andere topic verwoord), denk ik niet dat het goed is om de Bijbeltekst op die wijze naar eigen goeddunken te veranderen.nederlander schreef:Heere, zegen ons en behoede ons,
Heere, doe Uw aangezicht over ons lichten
Heere, verheft Uw aangezicht over ons
en geeft U ons Uw vrede
Amen
deze zegenbede word bij ons uitgesproken door een diaken die de leesdienst verzorgd
Zeker als er veel preeklezen is, wordt deze wijziging de meerderheidslezing boven de Bijbelteksten.
Er zijn predikanten die zeggen: "Die niet laat varen de werken Zijner handen...
Er zijn ook predikanten die zeggen "Die nooit laat varen de werken Zijner handen"
En er schijnen er (volgens betrouwbare bron) geweest te zijn die zeiden:
"Die nooit, nooit, nooit, laat varen de werken Zijner handen"
Het lijkt me niet dat bovenstaand fout is of niet zou mogen, wel zullen
er denkelijk critici zijn die zoiets overdreven vinden...
Er zijn ook predikanten die zeggen "Die nooit laat varen de werken Zijner handen"
En er schijnen er (volgens betrouwbare bron) geweest te zijn die zeiden:
"Die nooit, nooit, nooit, laat varen de werken Zijner handen"
Het lijkt me niet dat bovenstaand fout is of niet zou mogen, wel zullen
er denkelijk critici zijn die zoiets overdreven vinden...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«