Naar aanleiding van een nieuw boek van Ds C de Jongste is dit topic gestart op 21 mei 2010 Deze predikant van de Gereformeerde Gemeente is gistermorgen na een ernstige ziekte overleden.
Gedenk te sterven.
http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... n_1_483057
Welke preken mogen er gelezen worden?
Re: Welke preken mogen er gelezen worden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En omdat mensen niet altijd onderscheiden luisterenTiberius schreef:Omdat Philpot een baptist was.Mister schreef:Met wat als reden?Erasmiaan schreef:Ds. Kersten heeft dat ook eens geantwoord op een vraag in de Saambinder. Hij achtte het goed als preken van Philpot gelezen werden maar niet te vaak.caprice schreef:Bij ons werd er een tijdje geleden een preek gelezen van ds. J.C. Philpot. Ik sprak later iemand, die zei dat dat niet in alle (Gereformeerde) gemeenten gedaan werd, omdat zijn preken 'een appel op de verantwoordelijkheid van onbekeerden missen'. Laat men slechts om deze reden werkelijk deze diepgaande preken liggen? Is het dan niet mogelijk dat de Heere werkt door jaloers te maken?
Hoe kijken de forumleden daar tegenaan?
Op zich is er niets mis met de leer die Philpot brengt.
Ds.Kersten heeft toen ook ds. C.H. Spurgeon genoemd,
en dan gaf hij nog de voorkeur aan ds. J.C. Philpot.
(Tussen haakjes, bij ons zijn ook wel preken van J.C. Philpot gelezen)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
[/quote]Tiberius schreef:Omdat Philpot een baptist was.Mister schreef:Met wat als reden?Erasmiaan schreef:Ds. Kersten heeft dat ook eens geantwoord op een vraag in de Saambinder. Hij achtte het goed als preken van Philpot gelezen werden maar niet te vaak.caprice schreef:Bij ons werd er een tijdje geleden een preek gelezen van ds. J.C. Philpot. Ik sprak later iemand, die zei dat dat niet in alle (Gereformeerde) gemeenten gedaan werd, omdat zijn preken 'een appel op de verantwoordelijkheid van onbekeerden missen'. Laat men slechts om deze reden werkelijk deze diepgaande preken liggen? Is het dan niet mogelijk dat de Heere werkt door jaloers te maken?
Hoe kijken de forumleden daar tegenaan?
Het klopt niet helemaal, wat Caprice zegt klopt wel. Philpot preekt (vanuit zijn baptistische visie) alleen voor de gedoopten, de wedergeborenen. Het appel voor de onbekeerde hoorders zul je niet teruglezen in zijn preken. Daarom adviseerde ds. Kersten om niet meerdere keren achter elkaar Philpot te lezen (toen waren er nog vele vacante gemeentes die zondag aan zondag leesdienst hadden). Overigens heeft Philpot zeldzaam mooie tekstuitleggingen en zijn zijn preken het echt waard om gelezen te worden.
Nav het onderwerp. Stof tot nadenken geeft het onderstaande citaat uit Gods Woord.
Evangelie van Johannes hfdst21 vers 22 met kanttekening :
22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil dat hij 36blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij.
36 Namelijk levend tot Mijn laatste toekomst.
De eerste menselijke geslachten leefden honderen jaren, ook Noach al zolang predikende ..
Nu leven de sterksten 70 tot 80 jaren. Zolang profeteren wij allang niet meer, want we gaan tegenwoordig met emeritus.
Wat bedoel ik te zeggen, ieder volvoert Gods raad in de tijd zolang hij en ook zij ! (profetes) leeft. Niet korter en niet langer.
Wat is nu het probleem, geen wenende ogen bij het gemis van zoveel LEVENDE bedieneraars des Woords en des Sacraments die er vroeger wel genoeg waren !
Evangelie van Johannes hfdst21 vers 22 met kanttekening :
22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil dat hij 36blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij.
36 Namelijk levend tot Mijn laatste toekomst.
De eerste menselijke geslachten leefden honderen jaren, ook Noach al zolang predikende ..
Nu leven de sterksten 70 tot 80 jaren. Zolang profeteren wij allang niet meer, want we gaan tegenwoordig met emeritus.
Wat bedoel ik te zeggen, ieder volvoert Gods raad in de tijd zolang hij en ook zij ! (profetes) leeft. Niet korter en niet langer.
Wat is nu het probleem, geen wenende ogen bij het gemis van zoveel LEVENDE bedieneraars des Woords en des Sacraments die er vroeger wel genoeg waren !
@Seuter: emeritus ja. Maar dat komt niet door het preken als zodanig. Ik denk dat predikanten zoveel over zich heen krijgen, aan problemen, vergaderingen, ze moeten vaak trachten de boel bij elkaar te houden. In een bep kerkverband zie je dat ze het soms totaal niet met elkaar eens zijn.
Dus raken ze op, vermoeid, uitgeput. Maar ze preken wel door, indien mogelijk !
Hun werk is dan ook niet af op het moment dat ze met emeritaat gaan.
Van sommige predikanten weet ik dat het met veel veel strijd gepaard ging.
Het is zeker geen gemakzucht of luiheid !
Dus raken ze op, vermoeid, uitgeput. Maar ze preken wel door, indien mogelijk !
Hun werk is dan ook niet af op het moment dat ze met emeritaat gaan.
Van sommige predikanten weet ik dat het met veel veel strijd gepaard ging.
Het is zeker geen gemakzucht of luiheid !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon