Boeken van ds. I. Kievit

Elmousse

Bericht door Elmousse »

Dit is dan toch niet wat in de gergem heironder verstaan wordt:

Verbondsbeloften zijn alleen voor Zijn kinderen of uitverkorenen en ook onvoorwaardelijk.
"Ik zal vijandschap zetten tussen......"

Evangeliebeloften zijn voor alle hoorders en onder voorwaarde van:
"Komt allen tot mij die vermoeid en belast........."

Alleen zou ik graag willen weten wie van de nederlandse oudvaders dit ook zo leerde
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Dit is dan toch niet wat in de gergem heironder verstaan wordt:

Verbondsbeloften zijn alleen voor Zijn kinderen of uitverkorenen en ook onvoorwaardelijk.
"Ik zal vijandschap zetten tussen......"

Evangeliebeloften zijn voor alle hoorders en onder voorwaarde van:
"Komt allen tot mij die vermoeid en belast........."

Alleen zou ik graag willen weten wie van de nederlandse oudvaders dit ook zo leerde
Dit onderscheid doet mij denken aan een interview van enige jaren geleden met Ds. van Kooten. Dit was alles nav zijn grootvader Ds. R. Kok. Ds. van Kooten noemde toen iets van een 'kraslot'.

Nee, Elmousse, ik kan weinig met dit onderscheid.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Er zijn wel degelijk beloften die alleen voor Gods kinderen gelden. En net zo goed zijn er beloften die tot iedereen komen.
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Er zijn wel degelijk beloften die alleen voor Gods kinderen gelden. En net zo goed zijn er beloften die tot iedereen komen.
Je maakt me nieuwsgierig.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Afgewezen, herhaaldelijk beloofde God aan Zijn volk Israël voorspoed en vrede. Dit op voorwaarde dat zij Zijn Woord zouden houden en alleen Hem zouden dienen. Dit noem ik verbondsbeloften.

Ook vinden we vele keren in de Schriften beloften met als inhoud ons eeuwig heil. Dit noem ik Evangeliebeloften.
Dit noem ik een willekeurig onderscheid. Ons eeuwig heil is ook onderdeel van het verbond, denk maar eens aan Jer. 31.
Overigens wat het verschil tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften betreft: ik geloof niet dat er 'voorwaardelijke' en 'onvoorwaardelijke' beloften zijn.
Iets anders is het dat de ene keer de belofte gedaan wordt onder 'voorbehoud' van geloof, en de andere keer zoals de belofte wordt 'gerealiseerd' in de uitverkorenen (degenen die het geloof ontvangen zullen). Maar ten diepste gaat het om dezelfde beloften.
Helemaal op formule zul je dat natuurlijk nooit kunnen krijgen, denk ik.
ndonselaar
Contacteer:

Zelf ben ik ook van mening dat het dezelfde beloften zijn.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Laten we alle formules en indelingen maar weglaten. Dat is veelal vooringenomenheid.

Het beste is om elke belofte in de context te lezen en onderzoeken.

Dat er dan beloften zijn die alleen Gods kinderen gelden is duidelijk; denk aan de beloften van opwas in de genade, e.d.

Maar een algemene onderscheiding tussen voorwaardelijke beloften voor allen en onvoorwaardelijke voor de uitverkorenen kan ik niet meemaken.

Die scheiding is er niet. Want wat in de voorwaardelijke beloften geeist word, word in de onvoorwaardelijke beloften beloofd. Zo tonen zij de weg aan waarlangs God Zijn heil realiseert, maar dat betekend geen onderscheid.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Want wat in de voorwaardelijke beloften geeist word, word in de onvoorwaardelijke beloften beloofd.
Wat is God goed!
ndonselaar
Contacteer:

Want wat in de voorwaardelijke beloften geeist word, word in de onvoorwaardelijke beloften beloofd.
Geheel mee eens. Toen ik je posting las met daarin de aanhaling 'opwas in de genade', kon ik het even niet verwoorden. Zoals je het schrijft is het correct. Gods Woord kent gelovigen en ongelovigen. Daarop is dat onderscheid gebaseerd.
Plaats reactie