Valse schijnbekeringen in het christendom - Th. Van der Groe

Afgewezen

Re: Valse schijnbekeringen in het christendom - Th. Van der

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Dan ben jij het zeker ook niet met Boston eens, huisman? Die stelt ook dat we ingeplant moeten worden in de Wijnstok en niet dat we daar door geboorte al in zijn.
Natuurlijk wel (dat heet inconsequent zijn ) maar ik ben het nog meer met de Schrift eens die zegt dat de rank die in de Ware Wijnstok geen vrucht draagt wordt weggenomen (verg 1 Kor 10 ) Allemaal uit de steenrots gedronken en de steenrots was Christus en toch verloren gaan. Dit geld voor een ieder van ons die (laat ik het maar voorzichtig zeggen en het niet weer over de doop hebben) een christelijke opvoeding heeft gekregen.
Ja, hoe brei je dat nou weer recht, hè? Maar ik heb toch wel een vraag: wat gebeurt er nu volgens jou bij de bekering? Wordt iemand dan in Christus ingelijfd door het geloof (zoals bijv. de HC ons leert] of niet?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 18 jun 2010, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Dan ben jij het zeker ook niet met Boston eens, huisman? Die stelt ook dat we ingeplant moeten worden in de Wijnstok en niet dat we daar door geboorte al in zijn.
Natuurlijk wel (dat heet inconsequent zijn ) maar ik ben het nog meer met de Schrift eens die zegt dat de rank die in de Ware Wijnstok geen vrucht draagt wordt weggenomen (verg 1 Kor 10 ) Allemaal uit de steenrots gedronken en de steenrots was Christus en toch verloren gaan. Dit geld voor een ieder van ons die (laat ik het maar voorzichtig zeggen en het niet weer over de doop hebben) een christelijke opvoeding heeft gekregen.
Dan ben je het zeker ook met de Schrift eens als Paulus zegt: want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou?
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Dan ben je het zeker ook met de Schrift eens als Paulus zegt: want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou?
Waar wil jij heen Erasmiaan ik begrijp het niet helemaal ....even iets duidelijker graag zodat ik het ook begrijp. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Ja, hoe brei je dat nou weer recht, hè? Maar ik heb toch wel een vraag: wat gebeurt er nu volgens jou bij de bekering? Wordt iemand dan in Christus ingelijfd door het geloof (zoals bijv. de HC ons leert] of niet?
Ja hoor absoluut maar ik wil ook Johannes 15/ 1 Kor 10 volledig tot hun recht laten komen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Ja hoor absoluut maar ik wil ook Johannes 15/ 1 Kor 10 volledig tot hun recht laten komen.
Fijn, maar leg nu eens uit hoe je dit ziet in de praktijk?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Waar wil jij heen Erasmiaan ik begrijp het niet helemaal ....even iets duidelijker graag zodat ik het ook begrijp. :huhu
Wel, met deze zin was je het oneens:
DWW schreef:Daar wordt de ziel afgesneden van de oude wortel, en door het geloof ingelijfd in het verbroken lichaam van Christus,
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:
Let op : het aardse Israel bestond uit onkruid en tarwe, en het geestelijke Israel alleen uit tarwe, dat met het onkruid moet opwassen. Zie daar het verschil. Toch was en blijft Israel als geheel volk een beeld van het geestelijk Israel dat eenmaal zalig zal worden. De apostel vergelijkt de gemeente van Korinthe met Israel, en NIET het volk Israel met de gemeente van Korinthe. Let op deze volgorde...!! Waarom maakt de apostel dat vergelijk in 1 Kor. 10? Omdat er in de gemeente van Korinthe enkele lieden waren, die hun geloof openlijk hadden beleden, daarna gedoopt waren, en daarmee waren toegetreden tot de gemeente van Korinthe, maar geen vruchten van geloof en bekering voort brachten. Toch sprak de apostel ook hen aan als kinderen Gods, in het begin van zijn zendbrieven. Maar uit hun werken bleek dat ze van de tafel der duivelen aten, terwijl ze tegelijkertijd ook van de tafel des Heeren durfden te eten. Hieruit blijkt dat de apostelen ook geen nierenproevers waren. Zij konden het kaf niet van het koren scheiden. Denk aan Davids' en Salomo's overtredingen als koningen over Israel bedreven. Door deze zonden aten zij ook van de tafel der duivelen. De rechtvaardigen zal zevenmaal vallen, maar ook zevenmaal door God Zelf worden opgericht. Maar de onrechtvaardige zal God laten liggen. God alleen kon/kan dit onderscheid maken, de apostelen konden dat niet. De waarschuwing van de apostel in 1 Korinthe 10 moest daarom dienen als een tuchtmeester tot Christus. Zoals Nathan tot David zei: "gij zijt die man", alzo wees de apostel hier zijn gestichte gemeente op het bedrijven van hun geestelijke hoererijen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
DWW schreef:
Daar wordt de ziel afgesneden van de oude wortel, en door het geloof ingelijfd in het verbroken lichaam van Christus,

Ik ben het wel eens met die zin maar Gods Woord zegt het nog scherper over schijnbekeringen Joh 15 zegt in de Ware Wijnstok en toch geen vrucht. Waar het mij dus omgaat is dat voor de zekerheid van het geloof de vruchten openbaar moeten komen: Zie Jakobus 2:14 e.v.
14 ¶ Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16 En iemand van u tot hen zou zeggen : Gaat henen in vrede, wordt warm , en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken . Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen .
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar ?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken ?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God , en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen , en door een anderen weg uitgelaten ?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Erasmiaan schreef:
DWW schreef:
Daar wordt de ziel afgesneden van de oude wortel, en door het geloof ingelijfd in het verbroken lichaam van Christus,

Ik ben het wel eens met die zin
Gelukkig.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
DWW schreef:

Gelukkig.
En ben je met de rest van mijn antwoord ook gelukkig :huhu
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
DWW schreef:

Gelukkig.
En ben je met de rest van mijn antwoord ook gelukkig :huhu
Ja maar dat heeft niet zoveel met de zin van DWW te maken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hier een ernstige preek over schijn en zijn : de middagdienst van 6-6-2010 http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr%3DUT

Ik zie dat de link niet goed loopt, het gaat om de GG Woerden.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

DWW schreef:Vele zijn stervende, maar weinigen zijn gestorven, Rom. 6:7.
6:7 Want die gestorven is,18 die is gerechtvaardigd van de zonde.19
Wil je dit even wat verder toelichten, want ik volg dit niet helemaal. Sterven begint volgens mij pas met het één worden aan Christus' dood. Ik meende dat dat niet gedeeltelijk kan. Dus ik zou zeggen: die gestorven zijn zijn ook steeds stervende, want de oude mens moet eruit. Ik denk niet dat we moeten spreken over een sterven buiten Christus om, dat is eigenlijk helemaal geen sterven.
Je brengt dit in combinatie met Gal 2:20 dat over die stervende zijn zonder gestorven te zijn ook niet staat.
DWW schreef:Vroeger zeiden de oudjes weleens: "de eerste weg is omkomen, de tweede weg is opwassen in Hem en gedurig sterven aan jezelf, Gal. 2:20.
Wat die oudjes hier zeggen is nu juist niet dat er een sterven is buiten Christus om.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Fjodor schreef:
DWW schreef:Vele zijn stervende, maar weinigen zijn gestorven, Rom. 6:7.
6:7 Want die gestorven is,18 die is gerechtvaardigd van de zonde.19
Wil je dit even wat verder toelichten, want ik volg dit niet helemaal. Sterven begint volgens mij pas met het één worden aan Christus' dood. Ik meende dat dat niet gedeeltelijk kan. Dus ik zou zeggen: die gestorven zijn zijn ook steeds stervende, want de oude mens moet eruit. Ik denk niet dat we moeten spreken over een sterven buiten Christus om, dat is eigenlijk helemaal geen sterven. Je brengt dit in combinatie met Gal 2:20 dat over die stervende zijn zonder gestorven te zijn ook niet staat.
DWW : Rom. 6 vers 7 staat in het verlengde van de voorafgaande verzen 3-6. Telkens herhaalt de apostel deze zaak. Ook in Rom. 7 en Rom. 8 aan het begin. Dit moet je in hetzelfde licht verstaan als : "In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende, Kol. 2:11-13."
Ik heb geschreven dat dit de begin van de bekering is, alwaar de zondaar is afgesneden en door het zaligmakende geloof in Hem is ingelijfd/ingeent. Dan pas begint de doorgaande bekering, inhoud van H.C. Zondag 33, het afsterven van de oude en de opwas van de nieuwe mens. In dit kader moet je Gal. 2:20 geestelijk verstaan.
DWW schreef:Vroeger zeiden de oudjes weleens: "de eerste weg is omkomen, de tweede weg is opwassen in Hem en gedurig sterven aan jezelf, Gal. 2:20.
Fjodor schreef:Wat die oudjes hier zeggen is nu juist niet dat er een sterven is buiten Christus om.
DWW : Ik wilde met de citaten van Van der Groe aanzetten tot zelfonderzoek. Velen spreken alrede over heiligmaking terwijl niet eens kunnen verklaren hoe ze zijn omgekomen, c.q. hun bestaan voor God hebben verloren. Deze mensen had je toen al, en heden ten dage nog steeds. Om o.a. deze reden schreef Van der Groe ook zijn toetssteen der ware en valse genade. Een boek wat onder onze jongemensen helaas nog maar weinig gelezen wordt.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Auto

Bericht door Auto »

DWW schreef:[DWW : Ik wilde met de citaten van Van der Groe aanzetten tot zelfonderzoek. Velen spreken alrede over heiligmaking terwijl niet eens kunnen verklaren hoe ze zijn omgekomen, c.q. hun bestaan voor God hebben verloren. Deze mensen had je toen al, en heden ten dage nog steeds. Om o.a. deze reden schreef Van der Groe ook zijn toetssteen der ware en valse genade. Een boek wat onder onze jongemensen helaas nog maar weinig gelezen wordt.
DWW, besef je dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn? Ik heb nu een aantal keren meegemaakt dat mensen die krachtdadig door de Heere bekeerd zijn en daarvan getuigenis hebben afgelegd en waar het ook in hun leven te zien is, de grond zijn ingetrapt omdat hetgeen ze mochten vertellen niet overgenomen werd omdat ze niet de juiste woorden gebruikten. Deze personen kregen ook te horen 'je weet niet eens hoe je omgekomen bent' en vervolgens werden ze de rug toegekeerd. Geen enkele poging werd gedaan om er achter te komen wat deze personen nou bedoelde. Als ik nu al zie hoe de woorden van ds Van der Groe heel verschillend worden geinterpreerd laat staan hoe dan mensen die dit stuk voor het eerst lezen zich moeten bezinnen.

Hoe zou jij dat doen?
Plaats reactie