Rouwkleding bij begrafenissen

Mara

Re: Rouwkleding bij begrafenissen

Bericht door Mara »

Lourens: dat moet ook ! Je mag best een predikant herkennen aan zijn kleding. Zo'n bruin colbertje slaat nergens op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat kleding betreft, ben ik sowieso anti-bruin.
Lourens

Bericht door Lourens »

Mara schreef:Lourens: dat moet ook ! Je mag best een predikant herkennen aan zijn kleding. Zo'n bruin colbertje slaat nergens op.
Ik heb het niet alleen over predikanten, Mara.
Onze oud-predikant, die nu anderhalf jaar met emeritaat is droeg nog de toga. Persoonlijk vind ik dat voor de predikant zelfs het mooist (is wat anders dan een zwart pak en een zwarte stropdas)

Maar ik bedoel eigenlijk meer de broeders kerkenraad.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Dat is al heel wat Lourens ! Als ik zie hoe sommige mensen verschijnen. Voor alles is passende kleding, je gaat ook niet naar het strand in je baljurk.
Zwart hoeft dan niet perse, ik zou het wel doen als het echt een rechts ref. begrafenis is. Je valt anders ontzettend uit de toon.
Grijs is op zich een prima alternatief !
Maar ik ga niet naar het strand met m'n strandjurk of bikini, of wat dan ook...
Ik ga gewoon zoals ik ben :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Lourens schreef:
Mara schreef:Lourens: dat moet ook ! Je mag best een predikant herkennen aan zijn kleding. Zo'n bruin colbertje slaat nergens op.
Ik heb het niet alleen over predikanten, Mara.
Onze oud-predikant, die nu anderhalf jaar met emeritaat is droeg nog de toga. Persoonlijk vind ik dat voor de predikant zelfs het mooist (is wat anders dan een zwart pak en een zwarte stropdas)

Maar ik bedoel eigenlijk meer de broeders kerkenraad.
Ohhhh. Ik zie dat ook als een ambt, dus wat mij betreft graag ook stemmig. Eveneens geen bruin.
Liefst zwart, maar evt anthraciet.
En... bescheiden stropdas in stemmige kleur.
Toga is prachtig, maar zag wel een keer een spijkerbroek eronderuit piepen, (doopdienst PKN)
Witte stropdas ??
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Nee, ik haal er nog een voorbeeld bij aan hoe men ook wel eens naar een begrafenis gaat.
Gijs: dus volgens jou zou mijn man niet direct uit zijn werk naar een begrafenis kunnen gaan?
Dan moet hij eerst anderhalf uur naar huis komen rijden, zich dan douchen en omkleden, en dan weer terug...
(Het gebeurt wel eens een keertje, dat er een oud collega, of anderen uit de werkkring overlijden, en die wonen meestal dichter in de buurt van mijn man zijn werk, als in de buurt van thuis)[/quote]

Nou als ik anderhalf uur naar mij werk moest rijden en ik had op een dag begrafenis, dan nam ik toch maar de hele dag vrij. Lijkt je dat ook niet beter of is dat niet mogelijk?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:
Nee, ik haal er nog een voorbeeld bij aan hoe men ook wel eens naar een begrafenis gaat.
Gijs: dus volgens jou zou mijn man niet direct uit zijn werk naar een begrafenis kunnen gaan?
Dan moet hij eerst anderhalf uur naar huis komen rijden, zich dan douchen en omkleden, en dan weer terug...
(Het gebeurt wel eens een keertje, dat er een oud collega, of anderen uit de werkkring overlijden, en die wonen meestal dichter in de buurt van mijn man zijn werk, als in de buurt van thuis)
Nou als ik anderhalf uur naar mij werk moest rijden en ik had op een dag begrafenis, dan nam ik toch maar de hele dag vrij. Lijkt je dat ook niet beter of is dat niet mogelijk?
Nou nee je kan echt niet zomaar vrij krijgen...en dat hoeft toch ook niet altijd? met familie zijn ze wat soepeler...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Lourens schreef:Laatste begrafenissen waar ik geweest ben ging ik in grijs.
Zelf heb ik geen zwart pak en ik haal er ook geen een, laat ik het ronduit zeggen: ben anti-zwart.

Ik probeer me wel gepast te kleden, dat altijd.
Ik vind zwart dragen heerlijk, dus voor mij is het geen straf om in het zwart naar een begrafenis toe te gaan. Keuze genoeg in mijn kledingkast.
Maar ik zou het niet van anderen eisen. Een gedekte kleur is wel mooi, of eventueel wit met paars. Maar iedereen moet dat voor zichzelf weten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lourens

Bericht door Lourens »

JolandaOudshoorn schreef:
Zelf heb ik geen zwart pak en ik haal er ook geen een, laat ik het ronduit zeggen: ben anti-zwart.

Ik vind zwart dragen heerlijk, dus voor mij is het geen straf om in het zwart naar een begrafenis toe te gaan. Keuze genoeg in mijn kledingkast.
Maar ik zou het niet van anderen eisen. Een gedekte kleur is wel mooi, of eventueel wit met paars. Maar iedereen moet dat voor zichzelf weten.
Met anti-zwart bedoel ik eigenlijk 'kerkelijke zwart'.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Lourens schreef:

mmm... zwart is zwart. Maar ik begrijp wat je bedoelt ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Lourens schreef:

mmm... zwart is zwart. Maar ik begrijp wat je bedoelt ;)
Zo denk ik er ook over (maar wie ben ik :humhihi )
Mara

Bericht door Mara »

Er is een herenmodezaak die echt kostuums voor ambtsdrager verkoopt.
Voor mij is een zwart kostuum een zwart kostuum. Een goedkoop kostuum is niet mooi zwart en gaat snel glimmen.
Wel kunnen de onderlinge modellen verschillen.
Italiaans, slank gesneden, Duits, op de gezette man gemaakt.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Meestal ga ik in het donkerblauw en mijn echtgenoot ook.
Ik voel me zo ontzettend "zwart" in zwarte kleding, als je begrijpt wat ik bedoel.
Mara

Bericht door Mara »

oesterschelpje schreef:Meestal ga ik in het donkerblauw en mijn echtgenoot ook.
Ik voel me zo ontzettend "zwart" in zwarte kleding, als je begrijpt wat ik bedoel.
Mmm, niet echt. Maar mij maakt het niet uit, doe zelfs zwarte panty aan (en ik ben toch niet van de zwartekousenkerk ;) )
refoma

Bericht door refoma »

JolandaOudshoorn schreef:Een gedekte kleur is wel mooi, of eventueel wit met paars. Maar iedereen moet dat voor zichzelf weten.

Waar komt dat `wit met paars`vandaan? Heeft dat een bepaalde betekenis?

Ondanks dat ik nog vrij jong ben, heb ik al heel veel begrafenissen meegemaakt. Wanneer je gewend bent aan zwarte kleding bij begrafenissen, kan het soms gewoon pijn doen als andere mensen daar lopen in gekleurde kleding. Toen ik jonger was had ik dan altijd het idee dat het ze niets deed dat ze op een begrafenis liepen. Kwam waarschijnlijk ook doordat mijn vader stierf toen ik nog op de lagere school zat en dat dit me nog heel erg lang heel veel verdriet heeft gedaan. Tegenwoordig kijk je daar wel anders tegenaan (tegen dat in gekleurde kleding lopen), maar zelf zou ik naar een begrafenis niet in gekleurde kleding gaan. Ik heb ook ruim voldoende zwarte kleding, dus dat is geen probleem. Ik houd er ook niet van om heel chique te gaan, ben dan meer voor de sobere kleding.

Edit> Quoting aangepast; mvg Tib
Plaats reactie