Doelgericht leven
Ik ben nieuw op de site, en heb al verschillende keren de discussies gevolgd.
Ik heb het boek van Warren "doelgericht gemeente" gelezen, en om eerlijk te zijn, is dit het het meest pragmatishe, postmoderne en mensgericht boek wat ik in de laatste jaren heb gelezen. Ik ben er van geschrokken hoe de tijdgeest van humanisme de kerken binnen komt, en dan vooral met de boeken van Warren.
Dathenum jij schreef dat Warren en Hybels orthodox zijn ? Nou daar twijfel ik zeer aan. Als men hun kerk visie leest, dan is het van verre orthodox, het is gewoon postmodern, vervult om de mens te behagen.
Men kan beter je tijd en energie geven aan goed puriteinse lectuur. En als men verdieping wilt in de gemeente, kan ik de volgende boeken aanraden :
* Nine marks of a healty Church - Mark Dever
* The Glorious Body of Christ - R.B Kuiper
* Reforming pastoral ministry - John H. Armstrong
* The Church - Edmund Clowney
* Give Praise to God (A Vision for Reforming Worship) - Ryken
* The Church of Christ - James Bannerman
Mayflower
Ik heb het boek van Warren "doelgericht gemeente" gelezen, en om eerlijk te zijn, is dit het het meest pragmatishe, postmoderne en mensgericht boek wat ik in de laatste jaren heb gelezen. Ik ben er van geschrokken hoe de tijdgeest van humanisme de kerken binnen komt, en dan vooral met de boeken van Warren.
Dathenum jij schreef dat Warren en Hybels orthodox zijn ? Nou daar twijfel ik zeer aan. Als men hun kerk visie leest, dan is het van verre orthodox, het is gewoon postmodern, vervult om de mens te behagen.
Men kan beter je tijd en energie geven aan goed puriteinse lectuur. En als men verdieping wilt in de gemeente, kan ik de volgende boeken aanraden :
* Nine marks of a healty Church - Mark Dever
* The Glorious Body of Christ - R.B Kuiper
* Reforming pastoral ministry - John H. Armstrong
* The Church - Edmund Clowney
* Give Praise to God (A Vision for Reforming Worship) - Ryken
* The Church of Christ - James Bannerman
Mayflower
Hier is trouwens een zeer goed artikel van Geelhoed, mbt tot Rick Warren 's boeken :
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc ... wth.ha.htm
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc ... wth.ha.htm
Weet je wel wat je zegt. Deze mensen zijn bezig met de evangelisatie opdracht die Jezus ons persoonlijk heeft gegeven (maakt al de volken tot mijn discipelen) en jij bent daar niet persé tegen?Je kunt het misschien niet eens zijn met hun methodes, maar ze baseren zich op de bijbel als het onfeilbaar woord van God. De missie van deze 2 heren is het laagdrempelig maken van kerkdiensten, om zo buitenkerkelijken te trekken en op Christus te wijzen. Ik ben hier niet perse tegen, maar de volgende zaken dienen te worden beseft:
* De boodschap mag onder geen beding worden aangepast
* Je kunt niet met allerlei succes-methodes mensen bekeren, alleen God's Geest drijft mensen uit tot Christus.
Als bovenstaande zaken beseft worden is er wat mij betreft best wel wat aan de aanpak / vorm gedaan worden.
Daarnaast denk ik dat we moeten beseffen dat in de Amerikaanse (kerkelijke) cultuur bepaalde zaken totaal anders zijn. We moeten niet onze Europese cultuur willen kopiëren naar de USA en deze mensen gaan opleggen hoe bepaalde zaken gedaan moeten worden.
Wel ben ik het eens met de twee eisen die je stelt. Maar dat is mijns inziens ook wat Warren doet.
Dit boek is bedoelt voor christenen, niet voor buitenkerkelijken.
-
Van het OSW-felicitatieteam???Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
Boek staat nog op mijn verlanglijstje.....
misschien op mijn verjaardag ? :eur
Die rijden ook naar Rijssen dus.... wie weet... je geeft ze gewoon even door wanneer je jarig bent... en waar je huis woont!
Zag het boekje laatst te liggen bij de evangel. boekh. Volgens mij niet zo duur...
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Volgens mij moeten we ook niet proberen het Amerikaanse model in Europa te gaan gebruiken. Van wat ik gelezen heb over de doelgerichte hype is het allemaal erg on-Hollands. (Nu heb ik sowieso bepaalde vooroordelen tegen boeken uit de VS, maar dan nog.Daarnaast denk ik dat we moeten beseffen dat in de Amerikaanse (kerkelijke) cultuur bepaalde zaken totaal anders zijn. We moeten niet onze Europese cultuur willen kopiëren naar de USA en deze mensen gaan opleggen hoe bepaalde zaken gedaan moeten worden.

Verder vind ik de manier van aanprijzen een beetje vaag, alsof je na veertig van die doelgerichte dagen plotseling het doel van je leven kunt kennen en daar naar kunt leven. Maar ik ben waarschijnlijk weer eens te sceptisch.
[Aangepast op 7/2/05 door lebaoth]
Je hebt een nieuw woord bedacht: massacrale. Leuk gevonden, was het opzet? (beetje offtopic)Oorspronkelijk gepost door lebaothBest, maar wij hoeven hier de Amerikaanse cultuur niet over te nemen voor wat betreft massacrale geloofsbeleving.
[Aangepast op 7/2/05 door lebaoth]
[Aangepast op 7/2/05 door Marjan]
Be yourself, there are plenty of others.
Laten wij niet oordelen over de geloofsbeleving van de Amerikanen. Dat doet God wel voor ons. Dat wij hun cultuur niet over hoeven te nemen is duidelijk. Wel kun je ervan leren, net als zij van de onze.Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Best, maar wij hoeven hier de Amerikaanse cultuur niet over te nemen voor wat betreft massacrale geloofsbeleving.
Het is in ieder geval een hulpmiddel om te komen tot het kennen van het doel wat God met jouw leven heeft.Verder vind ik de manier van aanprijzen een beetje vaag, alsof je na veertig van die doelgerichte dagen plotseling het doel van je leven kunt kennen en daar naar kunt leven. Maar ik ben waarschijnlijk weer eens te sceptisch.
[Aangepast op 10/2/05 door Sabra]
Heb ik het nou goed en groeit de kritiek op 'doelgericht leven'? Zowel uit evangelische als ook uit meer behoudender hoek lees je negatief gestemde commentaren. Hoe denken de osw'ertje er nu over? zie ook bijgesloten artikel
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Ik ben er in begonnen. Vanmorgen eens stukje uit het tweede hoofdstuk: het is niet toevallig dat je er bent. God bedoelde dat je er zou zijn zoals je nu bent, geestelijk en lichamelijk, in het land en binnen de familie waar je nu woont en leeft. Als je daar goed over na gaat denken wordt je er stil van.
Tot nog toe ben ik dus positief. Het zet me aan het denken.
Maar dat wil nog niet zeggen dat een "methode" verkieslijk is.
Tot nog toe ben ik dus positief. Het zet me aan het denken.
Maar dat wil nog niet zeggen dat een "methode" verkieslijk is.
Be yourself, there are plenty of others.
Ik heb dit al een keer eerder gepost, namelijk met doelgericht gemeente. Ik lees behoorlijk veel boeken (vooral theologisch), en ik heb in de laatste jaren nog nooit zo'n postmodern, humanistisch, pragmatische en mensgericht boek gelezen als doelgericht gericht. Verschrikkelijk boek is het, dat echt aansluiting vind bij de wereldgelijkvormigheid en postmoderne cultuur die de kerken binnen komt. Een advies geef geen geld uit aan dit soort onbijbelse humanistische lectuur, maar besteed het aan betere Bijbels lectuur over het onderwerp van gemeente zijn.Oorspronkelijk gepost door Egbert
Hoe denken de osw'ertje er nu over? zie ook bijgesloten artikel
Gelijk maar even de commentaren van A.P. Geelhoed erbij.Oorspronkelijk gepost door Egbert
Heb ik het nou goed en groeit de kritiek op 'doelgericht leven'? Zowel uit evangelische als ook uit meer behoudender hoek lees je negatief gestemde commentaren. Hoe denken de osw'ertje er nu over? zie ook bijgesloten artikel
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.