Rouwkleding bij begrafenissen

jvdg

Rouwkleding bij begrafenissen

Bericht door jvdg »

In Terdege staat deze bijdrage van Ds. M. van Kooten over rouwkleding bij begrafenissen:

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/

Hoe denken jullie hierover?
Terri

Re: Rouwkleding bij begrafenissen

Bericht door Terri »

Ben het er helemaal mee eens.
Als je kijkt hoe er in koninklijke kringen mee omgegaan wordt, zegt voor mij al heel veel.
Meestal alles in keurig zwart.
Het is gewoon stijlvol.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:In Terdege staat deze bijdrage van Ds. M. van Kooten over rouwkleding bij begrafenissen:

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/

Hoe denken jullie hierover?
Ben het helemaal met hem eens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Het is geen wet, maar het moet eigenlijk wel zwart zijn :)

De zogenaamd bijbelse onderbouwing mist elke grond. Een voorbeeld dient geen regel te worden. De bijbel geeft nergens directe geboden als het om rouwkleding gaat.
Een christen dient wel rekening te houden met anderen.

In onze traditie kleden we ons zwart bij een begrafenis. Daar tonen we ons verdriet en medeleven mee. Dat is een goede traditie die ik graag in ere houd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
helma

Bericht door helma »

ik kies zelf wel voor zwart voor begrafenis/condeolance
maar zou nooit op mijn kaart laten zetten: gepaste kleding.
Het zou een verhindering voor iemand kunnen zijn die misschien alleen op mijn begrafenis de verkondiging van het Evangelie hoort
Josephus

Bericht door Josephus »

Meestal kies ik zelf ook voor donker(d)e(r) kleding bij een uitvaart. Maar het is ook wel eens voorgekomen dat de overledene uitdrukkelijk had verzocht om geen donkerblauwe of zwarte kleding aan te trekken. Ik houd daar dan toch wel een beetje rekening mee. Maar het is natuurlijk wel zo dat je het dan als man nog steeds niet heel moeilijk hebt. Met een lichter pak of een iets feller gekleurd overhemd kun je er immers nog steeds stijlvol uitzien...

En net als Helma zou ik zelf ook geen eisen stellen. Laat iedereen maar komen zoals hij of zij is.
Laatst gewijzigd door Josephus op 10 jun 2010, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kislev

Bericht door Kislev »

Terri schreef: Het is gewoon stijlvol.
+1

Alweer enige tijd geleden begrafenis gehad van een familielid (kerkenraadslid van een GG op de Veluwe). Op 1 na was iedereen in het zwart. Dat was zondermeer indrukwekkend en ernstig. Leek wel een staatsbegrafenis. Toeristen die op de fiets voorbij kwamen bleven staan kijken (en luisteren).

@josefus: een feller gekleurd shirt is uberhaupt nooit stijlvol onder een pak. Al helemaal niet op een begrafenis.
Josephus

Bericht door Josephus »

Kislev schreef:@josefus: een feller gekleurd shirt is uberhaupt nooit stijlvol onder een pak. Al helemaal niet op een begrafenis.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over gifgroene of Hawaii-hemden. ;)

Maar een grijs pak met een roze overhemd en roze das ziet er al weer anders uit dan datzelfde pak met een wit overhemd en zwarte das. En daarom vind ik dus dat je het als man eigenlijk nooit zo moeilijk hebt om er stijlvol uit te zien.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

En waar haal je opeens een zwart pak vandaan?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

felle kleurtjes(bv.geel/rood e.d.) vind ik eigenlijk echt niet kunnen. Lichtbruin vind ik ook niet echt mooi.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

refo schreef:En waar haal je opeens een zwart pak vandaan?
Als het je eigen vader, moeder of kind betreft, zou je er 1 kunnen aanschaffen...maar voor andere familie, vrienden, enz, hoeft het toch niet speciaal zwart te zijn :quoi
Toen mijn vader overleden is ( bijna 6 jaar geleden) zijn wij ook zwarte kleding gaan kopen als moeder en broers..., omdat we het niet eerder meegemaakt hadden, dat er iemand zo dichtbij overleed...en wij dragen verder eigenlijk nooit zwarte kleding...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier bijvoorbeeld: http://www.wehkamp.nl/herenmode/kostuum ... &MK=550539
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Speksnijder en of een goede herenmode zaak zal het ook geen punt zijn :fi
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:
Speksnijder en of een goede herenmode zaak zal het ook geen punt zijn :fi
De bank die je tevoren moet overvallen, vind je wel ergens onderweg ;)
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Ik bedoel: stel, je wordt genodigd voor die staatsbegrafenis van Kislev. Het is allemaal wel mooi en prachtig dat zelfs de toeristen ervoor afstappen. Maar bezoekers verplichten een kledingstuk te kopen waar je verder niets meer aan hebt is wel erg vergaand.

Overigens was bij de staatsbegrafenis van koningin Wilhelmina het voorschrift: wit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie