pure waanzin

Plaats reactie
lebaoth
Contacteer:

pure waanzin

Bericht door lebaoth »

Wouter Kusters heeft de Socrateswisselbeker gewonnen voor z'n boek 'pure waanzin'.

De waanzin is een grensgebied waarin onder andere kunstenaars en filosofen zich bevinden. Maar ook ‘gewone’ mensen begeven zich dichter bij het psychotische dan ze vaak denken. Een persoonlijk en filosofisch onderzoek naar hoe het is om psychotisch te zijn.

Heeft iemand het ook gelezen?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Wouter Kusters heeft de Socrateswisselbeker gewonnen voor z'n boek 'pure waanzin'.

De waanzin is een grensgebied waarin onder andere kunstenaars en filosofen zich bevinden. Maar ook ‘gewone’ mensen begeven zich dichter bij het psychotische dan ze vaak denken. Een persoonlijk en filosofisch onderzoek naar hoe het is om psychotisch te zijn.

Een filosofisch onderzoek wordt uitgevoerd door een filosoof die zelf op het gebied van de waanzin zit. Moet ik mijzelf laten onderzoeken door een waanzinnige die beweert dat ik ook een beetje psychotisch ben? :stu
;)
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Een filosofisch onderzoek wordt uitgevoerd door een filosoof die zelf op het gebied van de waanzin zit. Moet ik mijzelf laten onderzoeken door een waanzinnige die beweert dat ik ook een beetje psychotisch ben? :stu
;)
M, deze man kan spreken vanuit eigen bevinding. Ik meen dat in onze kringen echte bevinding altijd hoog gewaardeerd werd...

Het lijkt me een interessant onderwerp, waar het boek over schrijft. Ik geloof dat nl. iedereen het in zich heeft om psychotisch, of juist autistisch, te reageren, als de omstandigheden maar extreem genoeg zijn..
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

M, deze man kan spreken vanuit eigen bevinding.
Ja, en dat maakt het ook wel apart: hij romantiseert een psychose. Ik heb nog nooit iets positiefs over een psychose gelezen; alleen maar over dwanggedachten en vooral onnoemelijk veel angst. Ik weet ook niet in hoeverre het reëel is om zo'n positief beeld van een waan te geven, maar hij heeft het wel zelf meegemaakt. Heel bijzonder.

Miscanthus: lees jij het eens, dan kun je me vertellen wat je ervan vond. ;) Ik weet nu niet echt wat ik er mee aan moet.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ja, en dat maakt het ook wel apart: hij romantiseert een psychose. Ik heb nog nooit iets positiefs over een psychose gelezen; alleen maar over dwanggedachten en vooral onnoemelijk veel angst. Ik weet ook niet in hoeverre het reëel is om zo'n positief beeld van een waan te geven, maar hij heeft het wel zelf meegemaakt. Heel bijzonder.

Miscanthus: lees jij het eens, dan kun je me vertellen wat je ervan vond. ;) Ik weet nu niet echt wat ik er mee aan moet.
Ik dacht eigenlijk me er op deze manier makkelijk van af te kunnen maken.....:#

ik heb nog een stapeltje boeken die ik graag wil lezen. Als ik prioriteiten ga stellen komt een geromantiseerde psychosebeschrijving onderop....
Alle boeken waar Christus niet in zit zijn eigenlijk leeg...

Dit boek bewijst dan dat bevinding (voor de persoon in kwestie) wel waar is, maar voor een ander niet waardevol hoeft te zijn...(?) Ieder beleeft de werkelijkheid weer anders....

[Aangepast op 14/4/05 door Miscanthus]
Mariken

Bericht door Mariken »

Een psychose is iets fundamenteel anders dan het hebben van dwanggedachten. Ook angst hoeft niet perse een rol te spelen in het hebben van een psychose.
Vergelijk het met een ernstige verliefdheid en vermenigvuldig dat met een factor 10. Dan heb je ongeveer een beeld wat een heftige psychose inhoud.

[Aangepast op 14/4/05 door Mariken]

[Aangepast op 14/4/05 door Mariken]
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dat weet ik.
Ik bedoelde te zeggen dat ik een psychose met negatieve zaken associeer (o.a. dwanggedachten, angst; die zijn vaak onderdeel van..), terwijl Kusters met name die wanen als iets positiefs benadert. Zoiets had ik nog nooit gelezen en daarom ben ik benieuwd naar de mening van anderen over dit boek.
Plaats reactie