Topicje verkeerd?Ander schreef:Ja en nee. Wat versta je onder aanbieden?Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren.

Topicje verkeerd?Ander schreef:Ja en nee. Wat versta je onder aanbieden?Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren.
klopt, daar staat nog een vraag aan jou open...Afgewezen schreef:Topicje verkeerd?Ander schreef:Ja en nee. Wat versta je onder aanbieden?Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren.
En wat is jouw mening?Heus schreef:Heeft iedereen de Terdege al gelezen?
Nog niet... hij zal wel in de bus zitten...Heus schreef:Heeft iedereen de Terdege al gelezen?
Helaas, abonnement is afgelopen..Heus schreef:Heeft iedereen de Terdege al gelezen?
Onder aanbieden versta ik dat de Heere in de prediking zo laag afdaalt, dat Hij de genade zo na aan het hart legt en de gewilligheid en algenoegzaamheid van Christus om elke hoorder in de kerk te zaligen zo helder naar voren komt, dat niemand meer kan zeggen dat er een tekort is in de Heere. En dat de Heere roept en op de mens de verantwoordelijkheid en de plicht rust om te komen. Dat aanbod zal overigens door de mens pas aanvaard worden, als de Geest in Hem werkt en geloofshanden schenkt, die Hij als een bedelaar naar deze trouwe en gewillige God mag opheffen. Het moet voor elke hoorder duidelijk zijn/worden dat God zijn zaligheid begeert en dat de welmenende roep tot het heil in Christus oprecht is, ook tot diegenen, die (maar dat valt onder Gods verborgen besluiten) uiteindelijk bij de verworpenen hoort. Lees maar eens na wat Wilh. à Brakel over de roeping schrijft in dit verband.Ander schreef:Ja en nee. Wat versta je onder aanbieden?Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren.
?ds. F. Mallan schreef:Elke hoorder van het Evangelie leeft wel onder de eis Gods van bekering en van geloof aan al wat God aan hem wil openbaren. Zo brengt de uitwendige roeping de hoorders wel onder een zware verantwoordelijkheid, maar men kan daarmee niet spreken van een recht op de zaligheid, want dan zou dat recht een verliesbaar recht zijn dat op een onzekere grond zou steunen.
Dr. Steenblok heeft tegen die stelling dan ook strak eraan vastgehouden dat in de uitwendige roeping de eis van bekering en geloof vooropgaat en dan ook daaraan verbonden wordt het Evangelie met het geloof in de verlossing door Christus.
Heel interessant, dat interview met drs. Rouwendal. Hij gaat bijna niet in op de autisme-verdenking, dat doet me deugd.Heus schreef:Heeft iedereen de Terdege al gelezen?
Was Steenblok een hypercalvinist? In zijn theologie niet. Hypercalvinisten ontkennen dat er een algemeen bevel van geloof is. Dat doet Steenblok niet. Hij beroept zich voor zijn denken ook nooit op de Engelse hypercalvinisten. Opvallen is wel dat de eis van geloof en bekering een plaats heeft in zijn dogmatiek, maar in zijn preken niet functioneert. Dat is een merkwaardige inconsistentie. Daarin viel hij overigens niet op binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Op welk punt is de beeldvorming rond Steenblok het meest vervormd? Zelfs sommig volgelingen beweren dat hij leerde dat de nodiging van het Evangelie uitsluitend is gericht tot mensen die aan hun schuld zijn ontdekt. Er zijn uitspraken van hem die dat suggereren, maar de hoofdlijn in zijn theologie is dat het Evangelie aan alle hoorders wordt verkondigd, met de voorwaarde van geloof en bekering. Die invulling van het begrip 'voorwaardelijk' is goed gereformeerd.
(...)Hetzelfde geldt voor het spreken van Steenblok over de verkiezing. Daarin blijft hij in het spoor van Calvijn en diens opvolgers. Zijn dogmatiek is ook in de verkiezingsleer gewoon gereformeerd.
Ja, dit dacht ik inderdaad ook uit dat gesprek met ds Verhagen op te maken.Ander schreef:Was Steenblok een hypercalvinist? In zijn theologie niet. Hypercalvinisten ontkennen dat er een algemeen bevel van geloof is. Dat doet Steenblok niet. Hij beroept zich voor zijn denken ook nooit op de Engelse hypercalvinisten. Opvallen is wel dat de eis van geloof en bekering een plaats heeft in zijn dogmatiek, maar in zijn preken niet functioneert. Dat is een merkwaardige inconsistentie. Daarin viel hij overigens niet op binnen de Gereformeerde Gemeenten.Op welk punt is de beeldvorming rond Steenblok het meest vervormd? Zelfs sommig volgelingen beweren dat hij leerde dat de nodiging van het Evangelie uitsluitend is gericht tot mensen die aan hun schuld zijn ontdekt. Er zijn uitspraken van hem die dat suggereren, maar de hoofdlijn in zijn theologie is dat het Evangelie aan alle hoorders wordt verkondigd, met de voorwaarde van geloof en bekering. Die invulling van het begrip 'voorwaardelijk' is goed gereformeerd.
Nou, mijn man volgt het, ik niet zo.Auto schreef:En wat is jouw mening?Heus schreef:Heeft iedereen de Terdege al gelezen?
Ik heb het artikel gelezen, netjes hoor.Desiree schreef:Nou, mijn man volgt het, ik niet zo.Auto schreef:En wat is jouw mening?Heus schreef:Heeft iedereen de Terdege al gelezen?
Wat mij opviel is dat bevinding dus in de preek van Ds. Steenblok helemaal niet zo'n grote plek heeft in de predikatie dan nu. Men is dus anders gaan preken dan Ds. Steenblok deed. Overigens is dat de hele tijd voor mij al een vraag: Wil God dat er bevinding gepreekt wordt, of wil Hij dat niet. Het gaat toch om het Woord en om Christus en waarom dan hoe het gaat in een mensenhart. Dat is toch voor ieder opzich?
Ik vind het echt heel serieus een probleem.
Hebben julie daar meer info over?
Tja.. Het gaat in eerste inderdaad om Christus zelf.Desiree schreef: Nou, mijn man volgt het, ik niet zo.
Wat mij opviel is dat bevinding dus in de preek van Ds. Steenblok helemaal niet zo'n grote plek heeft in de predikatie dan nu. Men is dus anders gaan preken dan Ds. Steenblok deed. Overigens is dat de hele tijd voor mij al een vraag: Wil God dat er bevinding gepreekt wordt, of wil Hij dat niet. Het gaat toch om het Woord en om Christus en waarom dan hoe het gaat in een mensenhart. Dat is toch voor ieder opzich?
Ik vind het echt heel serieus een probleem.
Hebben julie daar meer info over?