ds. A.T. Vergunst komt naar Nederland!

Unionist

Re: ds. A.T. Vergunst komt naar Nederland!

Bericht door Unionist »

Zojuist hoorde ik dat Ds Vergunst niet naar Nederland is gekomen. Dit in verband met het overlijden van oud-ouderling Bertram van Carterton.

De heer Bertram was ook in Nederland geen onbekende: zijn vrouw gaf les aan de school in Carterton en samen kwamen ze in de jaren 80 nog weleens naar Nederland om te vertellen over het schoolleven in Nieuw Zeeland.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Unionist schreef:Zojuist hoorde ik dat Ds Vergunst niet naar Nederland is gekomen. Dit in verband met het overlijden van oud-ouderling Bertram van Carterton.

De heer Bertram was ook in Nederland geen onbekende: zijn vrouw gaf les aan de school in Carterton en samen kwamen ze in de jaren 80 nog weleens naar Nederland om te vertellen over het schoolleven in Nieuw Zeeland.
Bovendien was de heer Bertram tussen het overlijden van evangelist J.J. Groen en de komst van ds. Vergunst lerend-ouderling in de gemeente van Carterton.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Unionist schreef:Zojuist hoorde ik dat Ds Vergunst niet naar Nederland is gekomen. Dit in verband met het overlijden van oud-ouderling Bertram van Carterton.

Bovendien was de heer Bertram tussen het overlijden van evangelist J.J. Groen en de komst van ds. Vergunst lerend-ouderling in de gemeente van Carterton.
Dat klopt. Ik heb hier een IN MEMORIAM op mijn pc staan van de eerwaarde heer J.J. Groen. Ik kan het wel even hier plaatsen, alleen de foto weet ik niet hoe dat moet:

EV. J.J. GROEN 1926-1992

Het heeft de Heere behaagd op zondag 25 oktober 1992 af te lossen van zijn aardse post JOB JACOB GROEN. Job Jacob Groen werd op 2 februari 1926 in ROTTERDAM geboren. In zijn jeugd mocht hij catechetisch onderwijs ontvangen van wijlen DS. G.H. KERSTEN. Na de bevrijding van ons land vertrok hij al snel naar Engeland alwaar hij werd opgeleid voor uitzending naar het voormalig Nederlands Oost Indië.

Na de beëindiging van zijn militaire periode keerde hij in 1949 terug in Nederland, waar de aanpassing aan het geregelde burgerleven grote moeite kostte. Dit resulteerde in emigratie naar Nieuw-Zeeland in 1950. Eén van de redenen van deze stap was, zoals hij zelf mocht bekennen, om ook zo ver mogelijk van de kerk weg te zijn.

In 1954 trad hij in het huwelijk met een Nieuw-Zeelandse vrouw. Het huwelijk werd gezegend met 5 kinderen. Ook mocht nog een zoon geadopteerd worden.

Hoewel hij zelf de Heere probeerde te vergeten, vergat de Heere hem niet, en in 1968 mocht de Heere hem te sterk worden. Een speurtocht naar de rechte prediking volgde. Onmogelijk om in Nieuw-Zeeland voedsel voor zijn ziel te vinden, keerde hij in 1971 terug naar Rotterdam.

Na enkele jaren in Nederland te hebben gewoond, werd hij aangenomen als evangelist. In eerste instantie werd gedacht aan de post in Alkmaar, maar de Heere leidde de weg op een kennelijke wijze terug naar Nieuw-Zeeland.

In de uitzenddienst bediende DS. A. VERGUNST het Woord naar aanleiding van Jozua 1 vers 5. Aanvankelijk las hij in een emigrantengezin ’s zondags een preek. Op 10 juni 1976 was het echter zo ver dat DS. G. KUYT een gemeente kon institueren.

Enige tijd later bezocht DS. J. VAN HAAREN de gemeente en mochten er een ouderling en een diaken bevestigd worden tot ambtsdragers. In 1978 mocht er met een school begonnen worden waar tot op de dag van heden onderwijs mag worden gegeven overeenkomstig Gods Woord.

In 1979 mocht worden overgegaan tot de aankoop van een kerkgebouw in CARTERTON. In de jaren die volgden mocht de gemeente gestaag groeien. Dit zowel door natuurlijke aanwas als wel door de aankomst van immigranten.

In 1987 werd broeder Groen ziek. Er werd een kwaadaardig gezwel aan het staartbeen gevonden. In de daarop volgende jaren maakte zijn ziekte het hem vaak onmogelijk om voor te gaan. Drie weken voor zijn overlijden moest hij nog een spoedoperatie in verband met een darmperforatie ondergaan. Waar hij zelf nog goede hoop mocht hebben weer in de gemeente te mogen voorgaan, was de weg des Heeren anders.

In de ochtend van 25 oktober 1992 werd hij afgelost van zijn aardse post en mocht hij ingaan in de vreugde zijns Heeren. De Heere trooste mevrouw Groen en haar kinderen.

Op vrijdag 30 oktober werd zijn lichaam naar de laatste rustplaats gebracht. Voorafgaand aan de teraardebestelling was er een korte bijeenkomst in het kerkgebouw. Ouderling P. BERTRAM mocht een korte meditatie uitspreken naar aanleiding van Psalm 122. Diaken N. BERTRAM sprak namens de familie. Bij het graf werd gelezen Psalm 116.

P. Bertram
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wormser

Bericht door Wormser »

1 november is Ds Vergunst in Arnhem
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
vlinder

Bericht door vlinder »

Wormser schreef:1 november is Ds Vergunst in Arnhem
Jacobus 4: 15
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ronaldo

Bericht door Ronaldo »

vlinder schreef:
Wormser schreef:1 november is Ds Vergunst in Arnhem
Jacobus 4: 15
DV a.s. zondag blew hoopt Ds A.T. Vergunst voor te gaan in Groningen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hij komt blijkbaar weer naar Nederland.
Zaterdagavond 12 juni DV hoopt hij op een jongerenavond in de Ger.Gem. van Doetinchem te spreken aanvang: 19.30 uur.
huisman

Bericht door huisman »

Gijs83 schreef:Hij komt blijkbaar weer naar Nederland.
Zaterdagavond 12 juni DV hoopt hij op een jongerenavond in de Ger.Gem. van Doetinchem te spreken aanvang: 19.30 uur.

Dit is wel een heel bijzonder topic.... :quoi
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:

In welk opzicht?
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:
huisman schreef:

In welk opzicht?
Lijkt mij als of het over wel een heel bijzonder iemand gaat als er een apart topic aan gewijd is . Zijn prediking is helemaal zoals ik denk dat er gepreekt moet worden maar het zou toch van armoe getuigen als wij het zouden moeten hebben van de bezoekjes die Ds A.T. Vergunst brengt naar ons landje. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
caprice

Bericht door caprice »

Voor de geinteresseerden:

donderdag 03-06-2010 19:45 uur Gereformeerde gemeente Krimpen a/d IJssel (Seba-kerk) zendingsdienst
zondag 06-06-2010 15:00 uur Gereformeerde gemeente Oostburg
dinsdag 08-06-2010 19:30 uur Gereformeerde gemeente Eindhoven
zondag 13-06-2010 09:30 uur Gereformeerde gemeente Doetinchem
zondag 13-06-2010 15:00 uur Gereformeerde gemeente Doetinchem
zondag 13-06-2010 17:30 uur Gereformeerde gemeente Arnhem

Bron: www.kerktijden.nl
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

huisman schreef:Lijkt mij als of het over wel een heel bijzonder iemand gaat als er een apart topic aan gewijd is . Zijn prediking is helemaal zoals ik denk dat er gepreekt moet worden maar het zou toch van armoe getuigen als wij het zouden moeten hebben van de bezoekjes die Ds A.T. Vergunst brengt naar ons landje. :hum
Dit is een erg prettige ds.; binnen de GG (wellicht) bijzonder.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

coupe soleil schreef:
huisman schreef:Lijkt mij als of het over wel een heel bijzonder iemand gaat als er een apart topic aan gewijd is . Zijn prediking is helemaal zoals ik denk dat er gepreekt moet worden maar het zou toch van armoe getuigen als wij het zouden moeten hebben van de bezoekjes die Ds A.T. Vergunst brengt naar ons landje. :hum
Klinkt ook niet aardig voor de rest van het kerkverband. :fouet
Orchidee

Bericht door Orchidee »

coupe soleil schreef:
Dat zou ik natuurlijk kunnen onderzoeken...
Ik zie dat hij over 2 weken, bij mij om de hoek komt preken...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
coupe soleil schreef:
Dat zou ik natuurlijk kunnen onderzoeken...
Ik zie dat hij over 2 weken, bij mij om de hoek komt preken...
Maar eens luisteren of hij werkelijke zo bijzonder is!
Gesloten