Nu sijt wellecome

Plaats reactie
vogeltje

Nu sijt wellecome

Bericht door vogeltje »

Ik heb een vraagje over het lied: Nu zijt wellekome. In de tijd dat ik op de basisschool zat werd er door ouders gezegd dat we dat niet meer mochten zingen. Het lied was niet bijbels.

Hieronder de oorspronkelijke tekst. ( maar het ging alleen om vers 1) En ik snap het nog steeds niet. Ze zeiden: Jezus Christus was niet welkom toen Hij op aarde kwam. Maar dit lied is toch meer een 'geloofszang' ? Ik bedoel...dit kun je als gelovige toch wel zingen?

1.
Nu sijt willekome, Here Christ,
want gij onser alder Heere bist;
nu sijt willekome, lieve Heere,
hier int aertrijcke bedroevet seere.
Kyrieleijs.

2.
Nu sijt willekome Christus Heere,
hier int aertrijcke een kijndeken teere;
nu sijt willekome coninck boven al,
die ons van onse sonden verlossen sal.
Kyrieleijs.

3.
Nu sijt willekome coninck Davids soen,
om ons sondaers wille gedaelt wt hemels throon;
nu sijt willekome in deser werelt wijt,
gij komt om onse sonden geheel te maken quijt.
Kyrieleijs.

4.
Nu sijt willekome Jesus kijndeken soet,
die de mensheijt heeft ontfangen vans maegdekens bloet.
nu sijt willekome groote machtige Heer,
wilt ons toch nu bevreijen van alle quade leer.
Kyrieleijs.

5.
Nu sijt willekome hier int aertse dal,
een kijndeken ontfangen van heylich geest geschal;
nu sijt willekome Marie sone soet,
gij sult onse schult betalen met uwen heijligen bloet.
Kyrieleijs.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
vogeltje

Re: Nu sijt wellecome

Bericht door vogeltje »

Ik heb perongeluk de roomse versie geciteerd ( het originele)
de protestantse versie van het lied is:

Nu zijt wellekome Jesu, lieve Heer,
Gij komt van alzo hoge, van alzo veer.
Nu zijt wellekome van de hoge hemel neer.
Hier al op dit aardrijk zijt Gij gezien nooit meer.
Kyriëleis.
(dit couplet ontbreekt)
.
.
.
.
Herders op den velde hoorden een nieuw lied,
dat Jezus was geboren, zij wisten 't niet.
"Gaat aan gene straten en gij zult Hem vinden klaar;
Bethl'em is de stede, daar is 't geschied voorwaar."
Kyriëleis.

Wijzen uit het Oosten, uit zo verren land,
zij zochten onzen Here met offerand.
Z' offerden ootmoediglijk mirr', wierook ende goud
t' ere van dat kinde, dat alle ding behoudt.
Kyriëleis.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik zie niet in waarom dit lied niet goed is, maar wie ben ik...?
The Groom's still waiting at the altar
huisman

Bericht door huisman »

Ik heb ook altijd geleerd dat je dit niet kunt zingen omdat Hij niet welkom was op aarde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding

Het probleem dat mensen hebben met dit lied, ligt inderdaad in de gedachte dat de mens van nature helemaal niet op de Christus zit te wachten, en dat het dus hypocriet zou zijn om te zingen dat Hij welkom is.
Maar dezelfde mensen zingen in Psalm 116 wel dat ze God lief hebben, in Psalm 52 dat Hij hun God is, in Psalm 56 dat ze ’t zelf uit Zijn mond gehoord hebben, enzovoort.
Niet erg consequent dus om dit aan te voeren als argument tegen “Nu zijt wellekome”.

Kyrieeleis zou Rooms zijn. Heer, ontferm u. Ja, maar ’t is Latijn.
In de oudere tekst (zie boven) gaat het over heilige drie koningen. En in de nog oudere versie krijgt Maria wel erg veel aandacht.
Daar zou ik me nog eerder iets bij kunnen voorstellen. Maar die bezwaren tegen dat eerste vers? Nee.
~~Soli Deo Gloria~~
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Misschien is het net als met 'met ons lot bewogen'. bepaalde dingen mag je niet zeggen. Ook niet zingen.
Joannah

Bericht door Joannah »

Het gaat denk ik om couplet 2. daar staat een RKK onwaarheid in, tenslotte.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:Het gaat denk ik om couplet 2. daar staat een RKK onwaarheid in, tenslotte.
Ik denk dat dat kan. Alleen ging het alleen om het eerste couplet zeg maar. Over dat welkom zijn. Dat dat niet kon, niet waar was want er was zelfs in de herberg geen plaats. Dat werd aangehaald en daarom mocht het niet gezongen worden.

Op zich is dat natuurlijk wel waar. Zo gewoon is er bij ons geen plaats voor Hem.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Joannah schreef:Het gaat denk ik om couplet 2. daar staat een RKK onwaarheid in, tenslotte.
Waar?
vogeltje

Bericht door vogeltje »

eilander schreef:
Waar?

Christe Kyrieleison, laat ons zingen blij,
Daarmeed' ook onze leisen beginnen vrij.
Jezus is geboren op de heilige kerstnacht,
Van een Maged reine, die hoog moet zijn geacht.
Kyrieleis.

Met dat hoogachten wordt dan een link gelegd naar het vereren van Maria. Aan haar komt hyperdulia toe(bijzondere verering). Is trouwens geen aanbidding.
Laatst gewijzigd door vogeltje op 20 apr 2010, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Joannah

Bericht door Joannah »

moet dat echt nog uitgelegd worden?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Nee dat hoeft niet. We kennen je aversie tegen de "kerstnacht en kerstdagen" en ook al zegt "kerstnacht" niet wanneer het was (het betekent gewoon: Nacht van Christus), die discussies over de feestdagen komt me (nadat je het in minstens 100 topics genoemd hebt) wel een beetje mijn neus uit ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Da Capo

Bericht door Da Capo »

huisman schreef:Ik heb ook altijd geleerd dat je dit niet kunt zingen omdat Hij niet welkom was op aarde.
Heb er wel een dubbel gevoel bij. Inderdaad, Jezus was niet welkom in de wereld. Maar in de wereld waren er wel die Hem verwachten en waar Hij dus zeker welkom was!
Lukas 2:36-38: En er was Anna, een profetesse, een dochter van Fanuel, uit den stam van Aser; deze was tot groten ouderdom gekomen, welke met haar man zeven jaren had geleefd van haar maagdom af. En zij was een weduwe van omtrent vier en tachtig jaren, dewelke niet week uit den tempel, met vasten en bidden, God dienende nacht en dag. En deze, te dierzelfder ure daarbij komende, heeft insgelijks den Heere beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Da Capo schreef:
huisman schreef:Ik heb ook altijd geleerd dat je dit niet kunt zingen omdat Hij niet welkom was op aarde.
Heb er wel een dubbel gevoel bij. Inderdaad, Jezus was niet welkom in de wereld. Maar in de wereld waren er wel die Hem verwachten en waar Hij dus zeker welkom was!
Lukas 2:36-38: En er was Anna, een profetesse, een dochter van Fanuel, uit den stam van Aser; deze was tot groten ouderdom gekomen, welke met haar man zeven jaren had geleefd van haar maagdom af. En zij was een weduwe van omtrent vier en tachtig jaren, dewelke niet week uit den tempel, met vasten en bidden, God dienende nacht en dag. En deze, te dierzelfder ure daarbij komende, heeft insgelijks den Heere beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.
Anna was wel in de wereld, maar niet van de wereld.
Dat was de oorzaak dat zij verwachtende was.
Omdat zij Zijn verschijning heeft liefgehad.

Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld (Joh. 15:19).
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Plaats reactie