Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)
-
- Contacteer:
Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)
Het Christelijk Conservatief Beraad, opgericht in december 2009, nodigt u hierbij van harte uit tot het bijwonen van zijn eerste congres.
De titel van het congres luidt:
Samenleving op drift
Het christelijk-conservatieve antwoord op de crises van onze tijd
In debat met de sprekers gaan we het met elkaar hebben over de politieke, economische en morele crisis waarin wij ons bevinden en wat het christelijk-conservatieve alternatief is voor een samenleving die op drift is geraakt. De komende maanden moeten er zwaarwegende beslissingen worden genomen over de financieel-economische situatie van het land. Als het goed is worden deze bepaald door een heldere visie op de taken van de overheid. Een prangende vraag luidt: aan welke voorwaarden moet een samenleving voldoen die zelf weer taken op zich moet gaan nemen?
Datum: 15 mei 2010
Tijd: 10.00-14.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur)
Aanmelding: uiterlijk 10 mei via christelijkconservatief@gmail.com
Toegang: gratis
Onderwerpen en sprekers
· De crisis in maatschappelijke en politieke contouren (Eddy Bilder, Kamerlid CDA)
· Bezuinigingen: wat zijn de taken van de overheid (Hans Hillen, Eerste Kamerlid CDA)
· De vitaliteit van de samenleving:
- familie en gezin (mevr. Marlies van der Staaij)
- onderwijs (dr. Henk Dijkgraaf, universitair docent Twente)
- de rol van de kerken (dr. Amanda Kluveld, UD Universiteit van Maastricht)
- het culturele fundament van de samenleving (dr. Bart Jan Spruyt, politiek columnist Elsevier).
Het congres is een nieuw particulier initiatief. De initiatiefnemers hebben zich verenigd in een Christelijk Conservatief Beraad (CCB) dat tot doel heeft het christelijk-conservatieve gedachtegoed in Nederland te verwoorden en uit te dragen. Het gaat daarbij vooral om het culturele fundament van de samenleving: om de waarden, normen, deugden die nodig zijn om de grondslagen van de samenleving (de democratische rechtsstaat en de markteconomie) in stand te houden en in goede banen te leiden. De waarden van de christelijke traditie zijn daarbij van wezenlijk belang voor ons land en de overwinning van de crises (moreel, politiek en economisch) waarin wij ons bevinden.
In de stijlvolle ambiance van De Vanenburg is er gelegenheid voor discussie en debat over dit thema en is er tijd ingeruimd voor informele ontmoetingen en gesprekken.
Initiatiefnemers: Eddy Bilder, Bart Jan Spruyt, Wilco Boender, Dirk-Jan Nijsink
Aanmelden svp via: christelijkconservatief@gmail.com
De titel van het congres luidt:
Samenleving op drift
Het christelijk-conservatieve antwoord op de crises van onze tijd
In debat met de sprekers gaan we het met elkaar hebben over de politieke, economische en morele crisis waarin wij ons bevinden en wat het christelijk-conservatieve alternatief is voor een samenleving die op drift is geraakt. De komende maanden moeten er zwaarwegende beslissingen worden genomen over de financieel-economische situatie van het land. Als het goed is worden deze bepaald door een heldere visie op de taken van de overheid. Een prangende vraag luidt: aan welke voorwaarden moet een samenleving voldoen die zelf weer taken op zich moet gaan nemen?
Datum: 15 mei 2010
Tijd: 10.00-14.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur)
Aanmelding: uiterlijk 10 mei via christelijkconservatief@gmail.com
Toegang: gratis
Onderwerpen en sprekers
· De crisis in maatschappelijke en politieke contouren (Eddy Bilder, Kamerlid CDA)
· Bezuinigingen: wat zijn de taken van de overheid (Hans Hillen, Eerste Kamerlid CDA)
· De vitaliteit van de samenleving:
- familie en gezin (mevr. Marlies van der Staaij)
- onderwijs (dr. Henk Dijkgraaf, universitair docent Twente)
- de rol van de kerken (dr. Amanda Kluveld, UD Universiteit van Maastricht)
- het culturele fundament van de samenleving (dr. Bart Jan Spruyt, politiek columnist Elsevier).
Het congres is een nieuw particulier initiatief. De initiatiefnemers hebben zich verenigd in een Christelijk Conservatief Beraad (CCB) dat tot doel heeft het christelijk-conservatieve gedachtegoed in Nederland te verwoorden en uit te dragen. Het gaat daarbij vooral om het culturele fundament van de samenleving: om de waarden, normen, deugden die nodig zijn om de grondslagen van de samenleving (de democratische rechtsstaat en de markteconomie) in stand te houden en in goede banen te leiden. De waarden van de christelijke traditie zijn daarbij van wezenlijk belang voor ons land en de overwinning van de crises (moreel, politiek en economisch) waarin wij ons bevinden.
In de stijlvolle ambiance van De Vanenburg is er gelegenheid voor discussie en debat over dit thema en is er tijd ingeruimd voor informele ontmoetingen en gesprekken.
Initiatiefnemers: Eddy Bilder, Bart Jan Spruyt, Wilco Boender, Dirk-Jan Nijsink
Aanmelden svp via: christelijkconservatief@gmail.com
Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)
Leuk initiatief maar mij zul je er niet zien
(ben niet conservatief genoeg...
)

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mij ook niet, ik ben té conservatief: Een vrouwelijke SGP-spreker.huisman schreef:Leuk initiatief maar mij zul je er niet zien(ben niet conservatief genoeg...
)

leuke locatie! 

-
- Contacteer:
Hoe weet je dat?huisman schreef:Leuk initiatief maar mij zul je er niet zien(ben niet conservatief genoeg...
)
Wat zijn de kenmerken dan volgens jou?
Conservatief is blijkbaar voor mensen met geldhelma schreef:leuke locatie!

Toegang: gratisMister schreef:Conservatief is blijkbaar voor mensen met geldhelma schreef:leuke locatie!
Ik kreeg een hoogstpersoonlijke uitnodigingsmail van Spruijt. Dat is natuurlijk nog al wat. 'k Ben (helaas?) verhinderd.
-
- Contacteer:
jammer Ad,Ander schreef:Ik kreeg een hoogstpersoonlijke uitnodigingsmail van Spruijt. Dat is natuurlijk nog al wat. 'k Ben (helaas?) verhinderd.
Had je graag weer eens ontmoet.
Op Flakkee leeft het Christelijk Conservatisme toch enom? ;-)
(Slootweg e.a.)
Wij noemen dat christelijk-historisch.ConservatieForever schreef:jammer Ad,Ander schreef:Ik kreeg een hoogstpersoonlijke uitnodigingsmail van Spruijt. Dat is natuurlijk nog al wat. 'k Ben (helaas?) verhinderd.
Had je graag weer eens ontmoet.
Op Flakkee leeft het Christelijk Conservatisme toch enom? ;-)
(Slootweg e.a.)

Ik kom terug van vakantie. Wanneer het wat meer in de buurt is en ik heb de gelegenheid dan kom ik graag. Onlangs inderdaad een prachtbijeenkomst gehad met Slootweg, Spruijt en Menno.
Interessante reactie . . . al blijft zijn alternatief wel heel (theologisch) abstract.Wilhelm schreef:http://www.refdag.nl/artikel/1476650/Aa ... woord.html
Hoe zet je dit om in een actieve beweging? . . . . waar bidden we dan voor?en christen weet echter meer. Zijn ogen zijn op God. Of om het met de woorden van De Bruijne te zeggen: „Maar verder bidden we om Gods geduld met een zichzelf verterend Nederland.” Biddende handen dus. Wellicht is dat de meest fundamentele bijdrage die christenen kunnen leveren tegen de morele verloedering van de huidige samenleving. „Mijn hulp is van de Heere die hemel en aarde gemaakt heeft” (Psalm 121).
Als ik de zin van De Bruijne goed begrijp bidden we dan om Gods geduld, lankmoedigheid. Zoals in 2 Petr. 3:9:scape schreef:Interessante reactie . . . al blijft zijn alternatief wel heel (theologisch) abstract.
Hoe zet je dit om in een actieve beweging? . . . . waar bidden we dan voor?en christen weet echter meer. Zijn ogen zijn op God. Of om het met de woorden van De Bruijne te zeggen: „Maar verder bidden we om Gods geduld met een zichzelf verterend Nederland.” Biddende handen dus. Wellicht is dat de meest fundamentele bijdrage die christenen kunnen leveren tegen de morele verloedering van de huidige samenleving. „Mijn hulp is van de Heere die hemel en aarde gemaakt heeft” (Psalm 121).
De Heere vertraagt de belofte [van de wederkomst,J] niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Een ander gebed overigens dan in de hemel gebeden wordt door de martelaren.. (Openb. 6:10)
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
Voor 'hoor en wederhoor' hier de reactie van Jos Strenholt.
http://strengholt.blogspot.com/2010/05/ ... elijk.html
http://strengholt.blogspot.com/2010/05/ ... elijk.html
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hele mooie aanvulling . . . En hoe mogen wij dan verwachten dat Hij spreekt / werkt door ons?Jongere schreef:Als ik de zin van De Bruijne goed begrijp bidden we dan om Gods geduld, lankmoedigheid. Zoals in 2 Petr. 3:9:
De Heere vertraagt de belofte [van de wederkomst,J] niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Ik kan mij slechts iets voorstellen bij deze tekst als ik dichtbij het onrecht in deze wereld sta.Een ander gebed overigens dan in de hemel gebeden wordt door de martelaren.. (Openb. 6:10)
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?