De man in de ijzeren spelonk

Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door DWW »

Wilhelm schreef:Maar DWW dat is het punt, je gaat niet argumenten in. Ga eens inhoudelijk in op GJdeBruijn, en probeer niet door een rookgordijn een inhoudelijke discussie te voorkomen. Al dat gesystematiseer, het houd ons bij de grote WetsVervuller vandaan. Door alle nadruk op dat wetswerk te leggen, geeft men aan de bevindingen van de mens meer waarde dan aan het verzoenend spreken van de Verlosser. Ik geloof dat DWW dat niet bedoelt, maar het is wel het gevolg van zijn filosofie.
Mij wordt telkens verweten dat ik de Chrisrus te weinig naar voren breng, c.q. te weinig de Christus weinig preek. Wanneer je mijn meditaties een weinig meer gelezen zou hebben, denk ik dat je misschien tot andere gedachten zou komen. Ten tweede is het hier geen preekforum, maar een discussieforum, waarin in dit geval theologische leergeschillen aan de orde komen. Al discussierende kom je er achter, hoe men telkens de rechtvaardigingsleer van Paulus voorbij gaat, c.q. aan de kant schuift. Terwijl daarin juist de sleutelen verborgen liggen, om Gods Woord zuiver te verstaan. Lees het voorwoord van de kanttekenaren bij de Romeinenbrief eens aandachtig door. Aan het geredeneer van Fjodor, van JVDG, van huisman, en van Erasmiaan, is duidelijk op te merken dat zij Gods Woord niet lezen door de bril van de leerbrieven der apostelen. Ik probeer dit met alle gebrek wel te doen, en merk dat zij zich hier telkens mateloos aan ergeren/storen. Hoe komt dat? Wellicht omdat ze verkeerd onderwijs hebben gehad, net als ik gedurende 18 jaar lang. Onderwijs waar alleen het evangelie, en niet de geestelijke bediening der wet wordt gepreekt. Paulus herhaalt deze dingen in bijna elk hoofdstuk van zijn Romeinen en Galatenbrief. Waarom deed hij dit? Telkens komt deze grote vraag weer naar voren: "Hoe leest gij, en verstaat gij ook hetgeen gij leest...???"

Er wordt hier op dit forum op geestelijk terrein, bij wijze van spreken, over worteltrekken en andere diepe wiskundige zaken gesproken, terwijl men de rekentafels niet eens kent. Die deze schoen past, trekke hem gerust aan. Niet boos worden, hoor! Want, ook ik heb gedurende 18 jaar lang, mede door verkeerd onderwijs, en te weinig Schriftonderzoek, in deze dingen vreselijk gedwaald. Vandaar dat ik anderen daar, vanuit de liefde van mijn hart, ernstig voor wil waarschuwen. We moesten meer gelijk als de Bereeers doen, geachte forummers.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18960
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door huisman »

DWW schreef:
huisman schreef:
DWW schreef: Ten laatste, Levi en Zacheus waren alrede hun eerste man afgestorven toen Jezus hen tot Zijn gemeenschap (door het geloof) kwam te roepen en kwam te bevestigen
Het wordt steeds kwalijker ,hoe kom je hier nu weer bij, omdat het anders niet in jouw leer past. Ben je nooit bang dat je geen dienaar(slaaf) van het Woord bent maar heerser over het Woord? Je moet echt ophouden met al die inlegkunde en met dingen beweren die niet in de Schrift te vinden zijn. Ik vind jouw Schriftuitleg helemaal niet zo Bijbels , Dit topic gaat over Bunyan lees zijn boek "Komen tot Jezus Christus" maar eens . En wees wat ootmoediger en buig voor de Schrift ook als het tegen je vlees en gedachten ingaat. Neem dit van mij aan dat ik dit niet zeg om te kiften maar uit de liefde tot Gods Woord.
Beste huisman, waar de zaligheid geschiedt, daar is de rampzaligheid aan vooraf gegaan. Dat kan je lezen in de Romeinenbrief van Paulus, lees Rom. 6:3-8. In deze zendbrief staat de bekering van al Gods verkoren volk. Bij Zacheus was het geen nieuwsgierigheid, maar de trekkende liefde des Vaders die hem naar buiten dreef, opdat hij Jezus mocht zien, Joh. 6:37-40. Deze man liep in de vloek der wet en in zijn helwaardigheid, in een uiterste nood. Toen God in Christus tot hem kwam, wekte Hij hem op ten uiterste dage. Toen mocht Zacheus (geestelijk) van Zijn vlees en van Zijn bloed drinken, tot zijn eeuwige behoudenis, Joh. 6:50-51. Toen, daar in die stonde, werd Zacheus met Hem 1 plant ten dode, en met Hem 1 plant ten eeuwige leven, Rom. 6:3-8. Maar, misschien zeg je nu ook weer, waar staat dat allemaal geschreven....??

Onthoudt dit voor derest van je leven, en vraag aan Gods verloste volk of het waar is:
Waar de zaligheid in Christus in het hart indaalt, daar is de zondaar verlost uit zijn rampzaligheid voor God. Want, achter de kruisdood lag de opstanding ten leven. Dit was alzo bij Christus in Zijn verwerving, en geestelijk bij Zijn volk niet anders wanneer Hij deze verworven zaak bij hen gaat toepassen. Dat is ook de inhoud van Rom. 6.
Helaas je gaat maar verder met het je eigen gedachten boven de Schrift stellen. Natuurlijk zijn er stellingen in jouw postings waar ik het van harte eens mee ben. Maar jij laat de Schrift zaken zeggen die er niet staan en dat is nu pure vrijzinnigheid. Wij bepalen wel wat wij kunnen gebruiken uit de Schrift en als het er niet staat verzinnen wij het er wel bij.

Triest en een Refoforum onwaardig dit is heeft niets te maken met Sola Scriptura.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Want, ook ik heb gedurende 18 jaar lang, mede door verkeerd onderwijs, en te weinig Schriftonderzoek, in deze dingen vreselijk gedwaald. Vandaar dat ik anderen daar, vanuit de liefde van mijn hart, ernstig voor wil waarschuwen. We moesten meer gelijk als de Bereeers doen, geachte forummers.
DWW, laten we het erop houden dat je een goede zaak niet al te handig verdedigt. Wanneer je wat zorgvuldiger zou omgaan met je argumenten, wat minder gezwollen taal gebruikt en vooral wat minder wóórden gebruikt, zou er wellicht al heel wat gewonnen zijn!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18960
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:Want, ook ik heb gedurende 18 jaar lang, mede door verkeerd onderwijs, en te weinig Schriftonderzoek, in deze dingen vreselijk gedwaald. Vandaar dat ik anderen daar, vanuit de liefde van mijn hart, ernstig voor wil waarschuwen. We moesten meer gelijk als de Bereeers doen, geachte forummers.
DWW, laten we het erop houden dat je een goede zaak niet al te handig verdedigt. Wanneer je wat zorgvuldiger zou omgaan met je argumenten, wat minder gezwollen taal gebruikt en vooral wat minder wóórden gebruikt, zou er wellicht al heel wat gewonnen zijn!
Lees jij zijn postings wel goed het is geen onhandig Schriftgebruik maar onbijbels Schriftgebruik (Zie zijn postings over Levi en Zacheüs)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Fjodor »

DWW schreef:[Al discussierende kom je er achter, hoe men telkens de rechtvaardigingsleer van Paulus voorbij gaat, c.q. aan de kant schuift. Terwijl daarin juist de sleutelen verborgen liggen, om Gods Woord zuiver te verstaan. Lees het voorwoord van de kanttekenaren bij de Romeinenbrief eens aandachtig door. Aan het geredeneer van Fjodor, van JVDG, van huisman, en van Erasmiaan, is duidelijk op te merken dat zij Gods Woord niet lezen door de bril van de leerbrieven der apostelen.
Jaja. Je kan beter niet met de kanttekenaren op de proppen komen, want ik kan me goed herinneren dat jij de Romeinen brief in het geheel niet uitlegt zoals de kanttekenaren dat doen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Erasmiaan »

DWW schreef: Dan is de apostel Paulus met wat hij schrijft aan het einde van Rom. 7, in jouw ogen, wellicht ook een antinomiaan:

Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.


Beste Erasmiaan,

Gods volk moet niet heilig leven, maar wil in de liefde Gods in Christus alleen maar heilig leven voor God, maar kan het niet. Dat is geen dwangbevel, maar een liefdesbevel. Want, dagelijks struikelen zij nog in vele zonden. Waarom kunnen zij het niet....?? Omdat ze dagelijks een levend zondig lijk op hun rug meesjouwen tot aan hun dood toe, waardoor de apostel het uitroept: "ik sterf alle dagen." Daarom schrijft dezelfde apostel later ook aan de gemeente van Korinthe het volgende :Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing, 1 Kor. 1:30. Deze troost is geen vrijbrief om te zondigen...!! In de liefde is geen dwang, en geen moeten, maar vrijwilligheid. De liefde kan en wil niet zondigen. De liefde heeft lief wat God liefheeft, en haat wat God haat, maar de zonde die in mij nog leeft naar mijn oude onvernieuwde natuur, haat alles wat God haat, zegt de apostel. Daarom kermt hij het uit: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" Maar de apostel mocht er in het kader van 1 Kor. 1:30 ook nog iets achteraan zeggen: "Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere."

Ten laatste nog dit : Wanneer dit niet waar was, dan zou Gods volk continu de hemel op aarde genieten, en van hun zondige vervloekte vlees, niet verlost en ontbonden wensen te worden. Ik hoop dat je het nu wat beter begrijpt, en voortaan wat minder snel klaar staat met je lichtzinnige geoordeel. Vraag liever eerst wat iemand bedoelt, dan hem meteen voor een antinomiaan uit te maken. Velen hebben Huntington hier ook voor uitgemaakt, omdat ze hem nimmer omtrent deze dingen hebben verstaan. Lees ook de posting met de links van Kohlbrugge en Da Costa : http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 70#p444970
Beste DWW,

Paulus zegt nergens dat het niet uitmaakt hoe we leven na de bekering. Hij zegt nergens: probeer maar niet heilig te leven. Wel zegt hij: het lukt me niet. Maar hoe weet je of het niet lukt? Als je het probeert. Ik zie dat je dat nu ook wel ziet. Want voor de rest kan ik het eens met je zijn. Maar de zinsnede: 'probeer maar niet heilig te leven' is volstrekt antinomiaans. Huntington ging ook zo ver nog niet. Maar ik begrijp dat je door deze woorden toegeeft dat je de door mij geciteerde zinsnede beter niet had kunnen gebruiken.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Wilhelm »

DWW schreef:
Wilhelm schreef:Maar DWW dat is het punt, je gaat niet argumenten in. Ga eens inhoudelijk in op GJdeBruijn, en probeer niet door een rookgordijn een inhoudelijke discussie te voorkomen. Al dat gesystematiseer, het houd ons bij de grote WetsVervuller vandaan. Door alle nadruk op dat wetswerk te leggen, geeft men aan de bevindingen van de mens meer waarde dan aan het verzoenend spreken van de Verlosser. Ik geloof dat DWW dat niet bedoelt, maar het is wel het gevolg van zijn filosofie.
Mij wordt telkens verweten dat ik de Chrisrus te weinig naar voren breng, c.q. te weinig de Christus weinig preek. Wanneer je mijn meditaties een weinig meer gelezen zou hebben, denk ik dat je misschien tot andere gedachten zou komen. Ten tweede is het hier geen preekforum, maar een discussieforum, waarin in dit geval theologische leergeschillen aan de orde komen. Al discussierende kom je er achter, hoe men telkens de rechtvaardigingsleer van Paulus voorbij gaat, c.q. aan de kant schuift. Terwijl daarin juist de sleutelen verborgen liggen, om Gods Woord zuiver te verstaan. Lees het voorwoord van de kanttekenaren bij de Romeinenbrief eens aandachtig door. Aan het geredeneer van Fjodor, van JVDG, van huisman, en van Erasmiaan, is duidelijk op te merken dat zij Gods Woord niet lezen door de bril van de leerbrieven der apostelen. Ik probeer dit met alle gebrek wel te doen, en merk dat zij zich hier telkens mateloos aan ergeren/storen. Hoe komt dat? Wellicht omdat ze verkeerd onderwijs hebben gehad, net als ik gedurende 18 jaar lang. Onderwijs waar alleen het evangelie, en niet de geestelijke bediening der wet wordt gepreekt. Paulus herhaalt deze dingen in bijna elk hoofdstuk van zijn Romeinen en Galatenbrief. Waarom deed hij dit? Telkens komt deze grote vraag weer naar voren: "Hoe leest gij, en verstaat gij ook hetgeen gij leest...???"

Er wordt hier op dit forum op geestelijk terrein, bij wijze van spreken, over worteltrekken en andere diepe wiskundige zaken gesproken, terwijl men de rekentafels niet eens kent. Die deze schoen past, trekke hem gerust aan. Niet boos worden, hoor! Want, ook ik heb gedurende 18 jaar lang, mede door verkeerd onderwijs, en te weinig Schriftonderzoek, in deze dingen vreselijk gedwaald. Vandaar dat ik anderen daar, vanuit de liefde van mijn hart, ernstig voor wil waarschuwen. We moesten meer gelijk als de Bereeers doen, geachte forummers.
Beste DWW, ik lees je meditaties idd niet.
Eens dat het hier een discussieforum is, alleen het is jou interpretatie dat er hier voorbij gegaan wordt aan de rechtvaardigingsleer van Paulus. Dit komt voornamelijk omdat jij een bepaalde bevinding in deze leer denkt te kunnen lezen die voor een ieder van Gods volk geldend zou moeten zijn. En als je zo Paulus leer leest, dan leg je er meer in, dan dat er daadwerkelijk mee bedoelt wordt. Het is dan op zijn minst een vorm van biblicisme.

Ik begrijp je punt en velen hier op dit forum, maar als jij beweert dat Gods Knechten in overgrote meerderheid dit leerstuk met de voeten treden, dan ga je een stap te ver.
Ik heb afgelopen week nog een link gegeven naar een preek over de NGB art 22 van Ds van Eckeveld. Hoe helder verwoord hij in die preek niet de rechtvaardiging door het geloof alleen, niet in de bevindingen die jij leert en als noodzakelijk ziet, maar wel in de Schriftuurlijke lijn oa door Paulus aan ons geleerd.
Zolang jij een prediking als deze verwerpt en en je ver boven al Gods Knechten stelt als ongeordend leken profeet, moet je je afvragen of je wel daadwerkelijk de Bijbels, gereformeerde leer volgt. En het is in heel het wonder van zaligworden : worden als een kind, ontvankelijk en afhankelijk. En dat kan jij benoemen als worteltrekken en moeilijke wiskundige zaken, maar als het beoefend mag worden hebben we ons verhaal niet altijd klaar, maar dan mogen we toch getuigen : Mijn Verlosser leeft !

En juist de veroordelende ondertoon in veel van jou postings wekken vragen op . Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34607
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Leerzaam artikel, inderdaad. Jammer dat we met die 50-woorden regel zitten, anders had ik hem graag hier gepost.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Leerzaam artikel, inderdaad. Jammer dat we met die 50-woorden regel zitten, anders had ik hem graag hier gepost.
Misschien ook van toepassing op de 'Soberheid in de eredienst'-topic? :) ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34607
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Leerzaam artikel, inderdaad. Jammer dat we met die 50-woorden regel zitten, anders had ik hem graag hier gepost.
Misschien ook van toepassing op de 'Soberheid in de eredienst'-topic? :) ;)
Het ging toch alleen maar om vooroordelen? Toch niet, dat we alles voor zoete thee moeten slikken? :) Want dan zou ik wat minder enthousiast over dat artikel zijn.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Leerzaam artikel, inderdaad. Jammer dat we met die 50-woorden regel zitten, anders had ik hem graag hier gepost.
Zijn dit meer dan 50 woorden dan ?
Ik heb ze niet geteld maar het lijkt me mee te vallen : ;)




Dhr SM de Bruijn in Refdag schreef:Zoete thee, zure praatjes
30-04-2010 18:03 | S. M. de Bruijn
Zeeuwen zijn zuinig, NSB’ers waren fout en Marokkanen zijn crimineel. Sommige mensen zijn in staat om met drie pennenstreken iemand neer te zetten. In zwart-wit, zonder grijstinten. Het schept wel duidelijkheid, maar is het ook eerlijk?

Afgelopen weken was er veel deining over een grote gerechtelijke dwaling: de herziening van het vonnis van de vermeende seriemoordenaar Lucia de Berk. Kennelijk is het zelfs voor rechters moeilijk om onafhankelijk te oordelen. Dat is niet bedoeld als verwijt, maar meer als constatering dat het heel lastig is om een eenmaal ingenomen standpunt bij te stellen.

Dat geldt op allerlei terrein. Begin deze week meldde de Consumentenbond dat diepvries- en blikgroente vaak even gezond is als de groente die vers uit de tuin komt. Dat is in strijd met de gevestigde opvatting dat vers beter is, zodat de meeste mensen schouderophalend reageren en weigeren het te geloven. Datzelfde gebeurt met mensen: ook al spreekt de rechter iemand vrij, in de ogen van het grote publiek blijft er toch een luchtje aan hangen.

Messen

Vooroordelen zijn van alle eeuwen. De discipel Nathanaël was volgens Jezus een oprechte Israëliet, maar desondanks vroeg hij zich hardop af of er uit Nazareth iets goeds kon komen. Kennelijk had de Engelse prediker Spurgeon er ook regelmatig mee te maken. In zijn ”Pastorale adviezen” raadt hij predikanten aan aan één oog blind en aan één oor doof te zijn. Dat is onmisbaar vanwege de plaag van praatzieke vrouwen, die schijnbaar in elke gemeente voorkomen. Hij doelt op de vrouwen die thee drinken maar zwavelzuur spreken, hun medemensen ontleden en daarbij vooral graag hun messen beproeven op „de dominee, de domineesvrouw en de kinderen van de dominee, de hoed van de domineesvrouw, de kleding van de domineesdochter en hoeveel nieuwe linten zij de laatste zes maanden heeft gedragen.”

Hij raadt aan om nooit een advies te geven voor je beide partijen hebt gehoord. Bovendien bedacht hij een wiskundige formule om op het gehoorde toe te passen: „Geloof minder dan de helft van wat u hoort en herhaal minder dan de helft van wat u gelooft. Als u iets negatiefs hoort, deel het door twee en dan door vier en zwijg over de rest.” Zelf had de Engelse prediker kennelijk een gladde rug voor lasterpraat: „U kunt over mij praten wat u wilt, ik zal over u op mijn knieën spreken.”

Spurgeon maakte zich vooral zorgen om mensen die zich bemoeien met andere kerken en hun voorgangers. „Beschouw uzelf niet als de bisschop van alle naburige kerken, maar stel u zelf tevreden met het opzicht over Lystre, Derbe of Thessalonica, of welke kerk ook die aan uw zorg is toevertrouwd en laat Filippi en Efeze in handen van hun eigen herders.”

Toch is dat kwaad nog niet uitgeroeid. Niet zelden nemen gemeenteleden, soms ook ambtsdragers, andere kerkelijke gemeenten de maat. „Kan er uit X iets goeds komen?” Het is verdacht als een gemeente veel avondmaalgangers telt, of juist weinig. Gemeente Y is niet meer wat het geweest is, want dominee A spreekt tegenwoordig ook al voor jongerenorganisatie Z.

Huichelaar

Ik heb de indruk dat mensen vroeger minder snel de geestelijke meetlat hanteerden. De vroegreformatorische ds. Jean Taffin besteedt er aandacht aan in zijn boekje ”De kenmerken der kinderen Gods” (uitgegeven in 1586).

Nadat hij een reeks van die kenmerken heeft genoemd, waarschuwt hij de lezer dat je zelfs niet zomaar mag denken dat iemand een huichelaar of verworpene is. „Een zodanig vermoeden is in strijd met de liefde, die ons door de apostel Paulus zozeer aangeprezen is. Tot de eigenschappen van de liefde behoort onder andere, dat zij geen kwaad denkt, dat zij alle dingen gelooft en alle dingen hoopt. Wij zullen dan ook de leden der kerk, zolang zij niet de kerk in de steek laten of van hun geveinsdheid openlijk blijk geven (..) voor kinderen Gods moeten houden.”

Ook in de belijdenisgeschriften is zo’n oproep te vinden (DL 3/4, par. 15): „Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.” Tijdens de Dordtse synode, waar deze artikelen ter sprake kwamen, spraken de Britse afgevaardigden zich nog nadrukkelijker uit: „Zij moeten naar het oordeel der liefde gehouden worden voor gelovigen, gerechtvaardigden en geheiligden.” Ook zij beriepen zich daarvoor op Paulus, die in de opschriften van de brieven aan Rome, Korinthe en Efeze allen zonder onderscheid aanspreekt als beminden Gods en geroepen heiligen.

Vooroordelen zijn ook gevaarlijk, schrijft Calvijn bij het voorbeeld van Nathanaël. „Bijkans had deze heilige man zichzelf den toegang tot Christus afgesloten.” Vooroordelen zijn het gereedschap van de duivel, die het er dagelijks op toelegt „om ons door zulke beletselen terug te houden, dat wij niet tot Christus komen.”

„Kom en zie”, is daarom het terechte antwoord van Filippus op de twijfels van Nathanaël: eerst onderzoeken en dan pas oordelen.

Reageren aan scribent? welbeschouwd@refdag.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Leerzaam artikel, inderdaad. Jammer dat we met die 50-woorden regel zitten, anders had ik hem graag hier gepost.
Misschien ook van toepassing op de 'Soberheid in de eredienst'-topic? :) ;)
Het ging toch alleen maar om vooroordelen? Toch niet, dat we alles voor zoete thee moeten slikken? :) Want dan zou ik wat minder enthousiast over dat artikel zijn.
:langue
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17026
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Leerzaam artikel, inderdaad. Jammer dat we met die 50-woorden regel zitten, anders had ik hem graag hier gepost.
Zijn dit meer dan 50 woorden dan ?
Ik heb ze niet geteld maar het lijkt me mee te vallen : ;)
Het waren 830 woorden; 50 is echt maar heel weinig.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door DWW »

Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Onlangs stuurde iemand mij een preek van Spurgeon, met een dergelijke strekking. Lees hier : http://bit.ly/czjnMw

Deze onderstaande alinea was wellicht de insteek, waarom hij me op deze preek wees:
Maar ik heb bij sommige hoorders een droevige voorliefde bespeurd om al het kaf mee te nemen en het koren achter te laten. Iemand roept uit, terwijl hij het gebouw uitgaat, of zelfs al ervoor: ‘Dat was een merkwaardig verhaal dat de predikant vertelde, zou het geen goede anekdote kunnen zijn voor mij op de volgende bijeenkomst die ik bezoek?’ Iemand anders zegt: ‘Dominee Spurgeon gebruikte deze en gene uitdrukking.’ Als u iemand op deze manier hoort praten, weet u dan wat u tegen hem zou moeten zeggen? U zou moeten zeggen: ‘Houd daarmee op, vriend, we hebben allemaal onze fouten en mogelijk hebt u er net zoveel als ieder ander. Kunt u mij niets goeds vertellen van wat dominee Spurgeon gezegd heeft?’ ‘Oh, daar herinner ik me niets meer van, dat is allemaal weg!’ Zo is het, mensen staan klaar om te onthouden wat slecht was, maar zij vergeten spoedig wat dan ook dat goed was. Laat mij u adviseren de preek te ziften, er over te mediteren en te bidden, het kaf van de tarwe te scheiden en acht te geven op dat wat goed is. Dat is de ware kunst van het hemelse aren lezen. Moge de Heere ons het leren, zodat we rijk mogen worden in alle gelukzaligheid, dat we vervuld en verzadigd mogen worden met de gunst en de goedheid van de Heere!
Mijn antwoord aan de inzender :

Ik zal hem zelf gelijk maar even inkoppen. Het gaat mij niet om de predikers, of om hun leven. Hoewel sommige misstanden in het kerkelijke leven niet onbesproken mogen blijven. Dat deden de reformatoren immers ook niet. Waarom niet? Om andere voor bepaalde geestelijke hoererijen te willen behoeden. Het gaat mij echter het meest om het woord dat ze leren en preken. Als dat van geen enkel belang is, behoefde God destijds ook geen Reformatie in Europa te brengen. Dan zouden we vanuit een bepaalde lijdelijkheid kunnen gaan zeggen, al wie God heeft verkoren, komt er toch wel. Maar je vergeet dat God ook Zijn middelen daartoe heeft verkoren. En daarbij behoort de zuivere bediening van het gepredikte Woord Gods, Gal. 1:8-9.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Afgewezen »

Eerlijk gezegd vind ik die opmerkingen van Spurgeon ook wel een beetje flauw. Zo ben je als predikant natuurlijk altijd ingedekt. En dan ook nog je toehoorders, met name vrouwen, een beetje belachelijk maken... Nee, niet zo fijnzinnig eigenlijk.
Plaats reactie