Column van Amanda Kluveld (bron: Volkskrant.nl)
Christenen moeten meer van zich laten horen. De Bijbel en christelijke waarden moeten niet worden weggemoffeld, Ze zijn essentieel voor onze cultuur.
De Engelse dichter en prozaschrijver Andrew Motion is van mening dat schoolkinderen meer over de Bijbel moeten leren omdat Bijbelkennis een essentieel onderdeel van de culturele bagage vormt. Ieder jaar, zo constateert Motion, beginnen er studenten aan bijvoorbeeld de studie Engelse literatuur zonder dat zij ook maar iets van de Bijbel weten. Hij neemt het die studenten niet kwalijk maar zij zijn volgens hem door dit gebrek aan culturele bagage simpelweg niet in staat om de diepe Bijbelse wortels van de literatuur te herkennen en te begrijpen.
Culturele waarde
Morton is een atheïst die de culturele waarde van Bijbel en christendom erkent. En dit soort mensen zullen we nodig hebben in de vele debatten over de rol van religie in het publieke domein die nu gevoerd worden en die in de nabije toekomst naar ik voorspel nog veel vaker en heviger gevoerd gaan worden. En het ziet er naar uit dat in die debatten de culturele en historische waarde van het christendom maar weinig aan bod zal komen en zeker niet zal worden ingebracht door niet-gelovigen. Ook christenen zullen aarzelen om al te veel naar dit belang van hun geloof en praxis voor de samenleving te verwijzen.
Oppervlakkig
Als zij dat wel doen, zullen zij daar niet de stelling aan vast durven knopen dat het christendom, het christelijke onderwijs en de christelijke organisaties in onze samenleving dus een bijzondere en bevoorrechte positie in zouden moeten nemen. Zij nemen over het algemeen genoegen met de oppervlakkige en luie wijze waarop hun geloof door politiek en samenleving qua positie en rechten gelijkgesteld wordt aan andere geloven, waaronder de islam. Zij zijn veel te bang dat, als zij zich anders opstellen, de godsdienstvrijheid zal worden ingeperkt. Dus nemen ze het op voor de vrijheden van de islam ook al weten ze heel goed dat die islam niet dezelfde culturele en historische waarde voor onze samenleving heeft en ook nooit zal hebben.
Verliezen
Omdat christenen over het algemeen terughoudend zijn om zich als culturele en maatschappelijke factor van belang te profileren en al helemaal niet durven zeggen dat zij essentiële schatbewaarders van onze beschaving zijn, zal het christelijk erfgoed in al zijn breedte eerst voor lief worden genomen en vervolgens vergeten. En wat dan? Dan zal de positie van christenen, christendom en christelijke organisaties steeds van incident naar incident worden geproblematiseerd. En steeds vaker zullen christenen een deel van hun positie verliezen. Maar dat zullen maar weinigen in de bredere samenleving opmerken. Het gaat immers maar om incidenten die soms wel, maar steeds vaker niet een onderwerp van serieuze publieke discussie zullen worden.
Toen Andrew Motion zei dat kinderen op school meer over de Bijbel moesten leren, circuleerde er in het Verenigd Koninkrijk een door de regering geïnstigeerde richtlijn voor bibliothecarissen. Daarin stond dat de Bijbel en andere religieuze teksten naar de bovenste plank van de bibliotheken moestem worden verplaatst, dit om te voorkomen dat moslims zich beledigd zouden voelen.
Moslims geloven namelijk dat de Koran niet in de buurt van ‘gewone zaken’ zou moeten worden bewaard, aldus de richtlijn. En wat deden de christenen hiertegen? Niet zoveel. Een beetje morren. Maar ondertussen werd de Bijbel mooi gelijkgesteld aan de Koran, werd de Bijbel verbannen naar een ontoegankelijke plek en werden de richtlijnen voor het bewaren van de Bijbel in openbare bibliotheken aangepast aan de eisen van moslims.
Islam
Maar niet alleen door de komst van de islam zal de positie van het christendom in onze samenleving steeds verder worden teruggedrongen.
Niet alleen door de komst van de islam zal de positie van het christendom in onze samenleving steeds verder worden teruggedrongenOok de steeds vaker in het voordeel van het gelijkheidsbeginsel uitvallende afweging van grondrechten draagt daar aan bij. In de toekomst zal het steeds moeilijker worden voor christelijke organisaties om hun eigen identiteit te behouden, zeker als zij in meer of mindere mate afhankelijk zijn van overheidsgeld. Zij zullen gedwongen worden om mensen in dienst te nemen die met de christelijke uitgangspunten niet veel hebben.
Zondig
Een voorbeeld daarvan kwam deze maand in het nieuws in de Verenigde Staten. Een christelijke studentenvereniging werd verboden, omdat deze van mening is dat homoseksualiteit en uitbundig seksueel gedrag zondig zijn. Om lid te worden, moet je die uitgangspunten onderschrijven. Dat mocht niet van het universiteitsbestuur omdat dit discriminerend was. Als doekje voor het bloeden werd bepaald dat ook de vereniging van homoseksuele studenten moest toestaan dat studenten die homoseksualiteit zondig vinden en dus afkeuren, lid mogen worden. Wie hier nu precies iets aan heeft, is onduidelijk maar aan het gelijkheidsbeginsel wordt recht gedaan en dat is kennelijk voldoende.
Non-actief
In het Verenigd Koninkrijk zijn er christenen die van mening zijn dat hun het leven als christen, bijvoorbeeld op het werk, steeds moeilijker wordt gemaakt. Een verpleegster die aanbood voor een patiënte te bidden, werd op non-actief gesteld, een schoolreceptioniste, die het opnam voor haar dochtertje die op de school een reprimande kreeg omdat ze met klasgenootjes over haar christelijk geloof sprak, raakte ook in conflict met haar werkgever.
Volgens sommige christenen is er sprake van vervolging van christenen in het Verenigd Koninkrijk. Dat is volgens de aartsbisschop van Canterbury zwaar overdreven. Oppositie is nog geen vervolging, stelt hij. Denk maar eens aan de positie van christenen in andere landen. Daar heeft deze Rowan Williams een punt. Want de berichten over vervolging van en moord op christenen in de wereld nemen alleen maar toe. Alleen al in de afgelopen maand april werden overal ter wereld kerken in brand gestoken, christelijke gemeenschappen bestormd en christenen vermoord of onterecht gevangen gezet. Vaak door moslims, vaak in islamitische landen.
WeigerambtenaarDe aartsbisschop heeft gelijk als hij zegt dat problemen op je werk, bijvoorbeeld als weigerambtenaar, daar niet mee te vergelijken zijn. En hij heeft ook gelijk dat we de vervolgde christenen overal te wereld niet moeten vergeten. Een manier om dat te doen, is om zelf wat flinker te zijn in onze eigen samenleving. Om als christen uitgesprokener en zelfverzekerder durven te staan voor je geloof en je erfgoed. En daarbij zouden ze in gedachten kunnen houden dat er overal te wereld christenen worden vervolgd om het simpele feit dat zij christen zijn. Als je dat beseft, laat je als christen toch meer van je horen, laat je niet de Bijbel naar de bovenste plank in de bibliotheek verbannen en laat je niet het christendom gelijkstellen aan iedere andere godsdienst.
Dan ga je zelfs met atheïsten als Motion samen staan voor het behoud van de eigen cultuur en gebruiken. Soms gebeurt dat al. Op de website zijmaakthetverschil.nu nemen mensen van verschillende politieke en levensbeschouwelijke gezindte het op voor de SGP. De website verzamelde in korte tijd al meer dan 30.000 handtekeningen. De volgende keer graag zeven maal zoveel voor het behoud van onze christelijke cultuur en waarden. En veertig maal zoveel voor alle vervolgde christenen in de wereld. Wie de Bijbel kent, weet waarom ik die getallen noem. Wie dat niet begrijpt, zou die Bijbel misschien toch eens moeten gaan lezen.
Leve De Bijbel
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Leve De Bijbel
120 keer gelezen en:
no comment ;-)
no comment ;-)
Natuurlijk is een lofrede op de cultuur-historische waarde belangrijk, noodzakelijk en te prijzen. Ik sta helemaal achter het stuk van mw. Kluveld. Mooi dat vanuit een andere hoek dan onze achterban deze geluiden te horen zijn.
Er is echter meer. En dat lees ik niet in dit stuk. De SGP gaat doorgaans een stapje verder in het publieke debat. Ik herinner me de bijdrage van Van der Vlies bij de afgelopen politieke beschouwingen, nog na te lezen op http://www.sgp.nl:
Er is echter meer. En dat lees ik niet in dit stuk. De SGP gaat doorgaans een stapje verder in het publieke debat. Ik herinner me de bijdrage van Van der Vlies bij de afgelopen politieke beschouwingen, nog na te lezen op http://www.sgp.nl:
Natuurlijk zijn deze conservatieve oprispingen zoals 'Leve De Bijbel' mooi, maar er is zoveel mooiers.dhr. Van der Vlies schreef:Voorzitter. De menselijke natuur veranderen, dat gaan we niet redden. Dat kunnen we ook niet, gevangen als we zitten in onszelf. Maar Iemand anders heeft dat wél gered. Iemand die de ernstigste crisis in de geschiedenis van de mensheid heeft opgelost, de crisis namelijk tussen God en ons mensen. Voorzitter, ik zou u, en in u mijn collega’s en de leden van het kabinet ernstig tekort doen als ik Zijn Naam hier niet zou noemen en niet van harte zou aanprijzen. Het ware geluk is alleen te vinden in Christus, Die ons in de Bijbel wordt aanbevolen als de Weg, de Waarheid en het Leven.
99 keer gelezen en: no commentConservatieForever schreef:120 keer gelezen en:
no comment ;-)