Dus jij denkt dat het verschil tussen reine en onreine dieren niet is opgehouden in het N.T.?Jacobse schreef:Bloempje28 schreef:Denk eens aan het visioen van Petrus. Hij kreeg onreine dieren voorgeschoteld om deze te eten. God gebood het! Zegt dit niet genoeg? ook al wees dit visoen op de mens. Heidense volken waren onrein, zij waren in God ogen gelijk geworden door het offer van Christus. Als God de mensen op 1 hoogte zet en in een visioen Petrus gebied te eten... waarom zouden we dan nog twijfelen???
Maar wees in je eigen geweten ten volle verzekerd... bij twijfel, niet eten dus!
Deze ongetwijfeld goed bedoelde passages van Bloempje, zijn in deze niet van betekenis. Het ging immers helemaal niet om het voortaan wel of niet mogen gaan eten van onreine dieren: het visioen had betrekking op het mogen en moeten gaan met de boodschap van het heil in Jezus Christus ook naar de heidenen
De Heere sloot aan bij de behoefte aan voedsel die Petrus gevoelde ( hij kreeg honger, zo staat er ) en gebruikte dat - met een daarij aansluitend beeld -om aan Petrus duidelijk te maken hoe hij moest gaan handelen toen even later aan de deur werd geklopt om Petrus te verzoeken te willen gaan naar Cornelius.
Thomas
Mogen christenen varkensvlees eten?
Re: Mogen christenen varkensvlees eten?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef:Dus jij denkt dat het verschil tussen reine en onreine dieren niet is opgehouden in het N.T.?Jacobse schreef:Bloempje28 schreef:Denk eens aan het visioen van Petrus. Hij kreeg onreine dieren voorgeschoteld om deze te eten. God gebood het! Zegt dit niet genoeg? ook al wees dit visoen op de mens. Heidense volken waren onrein, zij waren in God ogen gelijk geworden door het offer van Christus. Als God de mensen op 1 hoogte zet en in een visioen Petrus gebied te eten... waarom zouden we dan nog twijfelen???
Maar wees in je eigen geweten ten volle verzekerd... bij twijfel, niet eten dus!
Deze ongetwijfeld goed bedoelde passages van Bloempje, zijn in deze niet van betekenis. Het ging immers helemaal niet om het voortaan wel of niet mogen gaan eten van onreine dieren: het visioen had betrekking op het mogen en moeten gaan met de boodschap van het heil in Jezus Christus ook naar de heidenen
De Heere sloot aan bij de behoefte aan voedsel die Petrus gevoelde ( hij kreeg honger, zo staat er ) en gebruikte dat - met een daarbij aansluitend beeld -om aan Petrus duidelijk te maken hoe hij moest gaan handelen toen even later aan de deur werd geklopt om Petrus te verzoeken te willen gaan naar Cornelius.
Thomas
Antwoord: inderdaad.
Enkele items hierboven beargumenteerde ik dat omstandig; gaarne verwijs ik daar naar.
Onze Heer en Heiland heeft Zelf immer kosher gegeten; voor mij meer dan reden genoeg om het ook te doen.
Maar behalve dat het Gods regels zijn ( wel gegeven in Leviticus 11 aan het joodse volk van toen ), en dat ik nergens lees dat het niet langer zou gelden, is het ook nog eens zo dat ik van harte geloof dat de spijswetten zijn in het belang van de kwaliteit van ons aardse leven.
Thomas
Ben het helemaal eens met Jacobse in deze.
Lijkt zich overigens ook praktisch te bevestigen;
je hoort toch vaak over allergieen voor bijv. garnalen of varkensvlees etc.
Waar staat dat ook alweer in de Bijbel, iets over je willen onttrekken aan gegeven wetten?
Waar staat dat ook alweer in de Bijbel, iets over je willen onttrekken aan gegeven wetten?
Ik zeg ook niet dat je alles moet eten maar het mag wel! en tegenwoordig is men allergisch voor alles , Ik ben b.v. allergisch om de O.T. wetten weer in te voeren (Net als Paulus trouwens lees de Galatenbrief).Hinde schreef:Ben het helemaal eens met Jacobse in deze.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
:)huisman schreef:Ik zeg ook niet dat je alles moet eten maar het mag wel! en tegenwoordig is men allergisch voor alles , Ik ben b.v. allergisch om de O.T. wetten weer in te voeren (Net als Paulus trouwens lees de Galatenbrief).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
natuurlijk at Jezus Zelf kosher, hij was joods, hij was tenslotte ook besneden.Jacobse schreef:huisman schreef:Dus jij denkt dat het verschil tussen reine en onreine dieren niet is opgehouden in het N.T.?Jacobse schreef:Bloempje28 schreef:Denk eens aan het visioen van Petrus. Hij kreeg onreine dieren voorgeschoteld om deze te eten. God gebood het! Zegt dit niet genoeg? ook al wees dit visoen op de mens. Heidense volken waren onrein, zij waren in God ogen gelijk geworden door het offer van Christus. Als God de mensen op 1 hoogte zet en in een visioen Petrus gebied te eten... waarom zouden we dan nog twijfelen???
De Heere sloot aan bij de behoefte aan voedsel die Petrus gevoelde ( hij kreeg honger, zo staat er ) en gebruikte dat - met een daarbij aansluitend beeld -om aan Petrus duidelijk te maken hoe hij moest gaan handelen toen even later aan de deur werd geklopt om Petrus te verzoeken te willen gaan naar Cornelius.
Thomas
Antwoord: inderdaad.
Enkele items hierboven beargumenteerde ik dat omstandig; gaarne verwijs ik daar naar.
Onze Heer en Heiland heeft Zelf immer kosher gegeten; voor mij meer dan reden genoeg om het ook te doen.
Maar behalve dat het Gods regels zijn ( wel gegeven in Leviticus 11 aan het joodse volk van toen ), en dat ik nergens lees dat het niet langer zou gelden, is het ook nog eens zo dat ik van harte geloof dat de spijswetten zijn in het belang van de kwaliteit van ons aardse leven.
Thomas
En ook zijn doop was een joodse doop (mikveh), die plaatsvond voordat hij aan Zijn taak als Hogepriester begon.Na zijn Opstanding was alles vervuld, tot vervulling gekomen, als je je nu dus weer onder de Wet plaatst, waarom is Jezus dan gestorven?...gerechtigheid alleen uit het geloof.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Omdat je vanuit de vrijheid waarin je gezet bent je uit liefde wil onderwerpen aan de adviezen (zo je wilt 'wet') van Iemand die weet wat Goed en goed voor je is?
Klopt, maar dan uit dankbaarheid en niet omdat je vast zit aan de wet. Een groot thema van de brieven van Paulus is: vrij zijn van de wet.Hinde schreef:Omdat je vanuit de vrijheid waarin je gezet bent je uit liefde wil onderwerpen aan de adviezen (zo je wilt 'wet') van Iemand die weet wat Goed en goed voor je is?
Dus wel houden aan wat goed voor je is en dan met name uit dankbaarheid.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Helemaal eens met Hinde.vlinder schreef:Klopt, maar dan uit dankbaarheid en niet omdat je vast zit aan de wet. Een groot thema van de brieven van Paulus is: vrij zijn van de wet.Hinde schreef:Omdat je vanuit de vrijheid waarin je gezet bent je uit liefde wil onderwerpen aan de adviezen (zo je wilt 'wet') van Iemand die weet wat Goed en goed voor je is?
En inzake wat Paulus schrijft over de wet en het daarvan vrij zijn: Paulus draagt met alle kracht uit dat het naleven van de wet GEEN enkele bijdrage geeft aan de behoudenis omdat dat alleen ligt in Jezus Christus. Hetgeen niet wegneemt dat Paulus zich zelf algeheel heeft gehouden aan het blijven naleven van de joodse wetten: zie Handelingen21 vers 21 tot en met 24: "...heeft men hen van u verteld...dat ge afval leert..door te zeggen dat ze hun kinderen niet hoeven te besnijden noch naar de gebruiken te leven...: dat van dat alles niets waar is en dat ge ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet ".
Conclusie nogmaals, als samengevat door Hinde:
omdat je vanuit de vrijheid waarin je bent gezet, je uit liefde wil onderwerpen aan de adviezen/wet van HEM DIE weet wat goed is voor ieder van ons, en HEM ook in deze dingen zo wil eren als Koning over mijn leven.
Thomas
Jullie halen twee zaken door elkaar "De Wet" de tien geboden dus blijft voor ons allemaal gelden tot de wederkomst dit heeft ook Jezus geboden. Maar de ceremoniële wetten zijn bij de komst van Christus vervuld sinds Christus dus geen offers meer (Spijs,drank,brandoffers enz.) geen tempeldienst, geen Pascha, geen grote verzoendag, geen besnijdenis, geen spijswetten enz. Als jullie daar anders over denken zul je alles moeten houden en de Galatenbrief uit je Bijbel moeten scheuren waar Paulus zich afzet tegen de Judaïsten die de gemeente weer de wet introkken (Gij uitzinnige Galaten enz Gal 3)Jacobse schreef:Helemaal eens met Hinde.vlinder schreef:Klopt, maar dan uit dankbaarheid en niet omdat je vast zit aan de wet. Een groot thema van de brieven van Paulus is: vrij zijn van de wet.Hinde schreef:Omdat je vanuit de vrijheid waarin je gezet bent je uit liefde wil onderwerpen aan de adviezen (zo je wilt 'wet') van Iemand die weet wat Goed en goed voor je is?
En inzake wat Paulus schrijft over de wet en het daarvan vrij zijn: Paulus draagt met alle kracht uit dat het naleven van de wet GEEN enkele bijdrage geeft aan de behoudenis omdat dat alleen ligt in Jezus Christus. Hetgeen niet wegneemt dat Paulus zich zelf algeheel heeft gehouden aan het blijven naleven van de joodse wetten: zie Handelingen21 vers 21 tot en met 24: "...heeft men hen van u verteld...dat ge afval leert..door te zeggen dat ze hun kinderen niet hoeven te besnijden noch naar de gebruiken te leven...: dat van dat alles niets waar is en dat ge ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet ".
omdat je vanuit de vrijheid waarin je bent gezet, je uit liefde wil onderwerpen aan de adviezen/wet van HEM DIE weet wat goed is voor ieder van ons, en HEM ook in deze dingen zo wil eren als Koning over mijn leven.
Thomas
Huisman, iemand die bekeerd is en in wie de Heilige Geest woont, doet niets liever dan leven naar Zijn wetten, maar dat komt nu natuurlijk, niet omdat het opgelegd wordt.Er is geen "mag wel mag niet" meer.huisman schreef:Jullie halen twee zaken door elkaar "De Wet" de tien geboden dus blijft voor ons allemaal gelden tot de wederkomst dit heeft ook Jezus geboden. Maar de ceremoniële wetten zijn bij de komst van Christus vervuld sinds Christus dus geen offers meer (Spijs,drank,brandoffers enz.) geen tempeldienst, geen Pascha, geen grote verzoendag, geen besnijdenis, geen spijswetten enz. Als jullie daar anders over denken zul je alles moeten houden en de Galatenbrief uit je Bijbel moeten scheuren waar Paulus zich afzet tegen de Judaïsten die de gemeente weer de wet introkken (Gij uitzinnige Galaten enz Gal 3)Jacobse schreef:Helemaal eens met Hinde.vlinder schreef:Klopt, maar dan uit dankbaarheid en niet omdat je vast zit aan de wet. Een groot thema van de brieven van Paulus is: vrij zijn van de wet.Hinde schreef:Omdat je vanuit de vrijheid waarin je gezet bent je uit liefde wil onderwerpen aan de adviezen (zo je wilt 'wet') van Iemand die weet wat Goed en goed voor je is?
Thomas
Zowel het moralistische als het antinominsme zij vijanden van de Waarheid.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
Een lekker karbonaadje en een varkenshamlapje zijn niet te versmaden
.
Wat maken we ons weer druk....

Eppo Gremdaat schreef:Een lekker karbonaadje en een varkenshamlapje zijn niet te versmaden.
wel een runderkarbonaadje en een rundervarkenshamlapje ...

Varkensvlees eten? Volgens mij niet zo heel goed voor je.huisman schreef:Eppo Gremdaat schreef:Een lekker karbonaadje en een varkenshamlapje zijn niet te versmaden.

Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Dat moge waar zijn, maar ik ben het met huisman eens dat bepaalde delen van onze varkens zeer smakelijk zijn, en dan denk ik met name aan de onovertreffelijke haaskarbonade (de biefstuk van het varken zeg maar).vogeltje schreef:Varkensvlees eten? Volgens mij niet zo heel goed voor je.huisman schreef:Eppo Gremdaat schreef:Een lekker karbonaadje en een varkenshamlapje zijn niet te versmaden.
Zeker, gelet op de bijbelse (eerst wetten) adviezen is varkensvlees niet zo gezond, maar mits met mate genuttigd toch te prefereren boven paddestoelen.