Beste Erasmiaan,Erasmiaan schreef:Dit komt bij Kohlbrugge vandaan. Christus is mijn heiligmaking. DWW gaat hier een antinomiaans spoor, dat Kohlbrugge echter nooit gevolgd heeft. Wél: Christus is mijn heiligmaking, maar niet: dan maakt het niet meer uit hoe je leeft.Fjodor schreef:Dat heb ik ook wel eens bij dhr K Veldman gehoord (nav DWW).refo schreef:Opvallend topic.
Het beeld van Bunyan is ongelukkig gekozen door hem. Niemand die berouw heeft, wettisch of evangelisch (er is geen verschil) wordt door Jezus afgewezen.
Verder hebben verschillende scribenten (met name DIA en Woeste weg) een bepaald theologisch stramien in het hoofd. Dat wordt geïllustreerd met bijbelteksten, die er veelal niets mee te maken hebben.
Met de opmerking 'niemand kan heilig leven, ook Gods volk niet, dus doe je best maar niet' komt de ware aap uit de mouw geeft al aan uit welke wind de hoek waait.
Advies: laat deze dwaallichten elkaar verlichten en volg de aanwijzingen van Gods Woord op. Dat is het echte evangelie en geen woeste weg.
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is het een product van de nadere reformatie (smytegelt?). Daarom heb ik een niet sterk gefundeerd voorbehoud bij de nadere reformatie. Ik vertrouw het niet helemaal.
Als je de klok ergens hebt horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt, zwijg dan liever, in plaats van anderen in een kwaad daglicht te zetten. Feitelijk maak je mij dezelfde beschuldiging, als waar Da Costa dr. Kohlbrugge van beschuldigde. Da Costa snapte van de preek van Kohlbugge over Rom. 7:14, wellicht net zoveel als jij.
Noem mij slechts een posting waar ik gezegd heb, dat het niet uitmaakt hoe Gods verloste volk leeft....???
Slechts een posting....!!!